Ja als je een teletubbie bent misschienquote:
Wat een vergelijking! Ubuntu is voor een gratis besturingsysteem best degelijk. En het kan dingen die in Windows alleen maar via omslachtige manieren kan.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:10 schreef __Saviour__ het volgende:
Dat is net als zeuren dat je nepmerkkleding uit Turkije zo snel kapot gaat.
Gebruik gewoon een echt OS. Windows 7 ftw.
Zou best kunnen. Maar ik heb mijn installatie behoorlijk afgeragt. Dus een maagdelijke installatie kan op zich niet zo'n kwaad.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:11 schreef remlof het volgende:
Had Ubuntu ook niet een Repair-optie vanaf de bootCD?
Geef eens een lijstje van dingen die jij met Ubuntu doet die je in Windows alleen maar via omslachtige manieren kan doen.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:14 schreef Uro het volgende:
[..]
Wat een vergelijking! Ubuntu is voor een gratis besturingsysteem best degelijk. En het kan dingen die in Windows alleen maar via omslachtige manieren kan.
Ow god. Gaan we die discussie weer krijgen?quote:Op woensdag 25 november 2009 19:15 schreef kanaiken het volgende:
[..]
Geef eens een lijstje van dingen die jij met Ubuntu doet die je in Windows alleen maar via omslachtige manieren kan doen.
Om te beginnen een veilige en makkelijk te configureren webserver draaienquote:Op woensdag 25 november 2009 19:15 schreef kanaiken het volgende:
[..]
Geef eens een lijstje van dingen die jij met Ubuntu doet die je in Windows alleen maar via omslachtige manieren kan doen.
Ik weet trouwens wel iets... je kan bij Ubuntu gewoon inloggen op je PC zonder dat je het via één of andere grafische interface moet doen. Gewoon SSH'en en hoppa!quote:Op woensdag 25 november 2009 19:24 schreef remlof het volgende:
[..]
Om te beginnen een veilige en makkelijk te configureren webserver draaien
Ja, ssh-en dan...... leuk joh, zo'n knipperend blokje.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:28 schreef Uro het volgende:
[..]
Ik weet trouwens wel iets... je kan bij Ubuntu gewoon inloggen op je PC zonder dat je het via één of andere grafische interface moet doen. Gewoon SSH'en en hoppa!
Dat knipperende blokje betekent anders wel totale controle over je PCquote:Op woensdag 25 november 2009 19:30 schreef zovty het volgende:
[..]
Ja, ssh-en dan...... leuk joh, zo'n knipperend blokje.
Een applicatie installeren.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:15 schreef kanaiken het volgende:
[..]
**.exe.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:32 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Een applicatie installeren.
Eh, nee.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:31 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat knipperende blokje betekent anders wel totale controle over je PC
Je moet eerst naar de website van de ontwikkelaar, waar je een .zip, .msi of .exe krijgt. Daarna hopen dat het onder Windows 7 64-bit draait. Hoop op next-next-next-next klikken, daarna op finish. Bij een zip mag je lekker zelf een mapje in Program Files aanmaken. Daarna heeft het programma op willekeurige plekken in je register een hoop troep gedumpt waar je nooit vanaf komt.quote:
Dus als jij over ssh als root bent ingelogd kun je alles wat je met je computer wil doen?quote:Op woensdag 25 november 2009 19:35 schreef remlof het volgende:
[..]
Eh, ja. Onder linux als root wel.
Ik vraag het toch verdomme aan de OP?quote:Op woensdag 25 november 2009 19:24 schreef remlof het volgende:
[..]
Om te beginnen een veilige en makkelijk te configureren webserver draaien
Ja, alleen kabeltjes inpluggen of een CD wisselen is nogal lastig op afstandquote:Op woensdag 25 november 2009 19:44 schreef zovty het volgende:
[..]
Dus als jij over ssh als root bent ingelogd kun je alles wat je met je computer wil doen?
Ik zag vanmiddag iemand met Windows 7 die zijn wallpaper niet kon wijzigen. Daar moest hij 75 euro voor betalen.quote:Op woensdag 25 november 2009 20:24 schreef Apekoek het volgende:
Windows 7 is voor bazen en is op alle gebieden inzetbaar. Niets wat Windows 7 niet kan t.o.v. van alle andere OSen. Snel en stabiel bovendien!Dikke pluim voor Microsoft sinds jaren!
oja, probeer is een server op windows 7 te draaien langer dan 200 dagen.quote:Op woensdag 25 november 2009 20:24 schreef Apekoek het volgende:
Windows 7 is voor bazen en is op alle gebieden inzetbaar. Niets wat Windows 7 niet kan t.o.v. van alle andere OSen. Snel en stabiel bovendien!Dikke pluim voor Microsoft sinds jaren!
Oh wacht je doelt op het feit dat zodra je draadloos internet wilt je via de Terminal doormiddel van apt-get allerlei pakketten moet gaan downloaden.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:14 schreef Uro het volgende:
[..]
Wat een vergelijking! Ubuntu is voor een gratis besturingsysteem best degelijk. En het kan dingen die in Windows alleen maar via omslachtige manieren kan.
Probeer jij het eens? Want je kan dit alleen met eventuele beta's hebben geprobeerd tot dusver.quote:oja, probeer is een server op windows 7 te draaien langer dan 200 dagen.
Ga weg, dat ligt niet aan Windows 7 maar aan iemands onkunde (hoe moeilijk kan klikken op de rechter muisknop zijn trouwens?). Als ik voor het eerst Ubuntu zie zou ik ook echt niet weten waar ik zou moeten zoeken.quote:Op woensdag 25 november 2009 20:26 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Ik zag vanmiddag iemand met Windows 7 die zijn wallpaper niet kon wijzigen. Daar moest hij 75 euro voor betalen.
windows is bekend gewordne met bsodquote:Op woensdag 25 november 2009 20:24 schreef Apekoek het volgende:
Nee, het was niet mogelijk om de wallpaper te wijzigen. Daarvoor moest hij upgraden, en dat kost 75 euro.quote:Op woensdag 25 november 2009 20:45 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ga weg, dat ligt niet aan Windows 7 maar aan iemands onkunde (hoe moeilijk kan klikken op de rechter muisknop zijn trouwens?). Als ik voor het eerst Ubuntu zie zou ik ook echt niet weten waar ik zou moeten zoeken.
quote:Op woensdag 25 november 2009 19:11 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Ja als je een teletubbie bent misschien
En met een Windows 7 party maak je helemaal de blits!quote:Op woensdag 25 november 2009 20:24 schreef Apekoek het volgende:
http://www.withinwindows.(...)s-7-starter-edition/ Oei...toegegeven, dat is een epic fail van MicroSoft.quote:Op woensdag 25 november 2009 20:48 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Nee, het was niet mogelijk om de wallpaper te wijzigen. Daarvoor moest hij upgraden, en dat kost 75 euro.
75 euro om een wallpaper in te stellen.
Dat is inderdaad wel heel slecht, mee eens! Had er overigens nog nooit van gehoord, want ik download gewoon ultimates en professionals van welke software dan ook, geen last van dus.quote:Op woensdag 25 november 2009 20:48 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Nee, het was niet mogelijk om de wallpaper te wijzigen. Daarvoor moest hij upgraden, en dat kost 75 euro.
75 euro om een wallpaper in te stellen.
Ik ook niet. Heb nu Kubuntu vanaf 7.10, en bevalt me super. Af en toe wat hiaatjes, maar laaaang niet zoveel als in Windows.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:19 schreef Uro het volgende:
[..]
Ow god. Gaan we die discussie weer krijgen?
Ubuntu is gewoon veel meer gericht op internet dan Windows Vista of XP. En je mag vinden wat je vind. Ik ga nooit meer terug naar Windhoos.
Nee want al die kanker nerd commando's zijn totaal niet omslachtigquote:Op woensdag 25 november 2009 19:14 schreef Uro het volgende:
[..]
Daarvoor hebben we Windows Server; en nee... ook daar lukt het niet; eens in de zoveel tijd moeten die dingen reboten voor updates (helaas). Voordeel is wel dat ik de problemen er sneller in kan oplossen.quote:Op woensdag 25 november 2009 20:27 schreef hipy123 het volgende:
[..]
oja, probeer is een server op windows 7 te draaien langer dan 200 dagen.
Gratis, legaal en veilig zijn.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:15 schreef kanaiken het volgende:
[..]
...quote:Op woensdag 25 november 2009 22:14 schreef Nicolas_Cage het volgende:
[..]
Nee want al die kanker nerd commando's zijn totaal niet omslachtig
Ubuntu installeert inderdaad sneller dan Windows. Al ging Win7 ook alweer een stuk sneller dan Vista.quote:Op woensdag 25 november 2009 21:42 schreef Uro het volgende:
Ik heb ondertussen een schone installatie van Ubuntu op mijn computer staan.Heb in no-time alles in de oude staat teruggebracht. Heerlijk Ubuntu!
Oh ja, dit keer was het maar iets van 20 uur toch?quote:Op woensdag 25 november 2009 23:43 schreef remlof het volgende:
[..]
Ubuntu installeert inderdaad sneller dan Windows. Al ging Win7 ook alweer een stuk sneller dan Vista.
Dat is een upgrade, dat duurt altijd langerquote:Op woensdag 25 november 2009 23:53 schreef Nooduitgang het volgende:
[..]
Oh ja, dit keer was het maar iets van 20 uur toch?
USB 3.0quote:Op woensdag 25 november 2009 20:24 schreef Apekoek het volgende:
Inderdaad. Gewoon een commando uitvoeren i.p.v. de muis te moeten mishandelen. Een tekstconsole werkt niet minder logisch of omslachtiger dan een GUI met heel veel vensters, het is juist simpeler en krachtiger terwijl het nauwelijks systeembronnen inneemt.quote:Op woensdag 25 november 2009 22:14 schreef Nicolas_Cage het volgende:
[..]
Nee want al die kanker nerd commando's zijn totaal niet omslachtig
Over commando's gesproken.quote:Op donderdag 26 november 2009 03:15 schreef Henno het volgende:
[..]
Inderdaad. Gewoon een commando uitvoeren i.p.v. de muis te moeten mishandelen. Een tekstconsole werkt niet minder logisch of omslachtiger dan een GUI met heel veel vensters, het is juist simpeler en krachtiger terwijl het nauwelijks systeembronnen inneemt.
Windows heeft pas sinds kort iets vergelijkbaars in de vorm van Windows PowerShell, een teken dat door vensters heen klikken nou niet alles is.
Als server is Windows alleen maar handig als je werkstations ook al compleet Microsoft zijn en je complete toko op dingen als Active Directory en Exchange draait... dus als bedrijfsserver op locaties waar veel Windows-werkstations bediend moeten worden. Maar als web-/database-/mailserver op het internet is Windows nou niet bepaald de optimale keuze, daar zie je dan ook voornamelijk Linux en BSD machines.
Jij zegt simpeler, maar als je de commando's niet weet begin je niets, raampjes aanklikken is toch net iets makkelijker. Mijn oma is beter in staat om met windows te werken dan met bovengemiddeld nerd achtige ubuntu praktijken. Voor de mainstream en tevens het grootste publiek is windows simpel weg vele malen toegankelijker.quote:Op donderdag 26 november 2009 03:15 schreef Henno het volgende:
[..]
Inderdaad. Gewoon een commando uitvoeren i.p.v. de muis te moeten mishandelen. Een tekstconsole werkt niet minder logisch of omslachtiger dan een GUI met heel veel vensters, het is juist simpeler en krachtiger terwijl het nauwelijks systeembronnen inneemt.
Windows heeft pas sinds kort iets vergelijkbaars in de vorm van Windows PowerShell, een teken dat door vensters heen klikken nou niet alles is.
Als server is Windows alleen maar handig als je werkstations ook al compleet Microsoft zijn en je complete toko op dingen als Active Directory en Exchange draait... dus als bedrijfsserver op locaties waar veel Windows-werkstations bediend moeten worden. Maar als web-/database-/mailserver op het internet is Windows nou niet bepaald de optimale keuze, daar zie je dan ook voornamelijk Linux en BSD machines.
1 klik op programma's en oma is klaar, zonder een commando te weten.quote:Op donderdag 26 november 2009 14:41 schreef Apekoek het volgende:
[..]
1 klik op start en oma is klaar, zonder een commando te weten.
Haha dat is waar, al is start in het engels ook hetzelfde, hehe.quote:Op donderdag 26 november 2009 14:42 schreef switchboy het volgende:
True, zoalng windows maar in NL is. Maar mijn reactie was als troll voor ts bedoeld, niet als reactie op jou
Topquote:Op donderdag 26 november 2009 14:45 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
1 klik op programma's en oma is klaar, zonder een commando te weten.
quote:Op donderdag 26 november 2009 15:16 schreef Pizzahut het volgende:
Eindelijk weer een lekker Windows/Mac/Linux bash topic![]()
Begon het haast te missen![]()
* Pizzahut gaat popcorn halen en begint te genieten
Het leuke bij ubuntu is dat het allebei kan. Je kunt het dus met de commando's oplossen of via de grafische interface. Net wat je zelf makkelijker vind.quote:Op donderdag 26 november 2009 14:36 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Jij zegt simpeler, maar als je de commando's niet weet begin je niets, raampjes aanklikken is toch net iets makkelijker. Mijn oma is beter in staat om met windows te werken dan met bovengemiddeld nerd achtige ubuntu praktijken. Voor de mainstream en tevens het grootste publiek is windows simpel weg vele malen toegankelijker.
Je ziet ook vaak op de microsoft site dat er middels een "Run" met een command iets wordt geopend, in plaats van "Configuratiescherm" --> "Systeem" --> ... ...quote:Op vrijdag 27 november 2009 12:00 schreef nightsleeper het volgende:
[..]
Het leuke bij ubuntu is dat het allebei kan. Je kunt het dus met de commando's oplossen of via de grafische interface. Net wat je zelf makkelijker vind.
Het is voor het geven van support wel handig dat alles via de terminal kan. Het is een stuk makkelijker om iemand een commando te laten copy-pasten dan om ze precies te vertellen waar ze in de driehonderd vensters die openstaan moeten klikken.
Neuh je bent nog steeds 3 dagen bezig met drivers verzamelen voordat je systeem geluid kan produceren enzoquote:Op donderdag 26 november 2009 22:17 schreef exile79 het volgende:
Dus Windows heeft nu een power shell? Heb verder nog niet eens echt slechte dingen gehoord over windows 7. Gaat het dan toch op linux lijken?
Eikelquote:
quote:Op woensdag 25 november 2009 19:10 schreef __Saviour__ het volgende:
Gebruik gewoon een echt OS. Windows 7 ftw.
quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:42 schreef Metro2005 het volgende:
Ik heb gister na 2 dagen kloten het opgegeven met ubuntu op de nieuwe laptop van mijn vriendin. na veel pijn en moeite had ik het Wireless lan aan de praat maar de beeldschermresolutie was niet goed. Nou probeer DAT maar eens goed te krijgen als je geen Xorg.conf meer hebt en je die dus zelf mag opbouwen. Toen uiteindelijk zonder dat ik daar ook maar iets aan veranderd had het Wlan weer dood ging om nooit meer aan te gaan heb ik de hele boel eraf gekankerd en windows7 erop gezet.
Ik heb gefaalden mijn vriendin was ook niet erg blij met windows ipv linux maarja, als het écht niet werkt houdt het op.
Mooie voorbeeldjes weer. Als windows het niet doet dan ligt het aan je hardware. Als linux het niet doet dan ligt het aan je OS. Yea right.quote:Op vrijdag 27 november 2009 22:27 schreef Tuvai.net het volgende:
Linux distributies zijn voor contactgestoorde alternatievelingen die niet bij de 'mainstream' willen horen.
OSX is voor hippe kuddedieren die menen dat ze beter kunnen photoshoppen omdat ze géén Photoshop voor Windows, maar Photoshop voor OSX hebben.
Windows 7 FTW.Toegegeven, Windows was met versies 98 en vooral Millenium / ME (
) gewoon een kutsysteem. Vanaf XP is Windows echt wel top geworden en heb ik er nooit meer problemen mee gehad. Sowieso is een Windows desktop (en sinds een aantal jaren ook de laptop) al jaren een standaard, laat staan in het bedrijfsleven. Gek word ik van die malloten met hun exotische OSX of Ubuntu / Fedora distributies op de laptop die tijdens vergaderingen / bijeenkomsten weer zitten kutten om verbinding te krijgen met een beamer en/of netwerk, of bestandjes niet fatsoenlijk gemigreerd krijgen naar de mensen die wél een normaal systeem gebruiken. En altijd maar beschaamd kijken als het niet werkt, want het zijn altijd van die typische lui die er een hobby op nahouden om Windows (en diens gebruikers) af te zeiken, want Windows is immers zo kut en niks werkt er op lololol!111einseins
Zo, is dat ook weer gezegd in dit topique.
Doorzichtige achtergrond bij photoshop @ snow leopardquote:Op vrijdag 27 november 2009 22:27 schreef Tuvai.net het volgende:
OSX is voor hippe kuddedieren die menen dat ze beter kunnen photoshoppen omdat ze géén Photoshop voor Windows, maar Photoshop voor OSX hebben.
Windows 7:quote:Op woensdag 25 november 2009 22:35 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Gratis, legaal en veilig zijn.
Dat is toch logischer. Het is één programma, die vensters horen allemaal bij elkaarquote:
Hier nu alweer 2 weken Mint Helenaquote:
Geduld: check, maar dat is puur omdat je het moet leren kennen als je voor het eerst iets met linux doet.quote:Op zaterdag 28 november 2009 13:21 schreef hamkaastosti het volgende:
linux als desktop gebruiken
dan moet je echt teveel tijd en geduld hebben en wel erg snel tevreden zijn.
Woehahahahahquote:Op zaterdag 28 november 2009 13:14 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Windows 7:
Gratis: Check (bijna iedereen kan via werk, school of andere organisatie aan een licentie komen)
Legaal: Check
Veilig: Check
quote:Op zaterdag 28 november 2009 13:14 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Windows 7:
Gratis: Check (bijna iedereen kan via werk, school of andere organisatie aan een licentie komen)
@Een paar posts hier boven over dat apt-get geneuzel, ik heb geen zin om de post op te zoeken: Alle apk's staan natuurlijk ook gewoon op die servers![]()
Windows 7 is een briljant OS, Ubuntu is klote, Kubuntu is goed (GNOME zuigt) en over Mac OS X (![]()
) zullen we maar niet eens beginnen als het over gebruiksvriendelijkheid gaat
Even voor de duidelijkheid, ik heb het hier over Windows 7, niet over XP wat inderdaad een gatenkaas isquote:Op zaterdag 28 november 2009 14:48 schreef Flepke het volgende:
[..]
Woehahahahah![]()
![]()
Wat maak jij je met deze twee woorden episch belachelijk
windows veiligheid:quote:Op zaterdag 28 november 2009 19:36 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid, ik heb het hier over Windows 7, niet over XP wat inderdaad een gatenkaas is
Maar het is niet erg hoor, het komt echt wel goed met jeEn als je er zoveel verstand van hebt, probeer dan voor de grap eens binnen te komen op een Windows 7 pc?
Edit: Overigens heb je wel gelijk dat als er een of anradere randgiuur achter de pc zit de boel lek is. Maar dit is het geval bij zowel Windows als Linux als BSD (Mac OS X). De gebruiker is namelijk doorgaans e zwakste schakel in beveiliging. Dat verklaart trouwens ook meteen waarom jij Windows (sinds versie 6) niet als veilig ervaart
De gebruiker is de zwakste schakel ja, maar hóe zwak die schakel dan is, dát verschilt per systeem.quote:Op zaterdag 28 november 2009 19:36 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid, ik heb het hier over Windows 7, niet over XP wat inderdaad een gatenkaas is
Maar het is niet erg hoor, het komt echt wel goed met jeEn als je er zoveel verstand van hebt, probeer dan voor de grap eens binnen te komen op een Windows 7 pc?
Edit: Overigens heb je wel gelijk dat als er een of anradere randgiuur achter de pc zit de boel lek is. Maar dit is het geval bij zowel Windows als Linux als BSD (Mac OS X). De gebruiker is namelijk doorgaans e zwakste schakel in beveiliging. Dat verklaart trouwens ook meteen waarom jij Windows (sinds versie 6) niet als veilig ervaart
quote:Op vrijdag 27 november 2009 23:15 schreef geelkuikentje het volgende:
[..]
Eikel
http://forum.ubuntu-nl.or(...)en-voer-ze-niet-uit/
UAC kun je gewoon uitzetten als je toch alleen maar één account (en automatisch dus de Administrator) gebruikt en zo zeker bent van je über computerkennis hoor.quote:Op zaterdag 28 november 2009 19:57 schreef Wielewagen het volgende:
[..]
windows veiligheid:
"deze handeling kan alleen uitgevoerd worden met administrator-rechten. Wilt u doorgaan?" -ok- "ok prima dan hopen we maar dat u de administrator bent"
waar slaat dat op? Het is gewoon niet gratis. Dat jij het op een of andere manier zonder te betalen op je pc hebt staan wil niet zeggen dat het voor de rest gratis isquote:Op zaterdag 28 november 2009 13:14 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Windows 7:
@Een paar posts hier boven over dat apt-get geneuzel, ik heb geen zin om de post op te zoeken: Alle apk's staan natuurlijk ook gewoon op die servers![]()
Windows 7 is een briljant OS, Ubuntu is klote, Kubuntu is goed (GNOME zuigt) en over Mac OS X (![]()
Geen problemen mee gehad. Alles deed het direct bij mij na schone installatiequote:Op vrijdag 27 november 2009 12:17 schreef Wielewagen het volgende:
[..]
Neuh je bent nog steeds 3 dagen bezig met drivers verzamelen voordat je systeem geluid kan produceren enzo
De prijs had meegevallen, als je volledig eigenaar zou zijn. Helaas mag je Windhoos maar op 1 computer installeren. Dat wordt met de overige computers niet online gaan, anders zou je eigengekochte windows wel eens ermee op kunnen houden.quote:Op zaterdag 28 november 2009 20:38 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
waar slaat dat op? Het is gewoon niet gratis. Dat jij het op een of andere manier zonder te betalen op je pc hebt staan wil niet zeggen dat het voor de rest gratis is![]()
Link
Is het niet een groot nadeel, dat je er mee om moet kunnen gaan eer het veilig is? Onder Linux en OSX heb je dat soort kennis niet nodig. Zolang je nergens je root password intypt ben je 100% veilig. En je password intypen doen mensen minder snel dan op Ja klikken.quote:Op zaterdag 28 november 2009 20:32 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
UAC kun je gewoon uitzetten als je toch alleen maar één account (en automatisch dus de Administrator) gebruikt en zo zeker bent van je über computerkennis hoor.
Ik heb op mijn laptop een profiel voor mezelf (als admin zijnde) als een voor m'n digibetische vriendin, waarvan ik niet wil dat ze programma`tjes installeert. Gewoon een normaal gebruikersprofiel aanmaken en klaar, ze kan geen schade meer aanrichten. Hetzelfde geldt voor de mensen op 't werk; gewoon een stabiel netwerk aanleggen, alles dichttimmeren en alle overbodige rechten voor gebruikers uit zetten, en er kan gewoon niks meer mis gaan. Je moet natuurlijk niet iedereen toegang geven tot een admin-account waar alles maar mee kan.
Zoals BlackLimburg al zei, liggen veel van deze Windows-veiligheidsfoutjes doorgaans bij de gebruikers. Als jij een domme huismus bent die alles opent dat ze via Incredimail () binnenkrijgt, moet je niet zeiken wanneer je computer op een gegeven moment bulkt van de spy- en malware. Dus, de strekking van het verhaal: Leer er eens mee omgaan. Als jij als een idioot op debiele wijze met je auto rondscheurt, en die gaat als gevolg daarvan kaduuk, wil dat toch ook niet zeggen dat jouw autofabrikant kut is?
Dus je moet het systeem van windows omslachtiger maken zodat het veiliger word?quote:Op zaterdag 28 november 2009 20:56 schreef KoekjesTwister het volgende:
Is het niet een groot nadeel, dat je er mee om moet kunnen gaan eer het veilig is? Onder Linux en OSX heb je dat soort kennis niet nodig. Zolang je nergens je root password intypt ben je 100% veilig. En je password intypen doen mensen minder snel dan op Ja klikken.
Op het moment moet je kiezen uit geen beveiliging of een popupje voor elke simpele administratieve taak.quote:Op zaterdag 28 november 2009 21:00 schreef Adames het volgende:
[..]
Dus je moet het systeem van windows omslachtiger maken zodat het veiliger word?
Ja, een studentenlicentie ofzo. Failquote:Op zaterdag 28 november 2009 13:14 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Windows 7:
Mijn Macje hoef ik nooit opnieuw op te starten. En op OSX heb ik nooit last van processen.quote:Op woensdag 25 november 2009 20:20 schreef remlof het volgende:
[..]
Ja, alleen kabeltjes inpluggen of een CD wisselen is nogal lastig op afstand
Verder kan je opnieuw opstarten, processen killen en starten, alles eigenlijk.
Dan mag je bijbetalen als je klaar bent met studeren.quote:Op zaterdag 28 november 2009 21:21 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Ja, een studentenlicentie ofzo. Fail
Heel Nederland studeert nogquote:Op zaterdag 28 november 2009 21:21 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Als jij gewoon zoals het hoort op een normale user account werkt moet je ook bij Windows je admin password intypen voor er iets gebeurd hoor, ik weet niet wat je allemaal voor onzin uitkraamt?quote:Op zaterdag 28 november 2009 20:56 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Is het niet een groot nadeel, dat je er mee om moet kunnen gaan eer het veilig is? Onder Linux en OSX heb je dat soort kennis niet nodig. Zolang je nergens je root password intypt ben je 100% veilig. En je password intypen doen mensen minder snel dan op Ja klikken.
En wil je software installeren, dan gebruik je het software center onder Ubuntu, of de synaptics packagemanager. Alle software op de cannonicle repository is 100% safe.
Jij bent dan ook de typische Mac user die hier eerder al aangehaald is en alleen denkt beter te kunnen Photoshoppen omdat je een Mac hebtquote:Op zaterdag 28 november 2009 21:23 schreef zovty het volgende:
[..]
Mijn Macje hoef ik nooit opnieuw op te starten. En op OSX heb ik nooit last van processen..
Hoe noem je dit dan?quote:Op zondag 29 november 2009 00:59 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Jij bent dan ook de typische Mac user die hier eerder al aangehaald is en alleen denkt beter te kunnen Photoshoppen omdat je een Mac hebt
Op het moment dat je je met serieuze zaken als webserver hosting (waarom je dat op een Mac wilt doen mag Joost weten..) bezig gaat houden wil je wel volledige controle over processen en de power state van je machine. Dat jij overigens geen invloed hebt over processen is alleen in jouw nadeel (weet je wel wat het is uberhaupt?), maar dat zul je met zo'n door Steve Jobs beheerde ziel wel niet begrijpen
Inderdaad, en UNIX tools als ps, top en kill bestaan helemaal niet onder OS X, wat heb je daar immers aan als Steve Jobs alles voor je regelt. Een terminal of command-line shell bestaat zelfs helemaal niet, want dat hebben de noobs niet nodig. Laat staan dat je er een webserver als Apache op kan draaien, dat zou helemaal mooi wordenquote:Op zondag 29 november 2009 02:20 schreef Nooduitgang het volgende:
[..]
Hoe noem je dit dan?
[ afbeelding ]
Oh.. oeps.
Wat een nitwits heb je ook zeg. Ongelofelijk.
Apache + php + perl + python + ruby on rails voorgeïnstalleerd? Ga toch weg man..quote:Op zondag 29 november 2009 02:42 schreef Henno het volgende:
[..]
Inderdaad, en UNIX tools als ps, top en kill bestaan helemaal niet onder OS X, wat heb je daar immers aan als Steve Jobs alles voor je regelt. Een terminal of command-line shell bestaat zelfs helemaal niet, want dat hebben de noobs niet nodig. Laat staan dat je er een webserver als Apache op kan draaien, dat zou helemaal mooi worden
Hmm, die kende ik nog niet. Werk dan ook niet vaak met OS X, een uurtje of twee per week, en ben altijd lij als ik terug naar Windows mag.quote:Op zondag 29 november 2009 02:20 schreef Nooduitgang het volgende:
[..]
Hoe noem je dit dan?
[ afbeelding ]
Oh.. oeps.
Wat een nitwits heb je ook zeg. Ongelofelijk.
Zo ontzettend herkenbaar!quote:Op zaterdag 28 november 2009 14:31 schreef Wielewagen het volgende:
[..]
Geduld: check, maar dat is puur omdat je het moet leren kennen als je voor het eerst iets met linux doet.
Snel tevreden zijn? No way... na een jaar Ubuntu denk ik iedere keer als ik weer achter een windows-machine zit: "hoe kunnen mensen hier in hemelsnaam mee werken".
Zoals ik eerder al poste: als jij niet met Windows om kunt gaan, dan moet je niet op een administrator account gaan zitten werken waaronder je alles mag. Zowel mijn collega's op het werk als mijn vriendin thuis hebben accounts die dermate dichtgespijkerd zijn dat er niks mis kan gaan. Ik werk zelf altijd op de standaard Administrator account, omdat ik zeker van mezelf ben dat ik weet wat ik doe.quote:Op zaterdag 28 november 2009 20:56 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
En wil je software installeren, dan gebruik je het software center onder Ubuntu, of de synaptics packagemanager. Alle software op de cannonicle repository is 100% safe.
Wat boeit het sowieso dat een Windows licentie een paar euro`tjes kost? Zijn jullie soms allemaal van die krenten die nog geen paar tientjes over hebben, voor iets dat je jarenlang gebruikt?quote:Op zaterdag 28 november 2009 21:21 schreef Bowlingbal het volgende:
Om eerlijk te zijn. Als Linux (Ubuntu in mijn geval) net zo duur was geweest als Windows, dan had ik waarschijnlijk alsnog gekozen van Ubuntu. Het is gewoon veel makkelijker dan Windows en je kunt het helemaal naar je hand zetten. Het heeft niet zoveel met geld te maken.quote:Op zondag 29 november 2009 13:24 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Wat boeit het sowieso dat een Windows licentie een paar euro`tjes kost? Zijn jullie soms allemaal van die krenten die nog geen paar tientjes over hebben, voor iets dat je jarenlang gebruikt?
Macintosh (of Apple) is ook 50% marketing. Jobs heeft het van een hele commerciële kant benaderd en daarmee Apple voor 90% imago gemaakt.quote:Op zondag 29 november 2009 13:24 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Sowieso, kijk eens wat een Macintosh laptop kost met vrijwel PRECIES dezelfde hardware als een HP / Toshiba / Acer laptop. Dan zit je vaak 700 tot 1000 euro hoger.
Maar dan is het wel een Apple! Hip! En als je er dan mee in het openbaar gaat zitten typen (een Starbucks bijvoorbeeld) kan iedereen dat lichtgevende appeltje zien!quote:Op zondag 29 november 2009 13:24 schreef Tuvai.net het volgende:
Sowieso, kijk eens wat een Macintosh laptop kost met vrijwel PRECIES dezelfde hardware als een HP / Toshiba / Acer laptop. Dan zit je vaak 700 tot 1000 euro hoger.
quote:Op zondag 29 november 2009 13:28 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Maar dan is het wel een Apple! Hip! En als je er dan mee in het openbaar gaat zitten typen (een Starbucks bijvoorbeeld) kan iedereen dat lichtgevende appeltje zien!
Leg mij eens precies uit wat je er zo makkelijker aan vind dan. Ik heb zelf ook maar al te vaak met Ubuntu en vooral met Fedora gewerkt, en wat mij dan altijd zo irriteert is dat je zo veel dingen nog handmatig moet gaan zitten installeren en configureren, voordat je kan doen wat je wilt (vooral op gebied van multimedia). Voor mij is een Linux distributie sowieso een no-go; ik werk erg veel met Microsoft SQL Server, Microsoft Visual Studio en Microsoft Office en die lopen uiteraard allemaal niet op Linux. Nu weet ik wel dat je van die alternatiefjes voor dergelijke programma's hebt in Linux, maar dan moet ik weer helemaal overnieuw beginnen om dat over de knie te krijgen.quote:Op zondag 29 november 2009 13:27 schreef Uro het volgende:
[..]
Om eerlijk te zijn. Als Linux (Ubuntu in mijn geval) net zo duur was geweest als Windows, dan had ik waarschijnlijk alsnog gekozen van Ubuntu. Het is gewoon veel makkelijker dan Windows en je kunt het helemaal naar je hand zetten. Het heeft niet zoveel met geld te maken.
Ik heb inderdaad altijd het idee dat van die über vet colle hippe lui een Mac kopen puur vanwege zoiets ja.quote:Op zondag 29 november 2009 13:28 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Maar dan is het wel een Apple! Hip! En als je er dan mee in het openbaar gaat zitten typen (een Starbucks bijvoorbeeld) kan iedereen dat lichtgevende appeltje zien!
Gouwe ouwe discussie!quote:
Je vind het niet vreemd dat je bij jouw besturingsysteem:quote:Op zondag 29 november 2009 13:24 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Zoals ik eerder al poste: als jij niet met Windows om kunt gaan, dan moet je niet op een administrator account gaan zitten werken waaronder je alles mag. Zowel mijn collega's op het werk als mijn vriendin thuis hebben accounts die dermate dichtgespijkerd zijn dat er niks mis kan gaan. Ik werk zelf altijd op de standaard Administrator account, omdat ik zeker van mezelf ben dat ik weet wat ik doe.
Ik kan me de laatste keer dat ik in het register heb moeten rommelen om iets werkende te krijgen in Windows, niet meer herinneren hoor. Voor de rest game ik niet meer dan af en toe ouwe consoles / handhelds te emuleren.quote:Op zondag 29 november 2009 13:46 schreef Uro het volgende:
[..]
Gouwe ouwe discussie!
Nee maar ik kan me verplaatsen in je argumenten. Tot op zekere hoogte vereist Ubuntu ook een vorm van zelfredzaamheid. Als je dat bezit, dan is het totaal geen probleem om erin te werken en verkies je het boven Windows. Juist dat handmatige van Ubuntu (Linux) vind ik heel fijn. Je kunt alles maken zoals jij het wilt. In Windows moet je dan meteen gaan rommelen in het register.
Als je een diehard gamer bent heb je niet zoveel te zoeken in Ubuntu. Maar voor gewoon kantoorgebruik en huis-/tuin-/keukengebruik is het absoluut geschikt. Je moet alleen even de moeite willen doen om je het systeem (en de software) eigen te maken.
Nee, dat vind ik niet vreemd. Ik wil wanneer het nodig is beschikking kunnen hebben over een Administrator account waarmee ik overal in kom. Vooral als ik een applicatie aan het maken ben waar IO operaties en/of het register aan te pas komen, is dat nog wel eens handig.quote:Op zondag 29 november 2009 13:56 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Je vind het niet vreemd dat je bij jouw besturingsysteem:
a) Het helemaal dicht moet timmeren voor je collega's en vriendin
b) Je er als administrator account op kunt werken
Beide punten zijn toch behoorlijk zwak. Het laatste vind ik zelfs rondom gevaarlijk.
Onder Ubuntu is het installeren van applicaties een kwestie van een paar vinkjes voor de applicaties die je wilt zetten, en op "Apply" te drukken. Dat is letterlijk nog geen vijf minuten tijd.quote:Op zondag 29 november 2009 13:57 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Ik kan me de laatste keer dat ik in het register heb moeten rommelen om iets werkende te krijgen in Windows, niet meer herinneren hoor. Voor de rest game ik niet meer dan af en toe ouwe consoles / handhelds te emuleren.Ik spendeer het gros van m'n computertijd voornamelijk aan ontwikkeling (lees: programmeren).
Ik heb Windows 7 sinds deze week pas op m'n laptop geïnstalleerd (ik gebruik het inmiddels al een tijdje op het werk), en afgezien van de aantal uurtjes die het duurde om al m'n programma's en bestanden weer bij elkaar te zoeken en te installeren, ben ik alleen maar enkele minuten bezig geweest om de taakbalk te configureren en m'n thema een beetje persoonlijker te maken. Ik heb zelfs VLC media player deze keer niet hoeven te installeren om m'n AVI bestandjes af te spelen, omdat de nieuwste Windows Media Player dat tegenwoordig standaard al ondersteunt. Ik hoeft wat dat betreft vrijwel niks te doen, om m'n hele PC gebruiksklaar te maken.
In dat geval lijkt het mij veiliger om alsnog op een regulier account te werken, en de programma's die je maakt die IO operaties doen en registers bewerken administrator rechten te geven.quote:Op zondag 29 november 2009 14:00 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Nee, dat vind ik niet vreemd. Ik wil wanneer het nodig is beschikking kunnen hebben over een Administrator account waarmee ik overal in kom. Vooral als ik een applicatie aan het maken ben waar IO operaties en/of het register aan te pas komen, is dat nog wel eens handig.
Overigens valt dat 'helemaal dichttimmeren' ook reuze mee hoor. In geval van mijn vriendin hield het niet meer in dan een 'normaal gebruikersaccount' (in tegenstelling tot een Administrator) aanmaken. En als je het over een bedrijfsnetwerk met een Active Directory hebt, zoals op mijn werk het geval is... tja, doe me dat eens sneller in een niet-Windows omgeving zou ik zeggen.
Als je jezelf echt serieus neemt, kom dan alsjeblieft niet steeds aan met Ubuntuquote:Op zondag 29 november 2009 13:56 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Je vind het niet vreemd dat je bij jouw besturingsysteem:
a) Het helemaal dicht moet timmeren voor je collega's en vriendin
b) Je er als administrator account op kunt werken
Beide punten zijn toch behoorlijk zwak. Het laatste vind ik zelfs rondom gevaarlijk.
Dat is bij Ubuntu allemaal niet nodig. Je installeert het, werkt op een regulier account en her en der moet je je wachtwoord intypen voor extra rechten.
Je hebt het over dat lijstje met standaard applicaties (zoals bijvoorbeeld een webbrowser) die Linux voor je heeft opgenomen? Of wil je zeggen dat je, pak 'm beet, Eclipse (Java + PHP editor), WsFTP en Adobe Photoshop CS4 middels een paar knopjes in je Linux distributies te downloaden en te installeren zijn?quote:Op zondag 29 november 2009 14:00 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Onder Ubuntu is het installeren van applicaties een kwestie van een paar vinkjes voor de applicaties die je wilt zetten, en op "Apply" te drukken. Dat is letterlijk nog geen vijf minuten tijd.
Jij vind het fijner om heel het internet af te struinen naar installatiefiles van je programma's? Waar je, je zegt het zelf, uren mee bezig bent?
Het grote voordeel? Gratis, stabiel en veilig.quote:Op zondag 29 november 2009 14:03 schreef Adames het volgende:
[..]
Als je jezelf echt serieus neemt, kom dan alsjeblieft niet steeds aan met Ubuntu
Ubuntu gebruikers zijn echt de nieuwe mac gebruikers aan het worden. Ze gebruiken het, is leuk om te zeggen dat je het gebruikt, maar eigenlijk weet niemand nou echt het voordeel ervan.
Jij hebt duidelijk nog nooit een applicatie gemaakt waarbij veel debuggen, controleren en testen aan te pas komt. Ook al is het veel beter om een applicatie 'Partially trusted' te maken, kom je er soms niet onderuit om een applicatie handelingen te moeten laten doen, waar bijvoorbeeld potentieel gevaarlijke IO handelingen aan te pas komen. Als ik als ontwikkelaar een dergelijke applicatie aan het schrijven ben, dan wil ik toch niet constant beperkt worden door mijn OS? Dan wil ik toch in alle plekjes moeten kunnen komen zonder al te veel moeite?quote:Op zondag 29 november 2009 14:02 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
In dat geval lijkt het mij veiliger om alsnog op een regulier account te werken, en de programma's die je maakt die IO operaties doen en registers bewerken administrator rechten te geven.
In plaats van wat je nu doet, elk programma laten doen wat hij wilt.
En daar verneuk je je al zwakke tegenargument. Dat lijstje bestaat voornamelijk uit gratis en/of open source software. Kun je er ook commerciële software als Photoshop, Paint Shop Pro, Microsoft Visual Studio, SQL Server, e.d. mee installeren? Nee? Nou dan. Dan weet je ook hoe ik aan die 'paar uurtjes' kom die ik nodig heb gehad, om al mijn (commerciële) programma's te installeren, en mijn plus minus 80 GB aan bestanden weer op de laptop te krijgen, en op de goede plekken neer te zetten. En wat die bestanden betreft, dan heb ik het niet alleen over een paar MP3`tjes en Word-bestandnes, maar ook over databases e.d. die opnieuw ingelezen moeten worden.quote:Op zondag 29 november 2009 14:11 schreef KoekjesTwister het volgende:
O, en onder het Software Center:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Het is allemaal zo gemakkelijk.
Ik zit zo vaak op hardware niveau te werken. Onder Ubuntu geef ik dan even een Sudo commando (terminal of met de rechtermuis), en het programma mag alles doen waar hij zin in heeft. Niks geen "partially trusted". Full rights.quote:Op zondag 29 november 2009 14:16 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Jij hebt duidelijk nog nooit een applicatie gemaakt waarbij veel debuggen, controleren en testen aan te pas komt. Ook al is het veel beter om een applicatie 'Partially trusted' te maken, kom je er soms niet onderuit om een applicatie handelingen te moeten laten doen, waar bijvoorbeeld potentieel gevaarlijke IO handelingen aan te pas komen. Als ik als ontwikkelaar een dergelijke applicatie aan het schrijven ben, dan wil ik toch niet constant beperkt worden door mijn OS? Dan wil ik toch in alle plekjes moeten kunnen komen zonder al te veel moeite?
Ik werk niet met commerciële software, en ik ken weinig mensen die de software die jij noemt echt nodig hebben. En voor die kleine groep mensen hebben we Windows.quote:Op zondag 29 november 2009 14:18 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
En daar verneuk je je al zwakke tegenargument. Dat lijstje bestaat voornamelijk uit gratis en/of open source software. Kun je er ook commerciële software als Photoshop, Paint Shop Pro, Microsoft Visual Studio, SQL Server, e.d. mee installeren? Nee? Nou dan. Dan weet je ook hoe ik aan die 'paar uurtjes' kom die ik nodig heb gehad, om al mijn (commerciële) programma's te installeren.
Dat moet je vooral doen, al je applicaties óf geen rechten, óf alle rechten geven.quote:Op zondag 29 november 2009 14:18 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Ik zit zo vaak op hardware niveau te werken. Onder Ubuntu geef ik dan even een Sudo commando (terminal of met de rechtermuis), en het programma mag alles doen waar hij zin in heeft. Niks geen "partially trusted". Full rights.
quote:Op zondag 29 november 2009 14:20 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Ik werk niet met commerciële software, en ik ken weinig mensen die de software die jij noemt echt nodig hebben. En voor die kleine groep mensen hebben we Windows.
Hebben ze dat eruit gehaald? Daarmee connecte ik altijd op seriele poorten van servers met m'n laptop..quote:Op zondag 29 november 2009 14:07 schreef KoekjesTwister het volgende:
Herinner je HyperTerminal nog? Dat programma was zo slecht dat Windows het er in Vista en 7 maar eruit heeft gelaten.
Dat zeg ik niet, ik zeg enkel dat ik zelf prima met de alternatieven om kan gaan. Verder doe ik freelance softwareontwikkeling in Java, ben ik regelmatig met microprocessors bezig en doe ik ook nog eens webdevelopment in Eclipse. Ik heb ervaring op meer dan hobby-niveau, verder doe ik in deze richting een bachelor opleiding en heb ik twee jaar full-time bij een MKB gewerkt. Tevens werkte een bekende van mij voor IBM, waar, jawel, Linux de preferred desktop was.quote:Op zondag 29 november 2009 14:23 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Ik zie al waar dit heen gaat. Jij bent natuurlijk zo eentje die al die gratis open source meuk gebruikt omdat dat toch 'net zo goed' is als alle commerciële alternatieven?Je vind GIMP natuurlijk net zo goed als Adobe Photoshop, en Corel Paint Shop Pro? Je vind dat hele MONO gebeuren natuurlijk net zo functioneel om mee te dotnetten als Microsoft Visual Studio en IIS?
Ik weet niet in welke kringen jij je begeeft. Waarschijnlijk kringen met veel hobbyisten die verder ook niks spannends doen, of een serieuze baan als, pak 'm beet, web- en/of softwareontwikkelaar of grafisch ontwerper hebben. Ga jij maar eens bij grote, professionele bedrijven kijken, wat die allemaal voor een software gebruiken. Die zitten echt niet met OpenOffice, MONO of GIMP te kutten hoor.![]()
Je bent nog in opleiding (al dan niet een Bachelor) en je hebt wel eens wat freelance klusjes gedaan. Ik zit er inmiddels al jarenlang vuistdiep fulltime in en heb onder andere vrij grote enterprise applicaties geschreven die bijvoorbeeld gebruik moeten maken van het hele gebruikers- en rechtensysteem / policy dat op Active Domain-niveau vastgelegd is. Om nog maar te zwijgen over de inmiddels 12 jaren dat ik me al met web ontwikkeling bezig houd.quote:Op zondag 29 november 2009 14:37 schreef KoekjesTwister het volgende:
Dat zeg ik niet, ik zeg enkel dat ik zelf prima met de alternatieven om kan gaan. Verder doe ik freelance softwareontwikkeling in Java, ben ik regelmatig met microprocessors bezig en doe ik ook nog eens webdevelopment in Eclipse. Ik heb ervaring op meer dan hobby-niveau, verder doe ik in deze richting een bachelor opleiding en heb ik twee jaar full-time bij een MKB gewerkt. Tevens werkte een bekende van mij voor IBM, waar, jawel, Linux de preferred desktop was.
Kerel, waar gaat deze hele discussie over?quote:En als de alternatieven je niet zinnen, dan gebruik je toch Windows?
Wederom een kwestie van het ding goed configureren. Zorg gewoon dat die lui geen vreemde, exotische executables meer kunnen uitvoeren, en je hebt geen last meer van hardnekkige, ongewenste spy/malware.quote:Ik hou er over op. Ik vind dat 90% van de reguliere consumenten beter af is met Ubuntu. Ik duid dan op Henk en Marjan, die er van balen dat hun peperdure Dell laptop na een jaar van gebruik heel traag is geworden, dat de sleep-functie toch niet zo lekker werkt, en ze elke maand weer de buurjongen over de vloer hebben omdat hun zoontje van vijf een game-trainer heeft gedownload die stiekem door een botnetwerk aangestuurd werd.
Dat je een Macintosh zou aanraden voor mensen die enkel wat foto`tjes willen bewerken, een beetje willen internetten en af en toe op een messenger willen hangen to daar aan toe. Op gebied van gebruiksvriendelijkheid staat OSX ver boven Windows en Ubuntu, zolang je er maar geen spannende/technische dingen mee wilt doen. Maar Ubuntu aanraden voor de gemiddelde huis-, tuin- en keukencomputergebruiker? Dat gaat me ietwat te ver. Zoals ook KoekjesTwister eerder al aangaf, zul je jezelf moeten kunnen redden en redelijk verstand van zaken moeten hebben, als je Ubuntu helemaal gebruiksklaar en geconfigureerd wilt hebben. Het is totaal niet gebruiksvriendelijk voor digibeten.quote:Op zondag 29 november 2009 14:45 schreef Bowlingbal het volgende:
De vergelijkingen gaan een beetje mank. Ubuntu zie ik als een Volkswagen Golf, maar dan gratis. Geschikt voor de meeste dingen zoals browsen, gemiddeld kantoorwerk met OpenOffice en een beetje afbeeldingen bewerken met GIMP. Het is betrouwbaar, veilig, snel, en wijst redelijk voor zich.
Windows zie ik als een Ferrari, maar dan niet meer gratis. Wil je afbeeldingen bewerken met Photoshop (wat waarschijnlijk beter is dan GIMP, maar ik heb geen Photoshop) dan mag je daar ook extra voor betalen. Wil je kantoorwerk doen met Office, wat volgens mij gelijk is aan OpenOffice, dan mag je daar ook weer voor betalen. Het grote verschil is, is dat er voor Windows ook veel meer programma's en daarmee ook veel meer games zijn. Aan de andere kant ben ik van mening dat games nu echt voor consoles is. Kijk naar de game Modern Warfare 2, 2% gaat naar de PC, de rest naar consoles. Echt typische PC-games als World of Warcraft draaien dan weer prima op Ubuntu.
Windows en Ubuntu zijn dus verschillende dingen. Wil je alleen browsen, gemiddeld kantoorwerk doen zonder speciale dingen en wat muziek luisteren? (Wat de meeste mensen met een PC doen.) Dan is Ubuntu prima. Wil je echt Photoshop of Windows-only software gebruiken, dan is een PC of Apple misschien beter.
Gek hé, zo'n standaard.quote:Op zondag 29 november 2009 15:23 schreef Nooduitgang het volgende:
Sommige mensen zijn zo vastgeroest in de Windows wereld dat ze nooit hun ongelijk zullen toegeven.
Helaas voor jou, dat kan dus wel. Je noemt alleen nu een lijstje met windows-programma's, dus deze specifieke programma's inderdaad niet, maar sinds kort kunnen commerciële programma's ook in de repositories als ze dat willen.quote:Op zondag 29 november 2009 14:18 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
En daar verneuk je je al zwakke tegenargument. Dat lijstje bestaat voornamelijk uit gratis en/of open source software. Kun je er ook commerciële software als Photoshop, Paint Shop Pro, Microsoft Visual Studio, SQL Server, e.d. mee installeren? Nee? Nou dan.
Volgens mij is Ubuntu geschikt voor 2 groepen mensen:quote:Op zondag 29 november 2009 15:24 schreef Tuvai.net het volgende:
Iemand die in de ICT zit zal zeker overweg kunnen met een Linux distributie, maar voor de rest ook niemand vind ik. Ik neem als voorbeeld mijn vader, die fotograaf is. Die gebruikt inmiddels al bijna 20 jaren een computer en kan er ook goed mee overweg. Die heeft heel veel gebruikerservaring, maar verder totaal geen technische kennis. Als ik hem een Linux distributie zou voorschotelen, zou die gek worden. Hetzelfde zou met mijn vriendin gebeuren. Die heeft ook al flink wat jaren gebruikerservaring, maar technische kennis? Ho maar.
Niet iedereen is ICT`er. In feite is Linux geschikt voor computergebruikers met technische kennis, al dan niet een technische / IT achtergrond. OSX is daarentegen weer een ander verhaal, dat is prima geschikt voor computergebruikers als mijn vader en vriendin, die geen spannende / technische dingetjes doen, omdat het gebruiksvriendelijk is en zichzelf wijst.
Potdomme zeg. Af en toe het Internet op moeten op een bepaald programma`tje op te zoeken is mijn inziens niet bepaald een urenlang durend en intensief karwei.quote:Op zondag 29 november 2009 15:38 schreef Wielewagen het volgende:
Helaas voor jou, dat kan dus wel. Je noemt alleen nu een lijstje met windows-programma's, dus deze specifieke programma's inderdaad niet, maar sinds kort kunnen commerciële programma's ook in de repositories als ze dat willen.
Het tegenovergestelde is eerder waar. Het is het allermakkelijkste OS om te installeren wat ik ooit gezien heb. Configureren en gebruiksklaar maken? Dat komt er uberhaupt niet in voor. Niets geen gezeik met drivers e.d., software installeren was nog nooit zo makkelijk en hulp is er in overvloed op de ubuntu-fora.quote:Op zondag 29 november 2009 15:12 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Maar Ubuntu aanraden voor de gemiddelde huis-, tuin- en keukencomputergebruiker? Dat gaat me ietwat te ver. Zoals ook KoekjesTwister eerder al aangaf, zul je jezelf moeten kunnen redden en redelijk verstand van zaken moeten hebben, als je Ubuntu helemaal gebruiksklaar en geconfigureerd wilt hebben. Het is totaal niet gebruiksvriendelijk voor digibeten.
Heb je helemaal gelijk in, in Ubuntu is het een kwestie van aanklikken, betalen met credit-card, en dat downloaden en installeren gaat vervolgens volledig automatisch.quote:Op zondag 29 november 2009 15:45 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Potdomme zeg. Af en toe het Internet op moeten op een bepaald programma`tje op te zoeken is mijn inziens niet bepaald een urenlang durend en intensief karwei.Heel mooi zo'n lijstje in Ubuntu waar een hoop software middels een paar klikken al mee gedownload kan worden, maar het BLIJFT een erg gelimiteerde lijst waar je dus voornamelijk de open source alternatieven op alle degelijke programma's vind. En als je het over commerciële software hebt, is het nooit een kwestie van 'effe' downloaden, installeren en meteen gebruiken, in welk OS dan ook.
Je hebt een punt met je eerste puntje (quote:Op zondag 29 november 2009 15:42 schreef Wielewagen het volgende:
1) Mensen met totaal geen computerervaring, die nog niet "verpest" zijn door windows. Die zullen geen omschakelproblemen hebben en waarschijnlijk veel sneller mee overweg kunnen dan met windows.
2) Mensen die het leuk vinden om hun horizon op OS-gebied te verbreden, en die bereid zijn er dus wat tijd in te steken om er mee om te leren gaan.
Wanneer is de laatste keer dat je een dikke web server (laat staan een serverpark) waar OSX op draait, hebt gezien? Of een dik bedrijfsnetwerk met een Active Directory dat vanaf een Mac draait?quote:Op zondag 29 november 2009 16:07 schreef Nooduitgang het volgende:
Hoezo is OS X niet geschikt voor "spannende / technische dingen"?
Sja, kijk daar heb je een punt. Elke keer als ik in een datacenter ben draait inderdaad alles op Windows.quote:Op zondag 29 november 2009 16:18 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Wanneer is de laatste keer dat je een dikke web server (laat staan een serverpark) waar OSX op draait, hebt gezien? Of een dik bedrijfsnetwerk met een Active Directory dat vanaf een Mac draait?
Toch draait 60% van alle servers op Linux.quote:Op zondag 29 november 2009 16:27 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Sja, kijk daar heb je een punt. Elke keer als ik in een datacenter ben draait inderdaad alles op Windows.
Ik dacht zelf dat op wereldwijd niveau alle servers op Windows draaide? Linux is toch voor hobbyisten?quote:Op zondag 29 november 2009 16:29 schreef cheese. het volgende:
[..]
Toch draait 60% van alle servers op Linux.
Tering, gast, wat ben jij irritant. Ga je nu echt elke kleinste opportuniteit aangrijpen om Windows (en dienst gebruikers) af te zeiken nemen, nota bene door mij woorden (al dan niet op sarcastische wijze) in de mond te leggen? Dat Linux op het gebied van web servers inderdaad geprefereerd wordt over Windows servers is een feit. Mij zie je nergens beweren dat Windows web servers beter zijn dan *nix / Linux webservers. Ik ben naast dotnetter immers ook een fanatieke PHP`er. Maar we hadden het nou eenmaal over OSX, en dat faalt gewoon keihard als het op web servers aan komt. Je zou denken dat begrijpend lezen toch wel een bekend fenomeen is voor iemand die met z'n Bachelor bezig is.quote:Op zondag 29 november 2009 16:27 schreef KoekjesTwister het volgende:
[..]
Sja, kijk daar heb je een punt. Elke keer als ik in een datacenter ben draait inderdaad alles op Windows.
Ubuntu is voor Linuxbeginners. Voor de meer ervaren gebruiker is het te eenvoudig (lees: er worden achter de gebruiker om te veel onnodige libs geïnstalleerd.)quote:Op zondag 29 november 2009 15:42 schreef Wielewagen het volgende:
[..]
Volgens mij is Ubuntu geschikt voor 2 groepen mensen:
1) Mensen met totaal geen computerervaring, die nog niet "verpest" zijn door windows. Die zullen geen omschakelproblemen hebben en waarschijnlijk veel sneller mee overweg kunnen dan met windows.
2) Mensen die het leuk vinden om hun horizon op OS-gebied te verbreden, en die bereid zijn er dus wat tijd in te steken om er mee om te leren gaan.
Dat OS X niet de beste keuze is voor een webserver zal ik niet ontkennen. Weliswaar een betere keuze dan Windows, maar niet de beste. Dat is Linux.quote:Op zondag 29 november 2009 16:18 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Wanneer is de laatste keer dat je een dikke web server (laat staan een serverpark) waar OSX op draait, hebt gezien? Of een dik bedrijfsnetwerk met een Active Directory dat vanaf een Mac draait?
Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op.quote:Op zondag 29 november 2009 18:49 schreef Nooduitgang het volgende:
Dat OS X niet de beste keuze is voor een webserver zal ik niet ontkennen. Weliswaar een betere keuze dan Windows, maar niet de beste. Dat is Linux.
Weet ik wel. Maar OS X schijnt mindere performance te hebben met MySQL dan Linux. Vandaar.quote:Op maandag 30 november 2009 18:47 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Je gaat zeker ook verkondigen dat *BSD niet geschikt is om Apache op te draaien.
OSX is UNIX, OFFICIEEL.
Niet direct, maar webservers zonder MySQL zie je zelden. Of het moet dan een Windows server met ASP en MSACCESS zijn, maar daar moet ik sowieso niks van hebben.quote:Op maandag 30 november 2009 19:14 schreef slacker_nl het volgende:
Apache heeft niks met mysql te maken.
Ik draai toch anders best wat webservers zonder mysql.quote:Op maandag 30 november 2009 20:24 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Niet direct, maar webservers zonder MySQL zie je zelden. Of het moet dan een Windows server met ASP en MSACCESS zijn, maar daar moet ik sowieso niks van hebben.
Met Wine kan je prima photoshop draaien onder linux en dat MICROSOFT VISUAL STUDIO er niet onder draait lijkt me godverdomme nogal wiedes. Dat is een ontwikkelomgeving voor windows. halloquote:Op zondag 29 november 2009 14:18 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
En daar verneuk je je al zwakke tegenargument. Dat lijstje bestaat voornamelijk uit gratis en/of open source software. Kun je er ook commerciële software als Photoshop, Paint Shop Pro, Microsoft Visual Studio, SQL Server, e.d. mee installeren? Nee? Nou dan. Dan weet je ook hoe ik aan die 'paar uurtjes' kom die ik nodig heb gehad, om al mijn (commerciële) programma's te installeren, en mijn plus minus 80 GB aan bestanden weer op de laptop te krijgen, en op de goede plekken neer te zetten. En wat die bestanden betreft, dan heb ik het niet alleen over een paar MP3`tjes en Word-bestandnes, maar ook over databases e.d. die opnieuw ingelezen moeten worden.
Dat staat allemaal totaal los van het configureren van Windows.
Ja en alle concumenten zitten natuurlijk met hun braaf gekochte photoshop programma van ¤ 800 te werkenquote:Op zondag 29 november 2009 14:23 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Ik zie al waar dit heen gaat. Jij bent natuurlijk zo eentje die al die gratis open source meuk gebruikt omdat dat toch 'net zo goed' is als alle commerciële alternatieven?Je vind GIMP natuurlijk net zo goed als Adobe Photoshop, en Corel Paint Shop Pro? Je vind dat hele MONO gebeuren natuurlijk net zo functioneel om mee te dotnetten als Microsoft Visual Studio en IIS?
Ik weet niet in welke kringen jij je begeeft. Waarschijnlijk kringen met veel hobbyisten die verder ook niks spannends doen, of een serieuze baan als, pak 'm beet, web- en/of softwareontwikkelaar of grafisch ontwerper hebben. Ga jij maar eens bij grote, professionele bedrijven kijken, wat die allemaal voor een software gebruiken. Die zitten echt niet met OpenOffice, MONO of GIMP te kutten hoor.![]()
Er zijn zo een paar woorden die er voor kunnen zorgen dat een topic lang door loopt. Denk hierbij aan elk mogelijk besturingssysteem of geloof.quote:
quote:Op zondag 6 december 2009 20:20 schreef hamkaastosti het volgende:
hebben jullie het nou nog steeds over de beerput die linux heet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |