abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 december 2009 @ 00:33:37 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75198951
quote:
artspaarder de klos
DEN HAAG - Zwartspaarders hebben inmiddels meer dan 1 miljard euro aan vermogen gemeld dat op buitenlandse rekeningen was gestald. Het gaat dit jaar om meer dan 4400 zwartspaarders.

Staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) heeft dat dinsdagavond bekendgemaakt. Hij verwacht voor het einde van dit jaar nog een flinke aanwas van inkeerders. Als zij zich vrijwillig melden, krijgen ze geen boete aan de broek.

Op 1 januari wordt de inkeerregeling versoberd. Dan volgt een boete van 15 procent over vermogen dat langer dan twee jaar in het buitenland staat. Vanaf 1 juli, zo kondigde De Jager dinsdag aan, gaat de boete stapsgewijs omhoog. De eerste stap is naar 25 procent. De boete voor mensen die niet vrijwillig tot inkeer komen, is eerder dit jaar al verhoogd naar 300 procent.

De bedragen die zwartspaarders meldden, varieerden van enkele tienduizenden euro's tot tientallen miljoenen. Opvallende uitschieters waren rekeninghouders met 20 miljoen euro, terwijl ongeveer 150 rekeninghouders elk meer dan 1 miljoen euro melden bij de Belastingdienst. Momenteel melden zich ongeveer vijftig inkeerders per dag.
Ze bedoelen met een boete van 300 procent toch niet dat je 3x je vermogen moet inleveren! Dat is wel extreem, ik denk niet dat veel mensen dat betalen kunnen!
Die eerste! stap voor mensen die zich vrijwillig aanmelden van 25% vind ik toch al heel erg fors. Dat is maar liefst een ton op een vermogen van 4 ton!

Opmerkelijk dat allerhande fraudeurs vaak niet het hele fraudebedrag dat ze ontvreemd hebben terug hoeven te betalen, zeker bij uitkeringsfraude meestal maar een heel klein deel daarvan. Terwijl het dan over geld van een ander gaat, en bij zwartspaarders gaat het om geld van hen zelf, waar ze al ruim inkomstenbelasting over betaald hebben. Een beetje vreemd. Anderzijds, De Jager zal wel denken: van een kip zonder veren kun je niks plukken. Dan pak ik die vette slachthoenen wel.

Gelukkig heb ik niet écht veel geld. Want dan ben je natuurlijk zuur hier. Maar als straks het fictieve vermogensrendement (wat bijna niemand de afgelopen 10 jaar behaald heeft natuurlijk) ook nog eens verhoogd gaat worden tot een verkapte vermogensbelasting van 1,5% en de rente ook nog laag blijft, dan zit er voor iemand met wat geld achter de hand toch weinig anders meer op dan naar het buitenland te vertrekken.
The End Times are wild
  woensdag 2 december 2009 @ 00:40:22 #2
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_75199159
Ik blijf het belachelijk vinden. Mensen hebben al loonbelasting betaald, en allemaal andere belastingen en accijns etc... en dan moet je ook nog eens belasting gaan betalen over je spaargeld, zelfs wanneer dat in het buitenland op een rekening staat
pi_75199334
quote:
Op woensdag 2 december 2009 00:33 schreef LXIV het volgende:
dan zit er voor iemand met wat geld achter de hand toch weinig anders meer op dan naar het buitenland te vertrekken.
We kunnen ze missen als kiespijn, die rijken. We hebben hun geld helemaal niet nodig. Oke, eigenlijk wel, maar alleen als hun geld in de staatskas ligt. Voor de rest mogen ze vertrekken!! Onze economie draait evengoed op een schijnheilige houding van solidariteit, aan welke we de komende duizenden jaren geen tekort hebben.

O sarcasme, wat hou ik van u.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 2 december 2009 @ 00:55:08 #4
280358 donthate
Aandachtsgeilurt
pi_75199500
Bter ze gaan gewoon pedofielen en moordenaars aan pakken in plaats van deze onzin
  woensdag 2 december 2009 @ 01:03:13 #5
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_75199675
quote:
Op woensdag 2 december 2009 00:55 schreef donthate het volgende:
Bter ze gaan gewoon pedofielen en moordenaars aan pakken in plaats van deze onzin
Ja maar dat levert ze niets op... (!)
pi_75199681
De boete is geen 25% van het vermogen natuurlijk
De boete is het bedrag dat de overheid aan vermogensrendementsheffing zou hebben gekregen in 12 jaar x 1.25

Dus dat valt nog wel mee, als je op tijd erbij bent hoef je alleen de gemiste heffing te betalen (heel redelijk me dunkt)
All management is Strategic Management.
  woensdag 2 december 2009 @ 01:03:47 #7
280358 donthate
Aandachtsgeilurt
pi_75199686
quote:
Op woensdag 2 december 2009 01:03 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Ja maar dat levert ze niets op... (!)
Ja dat is wel zo maar dat is toch de walgelijk voor woorden
pi_75199691
quote:
Op woensdag 2 december 2009 00:55 schreef donthate het volgende:
Ze moeten wel geld hebben om die mensen op te pakken...(niet dat ik het niet met je eens ben )
All management is Strategic Management.
  woensdag 2 december 2009 @ 01:05:28 #9
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_75199726
quote:
Op woensdag 2 december 2009 01:03 schreef donthate het volgende:

[..]

Ja dat is wel zo maar dat is toch de walgelijk voor woorden
Dat hoef je mij niet te vertellen Ik vind de overheid sowieso een criminele onbetrouwbare organisatie.
  woensdag 2 december 2009 @ 01:06:51 #10
280358 donthate
Aandachtsgeilurt
pi_75199745
quote:
Op woensdag 2 december 2009 01:05 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Dat hoef je mij niet te vertellen Ik vind de overheid sowieso een criminele onbetrouwbare organisatie.
En dan vinden ze het nog raar dat *wij* als burgers geen respect meer voor politie en overheid hebben
pi_75207476
Er is op deze manier geen capital gains tax in nederland dus ik vind het best
pi_75207672
quote:
Op woensdag 2 december 2009 00:40 schreef Yi-Long het volgende:
Ik blijf het belachelijk vinden. Mensen hebben al loonbelasting betaald, en allemaal andere belastingen en accijns etc... en dan moet je ook nog eens belasting gaan betalen over je spaargeld, zelfs wanneer dat in het buitenland op een rekening staat
Naja, ik vind het ook belachelijk.
Aan de andere kant zal de overheid toch ergens zijn geld vandaan moeten halen.
Komt het niet uit spaargeld, dan komt het ergens anders vandaan...
  woensdag 2 december 2009 @ 12:29:51 #13
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_75208245
quote:
Op woensdag 2 december 2009 12:10 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Naja, ik vind het ook belachelijk.
Aan de andere kant zal de overheid toch ergens zijn geld vandaan moeten halen.
Komt het niet uit spaargeld, dan komt het ergens anders vandaan...
Dat geld halen ze al uit de loonbelastingen, de onroerend goed belastingen, de accijns, de gemeentelijke belastingen, etc etc etc etc etc.

Als ze daarmee nou NOG niet genoeg hebben, dan zijn ze gewoon ongeschikt om dit land te runnen. Andere landen kunnen prima rondkomen met een belastingdruk van 10-20%
  woensdag 2 december 2009 @ 13:03:01 #14
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75209152
Zelfs met een sanctie van 15% of 25% boete over niet betaalde belasting lijkt het me nog steeds de moeite waard om het te proberen te ontlopen. Zelf zou ik dat natuurlijk nooit doen (op een illegale manier, that is...).

Hoewel ik vermogensbelasting (uiteraard) haat vind ik het op zich niet onredelijk dat inkomsten uit vermogen worden belast. Okee, het is eigenlijk een dubbele belasting (aandeelhouders hebben al vennootschapsbelasting betaald) maar welke belasting is dat nou niet?

Ik vind wel dat je eigenlijk de echte inkomsten moet belasten en niet het vermogen. Als je een aandelenportefeuille hebt en die verdubbelt in prijs dan moet je 2x zoveel belasting betalen terwijl het nog steeds dezelfde aandelen zijn met dezelfde onderliggende winst. Dat is natuurlijk belachelijk.

Maar een belasting op gerealiseerde winsten vind ik logisch en redelijk. Uiteraard moet dat dan ook gelden voor winsten op (heilige) huisjes, maar dat zal wel weer een teer punt zijn...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_75210421
quote:
Op woensdag 2 december 2009 13:03 schreef SeLang het volgende:
Zelfs met een sanctie van 15% of 25% boete over niet betaalde belasting lijkt het me nog steeds de moeite waard om het te proberen te ontlopen. Zelf zou ik dat natuurlijk nooit doen (op een illegale manier, that is...).

Hoewel ik vermogensbelasting (uiteraard) haat vind ik het op zich niet onredelijk dat inkomsten uit vermogen worden belast. Okee, het is eigenlijk een dubbele belasting (aandeelhouders hebben al vennootschapsbelasting betaald) maar welke belasting is dat nou niet?

Ik vind wel dat je eigenlijk de echte inkomsten moet belasten en niet het vermogen. Als je een aandelenportefeuille hebt en die verdubbelt in prijs dan moet je 2x zoveel belasting betalen terwijl het nog steeds dezelfde aandelen zijn met dezelfde onderliggende winst. Dat is natuurlijk belachelijk.

Maar een belasting op gerealiseerde winsten vind ik logisch en redelijk. Uiteraard moet dat dan ook gelden voor winsten op (heilige) huisjes, maar dat zal wel weer een teer punt zijn...
volgens mij kan vermogensbelasting worden verrekend met dividendbelasting

kies dan aandelen die 1 cent dividend geven, daar betaal je dividendbelasting over, dan telt het aandelenpakket niet mee voor je vermogen.
pi_75210514
quote:
Op woensdag 2 december 2009 13:03 schreef SeLang het volgende:

Probleem met zo'n systeem is dat de administratie van die winsten nogal veel tijd en wederom geld kost. Het Nederlandse systeem is wellicht wat kortzichting, maar wel redelijk simpel te doen voor de belastingdienst.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  woensdag 2 december 2009 @ 13:54:21 #17
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75210579
quote:
Op woensdag 2 december 2009 13:48 schreef jongegast het volgende:

[..]

kies dan aandelen die 1 cent dividend geven, daar betaal je dividendbelasting over, dan telt het aandelenpakket niet mee voor je vermogen.
Zo werkt dat niet!
Mijn reisverslagen
  woensdag 2 december 2009 @ 13:58:25 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75210683
quote:
Op woensdag 2 december 2009 13:51 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Probleem met zo'n systeem is dat de administratie van die winsten nogal veel tijd en wederom geld kost. Het Nederlandse systeem is wellicht wat kortzichting, maar wel redelijk simpel te doen voor de belastingdienst.
Het grootste voordeel voor de fiscus is dat ze winsten belasten die niet zijn gemaakt. De meeste mensen hebben sinds de invoering die fictieve 4% niet gehaald. Gegarandeerd gaat de overheid in de toekomst vanaf een ondergewaardeerd niveau (van waaraf >>4% kan worden gehaald) een echte capital gain tax invoeren. Of schat ik ze nu te slim in?
Mijn reisverslagen
pi_75210859
quote:
Op woensdag 2 december 2009 13:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zo werkt dat niet!

hoe dan wel?
pi_75229490
quote:
Op woensdag 2 december 2009 13:58 schreef SeLang het volgende:

[..]

De meeste mensen hebben sinds de invoering die fictieve 4% niet gehaald.
En dat is nu net waarom die vermogensrendementsheffing zo oneerlijk is.
Iets opbouwen / sparen wordt gewoon kei hard afgestraft.

Je krijgt op een spaarrekening tegenwoordig +/- 2.5% en de helft (+/- 1.2%) gaat naar de belastingdienst.
  woensdag 2 december 2009 @ 22:24:18 #21
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75229814
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:16 schreef HarryP het volgende:

[..]

En dat is nu net waarom die vermogensrendementsheffing zo oneerlijk is.
Iets opbouwen / sparen wordt gewoon kei hard afgestraft.

Je krijgt op een spaarrekening tegenwoordig +/- 2.5% en de helft (+/- 1.2%) gaat naar de belastingdienst.
En nog erger: schulden worden gesubsidieerd
Pervers systeem.
Mijn reisverslagen
pi_75230225
quote:
Op woensdag 2 december 2009 13:48 schreef jongegast het volgende:

[..]

Zou mooi zijn, maar zo werkt dat helaas niet.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 2 december 2009 @ 23:06:28 #23
862 Arcee
Look closer
pi_75231563
Nou ja, zwáár. Kwestie van gewoon netjes je vermogensrendementsheffing betalen. Niet leuk natuurlijk, gevoelsmatig eigenlijk wel unfair zelfs, maar het is wel de wet en als ieder ander zich er aan houdt moet de zwartspaarder dat ook. Ze mogen blij zijn dat ze ongestraft tot inkeer kunnen komen. En tot nu nog zónder boete zelfs, zeer schappelijk.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_75231690
quote:
Op woensdag 2 december 2009 23:06 schreef Arcee het volgende:
Nou ja, zwáár. Kwestie van gewoon netjes je vermogensrendementsheffing betalen. Niet leuk natuurlijk, gevoelsmatig eigenlijk wel unfair zelfs, maar het is wel de wet en als ieder ander zich er aan houdt moet de zwartspaarder dat ook. Ze mogen blij zijn dat ze ongestraft tot inkeer kunnen komen. En tot nu nog zónder boete zelfs, zeer schappelijk.
Wat nou zeer schappelijk? Het blijft je reinste afpersing.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_75231708
Wat ik al in een ander topic postte: maak op 30 december al je kapitaal over naar je (buitenlandse) effectenrekening. Vanwege de feestdagen zal pas op 2 januari weer begonnen worden met het verwerken van de inkomende betalingen. Je vermogen zal daardoor gedurende 31 december en 1 januari in het "niets" rondzweven, en daardoor voor de fiscus onzichtbaar zijn.
De belastingdienst wil namelijk de rekeningstanden zien van 1 januari en 31 december van hetzelfde jaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')