En als er nou wezens zijn die bestaan uit componenten die wij niet kunnen compreheren? Dat is nou een voorbeeld van buiten het boekje kijken.quote:Op zaterdag 28 november 2009 15:15 schreef Wielewagen het volgende:
Levende wezens werken op een verbrandingsproces waarbij van zuurstof en waterstof(-verbindingen) water gevormd wordt. Dus als er leven is, is er zuurstof en water.
't kan natuurlijk ook wezen dat er ergens wezens zijn die een ingebouwde kernreactor hebben maar die kans lijkt me niet bijster groot.
We kunnen wel denken buiten ons boekje, maar niks indirect aantonen buiten ons boekje.quote:Op zaterdag 28 november 2009 15:12 schreef FL_Freak het volgende:
Oke je hoort dus van wetenschappers en onderzoekers dat wanneer op een planeet water en of zuurstof is gevonden mogelijk leven kan zijn. Alleen dan vraag ik me echt af waarom? Er kunnen toch ook 'wezens' zijn die geen zuurstof ademen en geen water drinken om te kunnen leven.
Waarom gaan we uit van ons eigen menselijk perspectief en denken we niet gewoon even buiten ons boekje?
Sterk versimpelt: voor het ontstaan van leven zijn complexe moleculen nodig. Complexe moleculen zijn vrijwel alleen te maken met koolstof. Koolstof reageert goed met waterstof en zuurstof, dus voor 'carbon-based-lifeforms' is water en zuurstof in een of andere vorm nodig.quote:Op zaterdag 28 november 2009 15:12 schreef FL_Freak het volgende:
Oke je hoort dus van wetenschappers en onderzoekers dat wanneer op een planeet water en of zuurstof is gevonden mogelijk leven kan zijn. Alleen dan vraag ik me echt af waarom? Er kunnen toch ook 'wezens' zijn die geen zuurstof ademen en geen water drinken om te kunnen leven.
Waarom gaan we uit van ons eigen menselijk perspectief en denken we niet gewoon even buiten ons boekje?
Ammoniak zou water kunnen vervangen volgens diskuverie tsjannelquote:Op zaterdag 28 november 2009 16:36 schreef Bensel het volgende:
A: water is een goed oplosmiddel voor de meeste biologische moleculen
B: zuurstof is een goede oxidator, wat van pas komt in veel reacties
en
C: je bent nog vergeten dat er meestal vanuit word gegaan van koolstof. Koolstof is namelijk een heel erg belangrijk component in bijna alle organische moleculen. Koolstof is de kapstok waar een hele hoop aan gehangen kan worden, om maar even in analogie te spreken. Men denkt dat silicium wellicht ook een dergelijke rol zou kunnen spelen, voor zover ik gehoord heb.
Om te leven en te bewegen is energie nodig. Voor zover onze (mijn) scheikundige kennis reikt zijn er grofweg 2 manieren om energie op te wekken:quote:Op zaterdag 28 november 2009 15:18 schreef FL_Freak het volgende:
[..]
En als er nou wezens zijn die bestaan uit componenten die wij niet kunnen compreheren? Dat is nou een voorbeeld van buiten het boekje kijken.
dat is toch precies waar bijna alle organismen op aarde hun energie vandaan halen? De stoffen die wij verbranden om van te kunnen leven zijn een soort buffer.quote:Op dinsdag 1 december 2009 14:56 schreef Wielewagen het volgende:
Een laatste optie zou zijn dat een buitenaards wezen genoeg heeft aan bijv. de stralingsenergie van een nabijgelegen ster (=kernreactor) die hij op zijn huid opvangt, en overleeft op een soort fotosynthese proces.
Dat is hetzelfde dat veel wetenschappers zeggen dat buitenaards leven hier nooit kan komen omdat de reis te lang zou duren. Dat is gebaseerd op onze hedendaagse aandrijftechniektechniek.quote:Op zaterdag 28 november 2009 15:12 schreef FL_Freak het volgende:
Nee, dat is gebaseerd op onze huidige kennis van de natuurwetten, niets kan sneller reizen dan licht.quote:Op woensdag 2 december 2009 12:01 schreef Drukwerk het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde dat veel wetenschappers zeggen dat buitenaards leven hier nooit kan komen omdat de reis te lang zou duren. Dat is gebaseerd op onze hedendaagse aandrijftechniektechniek.
Nee, omdat die golflengtes lange afstanden kunnen overbruggen in het heelal zonder geabsorbeerd te worden, minder last hebben van natuurlijke ruis en makkelijk opgevangen kunnen worden.quote:Of dat ze naar E.T.'s zoeken op bepaalde radio golflengtes. Omdat wij daarin ook communiceren.
Inderdaad allemaal huidig.quote:Op woensdag 2 december 2009 12:59 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Nee, dat is gebaseerd op onze huidige kennis van de natuurwetten, niets kan sneller reizen dan licht.
[..]
Nee, omdat die golflengtes lange afstanden kunnen overbruggen in het heelal zonder geabsorbeerd te worden, minder last hebben van natuurlijke ruis en makkelijk opgevangen kunnen worden.
Wetenschappers zijn niet achterlijk
Ruimte-tijd is gebogen, dat is onderdeel van de algemene relativiteitstheorie, en dat helpt je niet sneller dan het licht te gaan. En je kan inderdaad berichten sturen met allerlei soorten straling. Maar het is niet een onredelijke aanname om te bedenken dat als iets of iemand een bericht uitzendt dat hij wil dat gelezen wordt, hij het op een manier uitzendt die lange afstanden kan overbruggen én makkelijk te ontvangen is.quote:Op woensdag 2 december 2009 13:06 schreef Drukwerk het volgende:
[..]
Inderdaad allemaal huidig.
We weten niet zeker of niets sneller dan het licht kan. En wie weet is tijd/ruimte te buigen.
Daarbij kun je ook berichten sturen met alle vormen van licht en straling.
Dus je laatste opmerking ben ik dan ook niet zo zeker van.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |