Is dat zo? Je betaalt premie over het werkelijke inkomen. Als ik TS goed begrijp is het jaarinkomen 30.000 euro, maar door het overlijden in het lopende jaar zal het werkelijke inkomen van dat jaar lager uitkomen. En moet daarmee dus over het werkelijke (lagere) inkomen de premies betalen.quote:
Nee, het werkelijke inkomen tot aan de datum van overlijden is ¤30.000. Dat is het bruto bedrag dat daadwerkelijk is uitbetaald.quote:Op woensdag 2 december 2009 20:43 schreef viccie het volgende:
[..]
Is dat zo? Je betaalt premie over het werkelijke inkomen. Als ik TS goed begrijp is het jaarinkomen 30.000 euro, maar door het overlijden in het lopende jaar zal het werkelijke inkomen van dat jaar lager uitkomen. En moet daarmee dus over het werkelijke (lagere) inkomen de premies betalen.
Oh ok. Dan betaal je over die werkelijk verdiende 30.000 euro de premiequote:Op woensdag 2 december 2009 22:20 schreef CoqAuVin het volgende:
[..]
Nee, het werkelijke inkomen tot aan de datum van overlijden is ¤30.000. Dat is het bruto bedrag dat daadwerkelijk is uitbetaald.
Ja, dat is volgens mij alleen bij de bepaling van het "maximum premie-inkomen". Artikel 2.5 hieronder dus:quote:Op donderdag 3 december 2009 09:12 schreef ManAtWork het volgende:
In de uitvoeringsregeling zie ik dat overlijden expliciet is uitgesloten bij het tijdsevenredig berekenen van het premieinkomen voor de PVV.
http://www.st-ab.nl/wetwfsvor1rw.htmquote:Art. 2.4. Premie-inkomen bij premieplichtigheid over gedeelte kalenderjaar
-1. Ten aanzien van degene die gedurende een gedeelte van het kalenderjaar niet premieplichtig is, doch gedurende die periode wel belastingplichtig is, wordt voor de premieheffing bij wege van aanslag het premie-inkomen naar tijdsevenredigheid afgeleid van het premie-inkomen dat in aanmerking zou zijn genomen als de premieplicht volledig zou zijn samengevallen met de belastingplicht.
-2. In afwijking van het eerste lid wordt als premie-inkomen geen hoger bedrag in aanmerking genomen dan het premie-inkomen verminderd met het gedeelte daarvan waarop, op grond van een internationale regeling inzake sociale zekerheid die tussen Nederland en één of meer andere mogendheden van kracht is, de wetgeving van een andere mogendheid van toepassing is of dat, bij gebreke van een internationale regeling, is onderworpen aan premieheffing krachtens een wettelijke regeling inzake uitkeringen bij ouderdom en overlijden van een andere mogendheid.
Art. 2.5. Aanpassing maximumpremie-inkomen bij gedeeltelijke premieplicht anders dan door overlijden
Ten aanzien van degene die gedurende een deel van het kalenderjaar anders dan door overlijden niet premieplichtig is, wordt voor de premieheffing bij wege van aanslag als premie-inkomen in aanmerking genomen het bedrag dat naar tijdsevenredigheid is afgeleid van het in artikel 8, derde lid, van de Wfsv vermelde premie-inkomen dat maximaal in aanmerking zou zijn genomen indien gedurende het gehele kalenderjaar sprake zou zijn geweest van premieplicht, tenzij toepassing van de bepalingen in die wet of van de overige bepalingen in deze regeling tot een lager premie-inkomen leidt.
Nee dus. Er wordt immers niet voldaan aanquote:Op donderdag 3 december 2009 09:23 schreef CoqAuVin het volgende:
[..]
Ja, dat is volgens mij alleen bij de bepaling van het "maximum premie-inkomen". Artikel 2.5 hieronder dus:
[..]
http://www.st-ab.nl/wetwfsvor1rw.htm
Maar bij mijn berekening hierboven, ga ik uit van artikel 2.4 lid 1. Maar het is mij dus onduidelijk of dat artikel ook bij overlijden van toepassing is.
quote:...doch gedurende die periode wel belastingplichtig is...
Ja, precies. Maar ik vond dat maar een vage formulering. Want je kunt als dooie bijvoorbeeld ook postuum inkomen hebben, na de datum van overlijden, dat bij jou belast wordt. Dus het is maar de vraag in hoeverre de belastingplicht ophoudt op de datum van overlijden.quote:Op donderdag 3 december 2009 09:26 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee dus. Er wordt immers niet voldaan aan
[..]
Op het moment dat je ben overleden, woon je niet meer in Nederland en ben je niet meer belastingplichtig. De inkomens na overlijden vinden de oorzaak in handelingen voor overlijden. Deze zijn dan ook belast (uitzonderingen daargelaten) tot het moment van overlijden.quote:Op donderdag 3 december 2009 09:30 schreef CoqAuVin het volgende:
[..]
Ja, precies. Maar ik vond dat maar een vage formulering. Want je kunt als dooie bijvoorbeeld ook postuum inkomen hebben, na de datum van overlijden, dat bij jou belast wordt. Dus het is maar de vraag in hoeverre de belastingplicht ophoudt op de datum van overlijden.
Hmmm zit wat in.quote:Op donderdag 3 december 2009 09:36 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Op het moment dat je ben overleden, woon je niet meer in Nederland en ben je niet meer belastingplichtig. De inkomens na overlijden vinden de oorzaak in handelingen voor overlijden. Deze zijn dan ook belast (uitzonderingen daargelaten) tot het moment van overlijden.
Jouw redenatie volgend: als het inkomen na overlijden wordt uitgekeerd, zou je de premieplicht ook moeten verlengen tot het moment van uitkering.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |