Oh jee, de dames/heren kamerleden zijn weer geschokt! Het is toch wat allemaal, terwijl dit allang allemaal bekend was natuurlijk. Politici mogen wel onbeperkt en naar hartelust declareren, maar een politieambtenaar moet het allemaal als liefdewerk-oudpapier doen.quote:Kamer geschokt over declaraties politie
Kamerleden van verschillende fracties reageren geschokt op onthullingen van RTL Nieuws over het declaratiegedrag van de politietop. Ze willen opheldering van PvdA-minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken.
Korpschefs van de Nederlandse politie ontvangen bovenop hun salaris soms opvallend hoge vergoedingen voor onder meer het draaien van piketdiensten en voor hun woningen. Zo bleek uit onderzoek van RTL naar het factureer- en declaratiegedrag van Nederlandse politiecommissarissen.
"Ik ben hier ontzettend boos over", zegt SP-Tweede Kamerlid Ronald van Raak. Zijn CDA-collega Coskun Cöruz noemt de declaraties "buitenproportioneel." De PvdA eist dat onterecht gedeclareerd geld wordt terugbetaald.
Schrijnend
CDA en SP vinden de declaraties des te schrijnender omdat er bij de politie bezuinigd moet worden. "De minister moet de onderste steen boven krijgen, temeer omdat we vorig jaar ook al geconfronteerd werden met hoge toelagen bij de politietop. En toen is beterschap beloofd", zegt Cöruz.
SP: Geschrokken
Van Raak (SP) is ontzettend geschrokken en vraagt zich af waarom de politietop zich niet terughoudender opstelt. "Voor korpschefs moeten dezelfde regels gelden als voor de agent op straat die het vuile werk moet doen. De top geeft zo een heel erg slecht voorbeeld, terwijl ze al een heel hoog inkomen hebben."
Attje Kuiken (PvdA) wil dat Ter Horst nieuwe afspraken gaat maken met de korpschefs en de burgemeesters.
Heb je het hele stuk wel gelezen? Het declaratie gedrag bij de ministers is laatst bekeken en die bleek in de meeste gevallen zeer degelijk en weinig buitensporig wat hier dus wel aan de hand zou zijn.quote:Op zaterdag 28 november 2009 23:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Oh jee, de dames/heren kamerleden zijn weer geschokt! Het is toch wat allemaal, terwijl dit allang allemaal bekend was natuurlijk. Politici mogen wel onbeperkt en naar hartelust declareren, maar een politieambtenaar moet het allemaal als liefdewerk-oudpapier doen.
Net als die piket-diensten: dat is allemaal in de arbo geregeld. Als je bereikbaar moet zijn, 24/7, dan staat daar gewoon wettelijk een vergoeding tegenover. Ook best wel logisch, als je een telefoon bij je moet dragen, niet (te) dronken mag worden omdat je moet kunnen blijven functioneren, altijd, ook in het holst van de nacht, opgeroepen kunt worden. Wat is die vergoeding dan? Een hele 1/10 van je salaris per uur!
Dus als zo'n politie-commisaris zo'n 50 euro bruto verdient dan krijgt hij 5 euro per uur (2,50 netto) voor ieder uur dat hij piket draait. Dan moet hij dus bereikbaar zijn, kan hij gebeld worden, mag hij niet drinken, et cetera. Ik vind dat niet veel.
Zelf heb ik ook zo'n dienst en alhoewel het in totaal toch wel lekker aantikt over al die uurtjes zou ik het net zo lief niet hebben hoor. Je bent dus nooit 100% vrij. Bovendien krijgt ook iedere monteur van een bedrijf dat storingsdienst heeft precies hetzelfde bedrag, dus waarom de politie niet?
Ah daar is onze politie frustie weer.quote:Op zaterdag 28 november 2009 23:43 schreef kitao het volgende:
Criminele topposities moeten aangepakt worden , dat geldt des te meer bij de politie.
Zet ze maar een half jaar in de bak bij een stel zware criminelen dat witte-boorden tuig.
Hallo goedenavond.quote:Op zaterdag 28 november 2009 23:44 schreef Godtje het volgende:
[..]
