FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Massaal protest tegen luchthaven Twente
#ANONIEMwoensdag 2 december 2009 @ 13:36
Er zijn plannen om de voormalige vliegbasis Twente om te vormen tot een luchthaven. De locatie valt binnen het grondgebied van de gemeente Enschede. Binnen de gemeenteraad van Enschede tekent zich een meerderheid af die vóór de plannen stemt, maar omliggende gemeenten zien er niks in. Zelfs over de grens is er protest. De tegenstanders spreken van een prestigeproject en vinden dat een goede basis onder de plannen ontbreekt.
quote:
Meerderheid raad Enschede voor luchthaven
ENSCHEDE – Met de fracties van Pv­dA, CDA en VVD als voorstanders tekent zich in de gemeenteraad van Enschede een meerderheid af voor een doorstart van de luchthaven Twente. De woordvoerders van deze partijen gaven maandagavond tijdens de vergadering van de stedelijke raadscommissie hun steun aan het plan om te komen tot een luchthaven die in de toekomst 1.2 miljoen passagiers moet verwerken.

Hardnekkig verzet, zaterdag al uitgesproken door enkele honderden kritische geesten in een druilerig Nordhorn, vormde maandagavond de opmaat voor het debat in de stedelijke commissie van de Enschedese gemeenteraad over het plan voor een doorstart van wat een compacte luchthaven in het groen heet te zijn te zijn en die in 2030 1.2 miljoen passagiers moet verwerken.

Twee weken voor de definitieve besluitvorming in de voltallige Enschedese raad op maandag 14 december waren het andermaal de tegenstanders van het vliegveld die zich roerden. Het was met name Johan Roodhart van de Stichting Alternatieven Twente, de organisatie die het zorg- en welzijnsconcept De Twentse Basis heeft ontwikkeld, die op het punt van de maatschappelijke steun voor het vliegveld wees. Als nu ook de provincie nog groen licht geeft, kan de luchthaven - ijs en weder dienende - in 2011 weer in gebruik zijn.
Bron: http://www.tctubantia.nl/(...)-voor-luchthaven.ece

Dat was gisteren, vandaag dit bericht:

Ruim 16.000 handtekeningen tegen luchthaven
ENSCHEDE - Ruim 16.000 handtekeningen zijn gezet voor een ontwikkeling van de voormalige vliegbasis Twente zonder luchthaven. Dat blijkt woensdag uit een actie van Natuurmonumenten. De ondertekenaars zijn fel tegen de komst van een Twentse luchthaven.

Natuurmonumenten biedt de petitie woensdagmiddag aan de Provinciale Staten van Overijssel aan. Aansluitend vergadert een commissie over de twee opties voor het 500 hectare grote gebied met of zonder luchthaven. Volgens regiodirecteur Jan Gorter van Natuurmonumenten is een belangrijker pijler van de Twentse economie de beleving van natuur en landschap. „Met de aanleg van een vliegveld slacht je kip met de gouden eieren.”

Hij stemt voor een plan met zorginstellingen, duurzame landbouw, sport en recreatieve voorzieningen in het groen. Cabaretier Herman Finkers is een van de drijvende krachten achter dit plan.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)hthaven__.html?p=2,1

Het is een onderwerp dat de gemoederen flink bezighoudt in Twente. Zit Nederland te wachten op nog een vliegveld? Is dit rendabel te exploiteren? Is het een stimulans voor de regionale economie, of wordt juist het tegengestelde effect bereikt? Ligt het vliegveld niet te dicht bij het vliegveld Münster-Osnabrück in Duitsland?
ErwinRommelwoensdag 2 december 2009 @ 13:57
Ikzelf zie het nut er niet van in.
Hoeveel vliegvelden heeft het kleine Nederland wel niet?
Schiphol, Rotterdam, Eindhoven, Aken/Maastricht...........

Mijn idee is, we geven die voormalige vliegbasis terug aan de natuur.
Keiichiwoensdag 2 december 2009 @ 14:19
Als de andere vliegvelden nu wat minder restricties mbt vluchten krijgen, dan is een extra vliegveld niet nodig.
Freak188woensdag 2 december 2009 @ 14:20
Het mooie is ook: Vliegveld Twente kan in principe open, ze zoek alleen nog een touroperator die er vanaf wil vliegen en ze moeten kijken hoe het geluidstechnisch en milieubelastend zo min mogelijk wordt.....

Kortom.... de 3 belangrijkste vragen zijn nog onbeantwoord.......
Ibliswoensdag 2 december 2009 @ 14:26
quote:
Op woensdag 2 december 2009 13:57 schreef ErwinRommel het volgende:
Ikzelf zie het nut er niet van in.
Hoeveel vliegvelden heeft het kleine Nederland wel niet?
Schiphol, Rotterdam, Eindhoven, Aken/Maastricht...........

Mijn idee is, we geven die voormalige vliegbasis terug aan de natuur.
En daarbij, 55km over de Grens licht het vliegveld van Münster. Als je ziet dat Nederlanders nu al niet te beroerd zijn om naar Weeze te rijden, of naar Düsseldorf, dan denk ik niet dat zo’n vliegveld heel veel heeft te winnen – het zal maar voor een relatief klein gebied echt betekenen dat er een vliegveld dichterbij komt. Daarbij, Enschede ↔ Schiphol is een vaste treinverbinding (Enschede ↔ Münster trouwens ook, maar natuurlijk komt dat niet op het vliegveld uit), en ik vraag me erg af hoe dit vliegveld inderdaad direct zo’n succes gaat worden als ze hopen.

De vliegtaks zou b.v. helemaal dodelijk zijn geweest in zo’n geval. Die is nu weg, maar met dat in het achterhoofd zou ik ook niet staan te springen, wetende dat er even verderop een Duits vliegveld is.
Frutselwoensdag 2 december 2009 @ 14:31
Er zijn tig onderzoeken gevoerd over het sluiten van de voormalige luchtbasis Twente. Daar is volgens mij allang gebleken dat burgerluchtvaart niet haalbaar is. Genoeg vliegvelden om Twente heen waar je goedkoop en prima vanaf kan vliegen.
D'r zit gewoon zon achterlijke Wethouder in Enschede die al jaren probeert dit ding door de strot van de raad en dus de burgers wil drukken.

En hey,Enschede ligt niet op de aanvlieg/afvlieg route...
Barney_Stinsonwoensdag 2 december 2009 @ 14:31
Ik denk vooral dat het hier in Twente een Twents sentimentele gedachte is dat er een vliegveld moet komen.

Anders kan ik het niet logisch verklaren. Met de trein ben je zo op Schiphol en vliegveld Münster ligt ook om de hoek. M.i. volstrekt niet economisch haalbaar om het vliegveld weer te heropenen.
Ibliswoensdag 2 december 2009 @ 14:35
quote:
Op woensdag 2 december 2009 14:31 schreef Barney_Stinson het volgende:
Ik denk vooral dat het hier in Twente een Twents sentimentele gedachte is dat er een vliegveld moet komen.

Anders kan ik het niet logisch verklaren. Met de trein ben je zo op Schiphol en vliegveld Münster ligt ook om de hoek. M.i. volstrekt niet economisch haalbaar om het vliegveld weer te heropenen.
Volgens mij maar zeer ten dele. Het wordt niet echt breed gedragen is mijn indruk van TV (b.v. Finkers die zich al geruime tijd uitspreekt tegen). Het lijkt me meer zo’n typisch prestigeproject van een wethouder die zich wel laten gelden zoals Frutsel zegt.

Dat zie je wel meer in gemeenteraden…
Barney_Stinsonwoensdag 2 december 2009 @ 14:36
quote:
Op woensdag 2 december 2009 14:35 schreef Iblis het volgende:

[..]

Volgens mij maar zeer ten dele. Het wordt niet echt breed gedragen is mijn indruk van TV (b.v. Finkers die zich al geruime tijd uitspreekt tegen). Het lijkt me meer zo’n typisch prestigeproject van een wethouder die zich wel laten gelden zoals Frutsel zegt.

Dat zie je wel meer in gemeenteraden…
Als ik de reacties lees op lokale nieuwssites zijn ook onder de burgers voorstanders en die vertikken het om naar Schiphol te gaan
ErwinRommelwoensdag 2 december 2009 @ 14:38
quote:
Op woensdag 2 december 2009 14:35 schreef Iblis het volgende:

[..]

Volgens mij maar zeer ten dele. Het wordt niet echt breed gedragen is mijn indruk van TV (b.v. Finkers die zich al geruime tijd uitspreekt tegen). Het lijkt me meer zo’n typisch prestigeproject van een wethouder die zich wel laten gelden zoals Frutsel zegt.

Dat zie je wel meer in gemeenteraden…
Ik denk dat ook inderdaad. Dat die betreffende wethouder een bepaalde lobby achter zich heeft staan en het ziet als een prestige.

Verder kan men nog de optie hebben om van die voormalige basis een soort van pretpark te maken, of een bungalow park.
Echter zie ik het liever teruggaan naar de natuur.
Ibliswoensdag 2 december 2009 @ 14:44
quote:
Op woensdag 2 december 2009 14:36 schreef Barney_Stinson het volgende:

[..]

Als ik de reacties lees op lokale nieuwssites zijn ook onder de burgers voorstanders en die vertikken het om naar Schiphol te gaan
Maar ik geloof er geen snars van dat de luchthaven daarop kan drijven. De NS had van ’t zomer dacht ik speciaal een nachttrein vanuit Enschede naar Schiphol. Liep als een trein. hahaha
Lightning_NLwoensdag 2 december 2009 @ 14:45
Een extra vliegveld is sowieso een goed idee! Vooral in dat deel van Nederland. Zou helemaal mooi zijn als de Luchtmacht daar ook weer een basis opent.
Barney_Stinsonwoensdag 2 december 2009 @ 14:48
quote:
Op woensdag 2 december 2009 14:44 schreef Iblis het volgende:

[..]

Maar ik geloof er geen snars van dat de luchthaven daarop kan drijven. De NS had van ’t zomer dacht ik speciaal een nachttrein vanuit Enschede naar Schiphol. Liep als een trein. hahaha
Ik kan het ook niet geloven, maar blijkbaar zijn er genoeg mensen die in dit luchtkasteel geloven.

En dan gaan ze uit van 1,5 miljoen passagiers in 2020
Ron.Burgundywoensdag 2 december 2009 @ 14:52
Ik hoor er de laatste tijd steeds meer over. Het is een soort prestigeproject van bepaalde mensen geworden en die laten zich nu niet eenvoudig aan de kant zetten.

In mijn ogen is 'n dergelijk vliegveld compleet nutteloos aangezien er op een steenworp afstand een veel groter vliegveld ligt met meer potentie.
JuiceJuicewoensdag 2 december 2009 @ 15:00
Lelystad Airport uitbreiden voor charter vluchten, zo heeft Schiphol een stuk meer ruimte en heeft Twente geen vliegveld nodig.
ErwinRommelwoensdag 2 december 2009 @ 15:00
quote:
Op woensdag 2 december 2009 14:45 schreef Lightning_NL het volgende:
Zou helemaal mooi zijn als de Luchtmacht daar ook weer een basis opent.
Helaas maar vergeet dat maar.
Frutselwoensdag 2 december 2009 @ 15:01
quote:
Op woensdag 2 december 2009 14:45 schreef Lightning_NL het volgende:
Een extra vliegveld is sowieso een goed idee! Vooral in dat deel van Nederland. Zou helemaal mooi zijn als de Luchtmacht daar ook weer een basis opent.
Destijds waren er tigduizenden mensen tegen sluiting. Ze moesten maar een basis in het zuiden sluiten, daar waren er genoeg, maar nee Twente moest dicht. Lekker lullig als de Duitsers weer komen, liggen wij direct in vuurlinie

Maar goed, nu weer heropenen lijkt me bizar.. toen was het economisch niet haalbaar om burgerluchtvaart te laten doorgaan en nu aan het eind (??) van de crisis zou het ineens wel kunnen? Laat me niet lachen man
En tuurlijk zijn d'r voorstanders... het zou prachtig zijn als je vanuit Enschede naar de zon kunt.. Tenerife etc.. maar daarmee dek je de kosten niet... zoveel volk komt er niet of je moet met prijzen gaan stunten.
Pericowoensdag 2 december 2009 @ 15:03
Er moet gewoon groot gedacht worden qua vliegvelden. Hier in Limburg kom ik haast nooit op vliegveld Beek (sorry, Maastricht - Aachen airport) omdat ik niet naar Turkije of Jordanie wil.

Brussel ligt op 90 km afstand, Duesseldorf op 70, en binnen 2,5 uur sta ik op Schiphol. We hebben hier ook nog eens een NATO basis met 80 vertrekkende AWACS per dag vlak over de grens. Alleen maar overlast dus, daar moest zelfs een gezond Nederlands bos voor wijken.

In het geval van Twente lijkt me dat Schiphol en Muenster uitstekende alternatieven zijn. Tenzij alle Twentenaren heel graag alleen naar Alanya, Damascus en vreemde plaatsen als Edinburgh of Nice vliegen.
#ANONIEMdonderdag 3 december 2009 @ 00:49
Herman Finkers hield laatst op TV een goed pleidooi tegen deze luchthaven. Hij wees onder meer op de nabijheid van Münster-Osnabrück. De Duitsers zijn zelfs bereid om Twente in de naam van het vliegveld op te nemen en willen ook zorgen voor een extra afrit naar het vliegveld toe.

Ook wees Finkers op mislukte projecten om grote bedrijvigheid naar Twente te halen. Veel bedrijven zitten daar juist vanwege de relatieve rust. In plaats van een economische impuls zou wel eens het tegengestelde kunnen gebeuren: bedrijven die juist wegtrekken.

Verder ligt het vliegveld in een natuurgebied. De huidige legerbasis kun je opdoeken en veranderen in natuurgebied. Eenmaal een luchthaven, is het stukje natuur voorgoed verdwenen. Verder is er behoorlijk weinig draagvlak onder de Twentenaren, krijg ik zo de indruk. En ook moeten er grote vraagtekens worden gezet bij de zonnige scenario's over passagiersaantallen.
Frutselmaandag 14 december 2009 @ 23:06
quote:
Twijfels militair gebruik luchthaven Twente

ENSCHEDE - De PvdA-fractie van Enschede steunt de komst van een Twentse luchthaven, mits de maximale geluidsbelasting van vliegverkeer wordt verkleind. Dat bleek maandagavond tijdens de raadsvergadering over de mogelijke komst van een nieuw vliegveld. De socialisten dienden een amendement in dat de steun kreeg van verscheidene fracties

Een meerderheid in de raad is voor een compacte luchthaven in het groen. Het college, het Rijk en provincie sloten vrijdag een overeenkomst over de grondexploitatie van 500 hectare. De fracties van CDA, VVD en PvdA in de Enschedese gemeenteraad zetten tijdens de raadsvergadering grote vraagtekens bij het militaire medegebruik van de nieuwe luchthaven Twente zoals dat in de overeenkomst is vastgelegd. De raad vreesde dat militaire luchtvaart veel geluidsoverlast met zich meebrengt en onzekerheid oplevert voor de exploitatie.

Wethouder Eric Helder meldde dat militaire luchtvaart op vliegveld Twente nodig is om de luchthaven van Lelystad te ontlasten. Volgens hem wordt militair vliegverkeer ingepast in de aangegeven geluidsruimte. Het Rijk moet volgens hem aangeven hoeveel militair luchtverkeer in Twente wordt ingezet.
Finkers was vanavond alweer op tv om nog maar eens te onderstrepen hoe belachelijk dit voorstel is
Ron.Burgundymaandag 14 december 2009 @ 23:09
quote:
Op maandag 14 december 2009 23:06 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Finkers was vanavond alweer op tv om nog maar eens te onderstrepen hoe belachelijk dit voorstel is
Het is een prestige-project geworden van enkele mensen. Die hebben volgens mij ook nog de macht om het door te gaan drukken.
OldJellermaandag 14 december 2009 @ 23:11
We hebben al genoeg vliegvelden in (en net buiten) dit kleine landje. Onzin om er nóg één te openen.
Terecht protest dus.
Nobumaandag 14 december 2009 @ 23:24
Als het met die handtekeningen net zo is als met die protestenmars zijn het weer voor het grootste deel Duitsers die bang zijn hun baan te verliezen.
Frutseldinsdag 15 december 2009 @ 09:42
quote:
Raad Enschede: luchthaven kan compacter

ENSCHEDE - De gemeenteraad van Enschede heeft maandagavond een aantal voorwaarden verbonden aan de komst van een luchthaven in Twente. De raad wil een minder groot vliegveld dan het college, het Rijk en de provincie Overijssel voorstaat om de geluidsoverlast te verminderen. Wethouder Eric Helder (Economisch Ontwikkeling) liet maandag tijdens de raadsvergadering weten deze wezenlijke aanpassing met het Rijk op te nemen.


Volgens tegenstanders van de toekomstige luchthaven kan de luchthaven nog veel compacter worden ontwikkeld. „De luchthaven Eindhoven omvat veel minder km2 dan de Twentse luchthaven, terwijl Eindhoven meer passagiers vervoert dan de Twentse luchthaven voorspelt”, stelden Gerda Minkjan en Jacqueline van Brakel, vertegenwoordigsters van actiegroepen die tegen de luchthaven zijn. Volgens wethouder Helder moet echter rekening worden gehouden met bijkomend militair luchtverkeer en opvang van overtollig vliegverkeer vanuit Eindhoven, Schiphol en Lelystad. Het college van b en w, het Rijk en de provincie gaan uit van maximaal 2,4 miljoen passagiers in de verre toekomst.

De raad wil maximaal drie jaar uittrekken voor het vinden van een exploitant voor de luchthaven. Binnen vijf jaar dient het realisatieplan van de luchthaven op tafel te liggen.

Woensdag zal de provincie Overijssel een besluit nemen over de invulling van het gebied zonder of met luchthaven.
LeeHarveyOswalddinsdag 15 december 2009 @ 10:24
quote:
Op woensdag 2 december 2009 14:19 schreef Keiichi het volgende:
Als de andere vliegvelden nu wat minder restricties mbt vluchten krijgen, dan is een extra vliegveld niet nodig.
Als schiphol per baan net zo veel vluchten gaat verwerken als Heathrow per baan doet, dan hebben we in heel Europa verder geen vliegvelden meer nodig.
Basp1dinsdag 15 december 2009 @ 10:30
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 09:42 schreef Frutsel het volgende:
Raad Enschede: luchthaven kan compacter
Ik heb er voor hun wel één die kan men zelfs op het gemeentehuis op het kantoor van de betreffende wethouder plaatsen. :

#ANONIEMdinsdag 15 december 2009 @ 11:09
Ik vraag me af of ze überhaupt een exploitant voor dat vliegveld kunnen vinden. De vraag is of het überhaupt rendabel te maken valt, los van de vraag of een vliegveld wenselijk en noodzakelijk is. Er moet nog heel wat water door de IJssel voordat dat vliegveld echt een feit is.
Basp1dinsdag 15 december 2009 @ 11:23
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 11:09 schreef isogram het volgende:
Ik vraag me af of ze überhaupt een exploitant voor dat vliegveld kunnen vinden. De vraag is of het überhaupt rendabel te maken valt, los van de vraag of een vliegveld wenselijk en noodzakelijk is. Er moet nog heel wat water door de IJssel voordat dat vliegveld echt een feit is.
Die wordt later als het bestemmingsplan gewijzigd is en er extra infrastructuur aangelegd is vast wel gevonden, mischien krijgt deze exploitant dan ook wel wat opstart subsidie, en later een blijf susbsidie.

Kijk als voorbeeld naar het adje theater in tilburg, waarbij je op de achterkant van een viltje al de berekening kon maken dat dit nooit winstgevend te exploiteren zou zijn.
Nobudinsdag 15 december 2009 @ 13:10
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 10:24 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Als schiphol per baan net zo veel vluchten gaat verwerken als Heathrow per baan doet, dan hebben we in heel Europa verder geen vliegvelden meer nodig.
Daar hebben die zeikerds die een goedkoop huisje onder de baan gekocht hebben geen boodschap aan.
Tjabbodinsdag 15 december 2009 @ 14:23
ja KUT!

En ik maar wachten tot ze er een dragstrip van zouden maken
#ANONIEMwoensdag 16 december 2009 @ 23:28
De besluitvorming over de luchthaven Twente mondt uit in een politiek spektakelstuk. Vanavond (op dit moment dus) vergadert Provinciale Staten van Overijssel over het voorstel. Om ervoor te zorgen dat echt iedereen kan meestemmen, is een statenlid van de VVD (op eigen kosten) teruggekeerd uit Uruzgan, terwijl de SP (tegen de plannen) een allesbehalve fitte mevrouw heeft opgetrommeld, die amper een week moeder is, zodat ze maar vooral tegen kan stemmen.

PS van Overijssel is vanavond compleet, met 47 leden. De doorgaans welingelichte verslaggever van TV Oost heeft koppen geteld en verwacht dat PS met een uiterst nipt verschil (25-22 of 24-23) TEGEN de voorstellen zal gaan stemmen.

Voor wie het interesseert: het debat (op dit moment geschorst) is live te volgen via: http://provincie.overijss(...)ringen/vergadering_a

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 16-12-2009 23:30:57 ]
#ANONIEMdonderdag 17 december 2009 @ 01:20
College (GS) noemt PvdA-motie onacceptabel. "Als dit in stemming wordt gebracht, kan het college niet verder."
#ANONIEMdonderdag 17 december 2009 @ 01:33
CDA probeert de besluitvorming uit te stellen (een soort vlucht). PvdA is er niet voor.
Stemming CDA-voorstel: 23-24 (dus tegen)

College weer aan het woord.
#ANONIEMdonderdag 17 december 2009 @ 01:33
CdK stelt vast: "Dan hebben we daarmee op dit moment een crisis"
#ANONIEMdonderdag 17 december 2009 @ 02:00
Merkwaardig: PvdA trekt het amendement toch in
#ANONIEMdonderdag 17 december 2009 @ 02:04
Alweer een schorsing. De zoveelste.
Thieskedonderdag 17 december 2009 @ 02:07
Wordt een nachtje doorhalen dus.
#ANONIEMdonderdag 17 december 2009 @ 02:33
PS heeft het voorstel van GS verworpen met 23 voor en 24 tegen!

CDA-fractievoorzitter nu boos aan het woord.

[ Bericht 50% gewijzigd door #ANONIEM op 17-12-2009 02:34:25 ]
freakodonderdag 17 december 2009 @ 07:28
Voor: CDA, VVD (23 zetels)
Tegen: PvdA, SP, GrLinks, Solidara, CU, SGP (24 zetels)

PvdA stemt dus tegen het voorstel, terwijl ze wel in GS zitten. Gevolg:
quote:
Crisis in Provinciale Staten

In de provinciale politiek is een crisis uitgebroken. De coalitie tussen VVD, CDA en PvdA in Provinciale Staten is beëindigd.

Aanleiding is een debat over de toekomst van het luchthaventerrein Twente. De afgelopen jaren is voor het gebied een plan ontwikkeld met als uitgangspunt de doorstart van de luchthaven Twente. Dat plan kreeg bij de stemming in de nacht van woensdag op donderdag geen meerderheid. Omdat ook de hele fractie van coalitiepartij PvdA tegen het voorstel stemde zag het CDA geen basis meer voor verdere samenwerking. De grootste partij CDA moet nu in onderhandeling om te proberen de huidige coalitie voor te zetten of met andere partijen een nieuwe coalitie te vormen.
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=105106
Frutseldonderdag 17 december 2009 @ 10:07
quote:
Provincie zegt Nee!, crisis in Zwolle

ZWOLLE - Een definitieve afwijzing van de doorstart van de luchthaven Twente door Provinciale Staten heeft tot een collegecrisis in de Overijsselse politiek geleid. Met de kleinst mogelijke meerderheid van 24 tegen 23 stemmen werd rond half drie vannacht het voorstel tot een doorstart van de luchthaven en de bijbehorende gebiedsontwikkeling verworpen.

Het feit dat de voltallige PvdA zich tegen de zogeheten structuurvisie B - het luchthavenplan - keerde, vormde voor de CDA-fractie de steun aan het college van gedeputeerde staten te onttrekken. „De basis onder deze coalitie is voor ons weggevallen”, zei fractievoorzitter Antuma nadat het vliegveldplan was verworpen.


De Enschedese wethouder Helder zei vannacht zo snel mogelijk met de provincie en het rijk om de tafel te willen gaan zitten. „Ik constateer dat er toch een meerderheid is voor een luchthaven in Twente, maar dat er bij de PvdA in de staten alleen bezwaren leven tegen de invulling van de structuurvisie.”

PvdA-fractievoorzitter Dalhuisen zei inderdaad niet tegen een luchthaven te zijn. „Die luchthaven is er, die is een gegeven. Als het rijk wil dat er wordt gevlogen, dan gebeurt dat. Maar wij vinden de structuurvisie een rommelig en rammelend plan, dat veel te veel is gebaseerd op aannames. Daar kunnen wij niet mee akkoord gaan.”

Het college van gedeputeerde staten beraadde zich om drie uur vannacht nog op de politieke betekenis van het onttrekken van de steun door het CDA. Het is mogelijk dat het gehele college alsnog opstapt of demissionair verder gaat.

De meerderheid tegen de doorstart werd gisteravond mogelijk doordat SP-statenlid Van der Ven ondanks eerdere berichten toch aanwezig was. De PvdA-fractie speelde daarin een actieve rol door te pleiten voor de komst van Van der Ven naar Zwolle.
Iblisdonderdag 17 december 2009 @ 10:28
Een al wat ouder opiniestuk uit de Volkskrant, maar niet oninteressant (omdat het lang is en ivm copyright niet het hele artikel):
quote:
Onderzoek vliegveld Twente deugt niet

Het pleidooi voor een herstart van het vliegveld Twente wordt onderbouwd met slecht onderzoek

Wie de website van de Vliegwiel Twente Maatschappij (VTM) bezoekt, wordt overspoeld met rapporten. De indruk kan ontstaan dat op grond van al die informatie een grondige keuze valt te maken tussen een toekomst met en zonder luchthaven. Voorzichtigheid is echter geboden, want er schort het nodige aan de cijfers.

Bron: Volkskrant, Lees meer….
Frutselwoensdag 26 mei 2010 @ 20:04
quote:
'Uitgangspunt klopt van geen kant'
Het uitgangspunt van 1,2 miljoen passagiers voor de luchthaven Twente klopt van geen kanten. Dat concludeert het bureau SEO Economisch Onderzoek.

Het bureau heeft in opdracht van de Vereniging Omwonenden Vliegveld Twente wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de passagiersaantallen. Daaruit blijkt dat maximaal een half miljoen mensen gebruik zal maken van de Twentse luchthaven. De aanname van 1,2 miljoen mensen lijkt gebaseerd op algemene cijfers die veel te optimistisch zijn voor de Twentse situatie. Het onderzoek is woensdagmiddag aangeboden aan de provinciale politiek die momenteel over de toekomst van de luchthaven debatteert. Volgens deskundigen is een rendabele luchthaven op basis van deze nieuwe cijfers kansloos.
quote:
PVDA: 1,2 miljoen gebaseerd waarop?
De PvdA Overijssel wil weten waarop het uitgangspunt van 1,2 miljoen passagiers voor de luchthaven Twente gebaseerd is.

De partij twijfelde eerder aan de realiteit van dit aantal, maar wil nu na de presentatie woensdagmiddag van een wetenschappelijk onderzoek een goede onderbouwing van de provincie. Het betreffende onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de tegenstanders van de luchthaven. Uit het onderzoek blijkt dat maximaal een half miljoen mensen gebruik gaat maken van de Twentse luchthaven. Als dat waar is dan is de doorstart van een luchthaven volgens de PvdA kansloos.
Niet erg verrassend
Zal me echt benieuwen of de heropening vliegveld koste wat het kost door de strot van de regio geduwd gaat worden
Disanawoensdag 26 mei 2010 @ 20:05
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 20:04 schreef Frutsel het volgende:

[..]


[..]

Niet erg verrassend
Zal me echt benieuwen of de heropening vliegveld koste wat het kost door de strot van de regio geduwd gaat worden
Dat zal toch niet, na zo'n rapport? Tenzij er andere belangen spelen.
#ANONIEMwoensdag 26 mei 2010 @ 20:06
Het zal mij ook benieuwen of de politiek luistert naar argumenten of koste wat het kost dit prestigeproject wil doordrukken.
Frutselmaandag 21 juni 2010 @ 16:00
quote:
Staten zegt nu ja tegen vliegveld
ZWOLLE – Met vijf PvdA'ers als voorstanders hebben Provinciale Staten royaal groen licht gegeven voor de voorgestelde heropening van het vliegveld.

Vier sociaal-democraten stemden gisteravond tijdens de beslissende statenvergadering tegen, zodat de doorstart van de luchthaven op de steun van zeker 28 van de 45 statenleden rekenen. Twee statenleden (van SGP en SP) waren afwezig.

Met de instemming van provincie Overijssel kan de aanbesteding die moet leiden tot het werven van een marktpartij die het vliegveld wil exploiteren in gang worden gezet. Tot nu toe hebben twee commerciele partijen openlijk uitgesproken geinteresseerd te zijn: de YDA Group uit Turkije en Air4rs.com van de Enschedese oud-piloot Chris Vaneker.

De gemeenteraad van Enschede stemde een half jaar geleden al in met de plannen het eind 2007 gesloten vliegveld en het omliggende gebied te ontwikkelen. Die strandden toen echter in Provinciale Staten, omdat de voltallige fractie van de PvdA het aanvankelijke plan te weinig onderbouwd vond en unaniem tegenstemde.De coalitiefracties van CdA, PvdA en VVD stelden vervolgens een motie op waarin werd gevraagd de cijfers over passagiers en werkgelegenheid beter te onderbouwen. Aan die voorwaarde was volgens PvdA-fractievoorzitter Dalhuisen voldaan. Voor vijf PvdA'ers was dat reden om in te stemmen met de aangepaste plannen.
quote:
Provincie nu weer voor doorstart

ZWOLLE (ANP) - Een meerderheid van Provinciale Staten van Overijssel heeft woensdagavond ingestemd met een doorstart van Vliegveld Twente. De luchthaven is sinds 2008 gesloten, omdat het ministerie van Defensie het vliegveld niet meer gebruikt voor militaire doeleinden. Eerder ging de gemeente Enschede al akkoord met een doorstart.

CDA, VVD en een deel van de PvdA-fractie stemden voor, de andere fracties blijven tegen. De provincie stelt 15,6 miljoen euro beschikbaar. Dat geld is met name bedoeld voor natuurontwikkeling rond Vliegveld Twente. Er kan nu gestart worden met het opstellen van een gebiedsontwikkelingsplan.

De exploitatie van de luchthaven zelf is nog niet geregeld. Dat moet door een commerciële partij worden gedaan. Dagblad Twentsche Courant meldde dat een Turkse investeerder onder voorwaarden bereid is 200 miljoen euro te steken in Vliegveld Twente.
Nu dus weer een ja... want de cijfers werden beter uitgelegd en onderbouwd. Het zal me benieuwen wat er van de mooie cijfers terecht komt, of de werkgelegenheid. Het laatste woord zal ongetwijfeld nog niet gezegd zijn
Basp1maandag 21 juni 2010 @ 17:59
quote:
Op maandag 21 juni 2010 16:48 schreef Spatzmann het volgende:
Ik vraag me af hoe dit 3300 passagiers per dag moet verwerken.

[ afbeelding ]
200 miljoen van een vage turkse investeerder er tegen aan en dan kunnen er toch wel wat betere gebouwen komen te staan.

3300 passagiers per dag, dat is nogal vooruitstrevend 1 miljoen passagiers op jaarbasis.
#ANONIEMmaandag 21 juni 2010 @ 18:04
Ik ben het eens met de sceptici zoals Herman Finkers. Ik denk dat zo'n vliegveld de regio meer schade toebrengt dan dat het winst oplevert.
ACT-Fmaandag 21 juni 2010 @ 21:32
quote:
Op maandag 21 juni 2010 16:48 schreef Spatzmann het volgende:
Ik vraag me af hoe dit 3300 passagiers per dag moet verwerken.

[ afbeelding ]
Met zo'n schaftkeet gaat dat niet lukken. Er moet flink verbouwd worden.
Panzerknacker666maandag 21 juni 2010 @ 22:25
quote:
Op maandag 21 juni 2010 21:32 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Met zo'n schaftkeet gaat dat niet lukken. Er moet flink verbouwd worden.
ILS ligt eral , wordt flink geld verdienen daar als je het slim aanpakt.
ACT-Fmaandag 21 juni 2010 @ 22:30
quote:
Op maandag 21 juni 2010 22:25 schreef Panzerknacker666 het volgende:
ILS ligt eral , wordt flink geld verdienen daar als je het slim aanpakt.
Alleen een ILS zal niet voldoende zijn, of je wilt een wereldprimeur als openluchtvliegveld
SPOILER

pafipo
Panzerknacker666maandag 21 juni 2010 @ 22:32
quote:
Op maandag 21 juni 2010 22:30 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Alleen een ILS zal niet voldoende zijn, of je wilt een wereldprimeur als openluchtvliegveld
SPOILER
[ afbeelding ]
pafipo
Paar golfplaten, kom je een heel eind
ACT-Fmaandag 21 juni 2010 @ 22:33
quote:
Op maandag 21 juni 2010 22:32 schreef Panzerknacker666 het volgende:

[..]

Paar golfplaten, kom je een heel eind
Asbest uiteraard. Alles moet weg!
SPOILER
Leer qouten, ik zag het wel
Arceezondag 12 september 2010 @ 20:17
Gisteren ging de uitzending van Zembla hierover: Luchtkasteel Twente

Het lijkt logisch om aan te haken bij het nabij gelegen vliegveld in Duitsland, maar nee, dat vliegveld moet er per se komen. Triest.
#ANONIEMzondag 12 september 2010 @ 21:16
quote:
Op zondag 12 september 2010 20:17 schreef Arcee het volgende:
Gisteren ging de uitzending van Zembla hierover: Luchtkasteel Twente

Het lijkt logisch om aan te haken bij het nabij gelegen vliegveld in Duitsland, maar nee, dat vliegveld moet er per se komen. Triest.
Ik heb de uitzending bekeken. Het is schrijnend en triest hoe politici argumenten gewoon van tafel vegen om hun prestigeprojecten door te drukken. De inwoner van Overijssel mag betalen.
Freak188maandag 13 september 2010 @ 13:06
Overijssel???? Ik denk dat de belastingbetaler (dus heel NL) de lul is.
Het is te triest voor woorden dat ze serieus denken dat Twente een kans van slagen heeft. Die Duitser had het tenminste begrepen, de regio is veel te klein voor 2 airports. En op wat voor verkeer mikt Twente? Intercontinentaal? Forget it. Zelfs regionaal of Europees is niet interessant. Dat verkeer gaat naar Dusseldorf, Frankfurt of Schiphol. Houdt je dus alleen vakantiecharters over.... En daar wordt een luchthaven niet rendabel van.

Zelden zo'n eigenwijze politicus gezien die zo'n prestige-object er doorheen wil drukken.
Nobumaandag 13 september 2010 @ 14:50
Mensen die die Duitser op zijn woord geloven. Je gelooft de verkopers in de Mediamarkt toch ook niet. :')
Ronaldmaandag 13 september 2010 @ 15:24
quote:
Op maandag 21 juni 2010 21:32 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Met zo'n schaftkeet gaat dat niet lukken. Er moet flink verbouwd worden.
In het oostblok heb ik wel vliegvelden gezien die er slechter uit zien ;)
kawotskimaandag 13 september 2010 @ 18:31
quote:
Op maandag 21 juni 2010 22:30 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Alleen een ILS zal niet voldoende zijn, of je wilt een wereldprimeur als openluchtvliegveld :')

NDB aan beide zijden is voldoende
kawotskidinsdag 14 september 2010 @ 19:45
quote:
Op maandag 13 september 2010 13:06 schreef Freak188 het volgende:

Zelden zo'n eigenwijze politicus gezien die zo'n prestige-object er doorheen wil drukken.
Iedere politicus die voor stemt heeft een gigantisch bord voor de kop. Dit is gewoon natte vingerwerk en vind het kennelijk belangrijk om een lintje te kunnen doorknippen in de toekomst. Stel debielen, maar toch leuk dat de PvdA om is oftewel voor. Heeft Diederik Samson kennelijk weinig te zeggen als het om de Provincie gaat.. Begrijp me niet verkeerd, ik mag graag vliegtuigen zien, zelfs een hobby van mij , maar dit is waanzin met zo dicht in de buurt luchthaven FMO. Het probleem is duidelijk dat die Rietkerk hier nooit last van gaat hebben als het mislukt, wat het gaat doen.. hij komt er gewoon mee weg.. Leuk hoe de politiek in Nederland te werk gaat..