Ik kende tot voor kort geen moslims en was altijd van het type Moslimknuffelaar...Moslims, niets mis mee, zijn net als alle anderen, etc.
Nu begin ik een beetje van mening te veranderen. Ik heb een moslim leren kennen hier (Londen), een Noord-Afrikaan, en we trekken veel met elkaar op. Hoewel hij ontzettend aardig en vrolijk is, is het echt soms een vreselijk moeilijke en onuitstaanbare gast.
Hij moet iets van 5 keer per dag bidden, waaronder om 16 uur, 19 uur, en 21 uur. Je kunt kortom nooit iets met hem ondernemen zonder dat hij naar huis moet om te bidden. In begin sprak ik nog wel eens iets met hem af, dan wilde hij bijv. om half 7 op het station afspreken en als we dan daar waren kwam ik erachter dat hij eerst naar huis moest om te bidden. Dat vond hij volstrekt normaal om me dan eerst naar het station te laten komen en dan bij hem thuis te laten wachten tot hij uitgebeden was.
Over het geloof heb ik wel eens geprobeerd te discussiëren met hem (ik ben spiritueel maar atheïst) maar daar valt niet mee te praten: dan krijg je argumenten zoals "kijk nou naar die boom, wie heeft die gemaakt? weet je niet he? God dus."
In het begin belde hij me sowieso elke dag en soms meerdere malen per dag. Wellicht zijn moslims minder gereserveerd dan Nederlanders maar ik hoef mijn vrienden dus echt niet elke dag te zien.
Het ergste is nog wel dat hij geen "no for an answer" accepteert.
Van de week was ik met hem ergens geweest in de stad. Hij was lopend, ik was op de fiets. Op een gegeven moment zeg ik: ik ga hier links, dat is een perfecte fietsroute naar huis. Zegt hij: loop even met mij mee naar huis dan, dan krijg je die pond (woon in Londen) terug die je voor me betaald hebt. Ik zeg: die pond boeit me niks, ik ga nu op de fiets naar huis. Zegt hij: kom nou even met mij mee naar huis, dan ga je vanaf daar naar huis. Ik zeg: nee het is toch sneller om hier meteen in te gaan, dan ben ik veel sneller thuis. Zo ging het nog even door.
Toen liep hij boos weg. Echt wat moet je met dat soort types?
Ik kan me dat ook nog wel herinneren van moslims bij mij in de klas vroeger. Altijd klagen over hun proefwerk, hun fouten waren nooit fout, ze wilden altijd punten erbij. Zo is hij ook. Hij was gezakt voor zijn Engelse test, en was dus niet toegelaten tot de universiteit hier. Mail gestuurd naar het toelatingsbureau. Uiteraard konden ze niets voor hem doen. Nog een mail gestuurd, hij zat in de ramadan tijdens zijn Engelse test en moest vasten en was daardoor slecht geconcentreerd. Ze konden niets voor hem doen. Nog een mail gestuurd. Nog een keer langs gegaan. Gebeld. Echt sommige mensen weten van geen ophouden!!!!
Is vriendschap met moslims mogelijk? Of is hun cultuur gewoon te verschillend?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.