FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Ebay miskoop terugsturen
quo_woensdag 25 november 2009 @ 00:33
Ik heb van allerlei dingen uit HongKong gekocht via Ebay en dat ging altijd goed. Snel, spotgoedkoop en goed genoeg van kwaliteit.

Een 16GB USB stick voor 8 euro in je eigen brievenbus is natuurlijk te mooi om waar te zijn, maar je kan nooit weten. En als het mis gaat een mooie gelegenheid om de paypal kopersbescherming te testen.

En wederom werd ik op mijn wenken bediend.
Eerst wilde het ding maar niet komen en alvast een claim ingediend. De gestelde tijd voor afhandeling was bijna om en ja hoor daar was ie dan.
Meteen even testen met H2testw, en inderdaad een opgepimpte 500 MB chip die in windows gezien word als 16 GB. En je kan er inderdaad 16 GB naar toe schrijven. Probleem is dat je je data nooit meer terug kunt halen. Een zeer solide aziatisch write-only-memory dus.

Eerlijk als ik ben keurig de claim van "niet ontvangen" ingetrokken en een nieuwe aangemaakt vanwege afwijkend product. Loopt alllemaal netjes maar in dit pokerspel zegt de verkoper dat hij het geld terugstort als ik de stick terugstuur. Dat ga ik dus doen maar Paypal eist dat je dat doet via een te volgen verzending of op zijn minst met bewijs van verzending.

En nu wordt het lastig en interessant.
Hoe stuur ik dat op de vereiste manier terug op een manier die minder dan 8 euro kost?
Ik ga er van uit dat meneer de chinees er op gokt dat de meerderheid van zijn klanten het niet de moeite waard vind en het daarom maar laat zitten. Heeft hij in elk geval een paar dollar per stuk verdiend.
Ik zal 'm krijgen

Die 8 euro interesseert me geen drol, die heb ik al afgeschreven met het nemen van de gok. Maar ik wil er ook geen extra geld aan uit geven. Het verzenden moet dus gebeuren voor maximaal 8 euro.

Op de site van TNT kan ik niet goed aan de weet komen wat het me gaat kosten en ook de uitleg over priority en douane formulieren is me niet geheel duidelijk.

Wie heeft een idee of ervaring op dit vlak?
FunkyHomosapienwoensdag 25 november 2009 @ 00:36
tvp.

mag ik wat meer weten over die usb stick? hoe heet zoiets?
#ANONIEMwoensdag 25 november 2009 @ 00:36
vraag even bij het chinese gadget topic in gc. Daar krijg je 100% antwoord.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2009 00:36:54 ]
quo_woensdag 25 november 2009 @ 00:42
quote:
Op woensdag 25 november 2009 00:36 schreef FunkyHomosapien het volgende:
mag ik wat meer weten over die usb stick? hoe heet zoiets?
Ik snap je vraag niet geloof ik. Maar het artikel heette "16GB USB 2.0 Thumb Drive Flash Memoy Pen"
Ze hebben daar blijkbaar ook moeite met het schrijven van de "R"
Marijkezwollewoensdag 25 november 2009 @ 00:43
Ik zou gewoon even naar het postkantoor gaan morgen en vragen wat het meest goedkoop is. Als je em in een enveloppe propt met het adres erop kun je em daar meteen laten frankeren Douane formuliertje is alleen dat je moet invullen wat er inzit, die hebben ze daar ook
FunkyHomosapienwoensdag 25 november 2009 @ 00:44
quote:
Op woensdag 25 november 2009 00:42 schreef quo_ het volgende:

[..]

Ik snap je vraag niet geloof ik. Maar het artikel heette "16GB USB 2.0 Thumb Drive Flash Memoy Pen"
Ze hebben daar blijkbaar ook moeite met het schrijven van de "R"
ik bedoel dit:

"en inderdaad een opgepimpte 500 MB chip die in windows gezien word als 16 GB. En je kan er inderdaad 16 GB naar toe schrijven. Probleem is dat je je data nooit meer terug kunt halen. Een zeer solide aziatisch write-only-memory dus."

nog nooit van gehoord, daarom wilde ik even vragen hoe dit verschijnsel heet.
Marijkezwollewoensdag 25 november 2009 @ 00:46
quote:
Op woensdag 25 november 2009 00:44 schreef FunkyHomosapien het volgende:

[..]

ik bedoel dit:

"en inderdaad een opgepimpte 500 MB chip die in windows gezien word als 16 GB. En je kan er inderdaad 16 GB naar toe schrijven. Probleem is dat je je data nooit meer terug kunt halen. Een zeer solide aziatisch write-only-memory dus."

nog nooit van gehoord, daarom wilde ik even vragen hoe dit verschijnsel heet.
Dat gebeurd helaas heel veel. Een USB stick moet je om die reden gewoon lekker hier in NL halen, in een gewone winkel. Wat ze dan doen is de chip modden, zodat het lijkt alsof er meer geheugen opzit dan dat er werkelijk is. Hierdoor verlies je dus gewoon al je data, want schrijven gaat wel maar teruglezen niet.
Poepoogwoensdag 25 november 2009 @ 01:11
Gewoon zeggen dat je hem niet ontvangen hebt, lekker makkelijk en je hebt je geld terug, helaas pas na ongeveer 3 weken of zo.
Sjechovwoensdag 25 november 2009 @ 01:52
In deze situatie heb ik al een paar keer gezeten.
Als je slim bent maak je er een negatieve feedback van.
Daar zijn ze namelijk niet blij mee (of dreig ermee).
In alle situaties heb ik mijn geld terug gekregen en bovendien mocht ik de stick houden (jaja)
quo_woensdag 25 november 2009 @ 08:25
Negatieve feedback gaat niet lukken.
Ik kreeg een email van abay waarin werd aangeraden een claim in te dienen bij paypal en waarin werd vermeld dat de verkoper zijn account was verwijderd.
bug_me_not2woensdag 25 november 2009 @ 09:44
quote:
Ik zou gewoon even naar het postkantoor gaan morgen en vragen wat het meest goedkoop is.
Maar daar heb je niks aan want als je niet kan aantonen dat je het verzonden hebt (en nee, een bonnetje neemt Paypal geen genoegen mee) dan zal de verkoper natuurlijk gaan ontkennen dat hij de USB stick heeft teruggekregen -> Kan je dus fluiten naar je geld van Paypal
quote:
Gewoon zeggen dat je hem niet ontvangen hebt, lekker makkelijk en je hebt je geld terug, helaas pas na ongeveer 3 weken of zo.
Goede tip! TS heeft dus eerst een officiele klacht ingediend dat het ontvangen object niet aan de verwachtingen voldoet en nu moet hij dus ineens een officiele klacht indienen dat hij het object eigenlijk nooit ontvangen heeft. 3x raden wat de reactie van Paypal zal zijn...
quote:
En als het mis gaat een mooie gelegenheid om de paypal kopersbescherming te testen.]
Nobel streven, maar ik had je zo ook al kunnen vertellen dat de kopersbescherming van Paypal op zowel eBay als marktplaats helemaal niets voorsteld. Het lijkt leuk, maar ze hebben zoveel regeltjes en uitzonderingssituaties dat als je een claim indient ze altijd wel een manier vinden om vooral toch niet te hoeven uit te betalen...
Poepoogwoensdag 25 november 2009 @ 12:55
quote:
Op woensdag 25 november 2009 09:44 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]


Goede tip! TS heeft dus eerst een officiele klacht ingediend dat het ontvangen object niet aan de verwachtingen voldoet en nu moet hij dus ineens een officiele klacht indienen dat hij het object eigenlijk nooit ontvangen heeft. 3x raden wat de reactie van Paypal zal zijn...
Uh ja dus gewoon volgende keer meteen een klacht indienen dat het niet ontvangen is, en daar bij blijven?
vedawoensdag 25 november 2009 @ 13:26
Als je naar het postkantoor gaat, vertellen ze je, dat een brief een ding is die door de brievenbus past, en een pakket alles wat niet past. Een usb stick past door de brievenbus. Stop hem in een enveloppe met wat plastic eromheen ofzo en ga ermee naar het postkantoor.

Als je hier kijkt:
http://www.tntpost.nl/voo(...)nd/wat-kost-het.aspx
Zie je dat brievenpost buitenland helemaal niet zo duur is. Hoeveel weegt zo'n stick? 20 - 50 g.? Dan ben je "EUR 1,90" kwijt om te versturen. Dat is dus goed te doen

edit: Lees nu pas de rest van de reacties. Kopersbescherming op ebay 1 keer getest, werkte goed Netjes mijn 20 euro terug gekregen.
Poepoogwoensdag 25 november 2009 @ 13:30
quote:
Op woensdag 25 november 2009 13:26 schreef veda het volgende:
Als je naar het postkantoor gaat, vertellen ze je, dat een brief een ding is die door de brievenbus past, en een pakket alles wat niet past. Een usb stick past door de brievenbus. Stop hem in een enveloppe met wat plastic eromheen ofzo en ga ermee naar het postkantoor.

Als je hier kijkt:
http://www.tntpost.nl/voo(...)nd/wat-kost-het.aspx
Zie je dat brievenpost buitenland helemaal niet zo duur is. Hoeveel weegt zo'n stick? 20 - 50 g.? Dan ben je "EUR 1,90" kwijt om te versturen. Dat is dus goed te doen
Aha, en nog steeds geen tracking no.
Sjechovwoensdag 25 november 2009 @ 13:55
tracking naar hong kong kost meer dan 8 euro.
Die Aziaten zijn echt niet gek,
bug_me_not2woensdag 25 november 2009 @ 14:21
TS: Heb je via Paypal betaald met je creditcard? Zo ja, dan gewoon je creditcard maatschappij bellen en de betaling terugdraaien. Mag Paypal lekker zelf uitzoeken hoe ze dit oplossen...

(want voor 8 euro krijg je inderdaad niets met ontvangstbevestiging naar Hong Kong toe)
Kadoooshwoensdag 25 november 2009 @ 15:06
Ik heb hetzelfde gehad met een 16gb sd kaart en mp3 speler, gelukkig kreeg ik mijn geld terug na dreigen met negatieve feedback.
Misschien heb je hier wat aan:
http://sosfakeflash.wordpress.com/

Het opsturen met tracking is al gauw ¤18...
http://www.tntpost.nl/voo(...)en-europa/index.aspx
Reeleezeevrijdag 27 november 2009 @ 10:43
Gewoon je creditcardmaatschappij bellen en een chargeback aanvragen.

Staat dezelfde dag op je rekening. en de verkoper mag het uitzoeken.
Poepoogvrijdag 27 november 2009 @ 12:00
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 10:43 schreef Reeleezee het volgende:
Gewoon je creditcardmaatschappij bellen en een chargeback aanvragen.

Staat dezelfde dag op je rekening. en de verkoper mag het uitzoeken.
Paypal gaat dat zo niet leuk vinden.

Ergo ze gaan er achter aan.
Reeleezeevrijdag 27 november 2009 @ 13:36
Onzin! Paypal is niets meer dan een doorgeefluik. Die gaan het niet winnen tegen Visa of Mastercard.

Paypal geeft dit zelf ook aan:

Stap 5 - PayPal bepaalt of er voldoende bewijs is voor aanvechting van de terugboeking
Als er voldoende bewijs is voor aanvechting van de terugboeking, zal PayPal proberen het geld namens de verkoper terug te boeken. PayPal stelt daartoe alles in het werk, maar biedt geen garantie dat het bedrag daadwerkelijk wordt teruggevorderd.

UIt een ander topic:
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 14:24 schreef zuigmarmot het volgende:
PAypal geeft je geld niet terug, die zeggen je hebt toch een product gekregen ?

Ik heb zoiets ook wel eens meegemaakt, en gewoon het geld via de CC maatschappij teruggevraagd, en gekregen. ff bellen met de CC maatschappij, en je krijgt een formuliertje thuis met welke betaling en welke reden voor de terughaalactie

Ik heb mijn geld voor een defect product ook gewoon terug gekregen.
Verkoper had een zonnebril in een envelopachtige verpakking verzonden en de bezorger had hem in een kastje geduwd die niet bedoeld is voor post.


[ Bericht 21% gewijzigd door Reeleezee op 27-11-2009 13:50:02 ]
porsche1vrijdag 27 november 2009 @ 13:38
Sowieso al redelijk dom van je TS dat je dat gelooft, maar dan ook nog dat het uit Hong Kong komt. Dat kan nooit echt zijn.


Ook nog zoeen voorbeeld:
Poepoogvrijdag 27 november 2009 @ 14:27
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 13:36 schreef Reeleezee het volgende:
Onzin! Paypal is niets meer dan een doorgeefluik. Die gaan het niet winnen tegen Visa of Mastercard.

Paypal geeft dit zelf ook aan:

Stap 5 - PayPal bepaalt of er voldoende bewijs is voor aanvechting van de terugboeking
Als er voldoende bewijs is voor aanvechting van de terugboeking, zal PayPal proberen het geld namens de verkoper terug te boeken. PayPal stelt daartoe alles in het werk, maar biedt geen garantie dat het bedrag daadwerkelijk wordt teruggevorderd.

UIt een ander topic:
[..]
Prachtig, natuurlijk gaan ze dat niet winnen bij Visa of MC. Echter zij menen dan wel een vordering op je te hebben en gaan dan bij jou achter het geld aan.
bug_me_not2vrijdag 27 november 2009 @ 15:46
quote:
Echter zij menen dan wel een vordering op je te hebben en gaan dan bij jou achter het geld aan.
Nee, Paypal heeft dan geen vordering op TS, maar op de verkoper.
Eenskijkenvrijdag 27 november 2009 @ 15:56
tvp, interessant om even te volgen.
quo_zondag 6 december 2009 @ 00:26
De test is geslaagd.
Uit een aantal reacties bleek het al, en ik weet het inmiddels ook zeker.
De "bescherming" van Paypal stelt geen ruk voor.

Inhoudelijke discussie heb ik niet met ze kunnen voeren want ze lezen je reacties niet eens. (heb meerdere malen contact gezocht)
Vervolgens wordt de claim gesloten omdat je nergens op gereageerd zou hebben!

Kopen via ebay en betalen via hun dochteronderneming paypal is dus uitsluitend leuk voor wat klein grut waarbij je de risico's zelf kunt/wilt nemen.
trancethrustzondag 6 december 2009 @ 00:38
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:26 schreef quo_ het volgende:
De test is geslaagd.
Uit een aantal reacties bleek het al, en ik weet het inmiddels ook zeker.
De "bescherming" van Paypal stelt geen ruk voor.

Inhoudelijke discussie heb ik niet met ze kunnen voeren want ze lezen je reacties niet eens. (heb meerdere malen contact gezocht)
Vervolgens wordt de claim gesloten omdat je nergens op gereageerd zou hebben!

Kopen via ebay en betalen via hun dochteronderneming paypal is dus uitsluitend leuk voor wat klein grut waarbij je de risico's zelf kunt/wilt nemen.
Welke claim? Die van het afwijkend product? Bij mij heeft hun kopersbescherming altijd prima gewerkt, altijd netjes mijn geld teruggeboekt gekregen.
Niznozondag 6 december 2009 @ 01:46
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:26 schreef quo_ het volgende:
De test is geslaagd.
Uit een aantal reacties bleek het al, en ik weet het inmiddels ook zeker.
De "bescherming" van Paypal stelt geen ruk voor.

Inhoudelijke discussie heb ik niet met ze kunnen voeren want ze lezen je reacties niet eens. (heb meerdere malen contact gezocht)
Vervolgens wordt de claim gesloten omdat je nergens op gereageerd zou hebben!

Kopen via ebay en betalen via hun dochteronderneming paypal is dus uitsluitend leuk voor wat klein grut waarbij je de risico's zelf kunt/wilt nemen.
heb je Paypal met auto incasso of CC?
Of had je genoeg saldo op je PP staan?

In het eerste geval. Incasso terugboeken of CC laten terugvorderen oid..
Poepoogzondag 6 december 2009 @ 05:53
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 15:46 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

Nee, Paypal heeft dan geen vordering op TS, maar op de verkoper.
Uh ja en als de verkoper geen geld heeft weer op de koper..


Fleischmeisterzondag 6 december 2009 @ 06:11
eBay zie ik dan ook vooral als plek waar je spullen kan kopen die niet standaard hier in winkels liggen... bv. heel specifieke elektronica om een eigen apparaat mee te fixen/te hobbyen, verzamelaars objecten, de wat meer 'underground' shit, etc.

Maar voor een USB stick fiets ik wel naar de lokale computerwinkel... kan je ook iemand aan z'n stropdas over een balie trekken als er iets mee aan de hand is
FrankV34zondag 6 december 2009 @ 09:26
quote:
Op zondag 6 december 2009 00:38 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Welke claim? Die van het afwijkend product? Bij mij heeft hun kopersbescherming altijd prima gewerkt, altijd netjes mijn geld teruggeboekt gekregen.
Kan ik alleen maar onderstrepen.

Heb tot nu 3x gebruik gemaakt van de kopersbescherming. Ging altijd prima.

Een paar jaar geleden zelfs een keer 2x mijn geld terug gekregen. Een keer van Paypal Duitsland en 1x van Paypal Nederland . Was nog een aardig bedrag ook nog (200 euro).
macca728zondag 6 december 2009 @ 15:33
quote:
Op zondag 6 december 2009 09:26 schreef FrankV34 het volgende:

[..]

Kan ik alleen maar onderstrepen.

Heb tot nu 3x gebruik gemaakt van de kopersbescherming. Ging altijd prima.

Een paar jaar geleden zelfs een keer 2x mijn geld terug gekregen. Een keer van Paypal Duitsland en 1x van Paypal Nederland . Was nog een aardig bedrag ook nog (200 euro).
alleen zit er wel een maximum aan verbonden, volgens mij 3x per jaar dat je hier gebruik van kan maken
Poepoogzondag 6 december 2009 @ 16:50
quote:
Op zondag 6 december 2009 15:33 schreef macca728 het volgende:

[..]

alleen zit er wel een maximum aan verbonden, volgens mij 3x per jaar dat je hier gebruik van kan maken
Fuck heb het al 12 keer moeten gebruiken, in 2009.
Fusionfreakzondag 6 december 2009 @ 17:01
Ik heb de afgelopen 2 maanden zelfs 2 keer een beroep moeten doen op paypal kopers bescherming. De eerste keer had ik 1 CD besteld op een Italiaanse site van de Duise metad lfusion band Counter world experience, echter in de paypal e mail bevestiging werd een andere titel en andere band vermeld. Uiteraard heb ik zowel de verkoper alsook paypal op de hoogte gesteld van de verkeerde e mail bevestiging. Nog geen uur later krijg iik mijn 18 euro terug betaalden heeft de verkoper de settings aangepast. Even later opnieuw besteld en kreeg iki wel de jiuste e mail terug en nog geen week later de CD.

het tweede geval was een CD van Jeff Richman op ebay die ik via een (zakelijk) verkoper iot Hong Kong had besteld, verkoper heeft 100 % positieve feedback) CD had iki op 6 november betaald en had de verkoper ook op die datum verstuurd, echter bijna 1 maand later heb ik de CD nooit ontvangen. Iki de verkoper gemaild met de vraag ''where my CD is'' Hij gaf aan dat het vreemd is dat ik de CD maar krijg omdat ik de CD nog steeds niet heb ontvangen heeft hij mij het geld via paypal terugbetaald en dan heb iki nog niet eens gedreigt met een negatieve feedback oid.
Intussen had ik dezelfde CD maar via een andere site gevonden en gekocht en die had ik binnen 3 dagen in huis.

Dus het kan wel

LET OP: beide partijen zijn verplicht aan een paypal geschil mee te werken.