Tot zover de illusie dat het een geheim genootschap is.quote:Op donderdag 15 juli 2010 21:04 schreef Q.E.D. het volgende:
Kijk daar voor open dagen. Daar kun je ook terecht als je vragen hebt.
Het is ook geen geheim genootschap, maar een genootschap met geheimen.quote:Op donderdag 15 juli 2010 21:29 schreef Lod het volgende:
[..]
Tot zover de illusie dat het een geheim genootschap is.
Dan Brown al "bron" aanhalenquote:Op donderdag 15 juli 2010 21:25 schreef ColtZ40 het volgende:
Volgens Dan Brown kan je je op je 18e al aansluiten bij de vrijmetselaars.
Inderdaad, Skull & Bones is veel geheimer.quote:Op donderdag 15 juli 2010 21:29 schreef Lod het volgende:
[..]
Tot zover de illusie dat het een geheim genootschap is.
Dat word ook ontkracht in deel 2 van het filmpje van poldergeist post.quote:
quote:Op zondag 24 januari 2010 18:51 schreef poldergeist het volgende:
Interessante documentaire waar Dan Brown vrij openhartig spreekt over de inhoud van het boek, met name over de vrijmetselarij, in grote lijnen het verhaal, maar ook de thematieken, personages en instituten.
Ook een documentaire waar een vrijmetselaars en historici aan het woord komen.
Secrets of the Lost Symbol - NBC
"Opperbouwmeester des Heelals" dus.quote:Op donderdag 15 juli 2010 22:08 schreef Q.E.D. het volgende:
Je hebt in de vrijmetselarij de "Grote Architect van het Universum" of de "Opperbouwmeester"
Daarmee wordt God bedoeld, maar je kan als atheïst ook gewoon lid worden. Als je maar interesse hebt in esoterie/filosofie.
Waar slaat dit nou weer op?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 07:18 schreef Lod het volgende:
Esoterie roept bij mij altijd de associatie op van zweverige types die niet helemaal met 2 benen op de grond staan. Je kent ze vast wel, die aura's denken te kunnen zien en zichzelf willen vinden in een of ander klooster in Tibet.
Dus alle mensen die interesse hebben in estorie zijn bezig met aura's?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 09:00 schreef Lod het volgende:
Nou, de mensen die ik ken die beweren esoterisch te zijn lopen te bazelen over energiestromen die door mijn lichaam lopen. En 1 heeft mij een keer bedankt voor mijn rustige aura waarmee ze haar blijkbaar zeer onrustige aura op kon mee laten varen, of zo iets. Aardige mensen, dat wel, maar m.i. niet helemaal honderd procent.
Ik zeg niet dat alle mensen met interesse in esoterie bezig zijn met aura's. Ik zeg dat de mensen die ik ken met interesse in esoterie daarmee bezig zijn.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 11:03 schreef heartz het volgende:
[..]
Dus alle mensen die interesse hebben in estorie zijn bezig met aura's?![]()
Verwar je new age niet met theosofie?
Aardige mensenalsof jij al die mensen allemaal persoonlijk kent of hebt geanalyseerd.
Wat is volgens jouw dan wel helemaal 100 procent?
Zeg dat dan gewoonquote:Op vrijdag 16 juli 2010 11:58 schreef Lod het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat alle mensen met interesse in esoterie bezig zijn met aura's. Ik zeg dat de mensen die ik ken met interesse in esoterie daarmee bezig zijn.
Ik zeg niet dat alle esoterische, aura-aanhangende mensen aardig zijn. Ik zeg dat de mensen die ik ken met interesse in esoterie aardige mensen zijn.
Je moet me geen woorden in de mond leggen die ik niet gezegd heb.
Niet helemaal 100% zijn is een uitdrukking waarmee volgens mij niet bedoeld wordt dat je die mensen echt gek vind. Net zoals schroefje los hebben enz. Wat ik er mee wilde zeggen is dat die mensen niet mijn levensvisie hebben.
Ik ben in Parijs eens naar zo'n open dag geweest, en ook wat vragen gesteld over wat enkele symbolen betekenen. Dan word je gewoon voorgelogen: 'er zijn allerlei interpretaties mogelijk, je mag zelf invullen wat de symbolen betekenen'.quote:Op donderdag 15 juli 2010 21:04 schreef Q.E.D. het volgende:
http://www.vrijmetselarij.nl/
Hier staat een overzicht van loges in Nederland met bijbehorende websites op het kaartje.
Kijk daar voor open dagen. Daar kun je ook terecht als je vragen hebt.
Het ligt er ook aan op welke symbolen je doelde, maar de meesten hebben inderdaad gewoon een betekenis.quote:Op zondag 18 juli 2010 21:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik ben in Parijs eens naar zo'n open dag geweest, en ook wat vragen gesteld over wat enkele symbolen betekenen. Dan word je gewoon voorgelogen: 'er zijn allerlei interpretaties mogelijk, je mag zelf invullen wat de symbolen betekenen'.
Dat ging over de passer en winkelhaak en de G en nog wat andere symbolen.quote:Op zondag 18 juli 2010 21:34 schreef huhggh het volgende:
[..]
Het ligt er ook aan op welke symbolen je doelde, maar de meesten hebben inderdaad gewoon een betekenis.
En ja, de betekenis kan je niet zelden op meerdere manieren interpreteren.
quote:Op zondag 18 juli 2010 23:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat ging over de passer en winkelhaak en de G en nog wat andere symbolen.
Ik weet ook dat 1 symbool meerdere betekenissen heeft, maar verkondigen dat er niet bepaalde betekenissen zijn maar dat je ze zelf zoals je zelf wil ze in kan vullen, dus naar persoonlijke smaak, is natuurlijk grote onzin.
Toen ik aan de man in kwestie uitlegde dat ik had begrepen dat passer en winkelhaak voor het mannelijke en vrouwelijke, het spirituele en materiele in het universum staan, en de G voor het generatieve principe, gaf ie toe dat dat inderdaad 1 van de manieren is waarop het in te vullen is. Maar je mag het zelf weten, je kan de betekenis geven die je maar wil. Bedrog is het. Mensen die geen benul hadden van wat vrijmetselarij is of nog nooit een boek van een vrijmetselaar open hadden geslagen, werden gewoon voorlogen. Fijne broeders om je bij aan te sluiten. Informatieve open dag. De enorme afbeelding van Nimrod in de loge maakte in ieder geval wel duidelijk waar vrijmetselarij zijn oorsprong heeft.
Ik heb eens wat opgezocht over wat de vrijmetselaars zelf over Nimrod zeggen, en daarbij dit gevonden:quote:Op zondag 18 juli 2010 23:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De enorme afbeelding van Nimrod in de loge maakte in ieder geval wel duidelijk waar vrijmetselarij zijn oorsprong heeft.
quote:Tien jaar nadat zij de grondvesten voor dat bouwwerk hadden gelegd richtte de Heer, zo zegt de Schrift, Zijn oog op de Aarde, bezag de hoogmoed van de mensenkinderen en daalde af naar de Aarde om hun overmoedige plannen tegen te werken en Hij bracht spraakverwarring onder de werklieden. Daarom noemt men die Toren van Babel, dat betekent verwarring. Enige tijd daarna werd daar een stad gevestigd door Nimrod. Dat was de eerste die onderscheid tussen de mensen had gemaakt. en hij had zelfs de rechten en erediensten die aan de Heer toekwamen, gewroken. De stad werd Babylonië genoemd, dat wil zeggen Stad van Verwarring. Het was in de nacht van Volle Maan in maart dat de Heer dat wonder volbracht en als herinnering daaraan houden de Ridders Noachieten hun grote vergadering ieder jaar bij Volle Maan in Maart.
http://www.stichtingargus.nl/vrijmetselarij/ovoo_r21.htmlquote:V.: Dat bouwwerk, die Toren van Babel, was dat een loffelijk werk?
A.: Neen, zijn voltooiing was niet mogelijk.
V.: Waardoor?
A.: Doordat de hoogmoed er de eerste grondslag van was.
V.: Is het ter navolging van de kinderen van Noach dat u die herinnering bewaart?
A.: Nee, het is meer om hun fouten steeds voor ogen te houden.
V.: Waar rust het lijk van Peleg?
A.: In een graf.
V.: Is hij verworpen?
A.: Nee, de Agaatsteen zegt dat de Heer hem genadig was, omdat hij nederig was geworden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |