abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75213704
Ik ben een groot fan van Duitse brezels. Alleen is er jammer genoeg geen bakker in de buurt die ze verkoopt. Dus dacht ik, waarom maak ik ze niet zelf? Op internet en youtube heb ik al heel wat recepten gevonden. Maar om die authentieke krokante korst te krijgen heb je blijkbaar sodium hydroxide nodig. Ik heb al gegoogled, maar behalve een paar Amerikaanse webshops die niet buiten Amerika verzenden heb ik niks kunnen vinden. Mijn vraag aan jullie: Weten jullie misschien waar ik sodium hydroxide (lye) kan kopen? Of heeft een van jullie een goed recept waar je zonder chemische middelen zo’n brezel korst krijgt? Alvast bedankt.

De Duitse Brezel.
  woensdag 2 december 2009 @ 15:35:48 #2
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_75213781
quote:
Op woensdag 2 december 2009 15:33 schreef Bortecinem het volgende:
[...]
Maar om die authentieke krokante korst te krijgen heb je blijkbaar sodium hydroxide nodig. Ik heb al gegoogled, maar behalve een paar Amerikaanse webshops die niet buiten Amerika verzenden heb ik niks kunnen vinden. Mijn vraag aan jullie: Weten jullie misschien waar ik sodium hydroxide (lye) kan kopen?
[...]
[ afbeelding ]

De Duitse Brezel.
Sodium hydroxide = natriumhydroxide. De meeste drogisten verkopen het wel als gootsteenontstopper.

De chemicus in mij zegt dat je dat NIET op je eten wilt hebben... Weet je zeker dat de caustic soda moet hebben?? Het is vrij link spul...

[ Bericht 33% gewijzigd door Beelzebufo op 02-12-2009 15:40:58 ]
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  Redactie Games woensdag 2 december 2009 @ 15:38:55 #3
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_75213884
Baking soda ook wel genoemd..
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  woensdag 2 december 2009 @ 15:39:54 #4
206640 Beelzebufo
pi_75213912
* klikkerdeklik*

Je moet 'dubbelkoolzure soda' ofwel natriumbicarbonaat hebben. Bakpoeder dus.

Hoe kom je er nou bij dat er natriumhydroxide in zou moeten???
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_75213985
Even snel googlelen levert mij op dat ik natron zie staan in recepten, en volgens wikipedia is natron een mengsel van natriumcarbonaat en natriumwaterstofcarbonaat. Iets wat wel vaker in voeding wordt gebruikt in tegenstelling tot natriumhydroxide..

edit: maar volgens deze link wordt het inderdaad ondergedoopt in een oplossig van natronloog...
http://bikkenenbuizen.web(...)08/week50/index.html
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 2 december 2009 @ 15:43:48 #6
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_75214028
mocht je nog wel eens bij de Kaufland komen, daar kun je ze ongebakken kopen. liggen in de vriezer, en dan kun je ze thuis bakken heerlijk
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  woensdag 2 december 2009 @ 15:56:58 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75214462
Volgens mijn duitse recept: 4%ige NaOH Natronlauge en dat is toch echt een 4% natronloog oplossing.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 2 december 2009 @ 15:57:46 #8
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_75214494
quote:
Op woensdag 2 december 2009 15:35 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

Sodium hydroxide = natriumhydroxide. De meeste drogisten verkopen het wel als gootsteenontstopper.

De chemicus in mij zegt dat je dat NIET op je eten wilt hebben... Weet je zeker dat de caustic soda moet hebben?? Het is vrij link spul...
Neutraliseren met zoutzuur en er is niet te veel aan de hand
Het ligt er wel een beetje aan de concentratie die je moet gebruiken.
Volgens de recepten zou je het moeten dopen (MET HANDSCHOENEN AAN NATUURLIJK)
En dat loog beter werkt van "baking soda"

Dus wees heel voorzichtig met NaOH (het water kan behoorlijk warm worden als je de korrels oplost)
of ga voor veilig en neem baking soda
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  woensdag 2 december 2009 @ 15:58:57 #9
45206 Pietverdriet
pi_75214535
quote:
Op woensdag 2 december 2009 15:39 schreef Beelzebufo het volgende:
* klikkerdeklik*

Je moet 'dubbelkoolzure soda' ofwel natriumbicarbonaat hebben. Bakpoeder dus.

Hoe kom je er nou bij dat er natriumhydroxide in zou moeten???
Voor fuck sake, er niet IN je dompelt de brezels er in voor het bakken. De Natronloog gaat dan een reactie aan met het zetmeel van het deeg aan de buitenkant en dat zorgt bij het bakken voor een leerachtige knapperige bruine korst.
  woensdag 2 december 2009 @ 16:01:23 #10
45206 Pietverdriet
pi_75214635
Oh en ALS je besluit zelf brezels te bakken vanaf het begin, ipv bv af te bakken uit de diepvries, neem dan vooral natronloog in levensmiddelkwaliteit en niet een pak gootsteenontstopper.
pi_75224614
Ik kwam op het idee om sodium hydroxide te gebruiken door deze filmpjes:

De man in het eerste filmpje noemt het lye en vertelt dat je het bij aaa-chemicals.com kunt bestellen, daar noemen ze lye weer sodium hydroxide. Maar je hebt dus twee soorten, eentje voor consumptie en een voor andere dingen.
pi_75224664
quote:
Op woensdag 2 december 2009 16:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Oh en ALS je besluit zelf brezels te bakken vanaf het begin, ipv bv af te bakken uit de diepvries, neem dan vooral natronloog in levensmiddelkwaliteit en niet een pak gootsteenontstopper.
Haha nee, dat was ik sowieso niet van plan. Ik zoek de sodium hidroxide die je kunt gebruiken voor consumptie.
pi_75224696
quote:
Op woensdag 2 december 2009 15:57 schreef DiRadical het volgende:

[..]

Neutraliseren met zoutzuur en er is niet te veel aan de hand
Het ligt er wel een beetje aan de concentratie die je moet gebruiken.
Volgens de recepten zou je het moeten dopen (MET HANDSCHOENEN AAN NATUURLIJK)
En dat loog beter werkt van "baking soda"

Dus wees heel voorzichtig met NaOH (het water kan behoorlijk warm worden als je de korrels oplost)
of ga voor veilig en neem baking soda
Hmm, het klinkt allemaal best eng eigenlijk. Hehehe.
pi_75224729
quote:
Op woensdag 2 december 2009 15:43 schreef Ynske het volgende:
mocht je nog wel eens bij de Kaufland komen, daar kun je ze ongebakken kopen. liggen in de vriezer, en dan kun je ze thuis bakken heerlijk
Ligt dat in Duitsland?
pi_75224942
quote:
Op woensdag 2 december 2009 20:23 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Haha nee, dat was ik sowieso niet van plan. Ik zoek de sodium hidroxide die je kunt gebruiken voor consumptie.
Het is dus NATRIUM hydroxide.
Cool story, Hansel.
  woensdag 2 december 2009 @ 20:30:51 #16
45206 Pietverdriet
pi_75224996
quote:
Op woensdag 2 december 2009 20:24 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Ligt dat in Duitsland?
dat is een supermarkt keten, maar bij Real, Aldi Sued, Lidl enzo hebben ze ze ook, in de meeste (grotere) supermarkten hebben ze afbakbrezel in de vriezer, en eerlijk is eerlijk, die zijn beter dan de dingen die je bij de meeste bakkers in Noord Duitsland krijgt. Begreep nooit waarom ze zo geliefd waren tot ik een jaar in Beieren heb gewoond. Mis ze nog wel, die heerlijke smaak van vers looggebak met wat kummel en grof zout...
pi_75225009
quote:
Op woensdag 2 december 2009 20:29 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Het is dus NATRIUM hydroxide.
Maar hier noemen ze het sodium hydroxide?
pi_75225055
quote:
Op woensdag 2 december 2009 20:31 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Maar hier noemen ze het sodium hydroxide?
Omdat NaHO bestaat uit Na = Sodium in het engels = NATRIUM in het Nederlands, en HO = Hydroxide. Geen wonder dus dat je het niet in NL kon vinden, want wij noemen het hier gewoon natrium.

Ja ?

SNAPPIE ?
Cool story, Hansel.
pi_75225157
quote:
Op woensdag 2 december 2009 20:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

dat is een supermarkt keten, maar bij Real, Aldi Sued, Lidl enzo hebben ze ze ook, in de meeste (grotere) supermarkten hebben ze afbakbrezel in de vriezer, en eerlijk is eerlijk, die zijn beter dan de dingen die je bij de meeste bakkers in Noord Duitsland krijgt. Begreep nooit waarom ze zo geliefd waren tot ik een jaar in Beieren heb gewoond. Mis ze nog wel, die heerlijke smaak van vers looggebak met wat kummel en grof zout...
Hmm, ik hoor er voor het eerst over. Hebben ze meerdere supermarkten in Nederland? Want via google kom ik alleen op een kaufmann in Alkmaar..
pi_75225174
quote:
Op woensdag 2 december 2009 20:32 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Omdat NaHO bestaat uit Na = Sodium in het engels = NATRIUM in het Nederlands, en HO = Hydroxide. Geen wonder dus dat je het niet in NL kon vinden, want wij noemen het hier gewoon natrium.

Ja ?
Okeeee.
  woensdag 2 december 2009 @ 22:02:37 #21
45206 Pietverdriet
pi_75228908
quote:
Op woensdag 2 december 2009 20:34 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Hmm, ik hoor er voor het eerst over. Hebben ze meerdere supermarkten in Nederland? Want via google kom ik alleen op een kaufmann in Alkmaar..
Nee, dat zijn Duitse supermarkten in Duitsland.
  donderdag 3 december 2009 @ 09:53:34 #22
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_75238391
quote:
Op woensdag 2 december 2009 20:34 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Kaufland in Duitsland.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_75238657
Wat er in het filmpje gebruikt wordt is NaOH uit het laboratorium. Dat komt dus rechtstreeks van een chemicalienfabrikant. Als je aan NaOH van Merck kunt komen kan je het ook gebruiken om te koken.

Echter een paar tips.
Pas het water af.
Weeg de NaOH af (bij voorkeur op papier zodat je dat direct kan weggooien na gebruik).
Voeg de NaOH toe aan het water .
Doe je het andersom dan heb je de kans dat het gaat bruisen en over je heen gaat met als gevolg dat je naar ziekenhuis kan.

Was de kom waarin de NaOH heeft gezeten na gebruik af met ruim water. NaOH is zeperig en blijft lang plakken.
Draag bij voorkeur handschoenen maar wel let wel op dat deze chemicalienbestendig zijn anders kan je ze beter niet dragen. Niet is kutter als een paar smeltende handschoenen in een open wond.

donderdag 3 december 2009 @ 11:06:04 #24
206640 Beelzebufo
pi_75240217
quote:
Op woensdag 2 december 2009 15:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Volgens mijn duitse recept: 4%ige NaOH Natronlauge en dat is toch echt een 4% natronloog oplossing.
O... kee...

Dit is toch wel en van de laatste substanties die ik in verband zou brengen met 'eetbaar'.

Maar goed: een dag niets geleerd is een dag niet geleefd, dus dat is weer gelukt voor vandaag.
quote:
Op donderdag 3 december 2009 10:04 schreef Oceanonix het volgende:
[...]

Niet is kutter als een paar smeltende handschoenen in een open wond.
NaOH in je oog is AANZIENLIJK kutter dan NaOH aan je handen.
pi_75242201
Daarom ook aan het water de Natriumhydroxide toevoegen. Als je voorzichtig werkt en alles voorbereid hebt dan kan er weinig mis gaan.
Ik werk in het lab wel met heftigere oplossingen. En voor alles geldt dat je voorzichtig moet zijn en moet weten waarmee je werkt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')