abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75003433
In mijn studiovereenkomst staat :

De werknemer betaalt de vergoeding terug als de studie niet met succes wordt afgerond. Ook indien de werknemer voortijdig stopt met de studie, tijdens de studie uit dienst treedt of het diploma binnen redelijke tijd niet behaalt, dient hij de ontvangen vergoeding terug te betalen.

Als mijn contract niet wordt verlengd, dan hoef ik het toch niet terug te betalen ?
En als ik bijvoorbeeld mijn jaarcontract wordt verlengd met 3 maanden, en ik accepteer dat niet, moet ik het dan terugbetalen ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_75003757
Eerste geval weet ik niet. In tweede geval moet je sowieso wel betalen lijkt me want dan is het je eigen keuze. Ik zou voorstellen aan je werkgever om een en ander wat duidelijker te formuleren in de studieregeling voordat je daarmee instemt.
pi_75003867
quote:
Op woensdag 25 november 2009 22:08 schreef junkiexp het volgende:

De werknemer betaalt de vergoeding terug als de studie niet met succes wordt afgerond. Ook indien de werknemer voortijdig stopt met de studie, tijdens de studie uit dienst treedt of het diploma binnen redelijke tijd niet behaalt, dient hij de ontvangen vergoeding terug te betalen.

Als mijn contract niet wordt verlengd, dan hoef ik het toch niet terug te betalen ?
En als ik bijvoorbeeld mijn jaarcontract wordt verlengd met 3 maanden, en ik accepteer dat niet, moet ik het dan terugbetalen ?
staat er toch duidelijk?
quote:
tijdens de studie uit dienst treedt
pi_75003950
quote:

In principe is die 3 maanden verlenging gewoon een nieuw contract voor 3 maanden.
Je oude contract heb je voldaan dus ontslaat jou van het terug betalen.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_75004064
Scherpe opmerking hierboven. Vast een jurist in de zaal die weet of dit klopt? Sowieso is het een vage procedure want wie bepaalt wat 'binnen redelijke termijn' is?
Typisch voorbeeld van zon passage waarmee je gezeur krijgt over een tijd.
pi_75004496
Ik zou het wel wat duidelijker laten opstellen voor wat betreft als ze jou ontslaan of geen nieuw contract aanbieden voordat je je studie hebt voltooid.
Mag jij trouwens meteen na het behalen van je papiertje ontslag nemen zonder iets van kosten terug te moeten betalen?
Ik had een aflopende regeling dat ik een deel (aflopend in 3 jaar) moest terugbetalen als ik kort na het bepalen van m;n diploma weg zou gaan. Vind ik ook wel logisch, ze hebben toch geinvesteerd in kennis en als je dan klaar bent en je vertrekt meteen hebben ze het voor de concurrent zitten financieren.

Overigens is er bij mij wel overeengekomen dat ik niets hoeft terug te betalen als het initiatief om het dienstverband te beeindigen van de werkgever af komt. Wel zo duidelijk vind ik,
klerkje
pi_75005646
quote:

eerste geval hoef je niets terug te betalen. in 2de geval ook niet want je gaat opnieuw een verbintenis met elkaar aan op nieuwe condities.
  woensdag 25 november 2009 @ 23:03:28 #8
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_75005923
Wanneer je uit dienst treedt is dat op jouw verzoek. Als je contract niet verlengd wordt doet je werkgever je geen nieuw voorstel.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_75006254
quote:
Op woensdag 25 november 2009 23:03 schreef sanger het volgende:
Wanneer je uit dienst treedt is dat op jouw verzoek. Als je contract niet verlengd wordt doet je werkgever je geen nieuw voorstel.
en als je ontslagen wordt? Zeg door de kredietcrisis (dus niet omdat je niet functioneert), wat dan?
klerkje
pi_75006818
quote:
Op woensdag 25 november 2009 23:12 schreef Spiegelei het volgende:

[..]

en als je ontslagen wordt? Zeg door de kredietcrisis (dus niet omdat je niet functioneert), wat dan?
Dan hoeft het niet..
pi_75010362
quote:
Op woensdag 25 november 2009 23:30 schreef AMDFreak het volgende:

[..]

Dan hoeft het niet..
omdat jij dat zegt?
  donderdag 26 november 2009 @ 07:58:02 #12
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_75010394
quote:
Op donderdag 26 november 2009 07:54 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

omdat jij dat zegt?
Niet zozeer, maar elke kantonrechter zal oordelen dat het beeindigen van de overeenkomst de werknemer niet aan te rekenen valt.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_75014617
quote:
Op woensdag 25 november 2009 22:15 schreef ChefSjef het volgende:
Eerste geval weet ik niet. In tweede geval moet je sowieso wel betalen lijkt me want dan is het je eigen keuze. Ik zou voorstellen aan je werkgever om een en ander wat duidelijker te formuleren in de studieregeling voordat je daarmee instemt.
Ik heb er al mee ingestemd, alleen het moment is aangekomen dat ik deze firma ga verlaten .
quote:
Op woensdag 25 november 2009 22:17 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

staat er toch duidelijk?
[..]
Maar wanneer treed ik uit dienst ?
Als ik zelf het bedrijf verlaat, of bij onverwijtbaar ontslag bijvoorbeeld ?
quote:
Op woensdag 25 november 2009 22:19 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

In principe is die 3 maanden verlenging gewoon een nieuw contract voor 3 maanden.
Je oude contract heb je voldaan dus ontslaat jou van het terug betalen.
Deze afspraken staan niet mijn huidige contract, maar in een aparte studio overeenkomst.
Dus die vlieger gaat niet op ben ik bang .
quote:
Op woensdag 25 november 2009 22:32 schreef Spiegelei het volgende:
Ik zou het wel wat duidelijker laten opstellen voor wat betreft als ze jou ontslaan of geen nieuw contract aanbieden voordat je je studie hebt voltooid.
Mag jij trouwens meteen na het behalen van je papiertje ontslag nemen zonder iets van kosten terug te moeten betalen?
Ik had een aflopende regeling dat ik een deel (aflopend in 3 jaar) moest terugbetalen als ik kort na het bepalen van m;n diploma weg zou gaan. Vind ik ook wel logisch, ze hebben toch geinvesteerd in kennis en als je dan klaar bent en je vertrekt meteen hebben ze het voor de concurrent zitten financieren.

Overigens is er bij mij wel overeengekomen dat ik niets hoeft terug te betalen als het initiatief om het dienstverband te beeindigen van de werkgever af komt. Wel zo duidelijk vind ik,
Zoals boven omschreven heb ik er reeds mee ingestemd.
Ik moet na het halen van mijn papiertje nog één jaar blijven.
Ga ik eerder weg moet ik het naar ratio terugbetalen.

Ik ga nu zelfs weg zonder dat ik het volledig heb afgerond....
pi_75017096
quote:
Op donderdag 26 november 2009 11:37 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Ik heb er al mee ingestemd, alleen het moment is aangekomen dat ik deze firma ga verlaten .
[..]

Maar wanneer treed ik uit dienst ?
Als ik zelf het bedrijf verlaat, of bij onverwijtbaar ontslag bijvoorbeeld ?
[..]

Deze afspraken staan niet mijn huidige contract, maar in een aparte studio overeenkomst.
Dus die vlieger gaat niet op ben ik bang .
[..]

Zoals boven omschreven heb ik er reeds mee ingestemd.
Ik moet na het halen van mijn papiertje nog één jaar blijven.
Ga ik eerder weg moet ik het naar ratio terugbetalen.

Ik ga nu zelfs weg zonder dat ik het volledig heb afgerond....
Dan mag je de kosten dus terug gaan betalen! Of je moet zijn ontslagen, geen nieuw contract hebben gekregen. Eigen keuze om weg te gaan, dan mag je betalen
All management is Strategic Management.
  donderdag 26 november 2009 @ 16:43:24 #15
278938 Medewerker-1
het Juridisch Loket
pi_75024682
Beste Junkiexp,

Wanneer de werkgever kosten maakt voor een door de werknemer te volgen opleiding of cursus kan de werkgever je een regeling voorleggen die je verplicht na beëindiging van de arbeidsovereenkomst (een deel van) de kosten terug te betalen.

Het studiekostenbeding is geldig als de tijdsduur wordt vastgesteld, waarbinnen de werkgever geacht wordt voordeel te hebben van de door de studie verkregen kennis en de terugbetalingsverplichting vermindert naar evenredigheid van het voortduren van de arbeidsovereenkomst (een glijdende schaal).

Of de studiekosten na beëindiging van de arbeidsovereenkomst kunnen worden teruggevorderd door de werkgever is afhankelijk van de situatie. Van belang is daarbij of de opleiding/cursus verplicht werd gesteld door de werkgever en of de werknemer in zijn verdere carrière voordeel heeft van de opleiding.

De terugvordering van de studiekosten kan worden afgewezen of gematigd als dit in strijd is met goed werkgeverschap, bijvoorbeeld als de werkgever zelf het initiatief heeft genomen tot beëindiging van het dienstverband. Maar ook als het initiatief (formeel) van de werknemer komt kan het in strijd met de redelijkheid en billijkheid zijn om de studiekosten terug te vorderen.

Met vriendelijke groet,

Medewerker-1
het Juridisch Loket
pi_75612658
Mijn contract wordt per 31-12 niet meer verlengd, dus het is heel simpel, ik hoef die kosten niet meer terug te betalen .
pi_75614042
quote:
Op maandag 14 december 2009 14:22 schreef junkiexp het volgende:
Mijn contract wordt per 31-12 niet meer verlengd, dus het is heel simpel, ik hoef die kosten niet meer terug te betalen .
Je zei hierboven "Ik ga nu zelfs weg zonder dat ik het volledig heb afgerond...."
Dat je contract niet wordt verlengd is toch wat anders dan zelf weg gaan?

Of wordt je contract niet verlengd omdat je hebt aangeven per einde contract weg te gaan?
Dus geen verlenging.
pi_75614230
quote:
Op maandag 14 december 2009 15:03 schreef fokvragen het volgende:

[..]

Je zei hierboven "Ik ga nu zelfs weg zonder dat ik het volledig heb afgerond...."
Dat je contract niet wordt verlengd is toch wat anders dan zelf weg gaan?

Of wordt je contract niet verlengd omdat je hebt aangeven per einde contract weg te gaan?
Dus geen verlenging.
In principe wilden ze me nog een contract geven van 3 maanden, maar omdat ik nu zelf heb aangegeven dat ik ander werk aan het zoeken ben vervalt die mogelijkheid van hun kant.
Mijn contract wordt dus niet verlengd, ik ben dus onverwijtbaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')