abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf donderdag 26 november 2009 @ 19:23:20 #1
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_75029812
Ben je op zoek naar een statief? Heb jij een geweldig statief gekocht en wil je dat graag delen met iedereen? Kan jij anderen helpen met het kiezen van het juiste statief? Dan ben je hier op de goede plaats.

Voor wie een statief zoekt: geef aan waar je het statief voor wil gebruiken (sport, landschap, portret ed), welke eigenschappen vind je belangrijk (stevig, lichtgewicht, hoogwaardige kwaliteit ed), wat voor camera/lenzen gaan erop (van belang in verband met het maximale gewicht), wat is je budget en zijn er nog belangrijke details die van invloed zijn op de keuze? Dat maakt het advies geven een stuk gemakkelijker.
  FOK!fotograaf donderdag 26 november 2009 @ 19:24:34 #2
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_75029867
Ik open dit natuurlijk niet zonder reden. Ik ben op zoek naar een statief en doordat de adviezen over statieven zo verspreid staan over de topics, is het me niet gelukt om zelfstandig iets te bedenken, dus iets centraals leek mij wel handig. En om meteen het goede voorbeeld te geven:

Ik zoek een statief. Waarschijnlijk zal ik het zo'n beetje overal mee naartoe slepen, landschappen/dierentuin/gebouwen/sportwedstrijden, maar het hoeft geen superlichtgewicht te zijn. Als het maar een beetje draagbaar is en hij niet meteen omwaait bij een zuchtje wind. Mijn budget is vrij klein, zo'n 50/60 euro is wel het maximum. De camera: een Canon 1000D, nu nog met kitlensje, maar daar zal binnen korte tijd verandering in komen want ik heb een 70-200L F4 op het oog (en er moet ook een F2.8 op kunnen qua gewicht). En nog een belangrijk detail: ik ben 1.76 en ik wil niet moeten bukken om door mn zoeker te kijken, wat is de minimale hoogte dan?

Ik zag zelf deze vandaag voorbij komen:
http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=29404
Is hier iets belangrijks mis mee, of zou deze prima zijn voor mij? Is de maximale hoogte hoog genoeg?

Of raden jullie iets anders aan?
pi_75031048
Ah, dit topic komt redelijk als geroepen. Wil zelf binnenkort ook een nieuw statief gaan kopen, maar ben er nog niet heel erg in thuis (wat 'de' merken zijn, waar je allemaal rekening mee moet houden, etc.)... Voordat ik hier eisen neer ga gooien moet ik me zelf eerst nog even inlezen dus, maar ik volg dit topic nu alvast.
  donderdag 26 november 2009 @ 20:10:26 #4
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_75031394
Voor 20 euro vind je niet zo snel iets dat stabiel is. Voor huis-tuin-en-keukenwerk zal 't wel volstaan hoor.. maar voor een stabiel statief met redelijk balhoofd ga je toch snel naar de 80/100 euro. En vanaf daar kan je 't feestje zo duur maken als je zelf wil.

Ben verder niet zo into statieven, ik heb een cheap-ass ding omdat die lekker licht is en ik niet teveel gewicht mee wil slepen. Ook omdat die lichtgewicht maar stabiele statieven ontiegelijk duur zijn en ik amper een statief gebruik.
Huilen dan.
  donderdag 26 november 2009 @ 20:11:09 #5
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_75031414
Overigens zou je 't gewoon kunnen proberen, voor 20 euro kan je nooit hard vallen.

Wel eerst ff proberen voordat je hem koopt natuurlijk.
Huilen dan.
pi_75031559
Ahum, verkeerd topic
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
  FOK!fotograaf donderdag 26 november 2009 @ 20:15:57 #7
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_75031581
quote:
Op donderdag 26 november 2009 20:11 schreef Isdatzo het volgende:
Overigens zou je 't gewoon kunnen proberen, voor 20 euro kan je nooit hard vallen.

Wel eerst ff proberen voordat je hem koopt natuurlijk.
Hij was *ooit* 70 euro, dus ging ervanuit dat ie dan misschien wel ok was . Maar met een cheap-ass ding, ben je dan niet bang dat ie je dure lenzen sloopt omdat ie misschien niet stabiel genoeg is?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 26 november 2009 @ 20:19:20 #8
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_75031687
Ik heb dit als statief: Klik
En dit zit daar bovenop: Klik
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  donderdag 26 november 2009 @ 20:24:53 #9
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_75031847
quote:
Op donderdag 26 november 2009 20:15 schreef Chemiu het volgende:

[..]

Hij was *ooit* 70 euro, dus ging ervanuit dat ie dan misschien wel ok was .
De beste manier is natuurlijk om het uit te proberen hè. Maar echt heel stevig ziet 't er niet uit, en ook niet 70-euro-stevig .
quote:
Maar met een cheap-ass ding, ben je dan niet bang dat ie je dure lenzen sloopt omdat ie misschien niet stabiel genoeg is?
Neuh, 't is niet alsof er ineens dingen af gaan breken of dat 't ding om dondert (alhoewel.. heb ik wel een keer gepresteerd maar dat lag meer aan mijne creatieve manier van statiefgebruik dan aan 't statief zelf ) maar eerder dat 't ding gewoon uren blijft trillen en niet fatsoenlijk in te stellen is. Als er een beetje zware lens op de camera zit en je blaast bij wijzen van spreken er een keer tegen dan word je misselijk als je door de zoeker kijkt .
Huilen dan.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 26 november 2009 @ 20:28:40 #10
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_75031952
quote:
Op donderdag 26 november 2009 20:24 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

De beste manier is natuurlijk om het uit te proberen hè. Maar echt heel stevig ziet 't er niet uit, en ook niet 70-euro-stevig .
[..]

Neuh, 't is niet alsof er ineens dingen af gaan breken of dat 't ding om dondert (alhoewel.. heb ik wel een keer gepresteerd maar dat lag meer aan mijne creatieve manier van statiefgebruik dan aan 't statief zelf ) maar eerder dat 't ding gewoon uren blijft trillen en niet fatsoenlijk in te stellen is. Als er een beetje zware lens op de camera zit en je blaast bij wijzen van spreken er een keer tegen dan word je misselijk als je door de zoeker kijkt .
Leuk voor zee foto's, automatische IS.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  donderdag 26 november 2009 @ 21:56:56 #11
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_75035788
Wil 'm wel voor veel geld aan jou verkopen !
Huilen dan.
  FOK!fotograaf vrijdag 27 november 2009 @ 13:42:08 #12
9758 GoGoHaRrY
live ingetypt !
pi_75053966
Ik ben ook aan het rondkijken voor een nieuw statief, alleen het statief (ben tevreden oven mijn balhoofd).

Nu loop ik al meteen tegen een elementair iets aan bij de keuze, namelijk uit de hoeveelheid elementen waaruit de poten van het statief bestaan. Ik denk zelf dat een statief met drie elementen sneller op te zetten is maar heel iets langer is om mee te nemen.

Zitten er naast deze, praktische, verschillen nog meer verschil in een statief waarbij de poten 3 of 4 elementen bestaat.
EOS 10D / EOS 40D / 10-22 / 24-70 2.8L / 70-200 2.8L IS / 580EXII
Those Who Sacrifice Liberty For Security Deserve Neither.
  FOK!fotograaf woensdag 2 december 2009 @ 22:29:04 #13
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_75230043
quote:
Op donderdag 26 november 2009 20:10 schreef Isdatzo het volgende:
Voor 20 euro vind je niet zo snel iets dat stabiel is. Voor huis-tuin-en-keukenwerk zal 't wel volstaan hoor.. maar voor een stabiel statief met redelijk balhoofd ga je toch snel naar de 80/100 euro. En vanaf daar kan je 't feestje zo duur maken als je zelf wil.

Ben verder niet zo into statieven, ik heb een cheap-ass ding omdat die lekker licht is en ik niet teveel gewicht mee wil slepen. Ook omdat die lichtgewicht maar stabiele statieven ontiegelijk duur zijn en ik amper een statief gebruik.
Nou, besloten dat mn budget naar 100 gaat. Ga hem niet voor mijn verjaardag vragen, maar zelf halen. Wat zou dan nu het advies zijn? Max 100 euro voor een statief waarbij ik niet hoef te bukken en waar ook flink wat gewicht op kan. Mag ook tweedehands zijn. Ik kan op marktplaats/kamera-express echt de bomen door het bos niet meer zien .
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 2 december 2009 @ 23:00:15 #14
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_75231320
quote:
Op woensdag 2 december 2009 22:29 schreef Chemiu het volgende:

[..]

Nou, besloten dat mn budget naar 100 gaat. Ga hem niet voor mijn verjaardag vragen, maar zelf halen. Wat zou dan nu het advies zijn? Max 100 euro voor een statief waarbij ik niet hoef te bukken en waar ook flink wat gewicht op kan. Mag ook tweedehands zijn. Ik kan op marktplaats/kamera-express echt de bomen door het bos niet meer zien .
Het algemene advies is om niet al te veel op een statief te bezuinigen. Over het algemeen hebben mensen een bedrag over voor een camera dat varieert van aardig tot krankzinnig. Vervolgens kijken we bij een lens ook niet op een bakje, zakje of emmer geld extra, maar al dat fraais zetten we dan bij voorkeur op een gammel pootje van een tientje of drie

Bedenk dat een goed statief zelfs bij intensief gebruik gewoon een paar decennia mee kan en in dat licht kan het geen kwaad om er wat extra geld in te steken zodat je in elk geval zeker weet dat je iets goeds te pakken hebt dat zeker enkele digitale reflexen mee kan. Koop een statief met het oog op de toekomst, het zou beroerd zijn als je over drie jaar een nieuwe telezoom koopt en erachter komt dat je ineens ook weer een nieuw statief moet hebben omdat dat voordeelpootje van toen hem niet dragen kan.

Wil je een statief dat ook over de langere termijn nog valt aan te passen aan je wensen, dan zit je aan een a-merk vast en eigenlijk heb je bij Manfrotto dan nog het meeste statief voor je geld. Als geld geen rol speelt kom je vervolgens bij Gitzo terecht. Spelen de peculanten wél een rol van betekenis, dan is Velbon je merk.

Nog even over het aantal pootsegmenten: Hoe minder segmenten, hoe stijver je statief is en hoe minder risico je loopt dat er op termijn een koppelingetje verslapt.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_75231824
quote:
Op woensdag 2 december 2009 23:00 schreef Ouwesok het volgende:

Nog even over het aantal pootsegmenten: Hoe minder segmenten, hoe stijver je statief is en hoe minder risico je loopt dat er op termijn een koppelingetje verslapt.
Goed punt.
Maar je statief wordt ingeklapt wel langer, of uitgeklapt minder hoog

Ieder voordeel heb z'n nadeel...

Ik heb vandaag dat ding van het Zoom abonnement binnen gehad, zag er verrassend goed uit. Heb hem nog niet uitgeprobeerd verder, maar hij lijkt wel op mijn Velbon statief. Het zou me verder niet verbazen dat er binnenkort een hoop te koop aangeboden worden, omdat mensen nu 2 statieven hebben
  FOK!fotograaf woensdag 2 december 2009 @ 23:23:23 #16
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_75232219
Bedankt voor je reactie Ouwesok! Ik denk dat het dan een Velbon wordt, geld speelt (helaas) wel een rol zolang ik geen 'echte' baan heb maar het van een bijbaantje moet betalen. Dat manfrotto een goed merk was had ik al in de gaten, maar ik raak totaal de weg kwijt als ik al die losse onderdelen zie op de site (van kamera-express).

Ik zit nu wat rond te kijken en vroeg me nog wat dingen af voordat ik iets ga bestellen:
- Balhoofd of statiefkop. Wat is het (verschil), en heb je het allebei (tegelijk) nodig?
- 2 way/3 way statiefkoppen, maakt meer standen (want dat is het zo te zien) nog wat uit?
- Is een quick release plaatje noodzakelijk?
- Wat is een snelkoppelingsplaatje, of is dat de quick release?

