Niet jouw probleemquote:Op dinsdag 29 december 2009 13:51 schreef Kopstoot het volgende:
Het zal vast al gevraagd zijn, maar kom het zo niet tegen:
- Voor zover ik weet heb je als student per 2010 alleen nog maar je chipkaart, en geen papier ov-jaarkaart meer, hoe dien je dan te reizen bij vervoerders als Veolia etc die de chipkaart nog niet gebruiken?
- Mijn chipkaart is na 8 keer gebruiken ofzo kapot, daar kwam ik gister achter toen ik mijn via internet bestelde 10 euro erop wilde laten laden. (hoe verzinnen ze het trouwens, via internet 10 euro storten en dan alsnog naar een automaat moeten om het product op te halen..) Dit vervalt per 31 december. Wordt dat geld teruggestort?
-Zondag kon ik nog wel inchecken in een bus, maar uitchecken werkte niet, ik heb een weekend kaart en kon dus gratis reizen, wordt er desondanks nu wel 4 euro afgeschreven?
quote:Student in ongewisse over ov-chip
NIJMEGEN - Vanaf 1 januari kunnen studenten alleen nog maar reizen met een speciale ov-chipkaart. Hoe en wanneer ze het pasje moeten activeren, is voor de meeste studenten echter volstrekt onduidelijk. Een simpele rondgang bij de oplaadpunten in de regio Nijmegen laat zien dat studenten van niks weten. Er is ook verwarring over het moment van invoering.
Studenten moeten hun verplichte ov-chipkaart gefaseerd activeren of 'ophalen'. Op de website www.studentenov-chipkaart.nl staat wanneer dat kan. Dat verschilt van persoon tot persoon, op basis van de eerste letter van de achternaam. Het moet in ieder geval vóór 1 februari 2010 gebeurd zijn. Maar vanaf 1 januari moeten studenten wél al reizen met de ov-chipkaart. Om problemen te voorkomen is er een 'tijdelijk reisproduct' op de kaart gezet. Het week- of weekend-ov van 2009 is automatisch voor een maand verlengd op de chipkaart.
De verwarring over al die wijzigingen is groot. Veel studenten weten niet dat de papieren ov-studentenkaart op 1 januari definitief vervalt.
Bij het oplaadpunt op station Nijmegen is het een chaos. "Ik heb hier al meerdere keren vergeefs de chipkaart proberen te activeren", zegt student Lisette van de Laar. Zij is niet de enige. Duizenden studenten hebben een brief gekregen met de oproep de kaart vanaf 16 december te activeren bij één van de oplaadpunten. Maar als ze nog niet aan de beurt zijn op basis van hun naam, meldt het apparaat: 'Er staat geen bestelling voor u klaar.'
Studenten denken dat die melding komt door een defect in het apparaat. Een woordvoerder van studenten ov-chipkaart vindt het vervelend dat er veel onduidelijkheid is, maar zegt dat wel correct in de brief heeft gestaan dat de activeringsdatum verschilt per student.
De studentenkaart staat overigens los van de ov-chipkaart voor andere reizigers.
kan je nog een maand wachten, net als vorig jaar, toen speelde precies hetzelfde probleem.quote:Op dinsdag 29 december 2009 14:30 schreef Graftonst het volgende:
Ook ik ben een van de studenten die nog niets heeft ontvangen. Heb geprobeerd te bellen maar kom er nu niet eens meer doorheen. Vanaf 4 januari weer naar school dus ben benieuwd..
Herkenbaarquote:
[FAQ] Studenten OV-Chipkaart #2quote:Op dinsdag 29 december 2009 17:11 schreef Dichtpiet. het volgende:
Ik heb in november een aanvraagformulier ingestuurd. Toen scheen ik mijn kopie vergeten te zijn, dombo dat ik ben. Dus ik alles weer in sturen, en wachten wachten maar kreeg niks terug.
Wat nu dan? Is mijn papieren ov nog geldig in januari? Ik heb maar weer een formulier aangevraagd, het moet maar zo dan.
ook wel vreemd dat studenten die kaart eerst moeten activeren, weer een volkomen nodeloze handelingquote:Op dinsdag 29 december 2009 19:28 schreef macca728 het volgende:
http://www.nu.nl/economie(...)ieuwe-chipkaart.html
quote:Op dinsdag 29 december 2009 19:28 schreef macca728 het volgende:
http://www.nu.nl/economie(...)ieuwe-chipkaart.html
Wat een fantástisch schema.quote:Studenten
De distributie van de ov-chipkaart aan de bijna 650.000 Nederlandse studenten ligt op schema.
quote:Op dinsdag 29 december 2009 19:42 schreef Zelva het volgende:
[..]
[..]
Wat een fantástisch schema.Hoe heet het? Het alles-op-het-laatste-moment-waardoor-het-voor-velen-alsnog-te-laat-komtschema?
quote:Het aantal studenten dat de kaart daadwerkelijk heeft geactiveerd ligt vlak voor het nieuwe jaar nog aanzienlijk lager. Daarvoor moeten de studenten zich melden bij één van de ruim twaalfhonderd oplaadpunten.
Saldo opladen kan ook op de NS-automaten met de ronde buik zoals hieronder de 2e van rechts maar dat weet bijna niemand:quote:Op dinsdag 29 december 2009 19:49 schreef Zelva het volgende:
Ook weer zo'n 'makkelijker-voor-de-reizigerfeature' van de ov-chipkaart:
Wil je de tram in op Rotterdam Centraal, hoef je slechts een paar honderd meter terug te lopen naar het metrostation en mag je zelfs gratis en voor niets het metrostation inlopen als je saldo negatief blijkt te zijn. Aldaar hoef je slechts vijf minuten te wachten in de rij, want het stikt daar echt van de automaten. Top! Daarna mag je zelfs weer teruglopen naar het tramstation, geheel zonder kosten. Het bespaart je bovendien een fitnessabonnement.
Dat je tram ondertussen al op de eindbestemming is aangekomen, daar praten we maar even niet over.
ah. ik zat me al af te vragen waar dat kon op R'dam CS, want er staan wel wat in/uitcheck paaltjes (maar ook veel te weinig), maar een apart apparaat om op te laden niet. En het is ook totaal niet duidelijk dat dat dus kan bij de kaartverkoop (wat overigens wel logisch is).quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:16 schreef Q. het volgende:
[..]
Saldo opladen kan ook op de NS-automaten met de ronde buik zoals hieronder de 2e van rechts maar dat weet bijna niemand:
[ afbeelding ]
Die staan niet dichterbij.quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:16 schreef Q. het volgende:
[..]
Saldo opladen kan ook op de NS-automaten met de ronde buik zoals hieronder de 2e van rechts maar dat weet bijna niemand:
[ afbeelding ]
Is het eigenlijk de bedoeling dat het straks ook kan bij de andere kaartautomaten? Of zit dat OV-chipkaartlogo er voor niets op?quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:16 schreef Q. het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
ik heb ze dus nooit gezien, totdat ik er op ging letten en verdomd tussen de informatieborden (en tussen de rokers) stonden er een paar verscholen. Lekker handig.quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:25 schreef Tokus het volgende:
[..]
ah. ik zat me al af te vragen waar dat kon op R'dam CS, want er staan wel wat in/uitcheck paaltjes (maar ook veel te weinig), maar een apart apparaat om op te laden niet. En het is ook totaal niet duidelijk dat dat dus kan bij de kaartverkoop (wat overigens wel logisch is).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |