(Vervelende topictitel, ik weet het. Ik kwam wat ruimte te kort om hem normaal te formuleren.)
Hieronder staat een aardig topic wat ik elders vond, wellicht ook interessant in een Nederlandse versie. Zeker nu het decennium nog maar een paar weken zal duren. En de meeste mensen in onderstaand topic kijken natuurlijk met een Amerikaanse blik naar de wereld om hen heen.
http://www.inthe00s.com/index.php?topic=38501.0Tijd om hier eens de 00's te ontleden. Mag diepgaand, als je wilt.
1) Hoe definieer je de jaren 00 achteraf gezien? Op het gebied van popcultuur, politiek, mode, mentaliteit, en het 'algemene gevoel'? En kijk je met het plezier op het decennium terug of niet? Ook ten opzichte van de jaren 90.
2) En is er een specifiek jaar waarin je het gevoel had dat (bijna) alles samenviel? Één jaar wat je je het meest zult herinneren als 'typisch jaren 00?'
------------------------------------------
Mijn antwoord op vraag 1:
Knip- en plak-stijlIk zal me van de jaren 00, naast een hoop politieke en economische ellende, vooral herinneren hoe er qua kleding en muziek van alles bij elkaar geraapt werd en overal vandaan werd gehaald. Een of ander designerstuk mixen met H&M, en dan ook nog iets van de Albert Cuyp of de tweedehandswinkel ('vintage') erbij. Teruggrijpend op pakweg drie decennia door elkaar. Een soort standaardformule voor de juiste look. En dan muziek uit de jaren 50 tot nu door elkaar, via tig verschillende (vage) bronnen gevonden, op de iPod.
Dat qua muziek werkelijk alles was te krijgen, eventueel illegaalTig file-sharing-programma's, ongeveer 39302020 internetzenders en dan ook nog YouTube en MySpace. Zoveel keus dat ik het zelf op een gegeven moment niet meer trok. Om eerlijk te zijn. Want je wilt in eerste instantie alles proberen als alles beschikbaar is. En het risico is dan dat na een tijdje alles klinkt als één grote brei. Dat gebeurde dan ook. Maar aan de andere kant is zoveel keus ook weer heel leuk. Als je ermee om kunt gaan.
Materialisme. Oppervlakkigheid, nadruk op uiterlijk/imageAlles maar willen hebben, en je mooie mobieltje of mp3-speler van 300 euro een aantal maanden later weer dumpen omdat het uit de mode is. Hij ziet er nog krasvrij uit en hij doet het nog, maar hij 'kan' zogenaamd niet meer. Ik ben zo niet, maar heb het net iets teveel gezien bij anderen.
Vermoedelijk staat de gemiddelde middelbare scholier ook een uur langer voor de spiegel, alvorens naar school te gaan, dan in 'mijn' tijd (midden jaren 90). Toen je nog gewoon beertjestruien om je heen zag. Nu lopen veel pubermeisjes erbij zoals in Gossip Girl e.d.., perfect gekapt en opgemaakt, volgens de in CosmoGirl gegeven voorbeelden. Sowieso: al die glossy's die erbij gekomen zijn met de zogenaamde juiste - totaal gephotoshopte - voorbeelden, zogenaamde stijliconen: Niet te tellen.
Mijn antwoord op vraag 2:
2004/2005. Misschien omdat het het midden van het decennium was. Het retro vintage-stijltje waarin van alles door elkaar gegooid werd was nog redelijk nieuw. Evenals het grafische stijltje met vector-bloemetjes/blaadjes waarmee je spoedig doodgegooid zou gaan worden via alle vormen van media; zie hieronder. Als ik dát later zie, zal ik later altijd aan de jaren 00 terugdenken. Het is wel een stijltje dat ik erg leuk vond, trouwens. En al die urban-muziek, natuurlijk.
[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 03-12-2009 15:21:56 ]