abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75017822
Ik huur een huis van een particulier verhuurder. Nu wil ik een kamer in dat huis gaan verhuren. Verhuurder is daarmee akkoord. Nu twijfelen we nog een beetje of de verhuurkant van het contract op mijn naam komt, of op naam komt van mijn verhuurder. Ik wil graag een contract waar ik zelf als verhuurder op sta, zodat het een zogenaamd hospita-contract is, waarbij ik, mocht het niet klikken of niet goed gaan, de eerste 9 maanden het contract kan opzeggen.

Kan ik als hospita-verhuurder op het contract staan, maar ondertussen de huurder het huurbedrag direct laten overmaken naar mijn verhuurder? Anders moet ik elke maand het geld van de onderhuurder weer doorsluizen naar de verhuurder, ook geen ramp, maar als het direct kan is het prettiger. Of moet degene die als verhuurder op het contract staat ook eigenaar zijn van het bankrekeningnummer waar het geld naartoe gaat o.i.d.?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  donderdag 26 november 2009 @ 13:20:41 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_75017960
Bij hospitaverhuur kun je een hospita huren...

Ik zal eea hier nog even navragen, zitten wel wat mensen met dat soort kenneis. Een ding is wel van belang; ht contract tussen jou en de eigenaar is een ding en tussen jou en de onderhuurder is een ander ding. Die 2 moet je nit met elkaar gaan mixen, dat geeft problemen.
(bijvoorbeeld als de ondrhuurder direct aan de eigenaar betaald, maar vaak te laat is, wat feitelijk jouw probleem dan is. Jij bent ten allen tijde verantwoordelijk voor de onderhuurder.)
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  donderdag 26 november 2009 @ 13:40:59 #3
135452 spanishgirl
**El amor no hace promesas**
pi_75018563
Volgens mij kan alleen de eigenaar van het huis Hospita zijn.
**El amor es como una roca, no se borra con el viento; sino con el tiempo**
pi_75020345
Kan de hoofdverhuurder eigenlijk wel aan de 'onderhuurder' een kamer verhuren die hij al aan de hoofdhuurder heeft verhuurd?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_75023246
Ik zou niet op 2 gedachten hinken omdat jij er tegenop ziet om geld over te schrijven.
Óf jij bent de verhuurder, en het aanspreekpunt, en de hospita - of jouw verhuurder is dat.

In dit geval is deze regeling in jouw voordeel, dus zou jij ook de hospita moeten zijn. Dit om de doodeenvoudige reden dat jij de huur misschien wilt beëindigen terwijl jouw verhuurder daar geen reden toe ziet - en dan zit jij met een ongewenste persoon in huis.

Als de verhuurder één kamer aan een ander verhuurt, heb jij:
- niets te zeggen over die kamer
- niets te zeggen over de persoon die er in komt
- niets te zeggen over het beëindigen van dat huurcontract.

Al met al: zelf doen.
En dat geld regel je per auto-overschrijving. Steek jezelf niet in een dom wespenest zonder rechten omdat je bang bent voor internetbankieren.
pi_75024104
Waarom zou TS eigenlijk geld naar de hoofdverhuurder moeten overmaken als zij de kamer onderverhuurt?
Zij betaalt al voor haar huur en het hele huis.
pi_75026445
Jullie halen er een aantal zaken bij waar ik inderdaad over na moet denken, dank daarvoor. Maar even terug naar de eigenlijke vraag: Kan ik als verhuurder op het contract staan terwijl het geld naar een rekening gaat die niet op mijn naam staat?
pi_75030750
Als jij als onderverhuurder als tegenprestatie vraagt dat de onderhuurder de huur overmaakt naar een derde dan zie ik daar geen kwaad in.
(Als onderhuurder zou ik dat dan wel op papier willen hebben.)
Verder denk ik dat de belastingdienst de huur voor jou als inkomen en voor de ontvanger als gift zal zien.
(de hoofdhuurder heeft geen overeenkomst met de onderhuurder)

Maar waarom wil je extra geld aan de hoofdverhuurder geven?
Stond hij daarop voordat hij met de onderhuur akkoord ging?
Krijg jij korting op jouw huur? (er blijft immers minder huis voor jou over)
pi_75030777
oeps
pi_75030952
@TS,
Gewoon zelf het geld innen, dan weet je tenminste dat je huurder betaald en even door overmaken op rekening van jouw verhuurder. Dat is echt het werk niet.
pi_75031621
quote:
Op donderdag 26 november 2009 17:31 schreef Naamah het volgende:
Maar even terug naar de eigenlijke vraag: Kan ik als verhuurder op het contract staan terwijl het geld naar een rekening gaat die niet op mijn naam staat?
Technisch gezien kan het, maar het is erg dom.

Je verhuurt een kamer tegen een tegenprestatie. Die tegenprestatie kan zijn: Maak het geld over op rekening X van persoon Y.

Het domme is dat je dus een constructie maakt waaruit blijkt dat je er eigenlijk niets mee te maken wilt hebben.

Als het fout gaat en jij van de onderhuurder af wilt, of wanneer de onderhuurder niet betaalt, kan dat dus tegen je werken.

Dan kan de onderhuurder doodleuk zeggen dat-ie met jou niks te maken heeft.
Dan zul jij eerst moeten gaan aantonen dat je er toch niet buiten staat.

Een hele leuke: Wat als de onderhuurder niet betaalt? Dan moet jij dus met het geld komen! Want de verhuurder heeft geen contract met de onderhuurder, alleen met jou!
Jij hebt aan de verhuurder beloofd dat iemand anders hem geld zal sturen.
Hoe suf kun je zijn? Als de onderhuurder geen geld stuurt, kun jij daar op aangesproken worden - want jij hebt die belofte gemaakt.

Jij zou dus je machtspositie opgeven en je afhankelijk maken van de goede wil van de onderhuurder.
Is dat dom?
Ja, dat is dom!

[ Bericht 13% gewijzigd door mgerben op 26-11-2009 20:25:10 ]
pi_75032837
mgerben, je oordeelt nu wel erg hard over een situatie die je niet kent. Zo heel dom en suf ben ik niet en nee, dat kan je ook niet weten aangezien ik niet alle info in de OP geef.

Ik heb in elk geval de info die ik nodig had. Dank daarvoor.
pi_75039144
Hopista-verhuur betekent dat de verhuurder in de woning moet wonen, niet de eigenaar. Dat is in deze dus geen probleem.

Wat wel een probleem is, is dat jij bezig bent met een schijnhandeling. Jij staat als verhuurder op het contract terwijl de tegenprestatie naar jouw verhuurder gaat. Er is hier derhalve geen sprake van verhuur van jouw kant omdat jij geen tegenprestatie krijgt. De huurovereenkomst wordt dan aangegaan met jouw verhuurder, en is er dus geen sprake meer van hospita-verhuur.

Dus nee, dit is geen "gevatte" manier voor het omzeilen van dwingendrechtelijke huurbeschermingsbepalingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')