abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75084972
Er zijn vroeger meerdere topics hierover geweest maar dat ik al een tijd geleden dus ik vraag het ff opnieuw:

Wat zijn de voor-en nadelen van de Vrije Universiteit en de Universiteit van Amsterdam?

Ik zit zelf te twijfelen tussen die twee uni's, 'mijn' studie hebben ze allebei, namelijk geschiedenis. Zijn er mensen die GS studeren en de verschillen daartussen weten?

Maar ook zonder betrekking op de studie, wat zijn de verschillen? Je hoort wel eens dat de VU ''schoolser'' is en dat de UVA je meer loslaat, maar klopt dit allemaal nog?

En ik hoorde dat je UVA verspreid in amsterdam zit, terwijl de VU op één plek zit, is dat volgens jullie nog een verschil (makkelijk/moeilijker/maakt niet uit)?

Graag jullie ervaringen en reacties
There are only 151 Pokémon.
pi_75085030
Ga eens op de universiteiten kijken
You dream it, I live it.
pi_75085201
Ben nu 2 keer bij de VU geweest, ik ga nog een keer naar de UVA, maar ik vroeg me gewoon af wat jullie vinden

Van studenten hoor je toch altijd andere verhalen dan van mensen die bij zo'n open dag zitten om hun school te promoten.
pi_75085295
Persoonlijk zie ik de Vrije Universiteit wat schoolser. Maar enorm lastig, hoor.

Daarnaast is het een compleet andere universiteit die beide hun voor en nadelen hebben.

Interessant topic. Ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit of ik nou voor de VU of de UvA ga. Ik hang nu meer naar de UvA puur omdat de studie die ik wil gaan volgen daar enorm hoog is aangeschreven. Misschien kijk je er wat te algemeen tegen aan, je zou je eigenlijk wat meer moeten focussen op de studie individueel per universiteit.
  zaterdag 28 november 2009 @ 15:31:04 #5
281402 Kardash
[NSDAP] Leider / Voerer
pi_75085346
Same here: rechten, VU of UVA? Ik hoor dat de UVA goed is met Alfa studies, en dat beta-ers eerder thuis horen op de VU. Maar weer anderen beweren dat dit onzin is..

Duidelijkheid?
is getting his nerd on..
.. en een vleugje moslim
  zaterdag 28 november 2009 @ 18:19:01 #6
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_75089606
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 15:31 schreef Kardash het volgende:
Same here: rechten, VU of UVA? Ik hoor dat de UVA goed is met Alfa studies, en dat beta-ers eerder thuis horen op de VU. Maar weer anderen beweren dat dit onzin is..

Duidelijkheid?
Volgens mij staan wiskunde, scheikunde en informatica op de UvA ook heel goed aangeschreven.

Mijn ervaring met alfa is in ieder geval goed op de UvA, dat wil zeggen: de docenten die lesgeven zijn echte vakrotten en de medestudenten zijn ook heel interessant (al geldt dat in hogere mate voor de studie Nederlands dan voor Europese Studies).

Ik heb destijds vooral voor de UvA gekozen vanwege de afstudeerrichtingen, maar met het bachelor-mastersysteem is het wat makkelijker om na je bachelor nog te switchen en alleen je master op een andere uni te doen.

De administratie op de UvA vind ik wel enigszins een puinhoop, maar om daar nu je keuze op te baseren....
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
pi_75097477
De VU is kut, sfeer, alles
"Those unforgettable days, for them I live"
  zaterdag 28 november 2009 @ 23:20:58 #8
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_75098885
Als je een vergelijking tussen beide universiteiten maakt, kun je beter niet afgaan op generalisaties als "ik heb gehoord dat exacte studies beter zijn op deze universiteit" of "de leraren zijn goed", want dit is per opleiding verschillend. Voor een opleidingsinhoudelijke vergelijking moet je zelf naar introdagen gaan, en vooral ook kijken naar het precieze vakkenprogramma en de studiegids (VU, UvA). Ik heb zelf geen ervaring met geschiedenis, maar ik studeer aan beide universiteiten en kan dus wel iets in algemene termen zeggen over de instellingen.
quote:
Op donderdag 12 november 2009 23:40 schreef Horloge het volgende:
Als je komt om een studie te volgen, is de Vrije Universiteit een uitstekende optie. Maar wil je in Amsterdam studeren en écht van het studentenleven genieten, dan zou ik de UvA aanraden. Het lijkt triviaal, maar als je in de binnenstad zit heb je sneller de neiging om na college uit te gaan, dus heb je ook sneller en meer contact met andere mensen.
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 22:35 schreef zquing het volgende:
De VU is kut, sfeer, alles
Het punt 'sfeer', daar kan ik 100% in mee gaan. De Zuidas is een verschrikkelijk deel van Amsterdam en de campus is... sfeerloos, oud, saai en lelijk. Nog een quootje uit mijn review van de VU:
quote:
Op donderdag 12 november 2009 23:40 schreef Horloge het volgende:
Na college even lekker een kroegje pakken zit er niet in, want die zijn er niet in de nabije omgeving. Of je moet naar het saaie campuscafé, of naar zo'n duur yuppencafé gaan.

De gebouwen zijn verouderd, te klein en (vooral het hoofdgebouw) ontzettend deprimerend. Het is geen plek waar je graag doelloos rondhangt. Je wil er alleen zijn als het écht nodig is voor college of voor een project, daarna ga je weer naar huis. De faciliteiten zijn er ook niet naar: er zijn geen hangplekken en in het restaurant zit je ook niet relaxed.
Als ik terugkijk had ik nooit voor de VU moeten kiezen, maar voor de UvA. (en ik had een andere opleiding moeten kiezen, dat terzijde.)
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 28 november 2009 @ 23:31:20 #9
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_75099198
Economie VU hier .

Sfeerloos tja, het is wat je er van maakt denk ik dan. Gebouw is niet zo boeiend dat klopt en met tien minuten ben je in het centrum dus ja ach. VU is misschien schoolser niet op de economische opleiding. Als je dat zou willen maak je de eerste twee jaar alleen maar de tentamens en papers en ben je er klaar mee. Er zijn heel weinig verplichtingen. De meeste docenten zijn over het algemeen wel goed in hun vak .

Zelf heb ik niet voor de UVA gekozen omdat ik daar de sfeer dramatisch vond en ook organisatorisch vond ik het 1 groot drama.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  zondag 29 november 2009 @ 18:09:27 #10
55098 Laurabeest
Zachte G korte EI dikke L
pi_75115490
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 23:20 schreef Horloge het volgende:

Het punt 'sfeer', daar kan ik 100% in mee gaan. De Zuidas is een verschrikkelijk deel van Amsterdam en de campus is... sfeerloos, oud, saai en lelijk. Nog een quootje uit mijn review van de VU:

Sfeer heeft het niet echt, maar het is wel een omgeving die zich goed leent voor afleidingsloos studeren.
Op dinsdag 4 mei 2010 14:00 schreef Yorrit het volgende:
laten we het er maar op houden dat het komt doordat je in de bieb altijd zo drug bezig bent ;)
pi_75262501
Ik zit nog steeds een beetje met de keuze tussen het ''schoolse'' van de VU tegenover de vrijheid van de UVA en de administratie/warboel bij de UVA tegenover het goedgeregelde bij de VU.
pi_75265046
de VU is ook een zwarte universiteit, 20% allochtonen
You dream it, I live it.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 3 december 2009 @ 22:48:36 #13
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_75265286
quote:
Op donderdag 3 december 2009 22:42 schreef Meddo het volgende:
de VU is ook een zwarte universiteit, 20% allochtonen
Heb je na het eerste jaar geen last meer van
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  donderdag 3 december 2009 @ 23:03:22 #14
180385 Horloge
pi_75265911
quote:
Op donderdag 3 december 2009 22:48 schreef borisz het volgende:

[..]

Heb je na het eerste jaar geen last meer van
Heb je normaal gesproken wel last van allochtonen dan?

Trouwens, de VU een zwarte universiteit noemen.
pi_75270084
quote:
Op donderdag 3 december 2009 21:51 schreef Eenskijken het volgende:
Ik zit nog steeds een beetje met de keuze tussen het ''schoolse'' van de VU tegenover de vrijheid van de UVA en de administratie/warboel bij de UVA tegenover het goedgeregelde bij de VU.
Ik zit op het AMC, dus niet echt op de UvA, maar ik merk niet zo heel veel van dat rommelige. Het is me alleen na anderhalf jaar nog steeds niet gelukt om de UvA duidelijk te maken dat mijn eerste naam niet mijn roepnaam is, maar dat is een detail
En van organisatorische chaos word je wel zelfstandig, als alles altijd voor je geregeld wordt is er toch ook niks aan?
pi_75271133
Ik studeer zelf aan de UvA, was toevallig een paar dagen gelee op de VU en het is gewoon niets voor mij. Het verschilt ook per persoon en per studie. Als je geschiedenis gaat doen aan de UvA zit je voornamelijk in het centrum van Amsterdam, net als ik, en dat vind ik mooi. Zuid is een vrij sfeerloze boel en het schoolse staat mij ook niet aan. Ieder zijn ding toch Ik zou het in ieder geval jammer vinden als ik niet in het centrum zou zitten, maar dat ben ik inmiddels ook gewoon gewend geraakt. Organisatorisch enzo, tja, daar zou ik niet op afgaan. Ik zou eerder afgaan op sfeer, locatie, en wat je gevoel je zegt. De docenten van de UvA zijn in ieder geval echte bazen
We all wank, sonny wiggles his willy, daddy plays with the meat in an orderly and rational way, and granddad's choad also delivers on a regular basis.
  vrijdag 4 december 2009 @ 14:17:57 #17
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_75282650
Ook over de VU hoor ik heel veel over organisatorische bagger, tot het opheffen van studies aan toe. Ik ben op het AMC/UvA absoluut tevreden over hoe dingen geregeld zijn, op wat onhandigheden na.
Fietstas.
pi_75283401
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:17 schreef Kassaa het volgende:
Ook over de VU hoor ik heel veel over organisatorische bagger, tot het opheffen van studies aan toe. Ik ben op het AMC/UvA absoluut tevreden over hoe dingen geregeld zijn, op wat onhandigheden na.
Tja zelf is voor mij tot nu toe ook alles gewoon goed geregeld, nog geen een keer problemen gehad en alles verloopt prima, maar je hoort wel eens het een ander, al is dat bij elk instituut waar duizenden mensen gebruik van maken
We all wank, sonny wiggles his willy, daddy plays with the meat in an orderly and rational way, and granddad's choad also delivers on a regular basis.
  vrijdag 4 december 2009 @ 14:54:02 #19
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_75284168
De VU is - zeker binnen de sociale wetenschappen - wat strenger qua onderwijs. Als je op de VU bent dan ben je daar ook echt om te studeren, project te maken of iets anders nuttigs te doen. Het is grijs, kut en saai, maar je bent op de universiteit niet om het gezellig te hebben, maar om te leren. In de kroeg kan je het daarna zo gezellig mogelijk maken.

De UvA is - zeker binnen de sociale wetenschappen - een beetje een rommeltje. Wel gezellig, mensen kennen elkaar en als je er passie voor hebt kunnen de colleges ook best mooi zijn. Want de UvA kent - zeker binnen de sociale wetenschappen - een paar erg goede docenten. Maar het is ook heel makkelijk om geen fuck te doen, wat zessen te halen en de college stof een uur later weer weg te zuipen. In principe is het mogelijk om je overal onderuit te lullen, maar dan moet je wel continue het gevecht aangaan met de administratie van de uva. En dat is echt bagger.

Voordeel is wel weer dat de UvA een paar prachtige bibliotheken heeft binnen de stad, hoewel het daar altijd best druk is.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_75284293
Typisch eigenlijk dat in dit soort topics altijd de UvA het meest geliefd schijnt te zijn, maar hoe komen al die duizenden anderen dan toch op de VU terecht?
  vrijdag 4 december 2009 @ 15:02:43 #21
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_75284486
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:57 schreef Merel1808 het volgende:
Typisch eigenlijk dat in dit soort topics altijd de UvA het meest geliefd schijnt te zijn, maar hoe komen al die duizenden anderen dan toch op de VU terecht?
Allochtonen he. Die moeten ook ergens studeren. Op de UvA zie je die relatief een stuk minder.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_75284575
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 15:02 schreef Ryon het volgende:

[..]

Allochtonen he. Die moeten ook ergens studeren. Op de UvA zie je die relatief een stuk minder.
Ik moest lachen. Bovendien zijn er ook mensen die niet op internetfora kijken voordat ze hun keuze maken. Andere mensen houden weer gewoon van degelijkheid en saaiheid
  vrijdag 4 december 2009 @ 15:28:17 #23
180385 Horloge
pi_75285359
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 04:18 schreef Choad het volgende:
het schoolse staat mij ook niet aan
Wat zie jij als "schools"? En hoe weet je dat de VU schools is?
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 04:18 schreef Choad het volgende:
Organisatorisch enzo, tja, daar zou ik niet op afgaan. Ik zou eerder afgaan op sfeer, locatie, en wat je gevoel je zegt.
True, in zekere mate valt er wel te leven met een wat mindere organisatie. (Hoewel ik al een vervelende ervaring had op het moment dat ik me ging inschrijven bij de UvA, dat is meteen al een slecht begin.)

Mijn gevoel over de VU was trouwens erg positief toen ik er ging kijken, maar dat bleek achteraf ook vies tegen te vallen. Dus afgaan op je gevoel is helaas niet altijd een garantie voor succes.
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:54 schreef Ryon het volgende:
De VU is - zeker binnen de sociale wetenschappen - wat strenger qua onderwijs.
Wat bedoel je precies? Mijn studie hoort ook bij de FSW, maar ik heb juist het idee dat het ontzettend los is.
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 14:57 schreef Merel1808 het volgende:
Die hebben misschien hun keuze gebaseerd op studie-inhoudelijke criteria, of op bereikbaarheid (de VU is zeer goed bereikbaar vanuit de regio's Haarlem, Leiden, Alphen en Hilversum), of hebben überhaupt niet naar de UvA als alternatief gekeken.
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 15:05 schreef Choad het volgende:
Andere mensen houden weer gewoon van degelijkheid en saaiheid
En dat inderdaad. Er zijn veel mensen die niet zitten te wachten op een actief studentenleven. Ik heb het idee dat dat voor veel allochtonen ook geldt (in Ad Valvas las ik een stuk over allochtonen die dat ook zeiden, onder andere omdat ze niet van het bier-cultuurtje houden).
pi_75285526
[quote]Op vrijdag 4 december 2009 15:28 schreef Horloge het volgende:

[..]

Wat zie jij als "schools"? En hoe weet je dat de VU schools is?
[..]

Ik kreeg er gewoon een "schools" gevoel bij, 1 groot gebouw, al die studenten die naar buiten stroomden en naar dezelfde halte liepen Deed me denken aan mijn middelbare schooltijd . Is ook maar puur een gevoel wat ik kreeg toen ik er enkele dagen geleden was
  vrijdag 4 december 2009 @ 15:48:30 #25
180385 Horloge
pi_75286146
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 15:33 schreef Choad het volgende:
[quote]Op vrijdag 4 december 2009 15:28 schreef Horloge het volgende:
Ik kreeg er gewoon een "schools" gevoel bij, 1 groot gebouw, al die studenten die naar buiten stroomden en naar dezelfde halte liepen Deed me denken aan mijn middelbare schooltijd . Is ook maar puur een gevoel wat ik kreeg toen ik er enkele dagen geleden was
Dat klopt wel inderdaad (ik dacht bij 'schools' eerder aan verplichte aanwezigheid en huiswerk, dat is bij mijn opleiding iig bijna niet aan de orde). Er zijn veel spoorstudenten en zoals ik eerder aangaf kom je er alleen om te studeren, iets leuks doe je ergens anders.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')