Ah daar is onze politie frustie weer.
Die regeling is voor iedereen 1/10 (denk ik, dat is iig bij mijn vergeljkbare deeltje van de overheid) in de arbo. Voor een tofunctionaris is dat natuurlijk wat meer. Maar dus ook niet veel meer dan 5 euro bruto! En voor die diender dan waarschijnlijk iets van 1 euro bruto. Maar dat komt gewoon omdat hij een lager salaris heeft. De regeling is in ieder geval voor beiden gelijk.quote:Op zaterdag 28 november 2009 23:41 schreef Godtje het volgende:
[..]
Heb je het hele stuk wel gelezen? Het declaratie gedrag bij de ministers is laatst bekeken en die bleek in de meeste gevallen zeer degelijk en weinig buitensporig wat hier dus wel aan de hand zou zijn.
Over de piket diensten was juist verbazing dat de hoge bazen een redelijk riante regeling hebben en dat de dienders het maar met een kut regeling moeten doen.
Geprobeerd het te lezen maar 142 velletjes gaat mij iets te ver .quote:Op zaterdag 28 november 2009 23:52 schreef voyeur het volgende:
Meer dan 11.000 Euro voor piketdiensten, 47.000 arbeidsmarkttoeslag (???), toeslag voor studerende kinderen, vaste representatie toeslag van een kleine 7 mille en dan nog eens hetzelfde bedrag declareren voor representatie doeleinden en lunches. Welten pakt bijna 200.000 Euro per jaar én Amsterdam betaalt de helft van zijn woning omdat meneer liever groot en buiten de stad woont.
Balkenende is een stuk zuiniger in het gebruik.
Als je wil lachen en je verbazen over het drankgebruik van de korpschef moet je dit eens lezen.
Hotel Excelsior heeft zeker een goede klant aan Welten. Het is wel aandoenlijk dat de helft van de Excelsior bonnetjes met de viltstift bewerkt is zodat je niet kan zien welk hotel het is, behalve als je een beetje aandachtig kijkt.quote:Op zaterdag 28 november 2009 23:56 schreef SigmundFreud het volgende:
Wat eten die lui duur! Als je er doorheen bladert dan is dat toch wel verbazingwekkend.
Nee, maar het zou me niet verbazen als hij binnenkort een auto met chauffeur nodig heeft want hij komt niet door de blaastest heenquote:Op zondag 29 november 2009 00:01 schreef kitao het volgende:
[..]
Geprobeerd het te lezen maar 142 velletjes gaat mij iets te ver .
Was dit een declaratie voor bezoek aan de AA , oftewel anonieme alco's ?
Je zou het bijna denken.quote:Op zondag 29 november 2009 00:03 schreef voyeur het volgende:
[..]
Hotel Excelsior heeft zeker een goede klant aan Welten. Het is wel aandoenlijk dat de helft van de Excelsior bonnetjes met de viltstift bewerkt is zodat je niet kan zien welk hotel het is, behalve als je een beetje aandachtig kijkt.
De grote vraag is wat Welten steeds doet voor 222 Euro + 18 Euro in een onherkenbaar gemaakte lokatie in Nederland. Was Yab Yum nog open in 2008?
Voor 222 euro mag je ongeveer niet naar binnen bij Yab Yum dus dat zal het wel niet zijn.quote:Op zondag 29 november 2009 00:03 schreef voyeur het volgende:
[..]
Hotel Excelsior heeft zeker een goede klant aan Welten. Het is wel aandoenlijk dat de helft van de Excelsior bonnetjes met de viltstift bewerkt is zodat je niet kan zien welk hotel het is, behalve als je een beetje aandachtig kijkt.
De grote vraag is wat Welten steeds doet voor 222 Euro + 18 Euro in een onherkenbaar gemaakte lokatie in Nederland. Was Yab Yum nog open in 2008?
Ik schat Welten niet zo dom in dat hij een bonnetje van een hoerentent gaat declareren. Maar in het geval ik het mis heb is het misschien tijd om deze persoon van zijn functie te verwijderen.quote:Op zondag 29 november 2009 00:03 schreef voyeur het volgende:
Zo 'n toeslag wordt vaak gegeven als er andere bedrijven of instellingen aan iemand zit te trekken. En als je de juiste persoon wilt houden zul je moeten betalen.quote:Op zondag 29 november 2009 00:02 schreef LXIV het volgende:
Die 47K arbeidsmarkttoeslag vind ik ook wel vreemd. Ik denk dat dit er is om hem "marktconform" te belonen. Maar als je dan marktconform beloond wil worden moet je je keuze maken en gewoon het bedrijfsleven ingaan. Niet van beide walletjes snoepen en uit beide werelden het beste shoppen.
Als de regeling op die manier is ingevuld wel ja, maar ik ben een dergelijke % regeling in de praktijk nog niet tegengekomen. Meestal is het op basis van een vast salarispunt, niet ten opzichte van je eigen salaris.quote:Op zaterdag 28 november 2009 23:07 schreef LXIV het volgende:
Net als die piket-diensten: dat is allemaal in de arbo geregeld. Als je bereikbaar moet zijn, 24/7, dan staat daar gewoon wettelijk een vergoeding tegenover. Ook best wel logisch, als je een telefoon bij je moet dragen, niet (te) dronken mag worden omdat je moet kunnen blijven functioneren, altijd, ook in het holst van de nacht, opgeroepen kunt worden. Wat is die vergoeding dan? Een hele 1/10 van je salaris per uur!
Net zoals vanaf een bepaald salaris niveau ook overwerk er bij hoort, zou ik het niet onlogisch vinden als bereikbaarheid daar op een gegeven moment ook bij hoort. Dat is ook een reden van het hoge salaris...quote:Zelf heb ik ook zo'n dienst en alhoewel het in totaal toch wel lekker aantikt over al die uurtjes zou ik het net zo lief niet hebben hoor. Je bent dus nooit 100% vrij. Bovendien krijgt ook iedere monteur van een bedrijf dat storingsdienst heeft precies hetzelfde bedrag, dus waarom de politie niet?
De vraag is op wie het goede Karma dan terecht komt. Op Rombouts of op de Nederlandse belastingbetaler!quote:Op zondag 29 november 2009 09:48 schreef uiterstaardig het volgende:
Burgemeester Rombouts van Den Bosch had laatst de een of andere hotemetoot op bezoek en samen gingen ze naar de Sint-Jan om een kaarsje op te steken. Geloof het of niet: dat werd dus een declaratie van, ik meen, 50 cent.
Ik denk dat het bij de overheid overal zo geregeld is.quote:Op zondag 29 november 2009 09:00 schreef ijdod het volgende:
[..]
Als de regeling op die manier is ingevuld wel ja, maar ik ben een dergelijke % regeling in de praktijk nog niet tegengekomen. Meestal is het op basis van een vast salarispunt, niet ten opzichte van je eigen salaris.
[..]
Het probleem is dat de salarisschalen qua functie bij de overheid niet zo hard oplopen. Als je dan bij een bepaald niveau stopt met bereikbaarheid te betalen dan gaat iemand er netto op achteruit als hij bevorderd wordt.quote:Net zoals vanaf een bepaald salaris niveau ook overwerk er bij hoort, zou ik het niet onlogisch vinden als bereikbaarheid daar op een gegeven moment ook bij hoort. Dat is ook een reden van het hoge salaris...
De interim-manager van Twente kreeg die arbeidsmarkttoeslag ook. Deze is bedoeld om mensen aan het korps te binen. Beetje krankzinnig om dat dan aan een interim-manager te geven. Verder liet deze inhuren via haar eigen managementbureau ad 1400 per dag.quote:Op zondag 29 november 2009 06:47 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Zo 'n toeslag wordt vaak gegeven als er andere bedrijven of instellingen aan iemand zit te trekken. En als je de juiste persoon wilt houden zul je moeten betalen.
Je kan wel roepen, dan gaat ie maar weg, maar je wilt ook wel capabele mensen op de juiste plekken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |