Een beetje jammer dat ze nog steeds geen duidelijke vragen stellen, ook hiermee kan je namelijk 2 kanten op!quote:Op zaterdag 28 november 2009 09:41 schreef qonmann het volgende:
Vraag 2: Er ligt een olietanker in een bak water. Wat gebeurt er met het waterniveau als de tanker olie lekt?
A. Het waterniveau stijgt
B. Het waterniveau daalt
C. Het waterniveau blijft gelijk
D. Als je geen lot koopt. Oftewel: hoe minder loten, hoe meer winst je verwacht, oftewel dat wordt antwoord A.quote:Vraag 14: Wanneer is je verwachte winst bij de Staatsloterij het grootst?
A. Als je een heel lot koopt
B. Als je twee hele loten koopt met verschillend eindcijfer
C. Als je een straat koopt (10 hele loten met verschillend eindcijfer)
Jij geeft de antwoordenquote:Op zaterdag 28 november 2009 10:14 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
D. Als je geen lot koopt. Oftewel: hoe minder loten, hoe meer winst je verwacht, oftewel dat wordt antwoord A.
Ik denk dat ze volume bedoeln. Maar aangezien de olie al in de tank was, zal er niets met het niveau gebeuren. Of de olie nou binnen of buiten de tanker zit, maakt toch voor de wet van Archimedes niet uit?quote:Op zaterdag 28 november 2009 10:11 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Een beetje jammer dat ze nog steeds geen duidelijke vragen stellen, ook hiermee kan je namelijk 2 kanten op!
Olie drijft op water, dus het vloeistofniveau blijft gelijk. Echter, het water wordt naar beneden geduwt doordat de olie er op komt te liggen (en de tanker hoger komt te liggen), waardoor het waterniveau daalt.
Welke van de 2 willen ze horen? Je weet het nooit met die kwis...
Dat is precies mijn punt: ik ga er ook van uit dat ze volume bedoelen, en dat blijft gelijk zolang de tanker drijft. Maar ervaring met de wetenschapsquiz leert dat ze vaak iets anders bedoelen dan ze zeggen. Ik neem aan dat dat expres is, voor de discussiewaardequote:Op zaterdag 28 november 2009 10:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik denk dat ze volume bedoeln. Maar aangezien de olie al in de tank was, zal er niets met het niveau gebeuren. Of de olie nou binnen of buiten de tanker zit, maakt toch voor de wet van Archimedes niet uit?
Ik heb ooit gelezen, dat ze hadden gewogen dat een laptop echt een fractie zwaarder werd toen er bestanden en programma's opgezet werden. Voor sticks zal dat dus ook wel gelden.quote:Op zaterdag 28 november 2009 12:48 schreef qonmann het volgende:
Vraag 8: Wat gebeurt er met het gewicht van een usb-stick als je er bestanden op zet?
A. Het gewicht van de stick neemt een klein beetje toe
B. Het gewicht van de stick neemt een klein beetje af
C. Het gewicht van de stick blijft exact gelijk
Leuke vraag ..je zou opteren voor C
De vraag is dan waarom ?quote:Op zaterdag 28 november 2009 12:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik heb ooit gelezen, dat ze hadden gewogen dat een laptop echt een fractie zwaarder werd toen er bestanden en programma's opgezet werden. Voor sticks zal dat dus ook wel gelden.
quote:Op zaterdag 28 november 2009 12:48 schreef qonmann het volgende:
Vraag 8: Wat gebeurt er met het gewicht van een usb-stick als je er bestanden op zet?
A. Het gewicht van de stick neemt een klein beetje toe
B. Het gewicht van de stick neemt een klein beetje af
C. Het gewicht van de stick blijft exact gelijk
Leuke vraag ..je zou opteren voor C
De grote vraag is dus: wat bedoelen ze met het woord "exact"? Volgens E=m*c^2 is een volle batterij zwaarder dan een lege batterij. Echter, dat verschil is zeer klein. Zelfs als er op een USBstick verschil is in het gewicht van een "1" en een "0", weet je niet wat de status van dat bitje was voor er bestanden op kwamen. M.a.w. het gewicht kan dan zowel toenemen als afnemen, en dan zou je er dus niets over kunnen zeggen. Oftewel optie C
Hetzelfde zal gebeuren als je de bestanden en programma's er weer afhaalt: de laptop wordt weer zwaarder. Laptops verzamelen namelijk stofquote:Op zaterdag 28 november 2009 12:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik heb ooit gelezen, dat ze hadden gewogen dat een laptop echt een fractie zwaarder werd toen er bestanden en programma's opgezet werden. Voor sticks zal dat dus ook wel gelden.
Het waterniveau DAALTquote:Op zaterdag 28 november 2009 10:11 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Een beetje jammer dat ze nog steeds geen duidelijke vragen stellen, ook hiermee kan je namelijk 2 kanten op!
Olie drijft op water, dus het vloeistofniveau blijft gelijk. Echter, het water wordt naar beneden geduwt doordat de olie er op komt te liggen (en de tanker hoger komt te liggen), waardoor het waterniveau daalt.
Welke van de 2 willen ze horen? Je weet het nooit met die kwis...
Dan zit je op het niveau van een van de eerste WQ's. De vraag met een man en een olifant op een weegschaal, eerst naast elkaar en daarna de man op de rug van de olifant.quote:Op zaterdag 28 november 2009 12:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Um, nogmaals ik ben geen natuurkundige, maar volgens mij vergeet je dan dat de olie die uit de tanker is, de tank niet heeft verlaten en dus het feit dat de tanker hoger ligt wordt opgeheven doordat die olie het waterniveau weer terugbrengt.quote:Op zaterdag 28 november 2009 20:40 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Het waterniveau DAALT
want: 1 er is een bak water (gesloten systeem), 2 olie drijft op water, 3 olie gaat uit de tanker, die wordt lichter en drijft daardoor hoger in het water. Er is dan minder verplaatsing van vloeistof, dus waterniveau daalt.
Dit is echt 1 van de makkelijkste vragen, maar wel een instinkertje.
Verrek!quote:Op zaterdag 28 november 2009 20:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Um, nogmaals ik ben geen natuurkundige, maar volgens mij vergeet je dan dat de olie die uit de tanker is, de tank niet heeft verlaten en dus het feit dat de tanker hoger ligt wordt opgeheven doordat die olie het waterniveau weer terugbrengt.
Haha je kan er niet verder naast zitten! Zoals je hopelijk weet is het vermogen van een stofzuiger afhankelijk van de belasting. Die belasting bestaat uit het verplaatsen van lucht. Zodra je de luchtinlaat dichthoudt (leg je hand maar eens op de zuigmond), neemt het toerental van de stofzuiger toe. Dit komt omdat de lucht dan niet meer verplaatst hoeft te worden, maar slechts rondjes draait met de ventilator. En een hoger toerental betekent dat de stofzuiger minder vermogen nodig heeft, tenslotte neemt de elektrische weerstand van een elektromotor af als-ie harder draait.quote:Op zondag 29 november 2009 06:51 schreef hanko_panko het volgende:
Vraag 12: Wat gebeurt er als de mond van een stofzuiger wordt afgesloten?
De motor van de stofzuiger blijft evenveel energie verbruiken, bijvoorbeeld 2000 Watt. Door de afsluiting ontstaat een vacuum waardoor het toerental van de ventilator zal dalen tot het niveau dat nodig is om dit vacuum in stand te houden. De motor kan warm lopen en doorbranden maar totdat moment blijft deze draaien met een kracht van 2000 Watt, de belasting blijft in die zin dus gelijk.
Het is waar dat je eigen stem geluid je eigen oor vooral bereikt via het bot, maar of dat dus ook betekent dat A goed is weet ik nietquote:Op zaterdag 28 november 2009 09:41 schreef qonmann het volgende:
Vraag 1: Kan een operazangeres met haar gezang haar eigen gehoor beschadigen?
A. Nee, haar stemgeluid bereikt haar binnenoor vooral via het bot
B. Ja, als ze vaak en lang uit volle borst zingt
C. Nee, er is een reflex die ervoor zorgt dat ze haar eigen herrie aankan
Op de maan is de luchtdruk lager. Het lijkt me dus dat de lucht sneller uit de ballon ontsnapt omdat het drukverschil tussen de lucht in de ballon en de lucht erbuiten nog groter is dan op aarde.quote:Vraag 4:Wat gebeurt er als je op de maan een ballon opblaast en loslaat?
A. Hij loopt sneller leeg en vliegt sneller weg dan op aarde
B. Hij loopt langzaam leeg en zakt naar beneden
C. Hij loopt niet leeg en blijft zweven waar je hem hebt losgelaten
'De wereld rond' betekent volgens mij hier dat iedereen op aarde het weet, anders moet je ook met de afstand rekening gaan houden. 324 is al ruim meer dan zes miljard, dus antwoord A. Eigenlijk zelfs nog minder.quote:Vraag 5: Hoe lang duurt het ongeveer voordat een geheim dat eens per uur alleen door de laatste ingewijden wordt doorverteld aan drie nieuwe personen de wereld rond is?
A. Een dag
B. Een weekend
C. Een week
Je hebt droge warme lucht nodig dacht ik. Een stoomapparaat maakt vochtige lucht, een airconditioner alleen droge lucht. Dus, een föhn?quote:Vraag 15: Waar droogt secondelijm het snelst?
A. Onder een föhn
B. Boven een stoomapparaat
C. Voor een airconditioner
ze vragen naar waterniveau.quote:Op zaterdag 28 november 2009 12:05 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat is precies mijn punt: ik ga er ook van uit dat ze volume bedoelen, en dat blijft gelijk zolang de tanker drijft. Maar ervaring met de wetenschapsquiz leert dat ze vaak iets anders bedoelen dan ze zeggen. Ik neem aan dat dat expres is, voor de discussiewaarde
Nee, want die olie (ook al ligt ie op het water) zal het wijzertje van de waterhoogte weer terugbrengen naar het oude niveau.quote:Op zondag 29 november 2009 06:01 schreef hanko_panko het volgende:
Zonder inhoud (olie) wordt het schip lichter ofwel wordt haar waterverplaatsing minder en omdat de bak gesloten is zal de olie als een film bovenop het water gaan liggen. Dus daalt het waterniveau in de bak.
Jij stofzuigt duidelijk nooit. Als de zuigmond blokkeert, gaat zo'n ding extra hard loeien.quote:Op zondag 29 november 2009 06:51 schreef hanko_panko het volgende:
Vraag 12: Wat gebeurt er als de mond van een stofzuiger wordt afgesloten?
De motor van de stofzuiger blijft evenveel energie verbruiken, bijvoorbeeld 2000 Watt. Door de afsluiting ontstaat een vacuum waardoor het toerental van de ventilator zal dalen tot het niveau dat nodig is om dit vacuum in stand te houden. De motor kan warm lopen en doorbranden maar totdat moment blijft deze draaien met een kracht van 2000 Watt, de belasting blijft in die zin dus gelijk.
Dus C?quote:Op zondag 29 november 2009 09:02 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Haha je kan er niet verder naast zitten! Zoals je hopelijk weet is het vermogen van een stofzuiger afhankelijk van de belasting. Die belasting bestaat uit het verplaatsen van lucht. Zodra je de luchtinlaat dichthoudt (leg je hand maar eens op de zuigmond), neemt het toerental van de stofzuiger toe. Dit komt omdat de lucht dan niet meer verplaatst hoeft te worden, maar slechts rondjes draait met de ventilator. En een hoger toerental betekent dat de stofzuiger minder vermogen nodig heeft, tenslotte neemt de elektrische weerstand van een elektromotor af als-ie harder draait.
(Deze vraag komt trouwens van de wekelijkse puzzel uit Technisch Weekblad jaren geleden)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |