abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75112186
Ik heb even een kloon aangemaakt voor dit topic.

Voor een schoolproject wil ik een wedstrijd organiseren. De bedoeling is om graffiti dat door veel mensen lelijk gevonden wordt (rommelige, snel gemaakte tags) te veranderen in echte 'graffiti-kunstwerken', zoals die van de wereldberoemde graffitikunstenaar Banksy. Het doel is om een 'verpauperd' beeld om te laten zetten in een beeld met kunstwerken.

We willen graffitispuiters een foto laten maken van een 'lelijke', bespoten muur/viaduct/etc (de before-foto). Het is de bedoeling dat ze er een 'mooi' kunstwerk overheen spuiten en daar ook een foto van te maken en naar ons op te sturen (after-foto). We zetten de foto's op een website. De artiest die de muur/het viaduct/etc. door middel van graffiti het meest weet op te knappen wint een geldprijs.

Nu is mijn vraag: Is het illegaal om zo'n wedstrijd te organiseren?
Alvast mijn dank
ik zie het niet zo goed
pi_75112221
Tenzij je dit op privéterrein doet, of toestemming hebt is dit uiteraard illegaal.
pi_75112239
Alleen op graffitimuren (dus door de gemeente aangewezen plekken) mag legaal grafftti gespoten worden.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  Boks-Chick zondag 29 november 2009 @ 16:14:47 #4
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_75112271
Het is volgens mij een vorm van vandalisme als het zonder toestemming van de eigenaar van het object gebeurt
Maar wellicht krijg je het nog voor elkaar ook als je het goed brengt dat ze zomaar toestemming geven.
In grote steden worden tegenwoordig steeds vaker heuse grafittikunstenaars ingezet om objecten die momenteel niet echt een nut hebben, op te knappen.
lolwut
pi_75112289
Ik denk het wel, wanneer je dus graffiti wilt spuiten op bijv een huis zal je het eerst moeten overleggen met de eigenaar.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_75112491
Bedankt voor de reacties.

Graffiti spuiten op andermans/openbare eigendommen is uiteraard illegaal. Maar is het organiseren van de wedstrijd ook illegaal? Omdat je het kunt opvatten als aansporing tot het overtreden van de wet? Het is de bedoeling dat het een ludieke actie wordt om 'lelijk' in 'mooi' te veranderen.
ik zie het niet zo goed
pi_75112509
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:21 schreef Krelis_die_Scheel_is het volgende:

Graffiti spuiten op andermans/openbare eigendommen is uiteraard illegaal. Maar is het organiseren van de wedstrijd ook illegaal? Omdat je het kunt opvatten als aansporing tot het overtreden van de wet? Het is de bedoeling dat het een ludieke actie wordt om 'lelijk' in 'mooi' te veranderen.
Vraag toestemming bij de gemeente.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_75112527
quote:

Je wil dus een illegale wedstrijd organiseren?
  Boks-Chick zondag 29 november 2009 @ 16:25:10 #9
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_75112606
quote:

Graffiti spuiten op andermans/openbare eigendommen is uiteraard illegaal.
klopt
quote:
Maar is het organiseren van de wedstrijd ook illegaal? Omdat je het kunt opvatten als aansporing tot het overtreden van de wet?
helemaal goed! Dus ben je strafbaar als je dat doet.
quote:
Het is de bedoeling dat het een ludieke actie wordt om 'lelijk' in 'mooi' te veranderen.
prachtig, maar niet als je daarbij de wet overtreedt of anderen aanspoort tot.
lolwut
pi_75112747
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:22 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Je wil dus een illegale wedstrijd organiseren?
Omdat uiteindelijk de graffitispuiters blij zijn en het straatbeeld ervan opknapt hadden wij het idee dat dit een geval is van 'het doel heiligt de middelen'. Dus daar komt het inderdaad een beetje op neer, eigenlijk. Maar het is de bedoeling dat er over lelijke volgekladde muren wordt gespoten. De graffiti staat er dus toch al. Lege, schone muren willen we niet laten bespuiten.
ik zie het niet zo goed
pi_75112774
Ik denk inderdaad niet dat ik bij de gemeente mijn gelijk ga krijgen, daar hebben jullie gelijk in. Bedankt iig
ik zie het niet zo goed
pi_75112844
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:29 schreef Krelis_die_Scheel_is het volgende:
Ik denk inderdaad niet dat ik bij de gemeente mijn gelijk ga krijgen, daar hebben jullie gelijk in. Bedankt iig
Waarom niet? Nee heb je, ja kan je krijgen. Als je het goed verwoordt, heb je kans dat ze ja zeggen. Zij willen immers ook een mooie stad (en het liefst voor zo weinig mogelijk geld).
pi_75112863
Als jij gewoon erbij zegt dat de deelnemers alleen legaal mogen spuiten, en dat als je er achter komt dat een inbrengst illegaal is ze uit de wedstrijd genomen worden heb je alle problemen ondervangen.
  Boks-Chick zondag 29 november 2009 @ 16:32:22 #14
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_75112879
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:31 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Waarom niet? Nee heb je, ja kan je krijgen. Als je het goed verwoordt, heb je kans dat ze ja zeggen. Zij willen immers ook een mooie stad (en het liefst voor zo weinig mogelijk geld).
Dat, en mss vinden ze het wel een ludiek project wat ze, bij behaalde resultaat, voortgang willen geven.
Niet gevraagd is altijd mis natuurlijk .
lolwut
pi_75112885
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:28 schreef Krelis_die_Scheel_is het volgende:

[..]

Omdat uiteindelijk de graffitispuiters blij zijn en het straatbeeld ervan opknapt hadden wij het idee dat dit een geval is van 'het doel heiligt de middelen'. Dus daar komt het inderdaad een beetje op neer, eigenlijk. Maar het is de bedoeling dat er over lelijke volgekladde muren wordt gespoten. De graffiti staat er dus toch al. Lege, schone muren willen we niet laten bespuiten.
Begrijpelijk, maar in principe is graffiti spuiten dus illegaal, dus als jij met een goed verhaal bij de gemeente aan klopt kan het best eens lukken.
pi_75112915
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:31 schreef Tja..1986 het volgende:
Als jij gewoon erbij zegt dat de deelnemers alleen legaal mogen spuiten, en dat als je er achter komt dat een inbrengst illegaal is ze uit de wedstrijd genomen worden heb je alle problemen ondervangen.
Hoe kunnen deelnemers legaal spuiten? De graffiti op de bekladde muren etc. die we willen laten overspuiten is hoogstwaarschijnlijk ook illegaal aangebracht
ik zie het niet zo goed
pi_75113004
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:33 schreef Krelis_die_Scheel_is het volgende:

[..]

Hoe kunnen deelnemers legaal spuiten? De graffiti op de bekladde muren etc. die we willen laten overspuiten is hoogstwaarschijnlijk ook illegaal aangebracht
Vragen aan de eigenaar of op eigen eigendom of op een graffitimuur die in veel gemeenten staan. En verder is dat natuurlijk niet jouw probleem. Je krijgt vast nog illegale dingen, maar dat kan jij toch niet controleren en hoef je ook niet.
pi_75113223
Je kunt in het wedstrijdreglement opnemen dat de deelnemers alleen legaal mogen spuiten en dat illegale inzendingen worden gediskwalificeerd.
En is het noodzakelijk om de nieuwe graffitti ter plaatse aan te brengen? Je kunt het ook op doek of platen doen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_75113394
Tja..1986 en jeroen25, jullie hebben een goed punt
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:43 schreef jeroen25 het volgende:
En is het noodzakelijk om de nieuwe graffitti ter plaatse aan te brengen? Je kunt het ook op doek of platen doen.
Ik denk niet dat dat een optie is, aangezien doeken en platen niet echt zullen bijdragen aan een 'ontpauperd' straatbeeld
ik zie het niet zo goed
pi_75113540
Vraag de deelnemers de foto van het "lelijke" (smaken verschillen..) in te leveren met de lokatie daarvan en vraag dan de eigenaar (gemeente, bedrijf of particulier) om toestemming er iets moois van te (laten) maken.
  zondag 29 november 2009 @ 17:55:50 #21
251656 Saaaaab
niet de auto
pi_75115140
Ik denk niet dat je toestemming gaat krijgen.
Zeik niet. Als ik op FOK! zit ben ik tenminste van de straat.
pi_75116032
Er zijn toch vaak van die bouwprojecten waar legaal op mag worden gepaint?
That moment is a crossroads where everything you want will collide with everything standing in your way.
pi_75116281
dat zijn projecten ja. Dan is er toestemming verleend door de eigenaar van het pand.
Je kunt dus wel medewerking van de gemeente vragen en misschien krijg je die zelfs wel. Maar dan zou je je op 1 plek moeten focussen, of een hele berg mensen toestemming moeten gaan vragen.
Ws die ene plek, aangezien graffiti-spuiters er nou niet bepaald om bekend staan dat ze netjes binnen de kaders die de gemeente geeft blijven.
Schnitzel, friet, erwten en worteltjes, GENIET!
Ik heb keiveel verstand van alles.
pi_75118511
Volgens mij is het organiseren zelf niet illegaal,maar je moet wel sterk in je schoenen staan.
Je bent natuurlijk wel het aanspreekpunt.

Dus je moet je indekken door bv in de wedstrijdvoorwaarden te zetten dat het absoluut om al bespoten muren moet gaan, met fotobewijs.
Verder niet teveel ruchtbaarheid aan geven natuurlijk.

Als vergelijking: Het is niet illegaal om een prijs uit te reiken voor een foto met een hoge snelheid op de teller. Het is wél illegaal om 200 te rijden, maar niet om een prijs te geven aan iemand die een foto inlevert van een teller op 200.

Je kunt als organisator van de wedstrijd bijvoorbeeld zeggen dat je niet kunt controleren waar mensen spuiten. Misschien is het wel een legale muur, of in het buitenland, weet jij veel?
pi_75119418
En daar trapt natuurlijk niemand in.

Denk je er verder ook even om dat sommige graffitispuiters dat doen als een soort territorial pissing, en dat die niet per definitie erg gecharmeerd zijn van overspuiters?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')