Sodium hydroxide = natriumhydroxide. De meeste drogisten verkopen het wel als gootsteenontstopper.quote:Op woensdag 2 december 2009 15:33 schreef Bortecinem het volgende:
[...]
Maar om die authentieke krokante korst te krijgen heb je blijkbaar sodium hydroxide nodig. Ik heb al gegoogled, maar behalve een paar Amerikaanse webshops die niet buiten Amerika verzenden heb ik niks kunnen vinden. Mijn vraag aan jullie: Weten jullie misschien waar ik sodium hydroxide (lye) kan kopen?
[...]
[ afbeelding ]
De Duitse Brezel.
Neutraliseren met zoutzuur en er is niet te veel aan de handquote:Op woensdag 2 december 2009 15:35 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
Sodium hydroxide = natriumhydroxide. De meeste drogisten verkopen het wel als gootsteenontstopper.
De chemicus in mij zegt dat je dat NIET op je eten wilt hebben... Weet je zeker dat de caustic soda moet hebben?? Het is vrij link spul...
Voor fuck sake, er niet IN je dompelt de brezels er in voor het bakken. De Natronloog gaat dan een reactie aan met het zetmeel van het deeg aan de buitenkant en dat zorgt bij het bakken voor een leerachtige knapperige bruine korst.quote:Op woensdag 2 december 2009 15:39 schreef Beelzebufo het volgende:
* klikkerdeklik*
Je moet 'dubbelkoolzure soda' ofwel natriumbicarbonaat hebben. Bakpoeder dus.
Hoe kom je er nou bij dat er natriumhydroxide in zou moeten???![]()
![]()
Haha nee, dat was ik sowieso niet van plan. Ik zoek de sodium hidroxide die je kunt gebruiken voor consumptie.quote:Op woensdag 2 december 2009 16:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Oh en ALS je besluit zelf brezels te bakken vanaf het begin, ipv bv af te bakken uit de diepvries, neem dan vooral natronloog in levensmiddelkwaliteit en niet een pak gootsteenontstopper.
Hmm, het klinkt allemaal best eng eigenlijk. Hehehe.quote:Op woensdag 2 december 2009 15:57 schreef DiRadical het volgende:
[..]
Neutraliseren met zoutzuur en er is niet te veel aan de hand![]()
Het ligt er wel een beetje aan de concentratie die je moet gebruiken.
Volgens de recepten zou je het moeten dopen (MET HANDSCHOENEN AAN NATUURLIJK)
En dat loog beter werkt van "baking soda"
Dus wees heel voorzichtig met NaOH (het water kan behoorlijk warm worden als je de korrels oplost)
of ga voor veilig en neem baking soda
Ligt dat in Duitsland?quote:Op woensdag 2 december 2009 15:43 schreef Ynske het volgende:
mocht je nog wel eens bij de Kaufland komen, daar kun je ze ongebakken kopen. liggen in de vriezer, en dan kun je ze thuis bakkenheerlijk
Het is dus NATRIUM hydroxide.quote:Op woensdag 2 december 2009 20:23 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Haha nee, dat was ik sowieso niet van plan. Ik zoek de sodium hidroxide die je kunt gebruiken voor consumptie.
dat is een supermarkt keten, maar bij Real, Aldi Sued, Lidl enzo hebben ze ze ook, in de meeste (grotere) supermarkten hebben ze afbakbrezel in de vriezer, en eerlijk is eerlijk, die zijn beter dan de dingen die je bij de meeste bakkers in Noord Duitsland krijgt. Begreep nooit waarom ze zo geliefd waren tot ik een jaar in Beieren heb gewoond. Mis ze nog wel, die heerlijke smaak van vers looggebak met wat kummel en grof zout...quote:
Omdat NaHO bestaat uit Na = Sodium in het engels = NATRIUM in het Nederlands, en HO = Hydroxide. Geen wonder dus dat je het niet in NL kon vinden, want wij noemen het hier gewoon natrium.quote:Op woensdag 2 december 2009 20:31 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Maar hier noemen ze het sodium hydroxide?
Hmm, ik hoor er voor het eerst over. Hebben ze meerdere supermarkten in Nederland? Want via google kom ik alleen op een kaufmann in Alkmaar..quote:Op woensdag 2 december 2009 20:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
dat is een supermarkt keten, maar bij Real, Aldi Sued, Lidl enzo hebben ze ze ook, in de meeste (grotere) supermarkten hebben ze afbakbrezel in de vriezer, en eerlijk is eerlijk, die zijn beter dan de dingen die je bij de meeste bakkers in Noord Duitsland krijgt. Begreep nooit waarom ze zo geliefd waren tot ik een jaar in Beieren heb gewoond. Mis ze nog wel, die heerlijke smaak van vers looggebak met wat kummel en grof zout...
Okeeee.quote:Op woensdag 2 december 2009 20:32 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Omdat NaHO bestaat uit Na = Sodium in het engels = NATRIUM in het Nederlands, en HO = Hydroxide. Geen wonder dus dat je het niet in NL kon vinden, want wij noemen het hier gewoon natrium.
Ja?
Nee, dat zijn Duitse supermarkten in Duitsland.quote:Op woensdag 2 december 2009 20:34 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Hmm, ik hoor er voor het eerst over. Hebben ze meerdere supermarkten in Nederland? Want via google kom ik alleen op een kaufmann in Alkmaar..
Kaufland in Duitsland.quote:Op woensdag 2 december 2009 20:34 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Hmm, ik hoor er voor het eerst over. Hebben ze meerdere supermarkten in Nederland? Want via google kom ik alleen op een kaufmann in Alkmaar..
O... kee...quote:Op woensdag 2 december 2009 15:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Volgens mijn duitse recept: 4%ige NaOH Natronlauge en dat is toch echt een 4% natronloog oplossing.
NaOH in je oog is AANZIENLIJK kutter dan NaOH aan je handen.quote:Op donderdag 3 december 2009 10:04 schreef Oceanonix het volgende:
[...]
Niet is kutter als een paar smeltende handschoenen in een open wond.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |