abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75173688
Even een nogal specifiek belastingvraagje:

Kan iemand hier met enige zekerheid zeggen of het premie-inkomen (voor bepaling van de premie volksverzekeringen) van een overledene in het jaar van overlijden tijdsevenredig wordt herleid of niet?

Bijvoorbeeld: stel iemand overlijdt op 10 april 2008 en heeft in 2008 een inkomen van ¤30.000. Wordt het premie-inkomen dan bepaald via 100/360 x ¤30.000 = ¤8.333, waardoor de verschuldigde premie volksverzekeringen over 2008 31,15% x ¤8333 = ¤2.595 wordt? Of is er gewoon premie volksverzekeringen verschuldigd over het hele bedrag (tot aan het maximum premie-inkomen, dat in dit geval hoger is), dus 31,15% x ¤30.000 = ¤9.345?

Ik vraag dit omdat deze tijdsevenredige bepaling ook gebeurt voor iemand die bijvoorbeeld in de loop van het jaar in het buitenland gaat werken. Ik heb een belastingconsulent gesproken die beweerde dat dit bij overlijden ook het geval zou zijn, maar daar heb ik dus m'n ernstige twijfels over.
pi_75215832
Je twijfels zijn terecht.
pi_75225198
Bedankt voor je antwoord. Wel jammer.
pi_75225516
quote:
Op woensdag 2 december 2009 16:32 schreef PierreBetfair het volgende:
Je twijfels zijn terecht.
Is dat zo? Je betaalt premie over het werkelijke inkomen. Als ik TS goed begrijp is het jaarinkomen 30.000 euro, maar door het overlijden in het lopende jaar zal het werkelijke inkomen van dat jaar lager uitkomen. En moet daarmee dus over het werkelijke (lagere) inkomen de premies betalen.
pi_75229669
quote:
Op woensdag 2 december 2009 20:43 schreef viccie het volgende:

[..]

Is dat zo? Je betaalt premie over het werkelijke inkomen. Als ik TS goed begrijp is het jaarinkomen 30.000 euro, maar door het overlijden in het lopende jaar zal het werkelijke inkomen van dat jaar lager uitkomen. En moet daarmee dus over het werkelijke (lagere) inkomen de premies betalen.
Nee, het werkelijke inkomen tot aan de datum van overlijden is ¤30.000. Dat is het bruto bedrag dat daadwerkelijk is uitbetaald.
pi_75236365
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:20 schreef CoqAuVin het volgende:

[..]

Nee, het werkelijke inkomen tot aan de datum van overlijden is ¤30.000. Dat is het bruto bedrag dat daadwerkelijk is uitbetaald.
Oh ok. Dan betaal je over die werkelijk verdiende 30.000 euro de premie
  donderdag 3 december 2009 @ 09:12:07 #7
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75237534
In de uitvoeringsregeling zie ik dat overlijden expliciet is uitgesloten bij het tijdsevenredig berekenen van het premieinkomen voor de PVV. Dus je betaalt gewoon volgens de tabellen voor loonheffing/PVV zonder gedeeltelijke vrijstelling.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_75237765
quote:
Op donderdag 3 december 2009 09:12 schreef ManAtWork het volgende:
In de uitvoeringsregeling zie ik dat overlijden expliciet is uitgesloten bij het tijdsevenredig berekenen van het premieinkomen voor de PVV.
Ja, dat is volgens mij alleen bij de bepaling van het "maximum premie-inkomen". Artikel 2.5 hieronder dus:
quote:
Art. 2.4. Premie-inkomen bij premieplichtigheid over gedeelte kalenderjaar
-1. Ten aanzien van degene die gedurende een gedeelte van het kalenderjaar niet premieplichtig is, doch gedurende die periode wel belastingplichtig is, wordt voor de premieheffing bij wege van aanslag het premie-inkomen naar tijdsevenredigheid afgeleid van het premie-inkomen dat in aanmerking zou zijn genomen als de premieplicht volledig zou zijn samengevallen met de belastingplicht.
-2. In afwijking van het eerste lid wordt als premie-inkomen geen hoger bedrag in aanmerking genomen dan het premie-inkomen verminderd met het gedeelte daarvan waarop, op grond van een internationale regeling inzake sociale zekerheid die tussen Nederland en één of meer andere mogendheden van kracht is, de wetgeving van een andere mogendheid van toepassing is of dat, bij gebreke van een internationale regeling, is onderworpen aan premieheffing krachtens een wettelijke regeling inzake uitkeringen bij ouderdom en overlijden van een andere mogendheid.

Art. 2.5. Aanpassing maximumpremie-inkomen bij gedeeltelijke premieplicht anders dan door overlijden
Ten aanzien van degene die gedurende een deel van het kalenderjaar anders dan door overlijden niet premieplichtig is, wordt voor de premieheffing bij wege van aanslag als premie-inkomen in aanmerking genomen het bedrag dat naar tijdsevenredigheid is afgeleid van het in artikel 8, derde lid, van de Wfsv vermelde premie-inkomen dat maximaal in aanmerking zou zijn genomen indien gedurende het gehele kalenderjaar sprake zou zijn geweest van premieplicht, tenzij toepassing van de bepalingen in die wet of van de overige bepalingen in deze regeling tot een lager premie-inkomen leidt.
http://www.st-ab.nl/wetwfsvor1rw.htm

Maar bij mijn berekening hierboven, ga ik uit van artikel 2.4 lid 1. Maar het is mij dus onduidelijk of dat artikel ook bij overlijden van toepassing is.
  donderdag 3 december 2009 @ 09:26:00 #9
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75237827
quote:
Op donderdag 3 december 2009 09:23 schreef CoqAuVin het volgende:

[..]

Ja, dat is volgens mij alleen bij de bepaling van het "maximum premie-inkomen". Artikel 2.5 hieronder dus:
[..]

http://www.st-ab.nl/wetwfsvor1rw.htm

Maar bij mijn berekening hierboven, ga ik uit van artikel 2.4 lid 1. Maar het is mij dus onduidelijk of dat artikel ook bij overlijden van toepassing is.
Nee dus. Er wordt immers niet voldaan aan
quote:
...doch gedurende die periode wel belastingplichtig is...
pi_75237903
quote:
Op donderdag 3 december 2009 09:26 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Nee dus. Er wordt immers niet voldaan aan
[..]

Ja, precies. Maar ik vond dat maar een vage formulering. Want je kunt als dooie bijvoorbeeld ook postuum inkomen hebben, na de datum van overlijden, dat bij jou belast wordt. Dus het is maar de vraag in hoeverre de belastingplicht ophoudt op de datum van overlijden.
  donderdag 3 december 2009 @ 09:36:33 #11
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75238020
quote:
Op donderdag 3 december 2009 09:30 schreef CoqAuVin het volgende:

[..]

Ja, precies. Maar ik vond dat maar een vage formulering. Want je kunt als dooie bijvoorbeeld ook postuum inkomen hebben, na de datum van overlijden, dat bij jou belast wordt. Dus het is maar de vraag in hoeverre de belastingplicht ophoudt op de datum van overlijden.
Op het moment dat je ben overleden, woon je niet meer in Nederland en ben je niet meer belastingplichtig. De inkomens na overlijden vinden de oorzaak in handelingen voor overlijden. Deze zijn dan ook belast (uitzonderingen daargelaten) tot het moment van overlijden.

Jouw redenatie volgend: als het inkomen na overlijden wordt uitgekeerd, zou je de premieplicht ook moeten verlengen tot het moment van uitkering.
pi_75238150
quote:
Op donderdag 3 december 2009 09:36 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Op het moment dat je ben overleden, woon je niet meer in Nederland en ben je niet meer belastingplichtig. De inkomens na overlijden vinden de oorzaak in handelingen voor overlijden. Deze zijn dan ook belast (uitzonderingen daargelaten) tot het moment van overlijden.

Jouw redenatie volgend: als het inkomen na overlijden wordt uitgekeerd, zou je de premieplicht ook moeten verlengen tot het moment van uitkering.
Hmmm zit wat in.

Afijn, k hoop nog steeds dat de belastingdienst dit anders gaat zien, maar ik vrees het ergste.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')