Deze twee vielen mij op:

http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=23788
http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=2199

Zou een van beiden een goede keuze zijn? Ik neig nu zelf meer naar die tweede. Waarom? Geen idee, misschien omdat daar geen 'mini' voorstaat en die 1.70 hoog kan worden.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 2 december 2009 @ 23:49:29 #17
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_75233060
quote:
Op woensdag 2 december 2009 23:23 schreef Chemiu het volgende:

Ik zit nu wat rond te kijken en vroeg me nog wat dingen af voordat ik iets ga bestellen:
- Balhoofd of statiefkop. Wat is het (verschil), en heb je het allebei (tegelijk) nodig?
Op een statief hoort een statiefkop. Een balhoofd is een soort kogelgewricht tussen camera en statief. Het is de flexibelste oplossing, het is alleen nogal mikken geblazen om hem goed te richten
quote:
- 2 way/3 way statiefkoppen, maakt meer standen (want dat is het zo te zien) nog wat uit?
Deze koppen bewegen over twee of zelfs drie assen (waarbij die derde is om je camera te kantelen of waterpassen). Ze zijn net zo flexibel als een balhoofd, je kunt alleen de bewegingen in één van de beide richtingen vergrendelen op het moment dat je die goed hebt staan, dus als ie in het horizontale vlak goed staat kun je door de tweede as los te zetten makkelijk je camera alleen op en neer bewegen.
quote:
- Is een quick release plaatje noodzakelijk?
- Wat is een snelkoppelingsplaatje, of is dat de quick release?
Het snelkoppelingsplaatje is een quickrelease. Of je het nodig hebt bepaal je zelf. Gebruik je het niet dan moet je steeds je camera op en van het statief schroeven en voor sommigen onder ons is dat teveel werk. Ikzelf vindt een quickreleaseplaatje een extra punt dat op termijn speling kan maken en een storend ding onder de camera, maar dat is zoals gezegd persoonlijk.
quote:
Deze twee vielen mij op:

http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=23788
http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=2199

Zou een van beiden een goede keuze zijn? Ik neig nu zelf meer naar die tweede. Waarom? Geen idee, misschien omdat daar geen 'mini' voorstaat en die 1.70 hoog kan worden.
Om een statief 'mini' te maken moet je consessies doen. De tweede is uit allround-oogpunt dus de beste keuze.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_75236548
Tvp enzo. Maar volgens mij had ik die hier al ...
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
  FOK!fotograaf donderdag 3 december 2009 @ 07:50:06 #19
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_75236557
Wow bedankt! Het begint allemaal steeds logischer te worden, hoe een statief nou in elkaar zit. Ik denk dat een 3-way statiefkop + quickreleaseplaatje (ja toch wel, ik ken mezelf en wil hem waarschijnlijk continue erop/eraf) met poten in zo min mogelijk delen voor mij de beste keuze is.

Dus het gaat de tweede worden. Vanmiddag eens mn saldo bekijken en dan bestellen .
pi_75236685
goeie keuze! Ik heb zelf een iets groter broertje, maar hij bevalt me prima!
pi_75237229
quote:
Op donderdag 3 december 2009 07:50 schreef Chemiu het volgende:
Wow bedankt! Het begint allemaal steeds logischer te worden, hoe een statief nou in elkaar zit. Ik denk dat een 3-way statiefkop + quickreleaseplaatje (ja toch wel, ik ken mezelf en wil hem waarschijnlijk continue erop/eraf) met poten in zo min mogelijk delen voor mij de beste keuze is.

Dus het gaat de tweede worden. Vanmiddag eens mn saldo bekijken en dan bestellen .
Ik heb zelf een Velbon statief zoals gezegd met een 3-weg kop, dat vind ik wel een fijn systeem.
Ik heb ook het idee dat je hem daarmee 'steviger' vast kunt zetten dan met een balhoofd, maar dat kan gevoelsmatig zijn

Een quickrelease zou ik echt niet zonder kunnen. Ik vind het nogal een gezeik om dat ding erop en eraf te schroeven namelijk, en met een quickrelease is het een kwestie van een hendeltje omzetten om hem eraf te halen of hem er gewoon weer op te klikken ... ik haal het quickrelease-plaatje wel van m'n camera als ik m'n statief niet gebruik overigens, anders is dat wel een storend ding idd....
pi_75257245
Denk dat ik er inmiddels ook redelijk uit ben welk statief ik ga halen...

Op dit moment staan de Manfrotto 055XPROB (die hierboven ook al door iemand werd genoemd) en 't Manfrotto 498RC4 balhoofd op m'n lijstje. Samen voor 242 euro, inclusief verzending ongeveer 250. Meer dan dat wilde ik er eigenlijk ook niet aan uit gaan geven, dus dat komt goed uit.

Iemand toevallig ervaring met die 498RC4? Vraag me vooral af of het met dit balhoofd mogelijk is om een beetje fatsoenlijk te pannen/tilten, zonder dat je camera volledig 'los' komt te zitten. (los is misschien een verkeerd woord, maar ik bedoel natuurlijk of je je camera voor bijvoorbeeld een panorama goed horizontaal kunt bewegen, zonder de verticale positie aan te passen)

Volgens de specificaties zou het moeten kunnen, maar werkt het in de praktijk ook?
  donderdag 3 december 2009 @ 22:17:28 #23
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_75263900
ik heb zelf een Velbon Sherpa 600

Maar ik gebruik hem te weinig voor wat ie gekost heeft
NIEUW: Foto's!
  FOK!fotograaf donderdag 3 december 2009 @ 23:28:27 #24
258764 Chemiu
Scheikundedoos
pi_75267008
quote:
Op donderdag 3 december 2009 22:17 schreef Cryothic het volgende:
ik heb zelf een Velbon Sherpa 600
[ afbeelding ]
Maar ik gebruik hem te weinig voor wat ie gekost heeft
Grappig, die ga ik juist aanschaffen! Bevalt ie verder wel goed?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 9 december 2009 @ 11:36:50 #25
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_75439398
Dit was toch een goede combi was t niet?http://www.kamera-express.nl/index.php?page=product&product=1610

k kan van mijn gammele statief het koppelstuk niet vinden...
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  donderdag 10 december 2009 @ 10:35:03 #26
24981 Cryothic
nerd... meer niet.
pi_75474588
quote:
Op donderdag 3 december 2009 23:28 schreef Chemiu het volgende:

[..]

Grappig, die ga ik juist aanschaffen! Bevalt ie verder wel goed?
Hij bevalt best.
Ik gebruik hem helaas te weinig om een heel goed beeld te kunnen geven.

Hij is aan de zware kant vind ik, maar dat heeft weer voordeel qua stabiliteit.
En hij is lekker groot. Ik hoef met m'n 1,93m niet constant voorover gebukt te staan.

En de midden-kolom kan ook omgekeerd worden zodat de camera onder het statief hangt. Nog nooit gebruikt, maar het is een leuke optie
NIEUW: Foto's!
pi_77027246
Ik zoek een statief prijs klasse: max 150 - 170 euro (de hele set)

Hoogte tot zo'n 1.80m of meer en hij moet uiteraard een beetje degelijk zijn.

Iemand nog suggesties?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 20 januari 2010 @ 10:19:22 #28
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_77043119
ik ben uiteindelijk voor een Silk gegaan.
erg fijn statief, kan voor mij hoog genoeg, in zn 1.62 cm. maar je kunt ook de midden balk vervangen om hoger te komen.
hij is opgeruimd 47 cm
laagste stand vanaf de grond is 17 cm
t bal hoofds iis erg fijn in gebruik
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  FOK!fotograaf dinsdag 16 maart 2010 @ 15:33:59 #29
63 Marc H
- Satan's Livecoach -
pi_79212886
Laat ik ook maar eens een vraag stellen.

Ik ben op zoek naar een statief (Duh ), 3 poot, compact, licht, en stevig genoeg voor een 7D met grip, en een 100-400 L, eventueel in combinatie met een 580 EXII flitser. Budget: We zien wel , tot 300 euro is sowieso geen probleem, en hoger wil ik ook wel over denken. Kop NIET meegerekend.

iemand suggesties?
You don't have to be the Dalai Lama to tell people that life's about change.
pi_83605865
En kick!

Ik ben ook op zoek naar een statief. Voor waarvoor ik hem ga gebruiken heb ik er een nodig waarbij de middenkolom horizontaal geplaatst kan worden. Deze heb ik gevonden:

http://www.benrobv.nl/Statieven/Aluminium-Flex-Statief-M8.html

Nu alleen een paar vragen aangezien ik een totale sukkel op dit gebied ben:
- Zijn er ook andere statieven die dit kunnen?
- Is Benro een goed stevig merk?
- Als er een keuze is tussen aluminium of carbon, wat is het beste?

De camera die er momenteel op moet is een gewone compactcamera maar die wordt waarschijnlijk ingeruild voor een wat betere en zwaardere. Een spiegelreflex zal het waarschijnlijk niet worden.
pi_83608036
Niet geheel onbelangrijk: wat is je budget?
pi_83609367
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 14:43 schreef Omniej het volgende:
Niet geheel onbelangrijk: wat is je budget?
Dit statief in aluminium is 129,00. In carbon 100 euro duurder, wat ik eigenlijk voor een statief toch echt te duur vind. 129,00 vind ik redelijk, dus zo rond die prijs.
pi_83624644
Carbon lijkt me ook wat overdreven ja, voor jouw gebruiksdoel in ieder geval. 't Is natuurlijk wel erg mooi en lekker licht, maar zolang je er niet de hele dag mee rondreist, zijn ze qua prijs niet erg aantrekkelijk inderdaad. Voor incidenteel gebruik of als extra gewicht niet zo'n probleem is, zou ik de carbon statieven dus laten liggen.

Het merk Benro ken ik eerlijk gezegd niet, al lijkt het zo in m'n eerste Google-zoektocht om goedkope kopieën van Gitzo-statieven te gaan (maar dat is puur wat ik op internet lees natuurlijk, zelf ken ik ze niet)... Gitzo is wel een topmerk overigens, maar aan die statieven hangt over het algemeen ook een aardig prijskaartje. Doorgaans iets goedkoper en nog steeds een topmerk is Manfrotto.

Ik heb zelf de Manfrotto 055XPROB, waarbij de middenkolom ook horizontaal geplaatst kan worden. Bij de Manfrotto 190XPROB kan dat bijvoorbeeld ook, die is als het goed is ook nog iets goedkoper dan de 055, zo'n 135 euro. Zullen ongetwijfeld nog wel meer statieven zijn waarbij de kolom horizontaal geplaatst kan worden... Manfrotto is wel een interessant merk in ieder geval. Niet al te duur, maar wel van fatsoenlijke kwaliteit.

Wel zul je ook nog even rekening moeten houden met de statiefkop... Soms zit die er gewoon bij, maar vaak ook niet en dan zul je 'm er nog los bij moeten halen dus.
  zondag 4 juli 2010 @ 21:39:03 #34
103343 Rutger1983
de enige echte!
pi_83656890
Ik heb via marktplaats een Cullmann statief voor 2 tientjes op de kop kunnen tikken..
Ook geen onbekend merk en het werkt goed Het is in ieder geval niet te onstabiel voor een 70-300 en 550d + grip
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 18:09:26 #35
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_85104324
quote:
Op zondag 4 juli 2010 21:39 schreef Rutger1983 het volgende:
Ik heb via marktplaats een Cullmann statief voor 2 tientjes op de kop kunnen tikken.. :)
Ook geen onbekend merk en het werkt goed :) Het is in ieder geval niet te onstabiel voor een 70-300 en 550d + grip :)
Welke?

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met Cullman statieven? Ik had het volgende in gedachten:

Cullmann 525C Magnesit Carbon
Cullmann MB2.1 Magnesit Balhoofd
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_85108863
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 18:09 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Welke?

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met Cullman statieven? Ik had het volgende in gedachten:

Cullmann 525C Magnesit Carbon
Cullmann MB2.1 Magnesit Balhoofd
Wel ervaring mee, maar niet met diegene die jij op het oog hebt. Ik heb een aluminium statief, de Cullmann CU 52125. Op zich best goed, maar als je het vaak gebruikt dan kun je beter voor een statief van ander materiaal gaan.

Vandaag de Hama 4214 Traveller Compact Pro binnen gekregen (gratis bij abonnement van Zoom). Ziet er stevig uit, zal in gebruik beter zijn dan m'n Cullmann :)
  dinsdag 21 september 2010 @ 21:33:26 #37
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_86690023
Nog iemand tips voor een goed (en niet te duur) statief? Er moet een Canon EOS 50D met toebehoren op kunnen.

Ik zoek zo'n statief waarbij je de middenkolom kunt kantelen voor b.v. macro fotografie. Zoiets als de hiervoor genoemde Benro Flex. Maar dan liefst voor een nog betere prijs!
  dinsdag 21 september 2010 @ 21:48:25 #38
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_86690777
Hoe duur is niet te duur?
Huilen dan.
  dinsdag 21 september 2010 @ 21:53:25 #39
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_86691065
Minder dan 100 euro?
pi_86693790
Wat valt er bij jou onder toebehoren...?? Gewicht van je set is wel bepalend voor de keuze van je statief dus zelfs bij macro is het wel belangrijk wat het gewicht van je lens is, eventueel (ring) fliter(s), batterypack, etc
  woensdag 22 september 2010 @ 11:18:04 #41
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_86704611
Geen batterygrip. Meestal gebruik ik de 15-85 lens of een Macro lens.
  woensdag 22 september 2010 @ 23:19:16 #42
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_86733675
Toch nog iemand tips?
pi_86740671
Heeft iemand tips voor een lichtstatiefje + swivel + paraplu? :)
Hoe kleiner hij ingeklapt is hoe liever ik het heb....
  donderdag 23 september 2010 @ 11:11:08 #44
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_86742364
quote:
Op donderdag 23 september 2010 10:09 schreef Xcalibur het volgende:
Heeft iemand tips voor een lichtstatiefje + swivel + paraplu? :)
Hoe kleiner hij ingeklapt is hoe liever ik het heb....
Wat is je budget? Moet het hele zaakje luchtgedempt zijn? Wat komt erop?
pi_86744606
Budget weet ik niet.... moet niet te gek duur worden, maar het moet ook niet na 2x neerzetten kapot gaan zeg maar :)

Wat is luchtgedempt? :@
Wat eropkomt is een flitser van iets meer dan een halve kilo en een paraplu (en eventueel nog wat rommel waar ik nu niet aan denk?)
  zaterdag 25 september 2010 @ 12:38:35 #46
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_86824094
Kritiek modus Waarom wordt er wel naar een budget gevraagd en vervolgens komen er geen tips? Einde kritiek modus
pi_86827183
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:38 schreef pdiscs het volgende:
Kritiek modus Waarom wordt er wel naar een budget gevraagd en vervolgens komen er geen tips? Einde kritiek modus
In mijn geval omdat ik geen idee heb welk statief onder de 100 euro op een fatsoenlijke manier een 50D + 15-85 of macrolens kan dragen én ook nog de middenkolom kan kantelen.

Misschien dat ik je toch een tip kan geven: voor statieven geldt vaak toch dat goedkoop duurkoop is. Er zijn echt ontzettend veel mensen die zijn begonnen met een statief van een paar tientjes, vervolgens naar een statief van 100 euro zijn overgestapt en daarna alsnog naar statieven van 2-300 euro zijn gaan kijken. (en de echte diehards gaan daarna zelfs nog even verder, maar dat zal in jouw geval niet nodig zijn gok ik zo)
  zondag 26 september 2010 @ 10:36:17 #48
52216 pdiscs
Spruitjes zijn vies!
pi_86853587
Geen eens een tip voor een goed statief, waarbij het mogelijk is om de middenkolom te kantelen. Ik heb geen idee van merken, types e.d.
pi_86854183
Voor 5 tientjes heb je een Redged lateral arm welke je op elk willekeurig statief kunt monteren. Zo maak je van elk statief een macro statief. Dan zit je met keuze dus niet specifiek op een macro statief.

En voor een statief kun je beter even anar de winkel. Ik hoopte dat je wat secifiekere eisen had dan is het makkelijker om een advies te geven aangezien je dan weinig keuze hebt. Gezien je eigelijk een normaal gemiddeld statief zoekt is de keuze zo groot dat je beter gewoon naar de winkel kunt lopen en kijken welke je zlf qua bediening (draailock, kliklock), formaat, hoote, prijs etc het beste vindt!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')