quote:Tja
Tol Hansse op 62-jarige leeftijd overledenHILVERSUM - Zanger Tol Hansse is maandag op 62-jarige leeftijd overleden, zo heeft zijn platenmaatschappij bekendgemaakt.
Hansse, een pseudoniem voor Hans van Tol, was al geruime tijd ziek. Hij wordt in familiekring begraven.
Tol Hansse verwierf grote bekendheid als zanger-componist van het lied Big City. Dit nummer stond in 1978 twaalf weken genoteerd in de hitparade en de single werd goud.
Hansse begon zijn carrière als cabaretier maar werd vooral bekend als zanger, liedjesschrijver en kunstschilder. Hansse's albumhoezen zijn ontleend aan schilderijen van zijn hand.
quote:hoofdpijn, rheumathiek, waterleiding, gasfabriek.. (geen idee hoe dat nummer heet..)
Op maandag 29 april 2002 22:01 schreef Zander het volgende:
Sneu voor de nabestaanden, maar heeft 'ie ooit weleens met iets anders dan 'Big City' gescoord?
quote:Nee dus...die kwam niet verder dan de tipparade.
Op maandag 29 april 2002 22:02 schreef glasbak het volgende:[..]
hoofdpijn, rheumathiek, waterleiding, gasfabriek.. (geen idee hoe dat nummer heet..)
quote:Tja.. noemen ze dat niet de vergrijzing ?
Op maandag 29 april 2002 22:03 schreef Jerommeke het volgende:
ér gaan d'r de laatste tijd wel veel dood....
Maar wel lullig.
quote:Vroeger hadden we er een LP van, die zal nu wel ergens onder het stof liggen. Ik vond de liedjes altijd erg leuk.
Op maandag 29 april 2002 22:01 schreef Zander het volgende:
Sneu voor de nabestaanden, maar heeft 'ie ooit weleens met iets anders dan 'Big City' gescoord?
Ook dat liedje over die telefoon.
quote:gut....
Op maandag 29 april 2002 22:06 schreef tong80 het volgende:
Hij heette eigenlijk Hans van Tol.
oh ja...R.I.P. natuurlijk
lees nog eens terug
quote:Maar ik hoor hem af en toe nog wel voorbijkomen op de radio
Op maandag 29 april 2002 22:03 schreef Mike het volgende:[..]
Nee dus...die kwam niet verder dan de tipparade.
Ja, ik luister naar iets anders dan 538, yorin of radio 3 :p
quote:Je hebt gelijk.
Op maandag 29 april 2002 22:08 schreef DaBuzzzzz het volgende:[..]
gut....
![]()
lees nog eens terug
quote:telefoon
Op maandag 29 april 2002 22:04 schreef Seborik het volgende:[..]
Vroeger hadden we er een LP van, die zal nu wel ergens onder het stof liggen. Ik vond de liedjes altijd erg leuk.
Ook dat liedje over die telefoon.
quote:Dat blijkt
Op maandag 29 april 2002 22:09 schreef glasbak het volgende:Ja, ik luister naar iets anders dan 538, yorin of radio 3 :p
Big city is het enige nr dat ik van de goede man ken, en dat heb ik al tijden niet meer gehoord.
biografie
1962 - 1976 Na vier jaar conservatorium (trompet en piano) zingt en speelt Van Tol tot 1964 sologitaar, piano en trompet in de Amsterdamse rockgroep van het eerste uur The Sharks, waarin ook Clous van Mechelen excelleert. Na met allerlei orkestjes door gans Europa te hebben gezworven belandt hij als trompettist bij Tom Manders, in wiens sketches hij ook diverse malen figureert.Vervolgens is hij een jaar lang muzikaal begeleider van Rika Jansen, waarna hij met een eigen gezelschap drie jaar voor diverse theaterbureaus werkt. Met een volgend gezelschap brengt hij een avondvullend programma met de titel Lach En Vergeet, waarna hij meespeelt in de toneelproducties van Batman en De Fabeltjeskrant. Ook schrijft hij de toneelversie van Swiebertje.
1977 - 1979 Met Clous van Mechelen als componist en producer debuteert hij als Tol Hansse met de geniale klassieker Tol Hansse Moet Niet Zeuren, waarvan hij de hoes zelf geschilderd heeft. De eerste single, Big City, wordt begin '78 een monsterhit en is meteen een evergreen. De tweede single, Achter De Rododendron, wordt dankzij de aanhoudende hype nog een redelijke hit, maar kan niet meer verrassen. Het ligt dan ook voor de hand dat de twee volgende elpees, In De Bocht ('78) en Ha, Ha, Ha, Ik Lach Me Dood ('79), en de vertegenwoordigende singles weinig potten meer kunnen breken. Hansse ontvangt een Zilveren Harp.
1980 - 1997 In '83 verschijnt de single Kijk Uit Voor De Chip, in '89 Hello Lovers (ook op cds in house-dance-mix) en het album Coole Boel en vier jaar later Moeders Willen Ook Nog Wel Eens Wat, alle zonder noemenswaardig succes. In '93 verschijnt ook de cd Wat Nou Weer? en een updated versie van Big City, getiteld Big City 1993, haalt een zeer bescheiden hitnotering. Sindsdien is het stil rond Hansse, die in de loop van de jaren 90 wel nog enkele musicals schrijft.
1999 Door het succes van het tv-programma Big Brother komen Big City en Moet Niet Zeuren opnieuw in de belangstelling.
2001 Big City wordt in bewerkte versie gebruikt voor een TV-spotje op de Amsterdamse kabel. Het is een protest tegen de voorgestelde deelraad voor het centrum van de hoofdstad ingezongen door Jenny Arean, Mieke Stemerdink (Gigantjes) en Marjan Luif.
Biiiig Cityyyy......
quote:Hoorde net bij Hart van Nederland dat hij keelkanker had.
Op maandag 29 april 2002 22:52 schreef Tom_Tom- het volgende:
RIPMaar wat had hij dan precies?
quote:Maar hij veranderde die naam, omdat zijn vader bij de NSB gezeten heeft
Op maandag 29 april 2002 22:06 schreef tong80 het volgende:
Hij heette eigenlijk Hans van Tol.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |