abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 juli 2010 @ 15:59:05 #76
13250 Lod
Sapere aude!
pi_83919706
Hoe uit die hiërarchie zich dan? Moet je als mindere de bevelen opvolgen van hoger geplaatsten, word je in het cachot gegooid als je die niet opvolgt. Of is het meer een kwestie van wat meer insignes dragen of een andere kleur das.
Heb zelf nooit zo goed overweg gekund met hiërarchische structuren. Prijs mezelf ook altijd gelukkig dat ik was afgekeurd voor het leger.
GNU Terry Pratchett
  zondag 11 juli 2010 @ 16:03:54 #77
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_83919905
Nou, in de tijd dat de vrijmetselarij ontstond was er nogal veel oorlog in Europa. 18e, 19e eeuw dus.
De eerst loges ontstonden in Engeland, Frankrijk, Duitsland, etc. en er waren behoorlijk wat militairen lid van.
Bekende voorbeelden zijn Napoleon Bonaparte en George Washington.
Dus afgezien van de bouwgildes, heeft de vrijmetselarij duidelijk een militaire signatuur. Denk ook aan het schootsvel en de manier van denken.

Dit heeft echter niets te maken met bevelen, maar vooral met wie welke rol vervult in een rituaal. Een loge heeft ook net als elke vereniging een voorzitter en een penningmeester, en dat zijn bijna altijd de mensen die het langste lid zijn.

Zie ook:

http://freemasonsfordummi(...)military-lodges.html

[ Bericht 4% gewijzigd door Q.E.D. op 11-07-2010 16:28:31 ]
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
  donderdag 15 juli 2010 @ 21:04:38 #78
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_84107227
http://www.vrijmetselarij.nl/

Hier staat een overzicht van loges in Nederland met bijbehorende websites op het kaartje.

Kijk daar voor open dagen. Daar kun je ook terecht als je vragen hebt.
pi_84108133
Volgens Dan Brown kan je je op je 18e al aansluiten bij de vrijmetselaars.
  donderdag 15 juli 2010 @ 21:29:13 #80
13250 Lod
Sapere aude!
pi_84108340
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 21:04 schreef Q.E.D. het volgende:
Tot zover de illusie dat het een geheim genootschap is.
GNU Terry Pratchett
pi_84110154
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 21:29 schreef Lod het volgende:

[..]

Het is ook geen geheim genootschap, maar een genootschap met geheimen.
Dat is wat anders.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_84110194
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 21:25 schreef ColtZ40 het volgende:
Volgens Dan Brown kan je je op je 18e al aansluiten bij de vrijmetselaars.
Dan Brown al "bron" aanhalen
Faal van de eeuw.
  donderdag 15 juli 2010 @ 22:01:37 #83
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_84110277
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 21:29 schreef Lod het volgende:

[..]

Inderdaad, Skull & Bones is veel geheimer.

Als je op avontuur wilt moet je toch echt in Yale zijn.

In Nederland is de leeftijd geloof ik 21, maar meestal zijn de leden een stuk ouder (35+) en vaak ook veel bejaarden.
pi_84110521
was het niet zo dat je een "geloof"moet aanhangen om lid te kunnen worden is Atheïsme dan ook niet een vorm van geloof... en reden om ook lid te kunnen worden.

zo out of the blue respons zal zo alles ff lezen, wel erg intresant als die wat diepgaand er op gaat allemaal
do you have the guts to smell my nuts?
pi_84110592
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 22:00 schreef huhggh het volgende:

[..]

Dan Brown al "bron" aanhalen

Dat word ook ontkracht in deel 2 van het filmpje van poldergeist post.
quote:
Op zondag 24 januari 2010 18:51 schreef poldergeist het volgende:
Interessante documentaire waar Dan Brown vrij openhartig spreekt over de inhoud van het boek, met name over de vrijmetselarij, in grote lijnen het verhaal, maar ook de thematieken, personages en instituten.

Ook een documentaire waar een vrijmetselaars en historici aan het woord komen.

Secrets of the Lost Symbol - NBC

donderdag 15 juli 2010 @ 22:08:13 #86
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_84110670
Je hebt in de vrijmetselarij de "Grote Architect van het Universum" of de "Opperbouwmeester"
Daarmee wordt God bedoeld, maar je kan als atheïst ook gewoon lid worden. Als je maar interesse hebt in esoterie/filosofie.
pi_84113663
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 22:08 schreef Q.E.D. het volgende:
Je hebt in de vrijmetselarij de "Grote Architect van het Universum" of de "Opperbouwmeester"
Daarmee wordt God bedoeld, maar je kan als atheïst ook gewoon lid worden. Als je maar interesse hebt in esoterie/filosofie.
"Opperbouwmeester des Heelals" dus.
Het is een abstract begrip waar inderdaad iedereen zijn eigen ding in kan zien.
Faal van de eeuw.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 07:18:27 #88
13250 Lod
Sapere aude!
pi_84120696
Esoterie roept bij mij altijd de associatie op van zweverige types die niet helemaal met 2 benen op de grond staan. Je kent ze vast wel, die aura's denken te kunnen zien en zichzelf willen vinden in een of ander klooster in Tibet.
GNU Terry Pratchett
pi_84121215
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 07:18 schreef Lod het volgende:
Esoterie roept bij mij altijd de associatie op van zweverige types die niet helemaal met 2 benen op de grond staan. Je kent ze vast wel, die aura's denken te kunnen zien en zichzelf willen vinden in een of ander klooster in Tibet.
Waar slaat dit nou weer op?

Niet met beide benen op de grond staan en zweverig zijn? Kom op, dat is wel een achterhaalde gedachte, lijkt me zo. Esoterische mensen werken aan zichzelf, in de wetenschap dat dat de bedoeling is van God. En een klooster in Indië of ergens anders in het Oosten lijkt me niet verkeerd
  vrijdag 16 juli 2010 @ 09:00:08 #90
13250 Lod
Sapere aude!
pi_84121713
Nou, de mensen die ik ken die beweren esoterisch te zijn lopen te bazelen over energiestromen die door mijn lichaam lopen. En 1 heeft mij een keer bedankt voor mijn rustige aura waarmee ze haar blijkbaar zeer onrustige aura op kon mee laten varen, of zo iets. Aardige mensen, dat wel, maar m.i. niet helemaal honderd procent.
GNU Terry Pratchett
  vrijdag 16 juli 2010 @ 11:03:32 #91
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_84124676
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 09:00 schreef Lod het volgende:
Nou, de mensen die ik ken die beweren esoterisch te zijn lopen te bazelen over energiestromen die door mijn lichaam lopen. En 1 heeft mij een keer bedankt voor mijn rustige aura waarmee ze haar blijkbaar zeer onrustige aura op kon mee laten varen, of zo iets. Aardige mensen, dat wel, maar m.i. niet helemaal honderd procent.
Dus alle mensen die interesse hebben in estorie zijn bezig met aura's?
Verwar je new age niet met theosofie?

Aardige mensen alsof jij al die mensen allemaal persoonlijk kent of hebt geanalyseerd.

Wat is volgens jouw dan wel helemaal 100 procent?
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_84125467
  vrijdag 16 juli 2010 @ 11:58:38 #93
13250 Lod
Sapere aude!
pi_84126753
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 11:03 schreef heartz het volgende:

[..]

Dus alle mensen die interesse hebben in estorie zijn bezig met aura's?
Verwar je new age niet met theosofie?

Aardige mensen alsof jij al die mensen allemaal persoonlijk kent of hebt geanalyseerd.

Wat is volgens jouw dan wel helemaal 100 procent?
Ik zeg niet dat alle mensen met interesse in esoterie bezig zijn met aura's. Ik zeg dat de mensen die ik ken met interesse in esoterie daarmee bezig zijn.
Ik zeg niet dat alle esoterische, aura-aanhangende mensen aardig zijn. Ik zeg dat de mensen die ik ken met interesse in esoterie aardige mensen zijn.
Je moet me geen woorden in de mond leggen die ik niet gezegd heb.

Niet helemaal 100% zijn is een uitdrukking waarmee volgens mij niet bedoeld wordt dat je die mensen echt gek vind. Net zoals schroefje los hebben enz. Wat ik er mee wilde zeggen is dat die mensen niet mijn levensvisie hebben.
GNU Terry Pratchett
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:00:50 #94
227435 heartz
Illusion 4 Confusion
pi_84126827
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 11:58 schreef Lod het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat alle mensen met interesse in esoterie bezig zijn met aura's. Ik zeg dat de mensen die ik ken met interesse in esoterie daarmee bezig zijn.
Ik zeg niet dat alle esoterische, aura-aanhangende mensen aardig zijn. Ik zeg dat de mensen die ik ken met interesse in esoterie aardige mensen zijn.
Je moet me geen woorden in de mond leggen die ik niet gezegd heb.

Niet helemaal 100% zijn is een uitdrukking waarmee volgens mij niet bedoeld wordt dat je die mensen echt gek vind. Net zoals schroefje los hebben enz. Wat ik er mee wilde zeggen is dat die mensen niet mijn levensvisie hebben.
Zeg dat dan gewoon
Volg je hart, gebruik je verstand.
pi_84211452
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 21:04 schreef Q.E.D. het volgende:
http://www.vrijmetselarij.nl/

Hier staat een overzicht van loges in Nederland met bijbehorende websites op het kaartje.

Ik ben in Parijs eens naar zo'n open dag geweest, en ook wat vragen gesteld over wat enkele symbolen betekenen. Dan word je gewoon voorgelogen: 'er zijn allerlei interpretaties mogelijk, je mag zelf invullen wat de symbolen betekenen'.
pi_84211846
quote:
Op zondag 18 juli 2010 21:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik ben in Parijs eens naar zo'n open dag geweest, en ook wat vragen gesteld over wat enkele symbolen betekenen. Dan word je gewoon voorgelogen: 'er zijn allerlei interpretaties mogelijk, je mag zelf invullen wat de symbolen betekenen'.
Het ligt er ook aan op welke symbolen je doelde, maar de meesten hebben inderdaad gewoon een betekenis.
En ja, de betekenis kan je niet zelden op meerdere manieren interpreteren.
Faal van de eeuw.
pi_84216569
quote:
Op zondag 18 juli 2010 21:34 schreef huhggh het volgende:

[..]

Het ligt er ook aan op welke symbolen je doelde, maar de meesten hebben inderdaad gewoon een betekenis.
En ja, de betekenis kan je niet zelden op meerdere manieren interpreteren.
Dat ging over de passer en winkelhaak en de G en nog wat andere symbolen.

Ik weet ook dat 1 symbool meerdere betekenissen heeft, maar verkondigen dat er niet bepaalde betekenissen zijn maar dat je ze zelf zoals je zelf wil ze in kan vullen, dus naar persoonlijke smaak, is natuurlijk grote onzin.

Toen ik aan de man in kwestie uitlegde dat ik had begrepen dat passer en winkelhaak voor het mannelijke en vrouwelijke, het spirituele en materiele in het universum staan, en de G voor het generatieve principe, gaf ie toe dat dat inderdaad 1 van de manieren is waarop het in te vullen is. Maar je mag het zelf weten, je kan de betekenis geven die je maar wil. Bedrog is het. Mensen die geen benul hadden van wat vrijmetselarij is of nog nooit een boek van een vrijmetselaar open hadden geslagen, werden gewoon voorlogen. Fijne broeders om je bij aan te sluiten. Informatieve open dag. De enorme afbeelding van Nimrod in de loge maakte in ieder geval wel duidelijk waar vrijmetselarij zijn oorsprong heeft.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ali_Kannibali op 18-07-2010 23:34:09 ]
  vrijdag 23 juli 2010 @ 22:30:58 #98
311154 Lord_Horatio
H. Hornblower
pi_84417343
33 graden.
Te zijn of niet te zijn, dat is de kwestie: of het nobeler is om te lijden onder alles wat het wrede Lot je toeslingert of om de wapens op te nemen tegen een zee van zorgen en al er al vechtend een einde aan te maken?
pi_84429256
quote:
Op zondag 18 juli 2010 23:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dat ging over de passer en winkelhaak en de G en nog wat andere symbolen.

Ik weet ook dat 1 symbool meerdere betekenissen heeft, maar verkondigen dat er niet bepaalde betekenissen zijn maar dat je ze zelf zoals je zelf wil ze in kan vullen, dus naar persoonlijke smaak, is natuurlijk grote onzin.

Toen ik aan de man in kwestie uitlegde dat ik had begrepen dat passer en winkelhaak voor het mannelijke en vrouwelijke, het spirituele en materiele in het universum staan, en de G voor het generatieve principe, gaf ie toe dat dat inderdaad 1 van de manieren is waarop het in te vullen is. Maar je mag het zelf weten, je kan de betekenis geven die je maar wil. Bedrog is het. Mensen die geen benul hadden van wat vrijmetselarij is of nog nooit een boek van een vrijmetselaar open hadden geslagen, werden gewoon voorlogen. Fijne broeders om je bij aan te sluiten. Informatieve open dag. De enorme afbeelding van Nimrod in de loge maakte in ieder geval wel duidelijk waar vrijmetselarij zijn oorsprong heeft.

_O-

Ben je het niet zat Ali, om iedere keer te komen met negatieve verhalen over dingen waar jij niks van moet weten? Loog die man echt, toen hij zei dat je het op verschillende manier kan zien? En sprak hij zichzelf tegen toen hij "bekende" dat het inderdaad 1(!) van de manieren was om er naar te kijken? Als iets 1 van de manieren in, houdt dat in dat er meerde opties zijn. En dat houdt vervolgens weer dat je het vrij kan interpreteren. Waar liegt deze man dan?
pi_84438563
quote:
Op zondag 18 juli 2010 23:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

De enorme afbeelding van Nimrod in de loge maakte in ieder geval wel duidelijk waar vrijmetselarij zijn oorsprong heeft.
Ik heb eens wat opgezocht over wat de vrijmetselaars zelf over Nimrod zeggen, en daarbij dit gevonden:

quote:
Tien jaar nadat zij de grondvesten voor dat bouwwerk hadden gelegd richtte de Heer, zo zegt de Schrift, Zijn oog op de Aarde, bezag de hoogmoed van de mensenkinderen en daalde af naar de Aarde om hun overmoedige plannen tegen te werken en Hij bracht spraakverwarring onder de werklieden. Daarom noemt men die Toren van Babel, dat betekent verwarring. Enige tijd daarna werd daar een stad gevestigd door Nimrod. Dat was de eerste die onderscheid tussen de mensen had gemaakt. en hij had zelfs de rechten en erediensten die aan de Heer toekwamen, gewroken. De stad werd Babylonië genoemd, dat wil zeggen Stad van Verwarring. Het was in de nacht van Volle Maan in maart dat de Heer dat wonder volbracht en als herinnering daaraan houden de Ridders Noachieten hun grote vergadering ieder jaar bij Volle Maan in Maart.
quote:
V.: Dat bouwwerk, die Toren van Babel, was dat een loffelijk werk?
A.: Neen, zijn voltooiing was niet mogelijk.
V.: Waardoor?
A.: Doordat de hoogmoed er de eerste grondslag van was.
V.: Is het ter navolging van de kinderen van Noach dat u die herinnering bewaart?
A.: Nee, het is meer om hun fouten steeds voor ogen te houden.
V.: Waar rust het lijk van Peleg?
A.: In een graf.
V.: Is hij verworpen?
A.: Nee, de Agaatsteen zegt dat de Heer hem genadig was, omdat hij nederig was geworden.
http://www.stichtingargus.nl/vrijmetselarij/ovoo_r21.html

Niet zo goed in te passen in het kader van een New-World-Order-samenzwering dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door kleinduimpje3 op 24-07-2010 20:20:45 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')