abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75117513
hallo,

Tot en met augustus was ik nog student en maakte ik gebruik van de bijleenregeling. Door omstandigheden ben ik genoodzaakt geweest deze lening door te laten lopen ipv stop te zetten toen ik geen student meer was. Hierdoor heb ik nu van 3 maanden lening ontvangen terwijl ik geen student meer was. Het gaat hierbij sec om lening, van stufi of OV is geen sprake.

In augustus heb ik van een ibg medewerker gehoord dat een onterecht uitbetaalde lening in eerste instantie wordt ingevorderd dmv een acceptgiro, welke bij niet betalen wordt gezien als langlopende studieschuld en dan meegaat met de eventuele rest van de studieschuld.

Nu mijn vraag, ik hoop dat iemand hier inzicht in heeft of kennis van heeft: geldt bovenstaande ook bij meerdere maanden onterecht ontvangen lening? In principe is het natuurlijk geld waar ik geen 'recht' op had, ook al is het sec lening incl. rente. Evengoed kon ik niet anders, maar als er een invordering komt waarbij de optie om het bij de langlopende schuld te tellen niet opgaat wil ik me daar graag op voorbereiden.

Alvast bedankt voor jullie reacties
  zondag 29 november 2009 @ 19:14:31 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_75117666
Door omstandigheden genoodzaakt een lening door te laten lopen waar je geen recht meer op hebt want "je kon niet anders"? Waarom kon je niet anders. Zodra je er geen recht meer op hebt zet je de boel gewoon stop, dan is er geen probleem.

En ik hoop dat ze het hele bedrag gewoon in een keer cashen, je hebt het toch gewoon apart gehouden om terug te betalen als ze er om kwamen?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_75117823
Ja, ook teveel ontvangen rentedragende lening wordt in eerste instantie een zgn. kortlopende schuld. Zodra wordt geconstateerd dat je teveel hebt ontvangen, ontstaat deze schuld in het systeem en krijg je 1 x een acceptgiro om het terug te betalen, ineens (dus niet in termijnen) maar zonder rente. Doe je dat niet of niet volledig, dan wordt de kortlopende schuld omgezet in een rentedragende lening en gevoegd bij een eventueel al bestaande lening. Deze los je af in maandelijkse termijnmen zodra de aanloopfase is afgelopen.
pi_75122623
karr-1; bedankt voor je reactie, maar je zult begrijpen dat ik niet mijn totale financiële hebben en houden neer zal leggen. Maar, om het meteen helder te maken, in dit geval kon ik niet anders omdat ik de uitvaart van mijn moeder moest betalen en er geen andere manier voorhanden was om aan een dergelijk bedrag binnen een redelijke termijn te komen.

Loudgirl; bedankt voor jouw heldere uitleg. Ik zal proberen het ineens af te lossen, maar fijn om te weten dat dit geen absolute must is. Wanneer maakt de IBG zo'n sommetje? Is dat X maanden na het aflopen van mijn studie?
  zondag 29 november 2009 @ 22:26:14 #5
152789 karr-1
pi_75127413
Je kunt ook geld lenen van de bank of van familie of zo. Je hebt nu gebruik gemaakt van iets waar je geen recht op hebt en dat moet op de een of andere manier rechtgetrokken worden.

Ik heb ook geen behoefte aan je hele financiele verhaal, dat gaat me ook niets aan.
pi_75137067
familie was geen optie, en de bank kon me o.b.v. mijn inkomen op dat moment ook lang niet voldoende helpen.

Maar evengoed, o.b.v. het verhaal van loudgirl wordt het rechtgetrokken dmv rente
pi_75137258
quote:
Op zondag 29 november 2009 21:01 schreef pepernoot1986 het volgende:
karr-1; bedankt voor je reactie, maar je zult begrijpen dat ik niet mijn totale financiële hebben en houden neer zal leggen. Maar, om het meteen helder te maken, in dit geval kon ik niet anders omdat ik de uitvaart van mijn moeder moest betalen en er geen andere manier voorhanden was om aan een dergelijk bedrag binnen een redelijke termijn te komen.

Loudgirl; bedankt voor jouw heldere uitleg. Ik zal proberen het ineens af te lossen, maar fijn om te weten dat dit geen absolute must is. Wanneer maakt de IBG zo'n sommetje? Is dat X maanden na het aflopen van mijn studie?
Welk sommetje bedoel je? De schuld ontstaat zodra jij de juiste einddatum van je studie doorgeeft of deze wordt vastgesteld naar aanleiding van een controle bij de onderwijsinstelling. Dat laatste wordt 1x per jaar gedaan.
  maandag 30 november 2009 @ 12:40:36 #8
152789 karr-1
pi_75139707
quote:
Op maandag 30 november 2009 11:05 schreef pepernoot1986 het volgende:
familie was geen optie, en de bank kon me o.b.v. mijn inkomen op dat moment ook lang niet voldoende helpen.

Maar evengoed, o.b.v. het verhaal van loudgirl wordt het rechtgetrokken dmv rente
Dat hopen we dan maar
pi_75139978
quote:
Op zondag 29 november 2009 19:14 schreef karr-1 het volgende:
Door omstandigheden genoodzaakt een lening door te laten lopen waar je geen recht meer op hebt want "je kon niet anders"? Waarom kon je niet anders. Zodra je er geen recht meer op hebt zet je de boel gewoon stop, dan is er geen probleem.
Totaal niet relevant voor het beantwoorden van de vraag. Als je iets zoekt om tegen aan te zeiken, ga voor een lantaarnpaal staan, alsjeblieft
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  maandag 30 november 2009 @ 13:32:32 #10
152789 karr-1
pi_75140981
quote:
Op maandag 30 november 2009 12:59 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Totaal niet relevant voor het beantwoorden van de vraag. Als je iets zoekt om tegen aan te zeiken, ga voor een lantaarnpaal staan, alsjeblieft
Zit er wat in de knoop vandaag of heb je gewoon zin om op mij te zeiken? Mijn antwoord is wel degelijk relevant.
pi_75141507
ik vond het ook niet bijzonder relevant.

ontopic: ik zal de juiste einddatum snel doorgeven, waarna ze dus zullen merken dat ik enkele maanden onterecht ontvangen heb. Dit deel krijg ik dan op een acceptgiro, waarvan het bedrag dat ik níet betaal bij de langlopende schuld wordt gevoegd. Heb ik het zo goed begrepen?

Feitelijk betekent dat dan wel dat ik er geen boete voor zou krijgen? (of halen zij de 'genoegdoening' uit de reneteopbrengsten)?
  maandag 30 november 2009 @ 13:53:43 #12
152789 karr-1
pi_75141733
quote:
Op maandag 30 november 2009 13:46 schreef pepernoot1986 het volgende:

ontopic: ik zal de juiste einddatum snel doorgeven, waarna ze dus zullen merken dat ik enkele maanden onterecht ontvangen heb. Dit deel krijg ik dan op een acceptgiro, waarvan het bedrag dat ik níet betaal bij de langlopende schuld wordt gevoegd. Heb ik het zo goed begrepen?

Feitelijk betekent dat dan wel dat ik er geen boete voor zou krijgen? (of halen zij de 'genoegdoening' uit de reneteopbrengsten)?
Ja ik denk dat je het zo goed begrepen hebt
pi_75146293
quote:
Op maandag 30 november 2009 13:46 schreef pepernoot1986 het volgende:

Klopt. De Wet Studiefinanciering (WSF 2000) kent geen boetes.
pi_75163455
goed om te horen, bedankt. Gevoelsmatig wel vreemd dat er geen sancties op zitten. Je bent toch verplicht wijzigingen ten nadele van de IBG altijd kenbaar te maken? (of gaat dat alleen op in de aflosfase of als je nog stufi ontvangt?)

Wat maakt jou zo thuis in dit onderwerp; je werkt bij de IBG?
pi_75163844
quote:
Op maandag 30 november 2009 22:18 schreef pepernoot1986 het volgende:
goed om te horen, bedankt. Gevoelsmatig wel vreemd dat er geen sancties op zitten. Je bent toch verplicht wijzigingen ten nadele van de IBG altijd kenbaar te maken? (of gaat dat alleen op in de aflosfase of als je nog stufi ontvangt?)

Wat maakt jou zo thuis in dit onderwerp; je werkt bij de IBG?
Je moet wijzigingen altijd doorgeven. Maak je het te gortig (duizenden euro's teveel krijgen, frauderen met schoolverklaringen, meermalen de fout ingaan), dan wordt er aangifte gedaan en worden er bv voorwaarden gesteld aan een nieuwe aanvraag. Maar huis-tuin-en-keuken laksheid blijft idd onbestraft. Ik denk dat de discussies die het zou veroorzaken meer geld kosten dan het oplevert. En ja, ik werk daar, afdeling schulden en incasso.
pi_75164088
in mijn geval gaat het om 3 maanden volledige lening ,wel een hoop geld, uit mijn hoofd iets rond 2500 euro. Maar voor alle duidelijkheid; het gaat om lening en niet om studiefinanciering die evt als gift gezien zou kunnen worden.

Maar absoluut geen bewuste fraude of herhaaldelijk iets doen wat niet zou mogen. Wat dat betreft ben ik verder niet geregistreerd in die hoedanigheid, gelukkig. In dit geval ontbreekt mijn wil om het terug te betalen ook zeker niet, wel mijn mogelijkheden, ik zag simpelweg geen andere uitkomst. Daarom ook mijn vraag in hoeverre dit gewoon bij de langlopende schuld komt te zitten.

Wanneer maakt de IBG een dergelijke som en krijg ik hier bericht van?

[ Bericht 18% gewijzigd door pepernoot1986 op 30-11-2009 23:14:23 ]
  dinsdag 1 december 2009 @ 09:03:12 #17
152789 karr-1
pi_75172313
quote:
Op maandag 30 november 2009 22:32 schreef pepernoot1986 het volgende:

Wanneer maakt de IBG een dergelijke som en krijg ik hier bericht van?
Het sommetje wordt gemaakt zodra de einddatum van de opleiding bekend is. Of jij geeft die zelf door of de opleiding doet het bij een controle die volgens mij 1 keer per jaar plaats vind.
pi_75193059
zojuist in 'Mijn IBG' de einddatum van mijn studie doorgegeven (31-8-2009).

Werd mij zo snel niet duidelijk of ik nog meer moet invoeren (moet ik separaat nog de stufi stopzetten, of is het aangeven van mijn einddatum afdoende? Zag ik zo 1,2,3, niet staan...)

Loudgirl; in hoeverre wordt mij kwalijk genomen dat ik 3 maanden lening heb ontvangen terwijl ik geen student meer was? Het is laks en ik had er geen recht op, dat klopt, maar mag ik alsnog ervan uitgaan dat het bij de langlopende schuld wordt gerekend?
pi_75201941
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 19:30 schreef pepernoot1986 het volgende:
zojuist in 'Mijn IBG' de einddatum van mijn studie doorgegeven (31-8-2009).

Werd mij zo snel niet duidelijk of ik nog meer moet invoeren (moet ik separaat nog de stufi stopzetten, of is het aangeven van mijn einddatum afdoende? Zag ik zo 1,2,3, niet staan...)

Loudgirl; in hoeverre wordt mij kwalijk genomen dat ik 3 maanden lening heb ontvangen terwijl ik geen student meer was? Het is laks en ik had er geen recht op, dat klopt, maar mag ik alsnog ervan uitgaan dat het bij de langlopende schuld wordt gerekend?
Geen probleem, drie maanden is peanuts. Einddatum doorgeven is genoeg.
  woensdag 2 december 2009 @ 09:02:05 #20
152789 karr-1
pi_75202547
Ik denk dat er wel mensen zijn die het nog langer laten doorlopen dus over 3 maanden zullen ze echt niet moeilijk doen. En voor zover ik weet stopt je stufi automatisch als je een einddatum doorgeeft omdat ze er vanuit gaan dat je er dan ook geen recht meer op hebt.
pi_75262856
dat het om een relatief fors bedrag gaat is hierbij dus niet van invloed eigenlijk?
  vrijdag 4 december 2009 @ 09:18:56 #22
152789 karr-1
pi_75272797
quote:
Op donderdag 3 december 2009 21:57 schreef pepernoot1986 het volgende:
dat het om een relatief fors bedrag gaat is hierbij dus niet van invloed eigenlijk?
Nee ik denk het niet. Uiteindelijk gaat het erom dat het bedrag terugkomt. de hoogte doet dan niet terzake volgens mij.
pi_75529674
vandaag (digitaal) bericht gekregen dat e.e.a. is verwerkt en dat ik inderdaad die 3 maanden teveel heb ontvangen, ven dat dit binnenkort per acceptgiro ook thuis zal komen. In dit schrijven wordt echter niet gesproken over het niet betalen en het optellen bij de langlopende schuld. Is dat iets dat pas bij de acceptgiro wordt vermeldt?
  vrijdag 11 december 2009 @ 20:56:52 #24
152789 karr-1
pi_75531005
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 20:23 schreef pepernoot1986 het volgende:
vandaag (digitaal) bericht gekregen dat e.e.a. is verwerkt en dat ik inderdaad die 3 maanden teveel heb ontvangen, ven dat dit binnenkort per acceptgiro ook thuis zal komen. In dit schrijven wordt echter niet gesproken over het niet betalen en het optellen bij de langlopende schuld. Is dat iets dat pas bij de acceptgiro wordt vermeldt?
Ik vermoed van wel. Ze geven je eerst de mogelijkheid om meteen te betalen. Als je dat niet doet word het waarschijnlijk doorgeschoven naar de langlopende schuld.
pi_75627647
Teveel ontvangen studiefinanciering (want ja, OOK een lening is een vorm van studiefinanciering) kun je per acceptgiro in één keer afbetalen. Betaal je het niet voor de vervaldatum, dan wordt het idd 'op de grote hoop' gegooid en kun je het na je afstuderen terugbetalen. Het is geen direct opeisbare schuld, zoals de OV-schuld.
How old were you when you first let a man make love to you?
Next, who was he? Next, how did you feel at the time?
What did you feel, what did you think, were you pleased, frightened, ecstatic, disgusted?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')