#ANONIEM | woensdag 2 december 2009 @ 13:36 |
Er zijn plannen om de voormalige vliegbasis Twente om te vormen tot een luchthaven. De locatie valt binnen het grondgebied van de gemeente Enschede. Binnen de gemeenteraad van Enschede tekent zich een meerderheid af die vóór de plannen stemt, maar omliggende gemeenten zien er niks in. Zelfs over de grens is er protest. De tegenstanders spreken van een prestigeproject en vinden dat een goede basis onder de plannen ontbreekt.quote:Bron: http://www.tctubantia.nl/(...)-voor-luchthaven.ece Dat was gisteren, vandaag dit bericht: Ruim 16.000 handtekeningen tegen luchthaven ENSCHEDE - Ruim 16.000 handtekeningen zijn gezet voor een ontwikkeling van de voormalige vliegbasis Twente zonder luchthaven. Dat blijkt woensdag uit een actie van Natuurmonumenten. De ondertekenaars zijn fel tegen de komst van een Twentse luchthaven. Natuurmonumenten biedt de petitie woensdagmiddag aan de Provinciale Staten van Overijssel aan. Aansluitend vergadert een commissie over de twee opties voor het 500 hectare grote gebied met of zonder luchthaven. Volgens regiodirecteur Jan Gorter van Natuurmonumenten is een belangrijker pijler van de Twentse economie de beleving van natuur en landschap. „Met de aanleg van een vliegveld slacht je kip met de gouden eieren.” Hij stemt voor een plan met zorginstellingen, duurzame landbouw, sport en recreatieve voorzieningen in het groen. Cabaretier Herman Finkers is een van de drijvende krachten achter dit plan. Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)hthaven__.html?p=2,1 Het is een onderwerp dat de gemoederen flink bezighoudt in Twente. Zit Nederland te wachten op nog een vliegveld? Is dit rendabel te exploiteren? Is het een stimulans voor de regionale economie, of wordt juist het tegengestelde effect bereikt? Ligt het vliegveld niet te dicht bij het vliegveld Münster-Osnabrück in Duitsland? | |
ErwinRommel | woensdag 2 december 2009 @ 13:57 |
Ikzelf zie het nut er niet van in. Hoeveel vliegvelden heeft het kleine Nederland wel niet? Schiphol, Rotterdam, Eindhoven, Aken/Maastricht........... Mijn idee is, we geven die voormalige vliegbasis terug aan de natuur. | |
Keiichi | woensdag 2 december 2009 @ 14:19 |
Als de andere vliegvelden nu wat minder restricties mbt vluchten krijgen, dan is een extra vliegveld niet nodig. | |
Freak188 | woensdag 2 december 2009 @ 14:20 |
Het mooie is ook: Vliegveld Twente kan in principe open, ze zoek alleen nog een touroperator die er vanaf wil vliegen en ze moeten kijken hoe het geluidstechnisch en milieubelastend zo min mogelijk wordt..... Kortom.... de 3 belangrijkste vragen zijn nog onbeantwoord....... | |
Iblis | woensdag 2 december 2009 @ 14:26 |
quote:En daarbij, 55km over de Grens licht het vliegveld van Münster. Als je ziet dat Nederlanders nu al niet te beroerd zijn om naar Weeze te rijden, of naar Düsseldorf, dan denk ik niet dat zo’n vliegveld heel veel heeft te winnen – het zal maar voor een relatief klein gebied echt betekenen dat er een vliegveld dichterbij komt. Daarbij, Enschede ↔ Schiphol is een vaste treinverbinding (Enschede ↔ Münster trouwens ook, maar natuurlijk komt dat niet op het vliegveld uit), en ik vraag me erg af hoe dit vliegveld inderdaad direct zo’n succes gaat worden als ze hopen. De vliegtaks zou b.v. helemaal dodelijk zijn geweest in zo’n geval. Die is nu weg, maar met dat in het achterhoofd zou ik ook niet staan te springen, wetende dat er even verderop een Duits vliegveld is. | |
Frutsel | woensdag 2 december 2009 @ 14:31 |
Er zijn tig onderzoeken gevoerd over het sluiten van de voormalige luchtbasis Twente. Daar is volgens mij allang gebleken dat burgerluchtvaart niet haalbaar is. Genoeg vliegvelden om Twente heen waar je goedkoop en prima vanaf kan vliegen. D'r zit gewoon zon achterlijke Wethouder in Enschede die al jaren probeert dit ding door de strot van de raad en dus de burgers wil drukken. En hey,Enschede ligt niet op de aanvlieg/afvlieg route... | |
Barney_Stinson | woensdag 2 december 2009 @ 14:31 |
Ik denk vooral dat het hier in Twente een Twents sentimentele gedachte is dat er een vliegveld moet komen. Anders kan ik het niet logisch verklaren. Met de trein ben je zo op Schiphol en vliegveld Münster ligt ook om de hoek. M.i. volstrekt niet economisch haalbaar om het vliegveld weer te heropenen. | |
Iblis | woensdag 2 december 2009 @ 14:35 |
quote:Volgens mij maar zeer ten dele. Het wordt niet echt breed gedragen is mijn indruk van TV (b.v. Finkers die zich al geruime tijd uitspreekt tegen). Het lijkt me meer zo’n typisch prestigeproject van een wethouder die zich wel laten gelden zoals Frutsel zegt. Dat zie je wel meer in gemeenteraden… | |
Barney_Stinson | woensdag 2 december 2009 @ 14:36 |
quote:Als ik de reacties lees op lokale nieuwssites zijn ook onder de burgers voorstanders en die vertikken het om naar Schiphol te gaan ![]() | |
ErwinRommel | woensdag 2 december 2009 @ 14:38 |
quote:Ik denk dat ook inderdaad. Dat die betreffende wethouder een bepaalde lobby achter zich heeft staan en het ziet als een prestige. Verder kan men nog de optie hebben om van die voormalige basis een soort van pretpark te maken, of een bungalow park. Echter zie ik het liever teruggaan naar de natuur. | |
Iblis | woensdag 2 december 2009 @ 14:44 |
quote:Maar ik geloof er geen snars van dat de luchthaven daarop kan drijven. De NS had van ’t zomer dacht ik speciaal een nachttrein vanuit Enschede naar Schiphol. Liep als een trein. hahaha | |
Lightning_NL | woensdag 2 december 2009 @ 14:45 |
Een extra vliegveld is sowieso een goed idee! Vooral in dat deel van Nederland. Zou helemaal mooi zijn als de Luchtmacht daar ook weer een basis opent. | |
Barney_Stinson | woensdag 2 december 2009 @ 14:48 |
quote:Ik kan het ook niet geloven, maar blijkbaar zijn er genoeg mensen die in dit luchtkasteel geloven. En dan gaan ze uit van 1,5 miljoen passagiers in 2020 ![]() | |
Ron.Burgundy | woensdag 2 december 2009 @ 14:52 |
Ik hoor er de laatste tijd steeds meer over. Het is een soort prestigeproject van bepaalde mensen geworden en die laten zich nu niet eenvoudig aan de kant zetten. In mijn ogen is 'n dergelijk vliegveld compleet nutteloos aangezien er op een steenworp afstand een veel groter vliegveld ligt met meer potentie. | |
JuiceJuice | woensdag 2 december 2009 @ 15:00 |
Lelystad Airport uitbreiden voor charter vluchten, zo heeft Schiphol een stuk meer ruimte en heeft Twente geen vliegveld nodig. | |
ErwinRommel | woensdag 2 december 2009 @ 15:00 |
quote:Helaas maar vergeet dat maar. | |
Frutsel | woensdag 2 december 2009 @ 15:01 |
quote:Destijds waren er tigduizenden mensen tegen sluiting. Ze moesten maar een basis in het zuiden sluiten, daar waren er genoeg, maar nee Twente moest dicht. Lekker lullig als de Duitsers weer komen, liggen wij direct in vuurlinie ![]() Maar goed, nu weer heropenen lijkt me bizar.. toen was het economisch niet haalbaar om burgerluchtvaart te laten doorgaan en nu aan het eind (??) van de crisis zou het ineens wel kunnen? Laat me niet lachen man ![]() En tuurlijk zijn d'r voorstanders... het zou prachtig zijn als je vanuit Enschede naar de zon kunt.. Tenerife etc.. maar daarmee dek je de kosten niet... zoveel volk komt er niet of je moet met prijzen gaan stunten. | |
Perico | woensdag 2 december 2009 @ 15:03 |
Er moet gewoon groot gedacht worden qua vliegvelden. Hier in Limburg kom ik haast nooit op vliegveld Beek (sorry, Maastricht - Aachen airport) omdat ik niet naar Turkije of Jordanie wil. Brussel ligt op 90 km afstand, Duesseldorf op 70, en binnen 2,5 uur sta ik op Schiphol. We hebben hier ook nog eens een NATO basis met 80 vertrekkende AWACS per dag vlak over de grens. Alleen maar overlast dus, daar moest zelfs een gezond Nederlands bos voor wijken. In het geval van Twente lijkt me dat Schiphol en Muenster uitstekende alternatieven zijn. Tenzij alle Twentenaren heel graag alleen naar Alanya, Damascus en vreemde plaatsen als Edinburgh of Nice vliegen. | |
#ANONIEM | donderdag 3 december 2009 @ 00:49 |
Herman Finkers hield laatst op TV een goed pleidooi tegen deze luchthaven. Hij wees onder meer op de nabijheid van Münster-Osnabrück. De Duitsers zijn zelfs bereid om Twente in de naam van het vliegveld op te nemen en willen ook zorgen voor een extra afrit naar het vliegveld toe. Ook wees Finkers op mislukte projecten om grote bedrijvigheid naar Twente te halen. Veel bedrijven zitten daar juist vanwege de relatieve rust. In plaats van een economische impuls zou wel eens het tegengestelde kunnen gebeuren: bedrijven die juist wegtrekken. Verder ligt het vliegveld in een natuurgebied. De huidige legerbasis kun je opdoeken en veranderen in natuurgebied. Eenmaal een luchthaven, is het stukje natuur voorgoed verdwenen. Verder is er behoorlijk weinig draagvlak onder de Twentenaren, krijg ik zo de indruk. En ook moeten er grote vraagtekens worden gezet bij de zonnige scenario's over passagiersaantallen. | |
Frutsel | maandag 14 december 2009 @ 23:06 |
quote:Finkers was vanavond alweer op tv om nog maar eens te onderstrepen hoe belachelijk dit voorstel is ![]() | |
Ron.Burgundy | maandag 14 december 2009 @ 23:09 |
quote:Het is een prestige-project geworden van enkele mensen. Die hebben volgens mij ook nog de macht om het door te gaan drukken. | |
OldJeller | maandag 14 december 2009 @ 23:11 |
We hebben al genoeg vliegvelden in (en net buiten) dit kleine landje. Onzin om er nóg één te openen. Terecht protest dus. | |
Nobu | maandag 14 december 2009 @ 23:24 |
Als het met die handtekeningen net zo is als met die protestenmars zijn het weer voor het grootste deel Duitsers die bang zijn hun baan te verliezen. | |
Frutsel | dinsdag 15 december 2009 @ 09:42 |
quote: | |
LeeHarveyOswald | dinsdag 15 december 2009 @ 10:24 |
quote:Als schiphol per baan net zo veel vluchten gaat verwerken als Heathrow per baan doet, dan hebben we in heel Europa verder geen vliegvelden meer nodig. | |
Basp1 | dinsdag 15 december 2009 @ 10:30 |
quote:Ik heb er voor hun wel één die kan men zelfs op het gemeentehuis op het kantoor van de betreffende wethouder plaatsen. : | |
#ANONIEM | dinsdag 15 december 2009 @ 11:09 |
Ik vraag me af of ze überhaupt een exploitant voor dat vliegveld kunnen vinden. De vraag is of het überhaupt rendabel te maken valt, los van de vraag of een vliegveld wenselijk en noodzakelijk is. Er moet nog heel wat water door de IJssel voordat dat vliegveld echt een feit is. | |
Basp1 | dinsdag 15 december 2009 @ 11:23 |
quote:Die wordt later als het bestemmingsplan gewijzigd is en er extra infrastructuur aangelegd is vast wel gevonden, mischien krijgt deze exploitant dan ook wel wat opstart subsidie, en later een blijf susbsidie. ![]() Kijk als voorbeeld naar het adje theater in tilburg, waarbij je op de achterkant van een viltje al de berekening kon maken dat dit nooit winstgevend te exploiteren zou zijn. | |
Nobu | dinsdag 15 december 2009 @ 13:10 |
quote:Daar hebben die zeikerds die een goedkoop huisje onder de baan gekocht hebben geen boodschap aan. | |
Tjabbo | dinsdag 15 december 2009 @ 14:23 |
ja KUT! En ik maar wachten tot ze er een dragstrip van zouden maken ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 16 december 2009 @ 23:28 |
De besluitvorming over de luchthaven Twente mondt uit in een politiek spektakelstuk. Vanavond (op dit moment dus) vergadert Provinciale Staten van Overijssel over het voorstel. Om ervoor te zorgen dat echt iedereen kan meestemmen, is een statenlid van de VVD (op eigen kosten) teruggekeerd uit Uruzgan, terwijl de SP (tegen de plannen) een allesbehalve fitte mevrouw heeft opgetrommeld, die amper een week moeder is, zodat ze maar vooral tegen kan stemmen. PS van Overijssel is vanavond compleet, met 47 leden. De doorgaans welingelichte verslaggever van TV Oost heeft koppen geteld en verwacht dat PS met een uiterst nipt verschil (25-22 of 24-23) TEGEN de voorstellen zal gaan stemmen. Voor wie het interesseert: het debat (op dit moment geschorst) is live te volgen via: http://provincie.overijss(...)ringen/vergadering_a [ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 16-12-2009 23:30:57 ] | |
#ANONIEM | donderdag 17 december 2009 @ 01:20 |
College (GS) noemt PvdA-motie onacceptabel. "Als dit in stemming wordt gebracht, kan het college niet verder." | |
#ANONIEM | donderdag 17 december 2009 @ 01:33 |
CDA probeert de besluitvorming uit te stellen (een soort vlucht). PvdA is er niet voor. Stemming CDA-voorstel: 23-24 (dus tegen) College weer aan het woord. | |
#ANONIEM | donderdag 17 december 2009 @ 01:33 |
CdK stelt vast: "Dan hebben we daarmee op dit moment een crisis" | |
#ANONIEM | donderdag 17 december 2009 @ 02:00 |
Merkwaardig: PvdA trekt het amendement toch in | |
#ANONIEM | donderdag 17 december 2009 @ 02:04 |
Alweer een schorsing. De zoveelste. | |
Thieske | donderdag 17 december 2009 @ 02:07 |
Wordt een nachtje doorhalen dus. | |
#ANONIEM | donderdag 17 december 2009 @ 02:33 |
PS heeft het voorstel van GS verworpen met 23 voor en 24 tegen! CDA-fractievoorzitter nu boos aan het woord. [ Bericht 50% gewijzigd door #ANONIEM op 17-12-2009 02:34:25 ] | |
freako | donderdag 17 december 2009 @ 07:28 |
Voor: CDA, VVD (23 zetels) Tegen: PvdA, SP, GrLinks, Solidara, CU, SGP (24 zetels) PvdA stemt dus tegen het voorstel, terwijl ze wel in GS zitten. Gevolg: quote:http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=105106 | |
Frutsel | donderdag 17 december 2009 @ 10:07 |
quote: | |
Iblis | donderdag 17 december 2009 @ 10:28 |
Een al wat ouder opiniestuk uit de Volkskrant, maar niet oninteressant (omdat het lang is en ivm copyright niet het hele artikel):quote: | |
Frutsel | woensdag 26 mei 2010 @ 20:04 |
quote: quote:Niet erg verrassend ![]() Zal me echt benieuwen of de heropening vliegveld koste wat het kost door de strot van de regio geduwd gaat worden ![]() | |
Disana | woensdag 26 mei 2010 @ 20:05 |
quote:Dat zal toch niet, na zo'n rapport? Tenzij er andere belangen spelen. | |
#ANONIEM | woensdag 26 mei 2010 @ 20:06 |
Het zal mij ook benieuwen of de politiek luistert naar argumenten of koste wat het kost dit prestigeproject wil doordrukken. | |
Frutsel | maandag 21 juni 2010 @ 16:00 |
quote: quote:Nu dus weer een ja... want de cijfers werden beter uitgelegd en onderbouwd. Het zal me benieuwen wat er van de mooie cijfers terecht komt, of de werkgelegenheid. Het laatste woord zal ongetwijfeld nog niet gezegd zijn ![]() | |
Basp1 | maandag 21 juni 2010 @ 17:59 |
quote:200 miljoen van een vage turkse investeerder er tegen aan en dan kunnen er toch wel wat betere gebouwen komen te staan. ![]() 3300 passagiers per dag, dat is nogal vooruitstrevend 1 miljoen passagiers op jaarbasis. | |
#ANONIEM | maandag 21 juni 2010 @ 18:04 |
Ik ben het eens met de sceptici zoals Herman Finkers. Ik denk dat zo'n vliegveld de regio meer schade toebrengt dan dat het winst oplevert. | |
ACT-F | maandag 21 juni 2010 @ 21:32 |
quote:Met zo'n schaftkeet gaat dat niet lukken. Er moet flink verbouwd worden. | |
Panzerknacker666 | maandag 21 juni 2010 @ 22:25 |
quote:ILS ligt eral ![]() | |
ACT-F | maandag 21 juni 2010 @ 22:30 |
quote:Alleen een ILS zal niet voldoende zijn, of je wilt een wereldprimeur als openluchtvliegveld ![]() SPOILER | |
Panzerknacker666 | maandag 21 juni 2010 @ 22:32 |
quote:Paar golfplaten, kom je een heel eind ![]() | |
ACT-F | maandag 21 juni 2010 @ 22:33 |
quote:Asbest uiteraard. Alles moet weg! SPOILER | |
Arcee | zondag 12 september 2010 @ 20:17 |
Gisteren ging de uitzending van Zembla hierover: Luchtkasteel Twente Het lijkt logisch om aan te haken bij het nabij gelegen vliegveld in Duitsland, maar nee, dat vliegveld moet er per se komen. Triest. | |
#ANONIEM | zondag 12 september 2010 @ 21:16 |
quote:Ik heb de uitzending bekeken. Het is schrijnend en triest hoe politici argumenten gewoon van tafel vegen om hun prestigeprojecten door te drukken. De inwoner van Overijssel mag betalen. | |
Freak188 | maandag 13 september 2010 @ 13:06 |
Overijssel???? Ik denk dat de belastingbetaler (dus heel NL) de lul is. Het is te triest voor woorden dat ze serieus denken dat Twente een kans van slagen heeft. Die Duitser had het tenminste begrepen, de regio is veel te klein voor 2 airports. En op wat voor verkeer mikt Twente? Intercontinentaal? Forget it. Zelfs regionaal of Europees is niet interessant. Dat verkeer gaat naar Dusseldorf, Frankfurt of Schiphol. Houdt je dus alleen vakantiecharters over.... En daar wordt een luchthaven niet rendabel van. Zelden zo'n eigenwijze politicus gezien die zo'n prestige-object er doorheen wil drukken. | |
Nobu | maandag 13 september 2010 @ 14:50 |
Mensen die die Duitser op zijn woord geloven. Je gelooft de verkopers in de Mediamarkt toch ook niet. ![]() | |
Ronald | maandag 13 september 2010 @ 15:24 |
quote:In het oostblok heb ik wel vliegvelden gezien die er slechter uit zien ![]() | |
kawotski | maandag 13 september 2010 @ 18:31 |
quote:NDB aan beide zijden is voldoende | |
kawotski | dinsdag 14 september 2010 @ 19:45 |
quote:Iedere politicus die voor stemt heeft een gigantisch bord voor de kop. Dit is gewoon natte vingerwerk en vind het kennelijk belangrijk om een lintje te kunnen doorknippen in de toekomst. Stel debielen, maar toch leuk dat de PvdA om is oftewel voor. Heeft Diederik Samson kennelijk weinig te zeggen als het om de Provincie gaat.. Begrijp me niet verkeerd, ik mag graag vliegtuigen zien, zelfs een hobby van mij , maar dit is waanzin met zo dicht in de buurt luchthaven FMO. Het probleem is duidelijk dat die Rietkerk hier nooit last van gaat hebben als het mislukt, wat het gaat doen.. hij komt er gewoon mee weg.. Leuk hoe de politiek in Nederland te werk gaat.. |