Ik weet er zelf helaas niet het fijne van, maar op de website van KvK zal je alles wel moeten kunnen vinden. Ik heb zelf ook met het idee rondgelopen om een webshop te starten en dit is wel een goed boek voor de leek.quote:Op zondag 22 november 2009 20:00 schreef Landgeld het volgende:
Ik wil begin volgend jaar een kleinschalig webwinkeltje openen (verkopen van elektronica).
Wat zijn logische stappen, wie kan me hierbij helpen? Met name de afweging om me bij de Kamer van Koophandel in te schrijven. Is dat makkelijk, lastig? Kost dat veel? Ik heb al wat info van de site gehaald, maar misschien zijn hier mensen met ervaring?
Mijn punt is namelijk: als ik mij inschrijf bij de KVK , komt daarbij automatisch een btw nummer en zal ik de boekhouding moeten verzorgen.
Als ik mij in het begin nog niet inschrijf bij de KVK, om te kijken of de webwinkel überhaupt aanslaat, hoef ik nog niet over al mijn verkochte spullen belasting te betalen en kan dat even wachten.
Met een KvK-nummer kan er echter wel een zakelijke rekening geopend worden, waarna Ideal geïntegreerd kan worden = meer omzet!
Verder: de naam waarop ik me zal inschrijven bij de KvK, is dat ook de naam van een webwinkel? Of hoe werkt dat?
Wie heeft advies, waar moet ik rekening mee houden en waar moet ik nog meer over nadenken?
En wat denk jij te kunnen toevoegen aan deze verzadigde markt?quote:Op zondag 22 november 2009 20:00 schreef Landgeld het volgende:
Ik wil begin volgend jaar een kleinschalig webwinkeltje openen (verkopen van elektronica).
De hoogte van de af te dragen of te vorderen btw staat volledig los van het resultaat van de onderneming (lees: wel of niet loopt).quote:Op zondag 22 november 2009 20:41 schreef roelofjan het volgende:
En als je webwinkel niet loopt betaal je gewoon helemaal geen BTW:
http://www.belastingdiens(...)dernemen_btw-07.html
Maar daarvoor moeten bezoekers zich wél eerst ook op die sites aanmelden, dus erg onhandig.... Via die sites gaat het niet direct...quote:Op maandag 23 november 2009 09:34 schreef ducati_st2 het volgende:
Je kunt als prive persoon ook betaalmogelijkheden zoals ideal aanbieden op je site. Kijk eens op internetkassa.nu of pspcheck.nl, daar worden o.a. targetpay, icepay, mollie genoemd als ideal leveranciers zonder dat je een kvk hoeft op te geven.
Ik denk dat er bedoeld wordt dat de klant een account bij Mollie moet hebben om überhaupt via Mollie te kunnen betalen?quote:Op dinsdag 24 november 2009 08:57 schreef ducati_st2 het volgende:
Je bezoekers hoeven zich niet op de sites van mollie e.d. aan te melden. Jij implementeert de betalings api van mollie / targetpay of een andere payment provider in je webshop en daarna kunnen je klanten betalen.
Yep!quote:Op zondag 22 november 2009 20:55 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
De hoogte van de af te dragen of te vorderen btw staat volledig los van het resultaat van de onderneming (lees: wel of niet loopt).
Dat klinkt als aanzetten tot fraude en daar doen we niet aanquote:Op dinsdag 24 november 2009 10:44 schreef BakkerHenk het volgende:
Door af en toe wat crea te boekhouden, kan je kosten toch aardig drukken.
Ik heb eigenlijk nooit gecontroleerd of een webshop wel een KvK-inschrijving heeft. Zegt natuurlijk ook helemaal niets en helpt je ook totaal niet.quote:Op dinsdag 24 november 2009 10:45 schreef nelisb het volgende:
Klanten kopen het liefst bij een bedrijf met een kvk nummer en het liefst ook nog met een keurmerk als bv thuiswinkel.org of saf2shop bijvoorbeeld. Alleen daarom zou ik mij al inschrijven.
Eensquote:45 euro per jaar, is te overzien toch?
Het ligt er natuurlijk aan wat en hoeveel je verkoopt. Leuk zon logotje, maar er zijn inmiddels wel 50 keurmerken. Wil je een betrouwbaar keurmerk, thuiswinkel.org, dan ben je een jaar verder en dien je aan allerlei verplichtingen te voldoen. Uiteraard betaal je ook contributie. Ook ben je eerst aspirant lid en daarna pas volwaardig.quote:Op dinsdag 24 november 2009 11:00 schreef nelisb het volgende:
Gisteren toevallig een seminar webwinkel bij KVK beginnen gevolgt.
10-30% meer aankopen als een webwinkel een keurmerk op zijn site heeft staan. Dit was dmv onderzoek aangetoond.
KVK nummer check weet ik niet of mensen daarop letten. Als ik voor mijzelf spreek check ik het wel. Net zoals ik altijd een adres wil zien op ee site. Maar goed dat doe ik misschien alleen.
Nee, bij een webwinkel hoeft dat niet. Daarom zijn er ook zoveelquote:Op woensdag 25 november 2009 20:52 schreef Landgeld het volgende:
Maar je moet dan wel belasting betalen/bijhouden etc. etc.
Zie pm, mocht je nog een goede sitemaker zoeken pm me dan even.quote:Op woensdag 25 november 2009 23:11 schreef nelisb het volgende:
Pakket gekocht. Zelf ingericht. Voor iemand die nog geen printer kan aansluiten haha doet hij het prima. April 2008 begonnen. 2009 al 60% meer omzet. Daar kunnen menigeen jaloers op zijn.
Safe2shop idd. Thuiswinkel heeft hij nu aangevraagd. Offerte was 1300¤ per jaar op basis van zijn omzet.
Zou je je verbeteringen kunnen aangeven in een PM? Ben wel benieuwd.
Bouw je zelf sites? Want daar zoek ik iemand voor. Wil niet zon standaard pakket maar een professionele alleen krijg aanbiedingen van 2500¤ of meer.
Ontopic weer.
Het betalen van invoerrechten staat los van de inschrijving bij de KvK....quote:Op donderdag 26 november 2009 19:59 schreef Landgeld het volgende:
Wat een nadeel voor mij is, als ik mij bij de KvK inschrijf: omzetbelasting, maar ook invoerrechten. Ik haal mijn producten uit het buitenland en zal daar dan ook ineens invoerbelasting voor moeten betalen. Voorheen deed ik dat nooit.
Ik vermoed dat TS nog geen enkele serieuze marge berekening heeft gemaakt, buiten de berekening verkoopprijs - inkoopprijs.quote:Op donderdag 26 november 2009 22:36 schreef nelisb het volgende:
....Je moet gewoon zorgen dat je marges goed zijn....
Dat klopt! kan je me daarover iets uitleggen? Ik wil een simpel webwinkeltje beginnen en heb verder geen economische opleiding o.i.d. gedaanquote:Op vrijdag 27 november 2009 07:29 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Ik vermoed dat TS nog geen enkele serieuze marge berekening heeft gemaakt, buiten de berekening verkoopprijs - inkoopprijs.
Ja en dan moet je nog opletten dat wij zijn business case niet gaan maken.quote:Op vrijdag 27 november 2009 12:30 schreef nelisb het volgende:
Geen kaas gegeten van kostprijs berekening? Hmmz. Wordt lastig ondernemen.
Inkoop dat ding? Als je hem nu laat bezorgen?
Verwachte verkoopprijs zonder btw?
Kosten transport Nederland?
Invoerrechten?
Dat valt wel mee. Verzendkosten bereken ik door in de prijs, BTW ook! Dus de prijs wordt sowieso wat hogerquote:Op vrijdag 27 november 2009 21:18 schreef Elwood1802 het volgende:
Na alle kosten houd je dus 6.5e marge over. Daarvan moet je nog belasting betalen, je site aan de man brengen etc etc.
Als ik jou was zou ik de prijs wat hoger leggen en beginnen met marketing.
Ligt eraan, met een hogere prijs niet beter verkoopbaar. Maar vooral die invoerrechten is nog een discussiepunt!quote:Op vrijdag 27 november 2009 22:14 schreef nelisb het volgende:
Met een hogere prijs nog verkoopbaar?
Volgens mij gaat het erg offtopic.
Verzendkosten heb ik al bij de inkoopkosten gerekend. Dus die -7 euro hoeven er niet meer af. Alleen BTW en invoerrechten zouden er nog af moeten. Hou ik nog een marge van 7-8 euro over.quote:Op maandag 30 november 2009 19:54 schreef JumpingJacky het volgende:
21 euro -/- btw = 17,65
daarvan af de verzendkosten, 7 euro?
resteert 10,65
-/- inkoop 7,50
-/- 0,75 invoerrechten
Resteert marge 2,40 x 50 st = 120 euro
5% komt kapot retour = 2,5 st x 7,50 = 18,75
Resteert 101,25 als verdienste voor de inkoop, verkoop en logisitiek van 50 transacties....
Maar er zijn nog wel wat meer bijkomende kosten die ik hier niet genoemd heb, dus succes met de correcte berekening maken. De grootste fout die mensen vaak maken is zorgen dat de berekening uitkomt waar ze willen dat hij uitkomt. Voorcalculatie kan heel leerzaam zijn, maar het kan ook een sprookje worden.quote:Op maandag 30 november 2009 20:28 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Verzendkosten heb ik al bij de inkoopkosten gerekend. Dus die -7 euro hoeven er niet meer af. Alleen BTW en invoerrechten zouden er nog af moeten. Hou ik nog een marge van 7-8 euro over.
Maar thx voor je berekening!
Nou, vertel maar, waar heb je deze informatie gevonden? DIt is nl niet waar. Belastingplicht en KvK-inschrijving zijn niet van elkaar afhankelijk.quote:Op dinsdag 1 december 2009 07:00 schreef Landgeld het volgende:
1. Als ik me in het begin niet bij de KvK aanmeld, ben ik ook (nog!) niet belastingplichtig
Doe je huiswerk nog maar een keer. De KOR betekent nl niet dat je geen BTW hoeft te berekenen.quote:2. Als me me later wel bij het KvK aanmeld, ben ik belastingplichting, maar is er devolgende regeling: http://www.belastingdiens(...)dernemen_btw-07.html
Dat scheelt ook (veel) kosten:
21.50 euro -/- btw = 0,00
daarvan af de verzendkosten, 1,50 euro?
resteert 20.00
-/- inkoop 7,50
-/- 0,75 invoerrechten
11.75 over....
Ik ben me er nu iig wel bewuster van!
Je hebt nog steeds weinig benul van waar je het over hebt, zie ik hierboven. Zorg dat je eerst alle juiste info boven water haalt (en dan bedoel ik niet op Fok!). Anders is het gedoemd te mislukken, voor zover dat anders niet het geval is.quote:Op dinsdag 1 december 2009 18:48 schreef Landgeld het volgende:
THX voor jullie feedback. Ik zal me in eerste instantie aanmelden bij de KVK en niet bij de belastingdienst, is dat een betere optie dan?
Als jullie puur naar onderstaande som kijken:
------------
Inkoop: 7.00
Verkoop: 21.50 euro
17,40 (- BTW)
15.65 (- verzendkosten binnenland
13.65 (- invoerrechten)
-------------
Ziet dat er niet goed uit? Schuingedrukt is alleen indien ik naar de KVK/belastingdienst stap. Dan zal ik die posten moeten opgeven/betalen.
Maar leidt lang niet altijd tot belastingplicht.quote:Op dinsdag 1 december 2009 18:54 schreef nelisb het volgende:
Kvk meldt je automatisch aan bij de Belastingdienst.
Wat klopt er dan niet? Misschien is voor mij een afspraak bij de KVK handig.quote:Op dinsdag 1 december 2009 19:11 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Je hebt nog steeds weinig benul van waar je het over hebt, zie ik hierboven. Zorg dat je eerst alle juiste info boven water haalt (en dan bedoel ik niet op Fok!). Anders is het gedoemd te mislukken, voor zover dat anders niet het geval is.
Is ook zo. Maar hij wil ze op voorhand negeren en dat wordt hem dus niet.quote:Op dinsdag 1 december 2009 19:12 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Maar leidt lang niet altijd tot belastingplicht.
Dat sowieso, maar ga ook eens langs bij een goede boekhouder/accountant. Er lopen er desnoods hier op FOK! wel een aantal rondquote:Op dinsdag 1 december 2009 19:16 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Wat klopt er dan niet? Misschien is voor mij een afspraak bij de KVK handig.
Dat moet je hoe dan ook.quote:Op woensdag 25 november 2009 20:52 schreef Landgeld het volgende:
Maar je moet dan wel belasting betalen/bijhouden etc. etc.
Dat is een goed advies wat zeker opgevolgd zou moeten worden.quote:Op dinsdag 1 december 2009 19:50 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat sowieso, maar ga ook eens langs bij een goede boekhouder/accountant. Er lopen er desnoods hier op FOK! wel een aantal rond
Vast wel. Maar die snappen toch niks van kostprijsberekeningen.quote:Op dinsdag 1 december 2009 19:50 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat sowieso, maar ga ook eens langs bij een goede boekhouder/accountant. Er lopen er desnoods hier op FOK! wel een aantal rond
Geef jij eens een paar goede tipsquote:Op dinsdag 1 december 2009 20:01 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Vast wel. Maar die snappen toch niks van kostprijsberekeningen.
Hoezo?quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:01 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Vast wel. Maar die snappen toch niks van kostprijsberekeningen.
Heb je de antwoorden van JJ gelezen? Volgens mij staat daar niks geen Chinees tussen.quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:05 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Geef jij eens een paar goede tips
Ja. Je zult een administratie moeten bijhouden. Ach ja, ondernemen is niet altijd leuk.quote:Maar globaal zou ik mij moeten inschrijven bij de KVK. Daarbij wordt ik ook gekoppeld en krijg ik een BTW nummer en verder moet ik alle in's en out's bijhouden? Oftewel: alles wat in inkoop en verkoop, zodat ik daar BTW over moet betalen.
Ach, laten we dat maar houden op hobby.quote:En over die 50 die ik al via marktplaats heb verkocht. Wat is het nut om dat om te geven?
Goede tips kosten geld. Daar halen accountants en administrateurs hun broodwinning uitquote:Op dinsdag 1 december 2009 20:05 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Geef jij eens een paar goede tips
Nee, je snapt het nog steeds niet.quote:Maar globaal zou ik mij moeten inschrijven bij de KVK. Daarbij wordt ik ook gekoppeld en krijg ik een BTW nummer en verder moet ik alle in's en out's bijhouden? Oftewel: alles wat in inkoop en verkoop, zodat ik daar BTW over moet betalen.
Omdat belasting ontwijken wel mag, maar ontduiken niet. En dit is een typisch geval van belasting ontduiken.quote:En over die 50 die ik al via marktplaats heb verkocht. Wat is het nut om dat om te geven?
Volgens mij is het X + Y + Z waarbij X de inkoopprijs is, Y het de vaste kosten gedeeld door de vaste afzet en Z de variabele kosten. Maar het zou ook A + B + C kunnen zijn. Het is even afhankelijk van het boekhoudpakket.quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:05 schreef sanger het volgende:
[..]
Hoezo?
Het is toch gewoon X minus inkoopprijs product = gewenste marge (waarbij X de verkoopprijs is en dus de variabele om op de gewenste marge te komen).
Die formule is al-lang achterhaald.quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:15 schreef sanger het volgende:
Volgens mij is het echter C/N + V/W
Kan TS niet een tweede topic openen waar we kostprijsberekeningen gaan maken?
In de studieboeken Moderne Bedrijfsadministratie wordt hij nog veelvuldig gebruiktquote:Op dinsdag 1 december 2009 20:22 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Die formule is al-lang achterhaald.
Klopt. Maar hij slaat nergens op.quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:24 schreef sanger het volgende:
[..]
In de studieboeken Moderne Bedrijfsadministratie wordt hij nog veelvuldig gebruikt
Dat is ook de laatste keer dat ik hem gezien hebquote:Op dinsdag 1 december 2009 20:24 schreef sanger het volgende:
[..]
In de studieboeken Moderne Bedrijfsadministratie wordt hij nog veelvuldig gebruikt
Gebakken lucht.quote:
Zie eerste regel van de OPquote:
Sinds wanneer lezen we de OP voor we gaan reageren?quote:
Vandaar mijn advies om een goede administrateur te zoekenquote:Op dinsdag 1 december 2009 20:25 schreef JumpingJacky het volgende:
Het grote gevaar is nu dat TS denkt dat hij alles weet en kapitale blunders begaat.
Elektronicaquote:
Ik ook, vanmiddag nogquote:Op dinsdag 1 december 2009 20:25 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Dat is ook de laatste keer dat ik hem gezien heb
Die kosten geld. En dat kan ie met een winst van ¤ 1.000,- niet betalen.quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:28 schreef sanger het volgende:
[..]
Vandaar mijn advies om een goede administrateur te zoeken
Nergens op slaan gaat me wat te verquote:Op dinsdag 1 december 2009 20:25 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Klopt. Maar hij slaat nergens op.
Winst van ¤ 1000? Hij gokte op een omzet van ¤ 1000 toch?quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:30 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Die kosten geld. En dat kan ie met een winst van ¤ 1.000,- niet betalen.
Ach, ik probeerde een positieve begroting op te zetten.quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:31 schreef sanger het volgende:
[..]
Winst van ¤ 1000? Hij gokte op een omzet van ¤ 1000 toch?
Ja ik weet het, dom dom domquote:Op dinsdag 1 december 2009 20:28 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Sinds wanneer lezen we de OP voor we gaan reageren?
Dat is hetzelfde als je alle kosten buiten beschouwing laatquote:Op dinsdag 1 december 2009 20:31 schreef sanger het volgende:
[..]
Winst van ¤ 1000? Hij gokte op een omzet van ¤ 1000 toch?
Er zijn ook duizenden metselaars en nee, metselen is geen rocket science (voor mij wel maar ik ben blond), maar toch is verrekte lastig om een muur recht en gelijkmatig te metselen.quote:Op dinsdag 1 december 2009 20:43 schreef Landgeld het volgende:
Maar er zijn duizenden online webwinkels, ook hele simpele. Het kan lastig zijn, maar een webwinkel starten is toch ook geen rocket science?
Met een goede adviseur is het dat ook nietquote:Op dinsdag 1 december 2009 20:43 schreef Landgeld het volgende:
Maar er zijn duizenden online webwinkels, ook hele simpele. Het kan lastig zijn, maar een webwinkel starten is toch ook geen rocket science?
Jep, een goede boekhouder kan het je haarfijn uitleggenquote:@sanger: is er een duidelijke scheidingslijn voor wél of niet BTW plichtig?
Verrek ja, dat was natuurlijk precies wat TS deedquote:Op dinsdag 1 december 2009 20:54 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde als je alle kosten buiten beschouwing laat
Komop he, je laat je toch niet uit het veld slaan omdat het allemaal iets lastiger is dan het op 't eerste gezicht leek.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:52 schreef Landgeld het volgende:
Jullie hebben me wel op de feiten gedrukt, hoorMijn flow omhoog is nu even wat minder geworden. Ben me aan het afvragen of het met mijn producten zin heeft om door te gaan, ookal heb iker het afgelopen jaar zo'n 50 mee verkocht op marktplaats (met ieder een +10 euro winst).
Je maakt geen 10 euro winst, maar 10 euro marge.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:52 schreef Landgeld het volgende:
Jullie hebben me wel op de feiten gedrukt, hoorMijn flow omhoog is nu even wat minder geworden. Ben me aan het afvragen of het met mijn producten zin heeft om door te gaan, ookal heb iker het afgelopen jaar zo'n 50 mee verkocht op marktplaats (met ieder een +10 euro winst).
Je zou ook eens kunnen overwegen om je producten via Ebay te verkopen en daar een website aan te koppelen.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:52 schreef Landgeld het volgende:
quote:Op dinsdag 24 november 2009 10:46 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Dat klinkt als aanzetten tot fraude en daar doen we niet aan
Nee. Hoe wil je de arbeidsuren waarderen dan?quote:Op zondag 10 januari 2010 00:56 schreef La_Vita het volgende:
Even een kleine kick aangezien ik een nieuw topic ook zo overdreven vind.
Ik wil een webshop beginnen met producten die nauwelijks in Nederland te verkrijgen zijn. Om iets precieser te zijn, ik wil ze zelf gaan maken. De kosten om ze te maken zullen laag zijn, maar ik zal er heel veel tijd aan kwijt zijn. (geeft verder niet, vind ik leuk)
Om voor de belasting de wist te berekenen, worden daar je eigen arbeidsuren ook van afgetrokken?
Niet dat ik veel zal gaan verdienen ofzo, maar ik ben gewoon nieuwsgierig
als kosten, bedoel je waarschijnlijk, ipv inkomenquote:Op zondag 10 januari 2010 10:00 schreef ManAtWork het volgende:
(En waar zou je anders de arbeidsuren opgeven als inkomen?)
Als kosten voor een kostprijsberekening, als inkomen voor een aangifte IBquote:Op zondag 10 januari 2010 13:39 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
als kosten, bedoel je waarschijnlijk, ipv inkomen
Arbeid kost ook geldquote:Op zondag 10 januari 2010 00:56 schreef La_Vita het volgende:
Ik wil een webshop beginnen met producten die nauwelijks in Nederland te verkrijgen zijn. Om iets precieser te zijn, ik wil ze zelf gaan maken. De kosten om ze te maken zullen laag zijn, maar ik zal er heel veel tijd aan kwijt zijn. (geeft verder niet, vind ik leuk)
Nee, want TS (ofwel topickicker/TK) wilde de uren aftrekken van de winst dus opvoeren als kostenpost voor de winstberekening bij de IB aangifte. Dat is niet hetzelfde als opgeven als inkomen.quote:
Heb betreffende post opnieuw gelezen en denk nu hetzelfde als jij. TK (nieuw FOK! begrip?) vraagt indd of de arbeidsuren als kosten kunnen worden opgevoerd zodat de winst lager blijft.quote:Op zondag 10 januari 2010 13:53 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Nee, want TS (ofwel topickicker/TK) wilde de uren aftrekken van de winst dus opvoeren als kostenpost voor de winstberekening bij de IB aangifte. Dat is niet hetzelfde als opgeven als inkomen.
Ik zal wel iets missen...dus leg eens uit
Nee, ik bedoel inkomen.quote:Op zondag 10 januari 2010 13:39 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
als kosten, bedoel je waarschijnlijk, ipv inkomen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |