Ik ken een paar mensen die recentelijk forse werkzaamheden aan hun gebit hebben laten verrichten en het is ze allemaal meegevallen. Komt dus wel goed!quote:Op maandag 7 december 2009 16:40 schreef Gellius het volgende:
De tandarts en Gellius gaan elkaar veel zien, de komende tijd..
Hmm, daar zit wat inquote:Op maandag 7 december 2009 16:52 schreef Gellius het volgende:
Jij bent niet ècht crew toch, AR? Jij modereert hier omdat iemand het toch moet doen.
Een hart onder de riem.quote:Op maandag 7 december 2009 17:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ken een paar mensen die recentelijk forse werkzaamheden aan hun gebit hebben laten verrichten en het is ze allemaal meegevallen. Komt dus wel goed!
Is allebei goed.quote:Op maandag 7 december 2009 17:11 schreef Gellius het volgende:
[..]
Een hart onder de riem..
Ik zei als kind altijd: een riem onder het hart. Dat leek me ook heel verstevigend.
Omdat het bij deze mensen meeviel moet het bij gellius dus tegenvallen, om toch op het gemiddelde tevredenheidsniveau uit te komen.quote:Op maandag 7 december 2009 17:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ken een paar mensen die recentelijk forse werkzaamheden aan hun gebit hebben laten verrichten en het is ze allemaal meegevallen. Komt dus wel goed!
Moge uw laminaat door de centrale verwarming opkrullen en uw billies bezwijken, gij addergebroed.quote:Op maandag 7 december 2009 17:14 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Omdat het bij deze mensen meeviel moet het bij gellius dus tegenvallen, om toch op het gemiddelde tevredenheidsniveau uit te komen.
Vet lullig, ouwe!
http://taal.vrt.be/taaldatabanken_master/juist/000720.shtmlquote:Niets zo leuk als een taaldiscussie onder collega's. Dagenlang proberen ze hun gelijk te halen en als dat niet lukt, besluit er eentje dan maar de taaladviseur erbij te halen. Zelfs de collega's van m'n vrouw hebben de weg naar de VRT-taaladviseur gevonden. En ja, ze leveren stof voor een nieuwe zomerse Taalzaak.
Waar het over gaat? De ene collega beweert dat je iemand een hart onder de riem steekt. Nee, zegt de andere, je steekt hem een riem onder het hart. En de taaladviseur houdt de kerk netjes in het midden: het kan allebei.
Iemand een hart onder de riem steken komt uit de soldatentaal. Stel dat een soldaat te weinig moed heeft, dan heeft hij het hart niet om te gaan vechten. Er zit niets anders op dan hem weer moed in te spreken, hem een hart in het lijf te spreken, hem een hart onder de riem te steken. Die riem loopt van zijn schouder schuin over zijn borst.
Waar komt iemand een riem onder het hart steken dan vandaan? Van een andere riem, een broekriem. Als iemand de moed dreigt te verliezen, bind je hem een riem onder het hart om te voorkomen dat het hart - de moed dus - hem in de schoenen zinkt.
Welke uitdrukking de meest juiste is, daar zijn de woordenboeken het niet over eens. De Grote Van Dale noemt iemand een riem onder het hart steken eigenlijk onjuist, maar volgens het Woordenboek der Nederlandsche Taal is net die uitdrukking volgens velen juister. Goed of fout, een hart onder de riem is in elk geval de gebruikelijkste vorm. Hij komt vijfentwintig keer meer voor dan de andere.
Alles gewikt en gewogen maakt het dus niet uit of je iemand een hart onder de riem steekt of omgekeerd. Alleen val je minder op als je het hart voor de riem laat komen. Het hangt er dus maar van af of je de taalrebel wilt uithangen of niet.
Je moet de brenger van slecht nieuws niet straffen.quote:Op maandag 7 december 2009 17:17 schreef Gellius het volgende:
[..]
Moge uw laminaat door de centrale verwarming opkrullen en uw billies bezwijken, gij addergebroed.
Valt van de buitenkant te zien wie welke billy in elkaar gezet heeft?quote:Op maandag 7 december 2009 17:27 schreef Gellius het volgende:
Ik heb vijf billies, trouwens. Nu ja, samen met de teerbeminde: gemeenschap van goederen hè? Ik put daar een vederlichte troost uit.
Je moet er maar opkomen. Dat zou ik nóóit doen, in ieder geval. Zulke mensen hebben er niets van begrepen.quote:Op maandag 7 december 2009 17:33 schreef broer het volgende:
'gewòòn' schrijft als je 'gewóón' bedoelt.
Wij hebben 3,5 Billy. Ik heb ze allemaal zelf in elkaar gezet toen ik al behoorlijk zwanger was.quote:Op maandag 7 december 2009 17:35 schreef Gellius het volgende:
Ik heb ze natuurlijk allemaal in elkaar gezet, rare snuiter. Ze staan als een huis.
quote:Op maandag 7 december 2009 17:33 schreef broer het volgende:
Ik zou er wel voor tekenen, hoor, als ik een taalrebel kon worden. Dat je 'gewòòn' schrijft als je 'gewóón' bedoelt, bijvoorbeeld. Dat is toch wel van een fijne tegendrààdsheid.
Je zult zien dat de nabestaanden van de taalrebel expres een spelfout op het grafmonument zetten.quote:Op maandag 7 december 2009 17:21 schreef Gellius het volgende:
God, je zal toch maar zo desperaat zijn een taalrebel te worden. Dan is er werkelijk geen hoop meer. Een leven waarin je zelfs door je meest naasten gemeden wordt als een hond met een beroerde adem, en dan het ingehouden gegiechel van de na-be-staan-den aan het grafveld.
Gegarandeerd lachen!quote:Een dokter gaat in de trein zitten naast twee augurken. Blijken de augurken op een condoom te zitten. Schreeuwt de dokter: Dat gaat zomaar niet, want mijn man heet Theo!
quote:Twee augurken zijn aan het flirten met twaalf chinezen. Plotseling pakken de chinezen een joint. De augurken slaan zichzelf voor het hoofd en zeggen: een joint? Ik had eigenlijk een grote hamer voor mijn vrouw willen kopen!
Door FOK!, en in tegenstelling tot voorgaande jaren dit keer zonder externe partijenquote:Op maandag 7 december 2009 16:35 schreef k_man het volgende:
[..]
Door wie wordt die wedstrijd eigenlijk georganiseerd?
Had ik al eens gezegd dat ik jouw vakantiefoto's enorm kan waarderen?quote:Want over het algemeen moet je ver weg blijven van dingen die de crew van Fok waardeert.
Ik had mijn post expres zo geformuleerd dat ik tegen iedereen die ertegen in het geweer komt zou kunnen zeggen dat er 'over het algemeen' in stond en dat ik natuurlijk niet op de betreffende reclamant doelde, maar op de rest van de crew.quote:Op maandag 7 december 2009 21:36 schreef DaMart het volgende:
Door FOK!, en in tegenstelling tot voorgaande jaren dit keer zonder externe partijen.
Had ik al eens gezegd dat ik jouw vakantiefoto's enorm kan waarderen?.
Maar dat neemt niet weg dat ik jouw foto's nog steeds kan waarderen!quote:Op maandag 7 december 2009 23:51 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik had mijn post expres zo geformuleerd dat ik tegen iedereen die ertegen in het geweer komt zou kunnen zeggen dat er 'over het algemeen' in stond en dat ik natuurlijk niet op de betreffende reclamant doelde, maar op de rest van de crew.
Geen weetjes. Ze ziet er uit als iemand die 15 jaar geleden een corpsmeisje was.Maar toch viel het allemaal niet tegen, en was ik om 9 uur weer gewoon waar ik moest zijn. Moet over 2 weken wel een vulling laten zetten, maar verder was ze heel tevreden over mijn tandenstokergebruik.quote:Op dinsdag 8 december 2009 19:22 schreef Gellius het volgende:
Nu maar hopen dat je net zo'n fijne tandarts hebt als ik. De mijne had mij met één blik tot in het diepst van mijn ziel doorgrond en kwam vooral met weetjes. Ik ben dol op weetjes.
Tsja, hij heeft zelf ook aangegeven dat het in deze biografie vooral om het weergeven van feiten gaat. Hierna zullen vast sappigere levendigere overzichten verschijnen, en waarschijnlijk wordt het in deel 2 allemaal ook wel wat leuker, maar het is soms even niet anders.quote:Op woensdag 9 december 2009 09:46 schreef Gellius het volgende:
Ik ben overigens ongeveer halverwege Reve. Mag ik opmerken dat ik Nop Maas nogal een, hmz, stijve raconteur vind?
Daarom hebben we ook een tijdje getwijfeld, omdat de grimasjes die hij trekt bij krampen erg lijken op lachen. Maar nu is het duidelijk lachen, hoor. Je hebt het wel door als hij last heeft van krampen.quote:Op woensdag 9 december 2009 17:53 schreef Lienekien het volgende:
Op die leeftijd is dat gas, Claudia.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
quote:Op woensdag 9 december 2009 18:08 schreef Claudia_x het volgende:En toch hou je van 'mSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
Sterker nog: ik vind elke scheet geweldig, letterlijk.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |