abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74966264
Hallo Fok!ers,

Ik heb vandaag een PC gekregen en ik heb besloten die te gebruiken als download pc, zodat mijn main computer niet constant trager loopt op het moment dat ik download. (en dan bedoel ik niet het internet, maar de computer zelf)

Er zijn alleen 2 probleempjes. Namelijk 1; de HDD ontbreekt, dus die zal ik moeten aanschaffen. Namelijk 2; ik ben geen wizzkid op het gebied van hardware, dus kan iemand mij vertellen wat voor type HDD ik moet bestellen?

Foto: Click me
Excuse me, but do you suck ballz?
pi_74966489
dat noemen ze '' IDE '' of PATA '' kijk op een willekeurige webwinkel, en daar staan ze vast wel tussen, grootte is natuurlijk afhankelijk van hoeveel je wil gaan opslaan.
Death is my calling, vengeance my creed -- Kratos
pi_74966802
Je hebt op dit moment een IDE-kabel (PATA) in je hand. Hier moet dus een PATA hardeschijf aangehangen worden.

Op het moederbord staat overigens iets over quadcore en PCI-E (wat relatief nieuwe begrippen zijn). Wat is het typenummer van je moederbord? Zou me niets verbazen als je moederbord ook gewoon (de nieuwere) SATA aansluitingen heeft. Dit protocol werkt sneller en bovendien zijn deze hardeschijven op dit moment goedkoper en in grotere capaciteit beschikbaar dan PATA.

Een SATA aansluiting ziet er zo uit:

Het gaat om de rode en zwarte aanlsuitingen in het midden. Kijk ff of je die hebt!
pi_74966968
Denk dat je ook wel S-ATA hebt. Dan neem je een Samsung Spinpoint F3
pi_74968100
Handig om eerst even te gaan kijken wat je precies download.
Zijn dit grote bestanden?
Hoeveel opslag-capaciteit heb je nodig?
Ga je het ding dan ook als NAS gebruiken?
Is snelheid van lezen / schrijven van belang? (bijvoorbeeld uitpakken van bestanden)
Wat mag 't kosten?
Heeft je bord SATA-connectors? (en je voeding ook uiteraard) of moet het IDE zijn?
Hoeveel users connecten naar die download-doos toe? of ben jij de enige?
Draait het systeem 24/7?
Is veiligheid van data van belang?
  dinsdag 24 november 2009 @ 17:32:33 #6
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_74968181
Aan de foto te zien is het een oud mobo dat geen SATA heeft.
Dus of
  • een oude PATA-drive erin
  • een PCI SATA expansion card kopen
  • zzz
    pi_74968279
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:32 schreef _Led_ het volgende:
    Aan de foto te zien is het een oud mobo dat geen SATA heeft.
    Dus of
  • een oude PATA-drive erin
  • een PCI SATA expansion card kopen
  • Ik zie naast de aansluiting van de PATA-kabel twee rode sockets die verdacht veel op SATA poorten lijken... TS, vergelijk deze eens met de bovenstaande foto
    Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
    pi_74968535
    Waarom wil je eigenlijk extra download pc?
    Je pc wordt voornamelijk traag vanwege de constante I/O op je harde schijf. Verder heeft je pc helemaal geen last van downloaden.
    Simpelweg 1 schijf in je huidige pc hangen zal dat probleem al oplossen.

Een extra download pc is voornamelijk handig of vanwege een atom systeempje met bijbehorend laag stroomverbruik, of omdat een lawaaierige pc op je slaapkamer niet fijn is 's nachts en dat je een pc in de kelder zet om zo te kunnen downloaden en slapen tegelijk
      dinsdag 24 november 2009 @ 18:15:36 #9
    197231 goeiemoggel
    De bedrijfsbuffel
    pi_74969028
    TS kan wel degelijk een SATA-schijf in deze PC hangen.
    Zo te zien heeft hij namelijk dit bord:

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=4CoreDual-SATA2&s=775
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')