abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74941396
Het gebeurt niet vaak dat ik op de site Wat U Zegt (WUZ) van de Telegraaf een sterk artikel tegenkom, maar dit artikel vind ik toch bijzonder lezenswaardig:
http://www.wuz.nl/artikel(...)ste%20fenomeen?.html

Omdat het nogal een lap is, zal ik het verhaal kort samenvatten:

Een moeder beklaagt zich erover dat kinderen conflicten oplossen via internet (in plaats van face to face) en dat internet ook allerlei mogelijkheden biedt om te shockeren. Ze refereert aan een artikel in De Telegraaf, geschreven door psycholoog Jeffrey Wijnberg.
quote:
Het stuk is geschreven naar aanleiding van de moord op de 14-jarige Dirk Post uit Urk. Wijnberg stelt dat de emotionele ontwikkeling van kinderen niet evenredig meegroeit met het steeds vroegere geslachtsrijp zijn en het steeds vroeger volwassen worden.

Kinderen nemen steeds meer een houding aan alsof ze het allemaal al weten en niemand die ze nog iets te vertellen heeft. Zij denken volledig los te staan van anderen en varen geheel hun eigen koers. Maar doordat zij nog niet een emotionele volwassenheid bezitten, kunnen zij de grote vrijheden niet aan. Bij volwassen gedrag kun je namelijk ook in volwassen problemen komen.
De moeder schrijft verder:
quote:
Ik vind internet ook geweldig, maar ik ben wel van mening dat we niet echt de tijd hebben genomen te onderzoeken wat wel en niet werkt. Neem als voorbeeld het filmpje over een jongen die zijn hond van een hoge brug afgooit. Het filmpje heeft wereldwijd mensen doen gruwen. Ik vraag me dan het volgende af. Die jongens gaan naar de brug. 'Zullen we de hond van de brug afgooien?' vraagt er een. 'Ja, cool, dan zal ik het filmen en zetten we het filmpje op Youtube.' Gedreven door een soort adrealine dat ze kunnen shoqueren, doen ze daadwerkelijk deze afgrijselijke misdaad. De hond wordt hier geofferd voor hun beroemdheid.

Stel je voor dat er geen Youtube was, geen mobiele telefoon waarop je filmpjes zou kunnen schieten. De jongens staan weer op de brug. Eentje oppert weer het idee om de hond naar beneden te gooien. Maar nu zonder de optie om het wereldwijd te verspreiden, zonder de roes van het shoqueren. Waarschijnlijk zou de mogelijkheid het echt te doen met 60% afnemen.
Ze dringt verder aan op spelregels voor websites als Hyves, om te voorkomen dat jonge kinderen seksueel expliciete profielen kunnen zien.
quote:
Ook het schelden en dreigen op internet, mobiele telefoons, MSN is iets wat ik niet toejuich. Gaan we het pesten op scholen tegen, we geven de jeugd volop de ruimte dat wel te doen met gebruik van de techonologie. Ik ben dingen op Hyvesprofielen van jongeren tegengekomen waarvan ik denk dat die alleen tot stand zijn gekomen door het nieuwste fenomeen: Ubercool.

Omdat we ons opeens via internet moeten profileren, komen er geheel nieuwe kanten boven. Moest ik vroeger gewoon cool naar school, nu moet ik ook cool op internet. Profielen met naam Taliban, foto's van schaars geklede meisjes, foto's van jonge knullen met wapens, met bivakmutsen, hoe sexyer, agressiever, des te beter. Tegenwoordig is niet meer wat je doet is wie je bent, maar wat je allemaal kan verzinnen op internet is wie je bent.
De schrijfster beklaagt zich er hierna over dat school meewerkt aan deze vorming van jongeren, door ze te veel zelfstandigheid te geven. Hierdoor krijgen ze als houding: ik weet alles al.
quote:
Verantwoordelijkheid komt met de jaren. Het is onze taak kinderen te begeleiden, het goede voorbeeld te geven en een kind een kind te laten zijn. De vroege zelfstandigheid heeft ons vroegrijpe kinderen gegeven met enorme ego's. Ego's die veel te groot zijn voor hun kleine lijfjes en kinderhoofdjes.

Mijn oplossing is wel zeker een reglement over gebruik van internet, mobiele telefonie en tv-programma's. Daarnaast zouden we kinderen niet moeten zien als vroeg volwassenen, want dat zijn ze niet. Een kind behandelen als kind is namelijk geen misdaad, maar het houdt in dat we respecteren dat ze kind zijn en alle tijd mogen hebben zich te ontwikkelen.
Ik denk dat deze moeder een heel sterk punt heeft. Ik deel haar visie grotendeels. In het kader van de "achtergronden" op dit forum zou ik wel eens wat discussie willen over dit fenomeen. Zijn we inderdaad te ver doorgeslagen? Of is die moeder gewoon ouderwets? Kunnen kinderen zo veel zelfstandigheid aan? Belemmert het hun ontwikkeling als ze die zelfstandigheid niet krijgen? Speelt dit übercool-zijn en 'übercool willen overkomen' een rol bij ernstige misdrijven die kinderen plegen, zoals de situatie in Urk of de vele tienermoorden in een stad als Londen?
pi_74941556
internet

en ze heeft ook wel een héél klein beetje gelijk.

bijvoorbeeld MSN gesprekken: een gesprek staat je niet aan en dus klik je m gewoon weg, in t echt is dat een stuk moeilijker.

maar kinderen begeleiden? door moeders die nog net weten hoe ze hun email checken? nee bedankt.
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_74941648
maar dingen zoals dit is natuurlijk onzin.

"Kinderen nemen steeds meer een houding aan alsof ze het allemaal al weten en niemand die ze nog iets te vertellen heeft. Zij denken volledig los te staan van anderen en varen geheel hun eigen koers. Maar doordat zij nog niet een emotionele volwassenheid bezitten, kunnen zij de grote vrijheden niet aan. Bij volwassen gedrag kun je namelijk ook in volwassen problemen komen."

want wat heeft dat met internet te maken?
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_74941804
Met hun zelfstandigheid kunnen kinderen op internet alles doen wat ze willen. Er zijn nauwelijks grenzen en belemmeringen. Niet voor niets is digitaal pesten de laatste jaren zo in opmars. En de vrouw heeft naar mijn mening ook een terecht punt als ze wijst op het verspreiden van materiaal: iets schokkends doen, bewust filmen en verspreiden op internet. Of kinderen die zichzelf fotograferen met geweren of andere wapens. Ga maar eens een uurtje surfen op sites als Netlog.
pi_74942009
quote:
Op maandag 23 november 2009 17:04 schreef isogram het volgende:
Met hun zelfstandigheid kunnen kinderen op internet alles doen wat ze willen. Er zijn nauwelijks grenzen en belemmeringen. Niet voor niets is digitaal pesten de laatste jaren zo in opmars.
dat zegt voor de rest niks, als een kind gepest word op school zal hij ook op internet gepest worden door zijn/haar klasgenoten, natuurlijk. het probleem verschuift zich alleen.
quote:
En de vrouw heeft naar mijn mening ook een terecht punt als ze wijst op het verspreiden van materiaal: iets schokkends doen, bewust filmen en verspreiden op internet. Of kinderen die zichzelf fotograferen met geweren of andere wapens. Ga maar eens een uurtje surfen op sites als Netlog.
erg conservatief, het was vroeger toch ook stoer om een mes op zak te hebben of iemand in mekaar te slaan?
  maandag 23 november 2009 @ 17:14:07 #6
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_74942146
Opvoeding faalt, en ouders nemen hun verantwoordelijkheid niet... Lekker makkelijk om internet/games/films/enz enz de schuld te geven
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
pi_74942407
Of zoals de reclame tegen dronken jeugd zegt:

"Gewoon door te verbieden".
pi_74942804
quote:
Op maandag 23 november 2009 17:10 schreef FunkyHomosapien het volgende:

[..]

dat zegt voor de rest niks, als een kind gepest word op school zal hij ook op internet gepest worden door zijn/haar klasgenoten, natuurlijk. het probleem verschuift zich alleen.
Op internet gaan mensen en dus ook jongeren makkelijker bepaalde grenzen over.
quote:
erg conservatief, het was vroeger toch ook stoer om een mes op zak te hebben of iemand in mekaar te slaan?
Ik weet niet waar jij vandaan komt maar nee, dit was niet stoer.
pi_74942973
quote:
Op maandag 23 november 2009 17:04 schreef isogram het volgende:
Met hun zelfstandigheid kunnen kinderen op internet alles doen wat ze willen. Er zijn nauwelijks grenzen en belemmeringen. Niet voor niets is digitaal pesten de laatste jaren zo in opmars. En de vrouw heeft naar mijn mening ook een terecht punt als ze wijst op het verspreiden van materiaal: iets schokkends doen, bewust filmen en verspreiden op internet. Of kinderen die zichzelf fotograferen met geweren of andere wapens. Ga maar eens een uurtje surfen op sites als Netlog.
Het begint ook zo jong allemaal. Mijn dochter moet nog tien worden en heeft een vriendinnetje van ruim 11.
En inderdaad die twee kwamen van de week aan dat E. ook maar hyves moest nemen en dat vriendinnetje zou wel laten zien hoe alles moet.

Nu weet ik zelf hoe alles werkt en ben ik geen moeder die maar net haar mail kan lezen dus er komt van Hyves helemaal niets in en computeren mag maar in de woonkamer zodat ik er zicht op heb.
Maar ik kan me voorstellen als je allemaal niet weet wat er te koop is en zelf af en toe wat opzoekt dat je je kind gerust een computer voor zijn of haar kamer geeft. Puur uit onwetendheid.
pi_74943131
quote:
Op maandag 23 november 2009 17:14 schreef -Techno- het volgende:
Opvoeding faalt, en ouders nemen hun verantwoordelijkheid niet... Lekker makkelijk om internet/games/films/enz enz de schuld te geven
Dit dus, de ouders treft natuurlijk geen blaam, dus is het iets externs. Als ik zie hoeveel vrijheid ouders kinderen geven die daar nog niet mee om kunnen gaan dan lijkt het me best geinig als ze eens de hand in eigen boezem steken.
Ik geloof ook niet in afschermen en verbieden van buitenaf, ouders zélf moeten grenzen aangeven en hun kroost begeleiden. Vroeger waren er ook incidentjes, maar door een beperkter platform ging het verhaal niet zo snel de ronde. Kinderen die hun hond van een brug gooiden waren triest, tegenwoordig veroordelen we niet het kind, maar media zoals o.a. YouTube.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_74943166
quote:
Op maandag 23 november 2009 17:35 schreef Stali het volgende:

Ik weet niet waar jij vandaan komt maar nee, dit was niet stoer.
nee ik vind bontkraagjes en tjappies die op hyves met een mes of pistool ook niet stoer, net als 90% van de mensen.

net zoals vroeger.
pi_74943189
quote:
Op maandag 23 november 2009 17:41 schreef Stali het volgende:

Nu weet ik zelf hoe alles werkt en ben ik geen moeder die maar net haar mail kan lezen dus er komt van Hyves helemaal niets in en computeren mag maar in de woonkamer zodat ik er zicht op heb.
Maar ik kan me voorstellen als je allemaal niet weet wat er te koop is en zelf af en toe wat opzoekt dat je je kind gerust een computer voor zijn of haar kamer geeft. Puur uit onwetendheid.
waar ben je bang voor, precies?
pi_74943240
quote:
Op maandag 23 november 2009 17:41 schreef Stali het volgende:
Het begint ook zo jong allemaal. Mijn dochter moet nog tien worden en heeft een vriendinnetje van ruim 11.
En inderdaad die twee kwamen van de week aan dat E. ook maar hyves moest nemen en dat vriendinnetje zou wel laten zien hoe alles moet.

Ik denk vooral uit gemakzucht en om te voorkomen dat ze als strenge ouder worden gezien. Ik vind jouw voorbeeld over een computer in de huiskamer trouwens een voorbeeld van hoe het ook moet kunnen.
Een vriendin van me laat haar kinderen toe op Hyves, maar zit er naast. Tja, dat kost tijd maar dat heb je met (jonge) kinderen.
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_74943342
Maar dan moeten ouders wel gewezen worden op de gevaren. Ik denk ook wel dat dit d.m.v. bepaalde incidenten die in het nieuws geweest zijn wel een klein beetje gebeurd is maar toch, als ik in de omgeving kijk vind ik dat wel erg veel kinderen van 11 a 12 jaar een computer met internet op hun slaapkamer hebben.
pi_74943386
quote:
Op maandag 23 november 2009 17:50 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ik denk vooral uit gemakzucht en om te voorkomen dat ze als strenge ouder worden gezien. Ik vind jouw voorbeeld over een computer in de huiskamer trouwens een voorbeeld van hoe het ook moet kunnen.
Een vriendin van me laat haar kinderen toe op Hyves, maar zit er naast. Tja, dat kost tijd maar dat heb je met (jonge) kinderen.
Daar heb je uiteraard gelijk in. Je moet als ouder ook gewoon zorgen dat je met je tijd meegaat en weten waar je kind mee bezig is.
pi_74943465
Nou, computers zijn zo eng niet hoor. Het is alleen van belang (en logisch ook, imo), dat je als ouder weet waar je kind mee bezig is. Dus als je als ouder niks van internet weet, verdiep je eens. Da's overigens meestal heel simpel, je vraagt het kind wat het aan het doen is, en je krijgt al 80% van je uitleg. Hallo, beetje grip houden op je kinderen, opvoeding 101.
pi_74943487
quote:
Op maandag 23 november 2009 17:53 schreef Stali het volgende:
Maar dan moeten ouders wel gewezen worden op de gevaren. Ik denk ook wel dat dit d.m.v. bepaalde incidenten die in het nieuws geweest zijn wel een klein beetje gebeurd is maar toch, als ik in de omgeving kijk vind ik dat wel erg veel kinderen van 11 a 12 jaar een computer met internet op hun slaapkamer hebben.
Maar is het nou onhandig van ouders dat ze onbekende dingen in huis halen of is het de schuld van het onbekende ? Mijn ouders waren destijds zeer terughoudend met een spelcomputer in huis halen, toen dat ding er was waren er gewoon strikte regels, zo stond dat ding inderdaad niet op mijn slaapkamer.

Ik vind dat ouders veel te snel alles willen toestaan en achteraf pas inzien wat ze op hun hals (en dat van hun kinderen) halen. Ik vind een computer op de slaapkamer vóór de middelbare school bv overbodig.
pi_74943793
quote:
Stel je voor dat er geen Youtube was, geen mobiele telefoon waarop je filmpjes zou kunnen schieten. De jongens staan weer op de brug. Eentje oppert weer het idee om de hond naar beneden te gooien. Maar nu zonder de optie om het wereldwijd te verspreiden, zonder de roes van het shoqueren. Waarschijnlijk zou de mogelijkheid het echt te doen met 60% afnemen.
Tja... wat de vrouw doet is nogal een aanname...
dat die hond enkel van de brug gegooid werd vanwege Youtube en omdat de jongeren dat filmpje zo ontzettend nodig op internet moesten verspreiden... en ze wilden dat duizenden, zoniet miljoenen het zouden zien...

ik denk dat je dat sterk kunt betwijfelen... in de minste zin al omdat dierenmishandelingen zeker niet ontstaan is door internet of door Youtube...
zulke honden werden en worden nu al vaker op een verschrikkelijke manier mishandelt en ook al veel langer werd dat gedaan door jongeren die weinig verantwoordingsbewust zijn...

het enige verschil is dat zo nu en dan op een Hype-achtige manier zulke voorvallen nu een groot publiek snel kunnen bereiken, die hun mening erover kunnen vormen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_74943953
quote:
Op maandag 23 november 2009 17:57 schreef elcastel het volgende:

[..]

Maar is het nou onhandig van ouders dat ze onbekende dingen in huis halen of is het de schuld van het onbekende ? Mijn ouders waren destijds zeer terughoudend met een spelcomputer in huis halen, toen dat ding er was waren er gewoon strikte regels, zo stond dat ding inderdaad niet op mijn slaapkamer.

Ik vind dat ouders veel te snel alles willen toestaan en achteraf pas inzien wat ze op hun hals (en dat van hun kinderen) halen. Ik vind een computer op de slaapkamer vóór de middelbare school bv overbodig.
Onhandig van de ouders. Absoluut.
Maar kennelijk moet er wel voorlichting komen niet alleen voor de ouders maar ook via school aan de kinderen. Overigens doen de meeste kinderen op school hun eerste ervaring op computers op. (Die dan iets verder gaat dan een spelletje op de PC.)

Denk toch dat dit nodig is. Net zoals mensen kennelijk verteld moest worden dat lenen geld kost. Triest maar was blijkbaar nodig.
pi_74961388
quote:
Op maandag 23 november 2009 17:46 schreef elcastel het volgende:
Dit dus, de ouders treft natuurlijk geen blaam, dus is het iets externs. Als ik zie hoeveel vrijheid ouders kinderen geven die daar nog niet mee om kunnen gaan dan lijkt het me best geinig als ze eens de hand in eigen boezem steken.
Ik geloof ook niet in afschermen en verbieden van buitenaf, ouders zélf moeten grenzen aangeven en hun kroost begeleiden. Vroeger waren er ook incidentjes, maar door een beperkter platform ging het verhaal niet zo snel de ronde. Kinderen die hun hond van een brug gooiden waren triest, tegenwoordig veroordelen we niet het kind, maar media zoals o.a. YouTube.
Ik vind dat er nog weer een heel verschil zit tussen een site als YouTube en bepaalde computergames. YouTube is gewoon een website waarmee je videoclips online kunt zetten. Mensen maken daar zowel gebruik als misbruik van. Doorgaans wordt misbruik actief bestreden. Het neemt niet weg dat bepaalde jongeren in hun handelen rekening houden met het bestaan van zulke websites. Het voorbeeld dat de auteur terecht aangeeft, is de hond die van de brug wordt gegooid. Dit soort dingen wordt gefillmd met de bedoeling om het daarna op YouTube te plaatsen. Je kunt YouTube daar echter moeilijk de schuld van geven.

Bij bepaalde computergames is geweld een doel op zich. Het moet allemaal kunnen en vrijwel niks is te grof. En dan vinden we het raar wanneer bepaalde jongeren een compleet verknipt wereldbeeld krijgen en excessief geweld toepassen. De schuld wordt dan altijd meer makkelijk geschoven op bijvoorbeeld het jachtgeweer dat de vader nog ergens in een kast had staan, maar we gaan voorbij aan de vraag: hoe komt zo'n jongere op het idee om op school vijftien mensen dood te schieten?

Ouders moeten duidelijker hun verantwoordelijkheid nemen, maar scholen en overheden ook. Bepaalde vormen van geweldsverheerlijking via internet of computergames moeten actiever worden bestreden. Grenzen aangeven, inderdaad. En ook gewoon - ouderwets - vinden dat bepaalde games gewoon ongeschikt zijn voor te jonge kinderen.
  dinsdag 24 november 2009 @ 11:34:26 #21
3542 Gia
User under construction
pi_74962340
quote:
Op maandag 23 november 2009 17:56 schreef patatmetfriet het volgende:
Nou, computers zijn zo eng niet hoor. Het is alleen van belang (en logisch ook, imo), dat je als ouder weet waar je kind mee bezig is. Dus als je als ouder niks van internet weet, verdiep je eens. Da's overigens meestal heel simpel, je vraagt het kind wat het aan het doen is, en je krijgt al 80% van je uitleg. Hallo, beetje grip houden op je kinderen, opvoeding 101.
Precies. Hier staan de computers in de huiskamer. Ik wil niet dat ze internet op hun kamer hebben en ik geen zicht meer heb waar ze mee bezig zijn. Hier kunnen ze niet ongezien shockerende filmpjes uploaden naar youtube, of dergelijke filmpjes kijken. Ze kijken wel naar youtube, maar meestal alleen naar grappige filmpjes, de bloopers enzo.
Met spelletjes is het helemaal makkelijk om grip op je kinderen te houden. Laat ze geen games doen die niet geschikt zijn voor hun leeftijd. Dus, geen GTA op je 12de!

Wat vaak gebeurt is dat ouders alles maar goed vinden, pc met internet op de slaapkamer, och ook nog maar een playstation (of is die uit?) met tv. En als het dan fout gaat, is het de schuld van de programmamakers, de gamemakers en iedereen behalve degene die toezicht had moeten houden.

Sorry, ben het ermee eens dat dergelijke programma's schadelijk kunnen zijn voor te jonge kinderen, maar laat ze daar dan niet mee bezig zijn!!
pi_74963295

OUD topic
pi_74963513
quote:
Op maandag 23 november 2009 16:52 schreef isogram het volgende:
Het gebeurt niet vaak dat ik op de site Wat U Zegt (WUZ) van de Telegraaf een sterk artikel tegenkom, maar dit artikel vind ik toch bijzonder lezenswaardig:
http://www.wuz.nl/artikel(...)ste%20fenomeen?.html

Omdat het nogal een lap is, zal ik het verhaal kort samenvatten:

Een moeder beklaagt zich erover dat kinderen conflicten oplossen via internet (in plaats van face to face) en dat internet ook allerlei mogelijkheden biedt om te shockeren. Ze refereert aan een artikel in De Telegraaf, geschreven door psycholoog Jeffrey Wijnberg.
[..]

De moeder schrijft verder:
[..]

Ze dringt verder aan op spelregels voor websites als Hyves, om te voorkomen dat jonge kinderen seksueel expliciete profielen kunnen zien.
[..]

De schrijfster beklaagt zich er hierna over dat school meewerkt aan deze vorming van jongeren, door ze te veel zelfstandigheid te geven. Hierdoor krijgen ze als houding: ik weet alles al.
[..]

Ik denk dat deze moeder een heel sterk punt heeft. Ik deel haar visie grotendeels. In het kader van de "achtergronden" op dit forum zou ik wel eens wat discussie willen over dit fenomeen. Zijn we inderdaad te ver doorgeslagen? Of is die moeder gewoon ouderwets? Kunnen kinderen zo veel zelfstandigheid aan? Belemmert het hun ontwikkeling als ze die zelfstandigheid niet krijgen? Speelt dit übercool-zijn en 'übercool willen overkomen' een rol bij ernstige misdrijven die kinderen plegen, zoals de situatie in Urk of de vele tienermoorden in een stad als Londen?
Ze heeft 100% gelijk.
Diegenen die dat niet vinden zien hier een staaltje zelfreflectie die ze proberen te ontkennen.
  dinsdag 24 november 2009 @ 13:30:55 #24
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_74965237
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 11:06 schreef isogram het volgende:

[..]

Ik vind dat er nog weer een heel verschil zit tussen een site als YouTube en bepaalde computergames. YouTube is gewoon een website waarmee je videoclips online kunt zetten. Mensen maken daar zowel gebruik als misbruik van. Doorgaans wordt misbruik actief bestreden. Het neemt niet weg dat bepaalde jongeren in hun handelen rekening houden met het bestaan van zulke websites. Het voorbeeld dat de auteur terecht aangeeft, is de hond die van de brug wordt gegooid. Dit soort dingen wordt gefillmd met de bedoeling om het daarna op YouTube te plaatsen. Je kunt YouTube daar echter moeilijk de schuld van geven.

Bij bepaalde computergames is geweld een doel op zich. Het moet allemaal kunnen en vrijwel niks is te grof. En dan vinden we het raar wanneer bepaalde jongeren een compleet verknipt wereldbeeld krijgen en excessief geweld toepassen. De schuld wordt dan altijd meer makkelijk geschoven op bijvoorbeeld het jachtgeweer dat de vader nog ergens in een kast had staan, maar we gaan voorbij aan de vraag: hoe komt zo'n jongere op het idee om op school vijftien mensen dood te schieten?

Ouders moeten duidelijker hun verantwoordelijkheid nemen, maar scholen en overheden ook. Bepaalde vormen van geweldsverheerlijking via internet of computergames moeten actiever worden bestreden. Grenzen aangeven, inderdaad. En ook gewoon - ouderwets - vinden dat bepaalde games gewoon ongeschikt zijn voor te jonge kinderen.
Er is nog steeds geen verband aangetoond tussen gewelddadig gedrag en games. Helaas, probeer het maar opnieuw.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_74966612
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 13:30 schreef ethiraseth het volgende:
Er is nog steeds geen verband aangetoond tussen gewelddadig gedrag en games. Helaas, probeer het maar opnieuw.
Het is precies deze stellige manier van ontkennen die ik zo zorgwekkend vind. Dat deur-op-slot-gooi-gedrag, zeg maar.

Ik heb nergens gezegd dat het spelen van games automatisch tot gewelddadig gedrag leidt. Maar het valt wel op hoe vaak er bij geweldplegende jongeren sprake is van gewelddadige games op de computer; in sommige gevallen zelfs complete verslaving.

Omdat er geen direct verband is aangetoond mag er kennelijk niet worden getornd aan het 'recht' van kinderen om zulke games te spelen. Het is bijna een taboe om het onderwerp te bespreken, terwijl steeds meer jongeren in een verziekte wereld leven, beïnvloed door een geweldscultuur die mede online en via computergames wordt gevoed. Kort gezegd: geweld wordt verheven tot iets dat "cool" is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')