Dat is natuurlijk veel te simpel gedacht.quote:Op woensdag 2 december 2009 10:19 schreef controlaltdelete het volgende:
mijn vader wil een flink bedrag aan zijn kinderen (oa. ik) gaan schenken. Je mag van de belasting iets 4500 ¤ geschonken krijgen p/j zonder dat je hierover belasting gaat betalen maar het bedrag is flink hoger. Nu had ik zo bedacht als pa dit bedrag cash van zijn rekening haalt, mij mijn gedeelte geeft en ik dit later weer op mijn eigen (spaar)rekening stort omzeil ik zo het schenkingsrecht of is dit te simpel gedacht?
Alvast thanks voor eventuele antwoorden.
die ken ik. iig thanks.quote:Op woensdag 2 december 2009 10:23 schreef GodsSon het volgende:
http://www.belastingdienst.nl/reken/schenkingsrecht/
Vragen niet zozeer. Wel zijn ze verplicht hier melding van te doen. Wet MOTquote:Op woensdag 2 december 2009 10:31 schreef karr-1 het volgende:
Ik denk dat de bank ook vragen gaat stellen als je ineens zoveel geld wilt storten.
nee door omstandigheden kan dit niet, hij wil een groot gedeelte van zijn geld schenken om zo een andere zus van mij uit te sluiten als hij komt te overlijden straks en zij haar kindsdeel komt opeisen.quote:Op woensdag 2 december 2009 10:33 schreef sanger het volgende:
@TS; kan je vader het bedrag niet gewoon over enkele jaren spreiden?
Dat bedoelde ikquote:Op woensdag 2 december 2009 10:32 schreef sanger het volgende:
[..]
Vragen niet zozeer. Wel zijn ze verplicht hier melding van te doen. Wet MOT
Kan je iemand wettelijk uitsluiten op die manier?quote:Op woensdag 2 december 2009 10:40 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
nee door omstandigheden kan dit niet, hij wil een groot gedeelte van zijn geld schenken om zo een andere zus van mij uit te sluiten als hij komt te overlijden straks en zij haar kindsdeel komt opeisen.
Bij leven staat het die man natuurlijk vrij om zijn geld te geven aan wie hij wil. Als er bij zijn dood niet veel meer te verdelen valt, heeft die dochter het nakijken.quote:Op woensdag 2 december 2009 10:49 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Kan je iemand wettelijk uitsluiten op die manier?
ok, maar misschien dat die zus er nog over gaat zeiken dat het verdacht is enzo. Nou ja, wettelijk gezien kan je haar niets maken dus.quote:Op woensdag 2 december 2009 10:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Bij leven staat het die man natuurlijk vrij om zijn geld te geven aan wie hij wil. Als er bij zijn dood niet veel meer te verdelen valt, heeft die dochter het nakijken.
Ik denk als je een aantal keer in vrij korte tijd net onder de 10.000 komt storten, dat ook wel gaat opvallen.quote:Op woensdag 2 december 2009 10:54 schreef controlaltdelete het volgende:
ik heb die wet MOT eens opgezocht, daar word ik niet echt blij van. Maar dan gaat het met name om witwassen en terrorisme tegen te gaan en transacties boven de 10.000. Als ik nu paar keer ga storten beneden de 10.000 kan toch ook? of is dit ook weer te simpel bedacht?
Maar ja mijn pa moet straks dus een groot bedrag eraf halen wat natuurlijk wel gemeld gaat worden.
Dat noemen we fraude!quote:Op woensdag 2 december 2009 10:19 schreef controlaltdelete het volgende:
mijn vader wil een flink bedrag aan zijn kinderen (oa. ik) gaan schenken. Je mag van de belasting iets 4500 ¤ geschonken krijgen p/j zonder dat je hierover belasting gaat betalen maar het bedrag is flink hoger. Nu had ik zo bedacht als pa dit bedrag cash van zijn rekening haalt, mij mijn gedeelte geeft en ik dit later weer op mijn eigen (spaar)rekening stort omzeil ik zo het schenkingsrecht of is dit te simpel gedacht?
Dit mag wel, eenmalig, als je niet te oud bent, en het VOORAF meldt bij de fiscus.quote:Op woensdag 2 december 2009 10:26 schreef Swiffer het volgende:
ff gekeken, je hebt 1malig een kans op 22500 euro zonder dat je ervoor hoeft te betalen.
Dat is volgens mij niet helemaal waar.quote:Op woensdag 2 december 2009 10:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Bij leven staat het die man natuurlijk vrij om zijn geld te geven aan wie hij wil. Als er bij zijn dood niet veel meer te verdelen valt, heeft die dochter het nakijken.
Welke omstandigheden? Verwacht hij binnenkort aan zijn eind te komen? Let dan wel op dat de BD 180 dagen terugkijkt naar verdachte transacties.quote:Op woensdag 2 december 2009 10:40 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
nee door omstandigheden kan dit niet, hij wil een groot gedeelte van zijn geld schenken om zo een andere zus van mij uit te sluiten als hij komt te overlijden straks en zij haar kindsdeel komt opeisen.
Zoiets dacht ik dus ook. Je kunt niet zomaar iemand een kindsdeel afnemen.quote:Op woensdag 2 december 2009 10:59 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Dat is volgens mij niet helemaal waar.
Je kan dacht ik naar de rechtbank toestappen en het allemaal ongedaan maken.
Kan zussielief gewoon haar wettelijk versterf portie krijgen.
10 jaar voor het overlijden of iets dergelijks...
Ja natuurlijk. Hij kan doen en laten met zijn geld wat hij wiltquote:Op woensdag 2 december 2009 10:49 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Kan je iemand wettelijk uitsluiten op die manier?
10 jaarquote:Op woensdag 2 december 2009 10:59 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Dat is volgens mij niet helemaal waar.
Je kan dacht ik naar de rechtbank toestappen en het allemaal ongedaan maken.
Kan zussielief gewoon haar wettelijk versterf portie krijgen.
10 jaar voor het overlijden of iets dergelijks...
Nee, dat is dus niet zo...quote:Op woensdag 2 december 2009 11:01 schreef sanger het volgende:
[..]
Ja natuurlijk. Hij kan doen en laten met zijn geld wat hij wilt
Je kunt er alleen wel voor zorgen dat er geen erfenis is (en dus ook geen kindsdeel).quote:Op woensdag 2 december 2009 11:01 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Zoiets dacht ik dus ook. Je kunt niet zomaar iemand een kindsdeel afnemen.
Ze heeft recht op een kindsdeel bij overlijden inderdaad. Maar als je nu voor het overlijden al zorgt dat er niets meer is, dan kan ze dat deel wel opeisen. Alleen is een kindsadeel van ¤ 0 nog altijd ¤ 0quote:Op woensdag 2 december 2009 11:02 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Nee, dat is dus niet zo...
(fijne weet ik er niet van...maar wettelijk heeft zij recht op een portie..en dat kan ze eisen. )
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |