FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Rijden met aanhangsel (bijv caravan)
CyclingGirlwoensdag 25 november 2009 @ 14:30
Een vriendin van mij die gaat voor het eerst met een caravan op pad. Die heeft ooit eens zo een cursus gevolgt van hoe te rijden met een caravan maar die is bang dat ze het een en ander is vergeten.

Nu heb ik dus een vraag. Stel je heb je caravan achter je auto en je moet achteruit rijden om vervolgens rechts de straat uit te kunnen. Moet je dan naar links of rechts draaien met je stuur want ik heb even op google gekregen en volgens mij zag ik ergens staan dat je met een caravan erachter net dan de andere kant op moet sturen bij het achteruit rijden. Zij heeft weer gelezen dat het niet uit maakt. Wat o wat is het of moeten we haar gewoon weer op cursus sturen?
rene90woensdag 25 november 2009 @ 14:32
Even logisch nadenken en dan weet je het Ga gewoon wat oefenen op een parkeerterrein, dat is de beste oefening.
invinewoensdag 25 november 2009 @ 14:34
Hangt van de stand van de caravan af, gewoon zoals rene90 zegt; lekker oefenen op een (leeg) parkeerterrein!
Five_Horizonswoensdag 25 november 2009 @ 14:39
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:30 schreef CyclingGirl het volgende:
Een vriendin van mij die gaat voor het eerst met een caravan op pad. Die heeft ooit eens zo een cursus gevolgt van hoe te rijden met een caravan maar die is bang dat ze het een en ander is vergeten.

Nu heb ik dus een vraag. Stel je heb je caravan achter je auto en je moet achteruit rijden om vervolgens rechts de straat uit te kunnen. Moet je dan naar links of rechts draaien met je stuur want ik heb even op google gekregen en volgens mij zag ik ergens staan dat je met een caravan erachter net dan de andere kant op moet sturen bij het achteruit rijden. Zij heeft weer gelezen dat het niet uit maakt. Wat o wat is het of moeten we haar gewoon weer op cursus sturen?
Als je auto er recht voor staat, dan draai je je auto eerst naar links en daarna naar rechts. (zoals gezegd: even logisch nadenken; eerst duw je de dissel naar links en daarna volg je met je auto gewoon de bocht met je caravan)

Corrigeren werkt ook zo: als je rechtachteruit rijdt en je ziet in je (bijv.) rechtspiegel je caravan 'uitwijken naar rechts, dan stuur je ook naar rechts.


Maar goed: als zij denkt dat het niet uitmaakt welke kant je opstuurt, moet ze maar niet gaan rijden
Chinlesswoensdag 25 november 2009 @ 14:48
En de kant dat je opstuurd, dus naar links draaiend, gaat jou caravan ook naar links.
CyclingGirlwoensdag 25 november 2009 @ 14:50
Ik ga er niet meer rijden hoor Zij gaat dat doen ik kijk wel uit lol. Ik ben allang blij dat het parkeren goed gaat Maar het is denk ik idd verstandig om maar eens op een lege parking te gaan proberen. Zij heeft al 5 jaar haar rijbewijs.
Five_Horizonswoensdag 25 november 2009 @ 14:54
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:48 schreef Chinless het volgende:
En de kant dat je opstuurd, dus naar links draaiend, gaat jou caravan ook naar links.
Uh, nee?

/ = auto achteruit naar links
\ = aanhanger naar rechts

[ Bericht 1% gewijzigd door Five_Horizons op 25-11-2009 15:02:08 ]
Zolenawoensdag 25 november 2009 @ 14:55
Ik ben vrouw en heb mijn aanhangerrijbewijs moeten halen.

Hierbij de vrouwenezelsbruggetje (of mannen die het ook niet snappen) om te onthouden waarheen je moet sturen.
quote:
Je moet sturen naar de kant waar je de aanhanger/caravan teveel ziet in je zijspiegel.
aldus mijn toenmalige instructeur.

Verder niet gaan nadenken want dan stuur je absoluut de verkeerde kant op (mijn ervaring, en met dit trucje stuur ik heel professioneel naar achteren altijd).

(*Disclaimer, werkt niet bij schamelwagens....)
Klonkwoensdag 25 november 2009 @ 14:57
alle baggeraars en grappige figuren opzouten, jullie berichtjes zijn niet voor niets weggehaald
Barcaconiawoensdag 25 november 2009 @ 15:01
Zoals Five_Horizons al zegt:
quote:
/---/

|---|
Zo ga je met de aanhanger een bocht achteruit naar links. Je moet wel op tijd tegensturen om je aanhanger niet te verliezen. Dan moet je de wielen andersom zetten om de aanhanger netjes om de bocht te leiden.
CyclingGirlwoensdag 25 november 2009 @ 15:01
Je hoeft toch voor een caravan niet verplicht BE te hebben, hangt er toch vanaf hoe groot de caravan is? Ik ben wel aan het denken om mijn E ook te halen, niet omdat ik met de caravan op vakantie wil maar gewoon omdat het mij wel handig lijkt
CyclingGirlwoensdag 25 november 2009 @ 15:03
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:54 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Uh, nee?

/ = auto achteruit naar links
\ = aanhanger naar rechts
Dus / bij deze stuur je de auto achteruit naar links en gaat de aanhanger ook die kant op? Dus eigenlijk hetzelfde.
Barcaconiawoensdag 25 november 2009 @ 15:03
Regels:

Totale span mag niet meer dan 3500 kilo wegen.
Aanhanger mag niet zwaarder zijn dan auto

Ongeremd mag je maximaal 750kilo trekken.

Dan mag je met alleen B rijden. Er zitten misschien nog wat haken en ogen aan maar dit zijn de regels zo'n beetje.
Barcaconiawoensdag 25 november 2009 @ 15:04
quote:
Op woensdag 25 november 2009 15:03 schreef CyclingGirl het volgende:

[..]

Dus / bij deze stuur je de auto achteruit naar links en gaat de aanhanger ook die kant op? Dus eigenlijk hetzelfde.
Ik zal even een paint voor je maken om het duidelijk te maken
Five_Horizonswoensdag 25 november 2009 @ 15:04
quote:
Op woensdag 25 november 2009 15:01 schreef CyclingGirl het volgende:
Je hoeft toch voor een caravan niet verplicht BE te hebben, hangt er toch vanaf hoe groot de caravan is? Ik ben wel aan het denken om mijn E ook te halen, niet omdat ik met de caravan op vakantie wil maar gewoon omdat het mij wel handig lijkt
Neuh. Ik heb alleen B en ik heb een caravan met een maximaal toelaatbaar gewicht van 1300 kg. Doordat de auto zelf 1500 kg weegt, kan dat.

De regel is:

Maximaal 750 kg toelaatbaar gewicht, maar zwaarder mag, zolang het getrokken voertuig maar niet zwaarder is dan het trekkende voertuig en de gezamelijke trein qua maximaal toelaatbaar gewicht niet zwaarder is dan 3500 kg.
CyclingGirlwoensdag 25 november 2009 @ 15:04
hihihi super cool.
Five_Horizonswoensdag 25 november 2009 @ 15:05
quote:
Op woensdag 25 november 2009 15:03 schreef CyclingGirl het volgende:

[..]

Dus / bij deze stuur je de auto achteruit naar links en gaat de aanhanger ook die kant op? Dus eigenlijk hetzelfde.
Nee,

/ = auto
\ = caravan

Five_Horizonswoensdag 25 november 2009 @ 15:06
quote:
Op woensdag 25 november 2009 15:01 schreef Barcaconia het volgende:
Zoals Five_Horizons al zegt:
[..]

Zo ga je met de aanhanger een bocht achteruit naar links. Je moet wel op tijd tegensturen om je aanhanger niet te verliezen. Dan moet je de wielen andersom zetten om de aanhanger netjes om de bocht te leiden.
Ja, precies. Dat was in mijn verhaal niet duidelijk: je moet in de bocht wel tegensturen, anders schaar je je combinatie.
CyclingGirlwoensdag 25 november 2009 @ 15:09
quote:
Op woensdag 25 november 2009 15:05 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nee,

/ = auto
\ = caravan


ow lol nou snap ik m, als je auto achter links stuur gaat de caravan naar rechts. Dus tegen de stroom in.
Chinlesswoensdag 25 november 2009 @ 15:10
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:54 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Uh, nee?

/ = auto achteruit naar links
\ = aanhanger naar rechts
Ik weet in iedergeval dat je het tegenovergestelde moet sturen, maar ja ik rij ook niet dagelijks met een caravan
CyclingGirlwoensdag 25 november 2009 @ 15:11
Nou ze gaat maar eerst lekker oefenen op een parkeerterrein. Ze heeft ooit eens een caravan gereden (zegt ze). Ik begin er voorlopig niet aan. Ik vind het al lastig zat zo de eerste week met mijn eigen auto. En daarbij hoef ik gelukkig niet na te denken of ik nou naar links of rechts moet sturen.
Five_Horizonswoensdag 25 november 2009 @ 15:11
quote:
Op woensdag 25 november 2009 15:09 schreef CyclingGirl het volgende:

[..]

ow lol nou snap ik m, als je auto achter links stuur gaat de caravan naar rechts. Dus tegen de stroom in.
Yup.

Zo stuur je de caravan dus de bocht in. Ín die bocht stuur je weer naar rechts om überhaupt de bocht te kunnen maken en stuur je daarna langzaam weer terug naar het midden om de hele combinatie recht te krijgen.
Barcaconiawoensdag 25 november 2009 @ 15:13


Ik heb het maar even getekend en ingescand
Five_Horizonswoensdag 25 november 2009 @ 15:14
Ik vind een fimpje toch duidelijker, hoor... kun je niet even naar buiten gaan en in de auto stappen?
CyclingGirlwoensdag 25 november 2009 @ 15:15
lol ik snap nu iig dat je moet tegen sturen. Ik ga wel met haar mee oefenen
Barcaconiawoensdag 25 november 2009 @ 15:17
quote:
Op woensdag 25 november 2009 15:14 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik vind een fimpje toch duidelijker, hoor... kun je niet even naar buiten gaan en in de auto stappen?
Ik heb geen aanhanger hier staan Jammer.
Five_Horizonswoensdag 25 november 2009 @ 15:17
Ah, twee vrouwen, een auto én een caravan. Gezien onze moeite, moet dat natuurlijk wel een filmpje opleveren
Barcaconiawoensdag 25 november 2009 @ 15:19
quote:
Op woensdag 25 november 2009 15:17 schreef Five_Horizons het volgende:
Ah, twee vrouwen, een auto én een caravan. Gezien onze moeite, moet dat natuurlijk wel een filmpje opleveren
Dat vind ik nu ook. Ik wil wel eens zien hoe dat er uit gaat zien
CyclingGirlwoensdag 25 november 2009 @ 15:22
lol nou misschien heeft ze wel een camera.
swarmahoerwoensdag 25 november 2009 @ 15:25
kijk of je een kleine aanhanger ergens vandaan kan toveren om te oefenen
Barcaconiawoensdag 25 november 2009 @ 15:28
quote:
Op woensdag 25 november 2009 15:25 schreef swarmahoer het volgende:
kijk of je een kleine aanhanger ergens vandaan kan toveren om te oefenen
Kleine aanhanger is lastiger dan een grotere caravan. Vanwege de korte afstand van het draaipunt (kogel) tot de assen draaien die dingen heel snel en verlies je hem direct als je te ver tegenstuurt. Een caravan heeft de assen verder van de kogel af zitten en daardoor stuurt het veel rustiger.

Daarom is een trekker-oplegger achteruit zetten zo makkelijk omdat je een enorme lengte tussen kingpin en hart van de assen hebt. Die draaien heel rustig in.
Tenzij je weer stuurassen monteert. Die sturen uiteraard veel nauwkeuriger achteruit maar die ben je dan weer sneller kwijt.
swarmahoerwoensdag 25 november 2009 @ 15:35
quote:
Op woensdag 25 november 2009 15:28 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Kleine aanhanger is lastiger dan een grotere caravan. Vanwege de korte afstand van het draaipunt (kogel) tot de assen draaien die dingen heel snel en verlies je hem direct als je te ver tegenstuurt. Een caravan heeft de assen verder van de kogel af zitten en daardoor stuurt het veel rustiger.

Daarom is een trekker-oplegger achteruit zetten zo makkelijk omdat je een enorme lengte tussen kingpin en hart van de assen hebt. Die draaien heel rustig in.
Tenzij je weer stuurassen monteert. Die sturen uiteraard veel nauwkeuriger achteruit maar die ben je dan weer sneller kwijt.
daarom is die juist goed om mee te oefenen
Barcaconiawoensdag 25 november 2009 @ 15:36
Ik vind het alleen maar frustratie, die dingen ben je direct kwijt dus dat krijg je nooit fatsoenlijk onder de knie
CyclingGirlwoensdag 25 november 2009 @ 15:40
Het door bochten sturen heeft ze wel al geoefend enzo maar dat gaan we alsnog op de parking doen. Alleen het achteruit rijden vanuit bijv. een parkeerplaats en naar naar links of rechts rijden. Dat was het meer. Als je met de personenauto alleen met je neus naar rechts wil moet je toch naar links draaien als je achteruit rijdt.

links... rechts...links...rechts we gaan het gewoon doen want volgens mij raak ik het nu helemaal kwijt lol.
Barcaconiawoensdag 25 november 2009 @ 15:49
quote:
Op woensdag 25 november 2009 15:40 schreef CyclingGirl het volgende:
Het door bochten sturen heeft ze wel al geoefend enzo maar dat gaan we alsnog op de parking doen. Alleen het achteruit rijden vanuit bijv. een parkeerplaats en naar naar links of rechts rijden. Dat was het meer. Als je met de personenauto alleen met je neus naar rechts wil moet je toch naar links draaien als je achteruit rijdt.

links... rechts...links...rechts we gaan het gewoon doen want volgens mij raak ik het nu helemaal kwijt lol.
Kijk mijn tekening dan en stel je voor wat de auto doet bij het insturen. Je caravan volgt gewoon precies wat je auto doet. Neem er een schaar bij en maak die een paar keer open en dicht, kijk dan wat de voor en achterkant doen
Ze noemen een omgeknikte aanhanger niet voor niks scharen
CyclingGirlwoensdag 25 november 2009 @ 15:54
lol dat is een goeie
noutiewoensdag 25 november 2009 @ 16:34
Eest de aanhanger de bocht om en dan de auto. Als je dat onthoud, dan gaat het altijd goed.