Welk sommetje bedoel je? De schuld ontstaat zodra jij de juiste einddatum van je studie doorgeeft of deze wordt vastgesteld naar aanleiding van een controle bij de onderwijsinstelling. Dat laatste wordt 1x per jaar gedaan.quote:Op zondag 29 november 2009 21:01 schreef pepernoot1986 het volgende:
karr-1; bedankt voor je reactie, maar je zult begrijpen dat ik niet mijn totale financiële hebben en houden neer zal leggen. Maar, om het meteen helder te maken, in dit geval kon ik niet anders omdat ik de uitvaart van mijn moeder moest betalen en er geen andere manier voorhanden was om aan een dergelijk bedrag binnen een redelijke termijn te komen.
Loudgirl; bedankt voor jouw heldere uitleg. Ik zal proberen het ineens af te lossen, maar fijn om te weten dat dit geen absolute must is. Wanneer maakt de IBG zo'n sommetje? Is dat X maanden na het aflopen van mijn studie?
Dat hopen we dan maarquote:Op maandag 30 november 2009 11:05 schreef pepernoot1986 het volgende:
familie was geen optie, en de bank kon me o.b.v. mijn inkomen op dat moment ook lang niet voldoende helpen.
Maar evengoed, o.b.v. het verhaal van loudgirl wordt het rechtgetrokken dmv rente
Totaal niet relevant voor het beantwoorden van de vraag. Als je iets zoekt om tegen aan te zeiken, ga voor een lantaarnpaal staan, alsjeblieftquote:Op zondag 29 november 2009 19:14 schreef karr-1 het volgende:
Door omstandigheden genoodzaakt een lening door te laten lopen waar je geen recht meer op hebt want "je kon niet anders"? Waarom kon je niet anders. Zodra je er geen recht meer op hebt zet je de boel gewoon stop, dan is er geen probleem.
Zit er wat in de knoop vandaag of heb je gewoon zin om op mij te zeiken? Mijn antwoord is wel degelijk relevant.quote:Op maandag 30 november 2009 12:59 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Totaal niet relevant voor het beantwoorden van de vraag. Als je iets zoekt om tegen aan te zeiken, ga voor een lantaarnpaal staan, alsjeblieft
Ja ik denk dat je het zo goed begrepen hebtquote:Op maandag 30 november 2009 13:46 schreef pepernoot1986 het volgende:
ik vond het ook niet bijzonder relevant.
ontopic: ik zal de juiste einddatum snel doorgeven, waarna ze dus zullen merken dat ik enkele maanden onterecht ontvangen heb. Dit deel krijg ik dan op een acceptgiro, waarvan het bedrag dat ik níet betaal bij de langlopende schuld wordt gevoegd. Heb ik het zo goed begrepen?
Feitelijk betekent dat dan wel dat ik er geen boete voor zou krijgen? (of halen zij de 'genoegdoening' uit de reneteopbrengsten)?
Klopt. De Wet Studiefinanciering (WSF 2000) kent geen boetes.quote:Op maandag 30 november 2009 13:46 schreef pepernoot1986 het volgende:
ik vond het ook niet bijzonder relevant.
ontopic: ik zal de juiste einddatum snel doorgeven, waarna ze dus zullen merken dat ik enkele maanden onterecht ontvangen heb. Dit deel krijg ik dan op een acceptgiro, waarvan het bedrag dat ik níet betaal bij de langlopende schuld wordt gevoegd. Heb ik het zo goed begrepen?
Feitelijk betekent dat dan wel dat ik er geen boete voor zou krijgen? (of halen zij de 'genoegdoening' uit de reneteopbrengsten)?
Je moet wijzigingen altijd doorgeven. Maak je het te gortig (duizenden euro's teveel krijgen, frauderen met schoolverklaringen, meermalen de fout ingaan), dan wordt er aangifte gedaan en worden er bv voorwaarden gesteld aan een nieuwe aanvraag. Maar huis-tuin-en-keuken laksheid blijft idd onbestraft. Ik denk dat de discussies die het zou veroorzaken meer geld kosten dan het oplevert. En ja, ik werk daar, afdeling schulden en incasso.quote:Op maandag 30 november 2009 22:18 schreef pepernoot1986 het volgende:
goed om te horen, bedankt. Gevoelsmatig wel vreemd dat er geen sancties op zitten. Je bent toch verplicht wijzigingen ten nadele van de IBG altijd kenbaar te maken? (of gaat dat alleen op in de aflosfase of als je nog stufi ontvangt?)
Wat maakt jou zo thuis in dit onderwerp; je werkt bij de IBG?
Het sommetje wordt gemaakt zodra de einddatum van de opleiding bekend is. Of jij geeft die zelf door of de opleiding doet het bij een controle die volgens mij 1 keer per jaar plaats vind.quote:Op maandag 30 november 2009 22:32 schreef pepernoot1986 het volgende:
Wanneer maakt de IBG een dergelijke som en krijg ik hier bericht van?
Geen probleem, drie maanden is peanuts. Einddatum doorgeven is genoeg.quote:Op dinsdag 1 december 2009 19:30 schreef pepernoot1986 het volgende:
zojuist in 'Mijn IBG' de einddatum van mijn studie doorgegeven (31-8-2009).
Werd mij zo snel niet duidelijk of ik nog meer moet invoeren (moet ik separaat nog de stufi stopzetten, of is het aangeven van mijn einddatum afdoende? Zag ik zo 1,2,3, niet staan...)
Loudgirl; in hoeverre wordt mij kwalijk genomen dat ik 3 maanden lening heb ontvangen terwijl ik geen student meer was? Het is laks en ik had er geen recht op, dat klopt, maar mag ik alsnog ervan uitgaan dat het bij de langlopende schuld wordt gerekend?
Nee ik denk het niet. Uiteindelijk gaat het erom dat het bedrag terugkomt. de hoogte doet dan niet terzake volgens mij.quote:Op donderdag 3 december 2009 21:57 schreef pepernoot1986 het volgende:
dat het om een relatief fors bedrag gaat is hierbij dus niet van invloed eigenlijk?
Ik vermoed van wel. Ze geven je eerst de mogelijkheid om meteen te betalen. Als je dat niet doet word het waarschijnlijk doorgeschoven naar de langlopende schuld.quote:Op vrijdag 11 december 2009 20:23 schreef pepernoot1986 het volgende:
vandaag (digitaal) bericht gekregen dat e.e.a. is verwerkt en dat ik inderdaad die 3 maanden teveel heb ontvangen, ven dat dit binnenkort per acceptgiro ook thuis zal komen. In dit schrijven wordt echter niet gesproken over het niet betalen en het optellen bij de langlopende schuld. Is dat iets dat pas bij de acceptgiro wordt vermeldt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |