Dat is natuurlijk veel te simpel gedacht.quote:Op woensdag 2 december 2009 10:19 schreef controlaltdelete het volgende:
mijn vader wil een flink bedrag aan zijn kinderen (oa. ik) gaan schenken. Je mag van de belasting iets 4500 ¤ geschonken krijgen p/j zonder dat je hierover belasting gaat betalen maar het bedrag is flink hoger. Nu had ik zo bedacht als pa dit bedrag cash van zijn rekening haalt, mij mijn gedeelte geeft en ik dit later weer op mijn eigen (spaar)rekening stort omzeil ik zo het schenkingsrecht of is dit te simpel gedacht?
Alvast thanks voor eventuele antwoorden.
die ken ik. iig thanks.quote:Op woensdag 2 december 2009 10:23 schreef GodsSon het volgende:
http://www.belastingdienst.nl/reken/schenkingsrecht/
Vragen niet zozeer. Wel zijn ze verplicht hier melding van te doen. Wet MOTquote:Op woensdag 2 december 2009 10:31 schreef karr-1 het volgende:
Ik denk dat de bank ook vragen gaat stellen als je ineens zoveel geld wilt storten.
nee door omstandigheden kan dit niet, hij wil een groot gedeelte van zijn geld schenken om zo een andere zus van mij uit te sluiten als hij komt te overlijden straks en zij haar kindsdeel komt opeisen.quote:Op woensdag 2 december 2009 10:33 schreef sanger het volgende:
@TS; kan je vader het bedrag niet gewoon over enkele jaren spreiden?
Dat bedoelde ikquote:Op woensdag 2 december 2009 10:32 schreef sanger het volgende:
[..]
Vragen niet zozeer. Wel zijn ze verplicht hier melding van te doen. Wet MOT
Kan je iemand wettelijk uitsluiten op die manier?quote:Op woensdag 2 december 2009 10:40 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
nee door omstandigheden kan dit niet, hij wil een groot gedeelte van zijn geld schenken om zo een andere zus van mij uit te sluiten als hij komt te overlijden straks en zij haar kindsdeel komt opeisen.
Bij leven staat het die man natuurlijk vrij om zijn geld te geven aan wie hij wil. Als er bij zijn dood niet veel meer te verdelen valt, heeft die dochter het nakijken.quote:Op woensdag 2 december 2009 10:49 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Kan je iemand wettelijk uitsluiten op die manier?
ok, maar misschien dat die zus er nog over gaat zeiken dat het verdacht is enzo. Nou ja, wettelijk gezien kan je haar niets maken dus.quote:Op woensdag 2 december 2009 10:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Bij leven staat het die man natuurlijk vrij om zijn geld te geven aan wie hij wil. Als er bij zijn dood niet veel meer te verdelen valt, heeft die dochter het nakijken.
Ik denk als je een aantal keer in vrij korte tijd net onder de 10.000 komt storten, dat ook wel gaat opvallen.quote:Op woensdag 2 december 2009 10:54 schreef controlaltdelete het volgende:
ik heb die wet MOT eens opgezocht, daar word ik niet echt blij van. Maar dan gaat het met name om witwassen en terrorisme tegen te gaan en transacties boven de 10.000. Als ik nu paar keer ga storten beneden de 10.000 kan toch ook? of is dit ook weer te simpel bedacht?
Maar ja mijn pa moet straks dus een groot bedrag eraf halen wat natuurlijk wel gemeld gaat worden.
Dat noemen we fraude!quote:Op woensdag 2 december 2009 10:19 schreef controlaltdelete het volgende:
mijn vader wil een flink bedrag aan zijn kinderen (oa. ik) gaan schenken. Je mag van de belasting iets 4500 ¤ geschonken krijgen p/j zonder dat je hierover belasting gaat betalen maar het bedrag is flink hoger. Nu had ik zo bedacht als pa dit bedrag cash van zijn rekening haalt, mij mijn gedeelte geeft en ik dit later weer op mijn eigen (spaar)rekening stort omzeil ik zo het schenkingsrecht of is dit te simpel gedacht?
Dit mag wel, eenmalig, als je niet te oud bent, en het VOORAF meldt bij de fiscus.quote:Op woensdag 2 december 2009 10:26 schreef Swiffer het volgende:
ff gekeken, je hebt 1malig een kans op 22500 euro zonder dat je ervoor hoeft te betalen.
Dat is volgens mij niet helemaal waar.quote:Op woensdag 2 december 2009 10:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Bij leven staat het die man natuurlijk vrij om zijn geld te geven aan wie hij wil. Als er bij zijn dood niet veel meer te verdelen valt, heeft die dochter het nakijken.
Welke omstandigheden? Verwacht hij binnenkort aan zijn eind te komen? Let dan wel op dat de BD 180 dagen terugkijkt naar verdachte transacties.quote:Op woensdag 2 december 2009 10:40 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
nee door omstandigheden kan dit niet, hij wil een groot gedeelte van zijn geld schenken om zo een andere zus van mij uit te sluiten als hij komt te overlijden straks en zij haar kindsdeel komt opeisen.
Zoiets dacht ik dus ook. Je kunt niet zomaar iemand een kindsdeel afnemen.quote:Op woensdag 2 december 2009 10:59 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Dat is volgens mij niet helemaal waar.
Je kan dacht ik naar de rechtbank toestappen en het allemaal ongedaan maken.
Kan zussielief gewoon haar wettelijk versterf portie krijgen.
10 jaar voor het overlijden of iets dergelijks...
Ja natuurlijk. Hij kan doen en laten met zijn geld wat hij wiltquote:Op woensdag 2 december 2009 10:49 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Kan je iemand wettelijk uitsluiten op die manier?
10 jaarquote:Op woensdag 2 december 2009 10:59 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Dat is volgens mij niet helemaal waar.
Je kan dacht ik naar de rechtbank toestappen en het allemaal ongedaan maken.
Kan zussielief gewoon haar wettelijk versterf portie krijgen.
10 jaar voor het overlijden of iets dergelijks...
Nee, dat is dus niet zo...quote:Op woensdag 2 december 2009 11:01 schreef sanger het volgende:
[..]
Ja natuurlijk. Hij kan doen en laten met zijn geld wat hij wilt
Je kunt er alleen wel voor zorgen dat er geen erfenis is (en dus ook geen kindsdeel).quote:Op woensdag 2 december 2009 11:01 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Zoiets dacht ik dus ook. Je kunt niet zomaar iemand een kindsdeel afnemen.
Ze heeft recht op een kindsdeel bij overlijden inderdaad. Maar als je nu voor het overlijden al zorgt dat er niets meer is, dan kan ze dat deel wel opeisen. Alleen is een kindsadeel van ¤ 0 nog altijd ¤ 0quote:Op woensdag 2 december 2009 11:02 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Nee, dat is dus niet zo...
(fijne weet ik er niet van...maar wettelijk heeft zij recht op een portie..en dat kan ze eisen. )
Klopt, maar als bij controle van de papieren blijkt dat je net voor je dood ineens van alles hebt weggegeven aan andere kinderen enzo, dat kan toch niet zomaar?quote:Op woensdag 2 december 2009 11:03 schreef sanger het volgende:
[..]
Je kunt er alleen wel voor zorgen dat er geen erfenis is (en dus ook geen kindsdeel).
Nope, ze kijken 180 dagen terugquote:Op woensdag 2 december 2009 11:04 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Klopt, maar als bij controle van de papieren blijkt dat je net voor je dood ineens van alles hebt weggegeven aan andere kinderen enzo, dat kan toch niet zomaar?
Ah oke dus als je maar zorgt dat je voor die 180 dagen alles hebt weggedaan of uitgegeven dan is er niets aan de hand? Ik snap hem.quote:
Volgens mij ook hoor...quote:Op woensdag 2 december 2009 11:04 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Klopt, maar als bij controle van de papieren blijkt dat je net voor je dood ineens van alles hebt weggegeven aan andere kinderen enzo, dat kan toch niet zomaar?
Geef mij het artikel uit het erfrecht maar danquote:Op woensdag 2 december 2009 11:06 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Volgens mij ook hoor...
Zo ook als je vindt dat een erfenis niet geheel eerlijk verdeeld is...
Alles kan dan terug gedraaid worden. (nogmaals, fijne weet ik er niet van, moeilijk lezen dat recht...)
Maar zelfs in een testament kun je geen kindsdeel ontnemen toch? Sorry voor domme vragen, maar ik heb er echt weinig verstand van.quote:Op woensdag 2 december 2009 11:11 schreef sanger het volgende:
[..]
Geef mij het artikel uit het erfrecht maar dan![]()
Ik heb alles nagekeken toen mijn vader op sterven lag/ziek was.
Een erfenis wordt wettelijk verdeeld indien er geen testament is. Is er een testament dan kan een uitgesloten erfgenaam het wel oneerlijk vinden, maar een testament is gewoon geldig.
Op papier niet, in de praktijk wel.quote:Op woensdag 2 december 2009 11:12 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Maar zelfs in een testament kun je geen kindsdeel ontnemen toch? Sorry voor domme vragen, maar ik heb er echt weinig verstand van.
Die termijn is dus 180 dagen (in 2008) toen mijn vader overleed. Alle transacties voor die tijd werden geacht niet te zijn gedaan etc. Wij wilden toen juist die eenmalige schenking doen, maar omdat zijn levensverwachting minder was dan die 180 dagen toen we er achter kwamen dat hij ziek was hebben we dit niet gedaan (achteraf hadden we het moeten doen trowuens).quote:Op woensdag 2 december 2009 11:22 schreef Oblivion het volgende:
@ Sanger, Als je zelf even googled op wettelijke versterf porties, dan krijg je niet zo heel veel artikelen.
Ik zeg ook niet dat ik gelijk heb, maar stond me iets van bij...
Klopt. Ik weet dat mijn ouders een testament hebben op de langstlevende, zodat wij als kinderen niet iemand uit huis kunnen zetten als de partner overlijd.quote:Op woensdag 2 december 2009 11:23 schreef sanger het volgende:
[..]
Op papier niet, in de praktijk wel.
De wet heeft nu wel een bescherming voor de langstlevende. Dat betekent dat bij een testament op de langstlevende de kinderen (bv) een vordering krijgen op de langstlevende. Die blijft wel gewoon eigenaar van het geld en kan het opmaken als hij/zij dat wilt. Alleen in extreme gevallen kan het kindsdeel onder bewind worden geplaatst (bv. als de erfgename ontoerekeningsvatbaar is).
De meeste testamenten in NL zijn langstlevende testamenten. Deze regel geldt ook bij de wettelijke verdeling (dus als er geen testament is).
Dat is de hele bedoeling ookquote:Op woensdag 2 december 2009 11:27 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Klopt. Ik weet dat mijn ouders een testament hebben op de langstlevende, zodat wij als kinderen niet iemand uit huis kunnen zetten als de partner overlijd.
Dat is dus niet waar. Als vader 1 dag voor zijn overlijden zijn hele fortuin weggeeft aan de andere kinderen dan kan zus in kwestie daar tegen dus wel bezwaar aantekenen...quote:Bij leven kan ze niets maken. Hij kan bij leven doen en laten (dus schenken) wat hij wilt.
Klopt, maar dit testament is van voor die tijd. Ze zijn over 2 weken 35 jaar getrouwd namelijk.quote:Op woensdag 2 december 2009 11:29 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat is de hele bedoeling ookEen testament is er tegenwoordig ook niet meer voor nodig omdat het nu wettelijk bepaald is.
De BD omzeilen is sowieso moeilijk. Jij wilt nu gewoon een hoop cash geld in een kluis duwen en af en toe er wat uithalen en storten?quote:Op woensdag 2 december 2009 11:32 schreef controlaltdelete het volgende:
nu ben ik nog niet wijzer hoe ik het beste de belasting in deze zaak kan omzeilen. Zat te denken om een kluis te nemen en 1x in de zoveel tijd dan maar een bedrag te gaan storten op mijn spaarrekening. Klote belastingdiensthad wel het idee dat mijn plan te simpel bedacht zou zijn.
jup.quote:Op woensdag 2 december 2009 11:33 schreef karr-1 het volgende:
[..]
De BD omzeilen is sowieso moeilijk. Jij wilt nu gewoon een hoop cash geld in een kluis duwen en af en toe er wat uithalen en storten?
En hoe verklaar je de afkomst van dat geld als er iemand naar vraagt?quote:
ik zit te brainstormen he... box 3 belasting mag je totaal tegoed(waardebezit geloof ik) iets van ¤ 19.661 zijn. Als ik nu af en toe niet te hoge bedragen op mijn spaar gooi en ik zorg dat ik onder die 19.661 blijf en de rest in mijn kluisje zou houden? Als ik onder die 19.661 blijf hoef ik box 3 verder niet in te vullen.quote:Op woensdag 2 december 2009 11:36 schreef karr-1 het volgende:
[..]
En hoe verklaar je de afkomst van dat geld als er iemand naar vraagt?
Ik heb ondertussen ruim meer dan 20.000 op mijn rekening, dus ik moet er ook belasting over betalen.quote:Op woensdag 2 december 2009 11:41 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
ik zit te brainstormen he... box 3 belasting mag je totaal tegoed(waardebezit geloof ik) iets van ¤ 19.661 zijn. Als ik nu af en toe niet te hoge bedragen op mijn spaar gooi en ik zorg dat ik onder die 19.661 blijf en de rest in mijn kluisje zou houden? Als ik onder die 19.661 blijf hoef ik box 3 verder niet in te vullen.
Ik lijk Dagobert Duck wel
Dan krijg je daar geen rente op, bovendien fraudeer je dan niet alleen met Recht van Schenking maar ook nog eens in je inkomstenbelasting. Goed planquote:Op woensdag 2 december 2009 11:41 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
ik zit te brainstormen he... box 3 belasting mag je totaal tegoed(waardebezit geloof ik) iets van ¤ 19.661 zijn. Als ik nu af en toe niet te hoge bedragen op mijn spaar gooi en ik zorg dat ik onder die 19.661 blijf en de rest in mijn kluisje zou houden? Als ik onder die 19.661 blijf hoef ik box 3 verder niet in te vullen.
Ik lijk Dagobert Duck wel
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |