quote:
Op donderdag 10 december 2009 22:36 schreef OMG het volgende:Hm, kan iemand me uitleggen waarom werkgevers in de VS nog slechter reageren op ingestuurde sollicitaties dan in Nederland? Ik heb er inmiddels 16+ benaderd (via career builder / monster, maar ook via hun eigen websites / systeem) en tot nu toe slechts 1 reactie gehad. Die heb ik moeten laten schieten omdat tijdens het telefoongesprek duidelijk werd dat het een functie was die (nog) niet bij me past.
Omdat je in de VS meer moet doen dan alleen een online sollicitatie. In Nederland is dat wellicht genoeg, en wordt er "eerlijk gekozen" uit de ingestuurde resumes/CVs, maar zo werkt het in de VS dus niet. Je moet je laten horen, het bedrijf laten weten dat je de baan enorm graag wil hebben.
Na een online sollicitatie dien je contact te zoeken met het bedrijf in kwestie, bijvoorbeeld door een dag of twee na de online sollicitatie met het bedrijf te bellen, te vragen naar HR, en jezelf eens voor te stellen. Vaak zul je te horen krijgen dat HR geen tijd heeft voor telefoontjes en wordt je bij de receptie al afgevangen, maar je kunt wel vragen of ze een berichtje willen doorsturen naar HR, en de kans is dan groot dat zo'n geel telefoon-nota briefje van de receptie richting HR gaat, en dan ligt toch jouw naam ergens op het bureau van de HR manager.
Persoonlijk langsgaan is ook geen slecht idee. Wederom is de kans aanwezig dat HR geen tijd heeft, maar je hebt je gezicht even laten zien, en de kans is toch wel aanwezig dat de HR persoon even naar voren komt, sorry ik heb geen tijd vandaag, maar we laten het wel weten etc..... maar je hebt nu wel laten zien dat je enorme interesse hebt in de baan.
Neem ook altijd een geprint CV mee met je telefoonnnummer erop. Zelfs al krijg je HR niet te zien, want geen tijd, dan kun je wel je CV achter laten en is je reis niet voor niets geweest. Want als er 200 sollicitaties zijn, en er komen 8 papieren resumes op het bureau terecht van de HR manager, wie denk je dat het meest in aanmerking komt voor een gesprek?
Zeker als je CV "gemiddeld" is, en je weet dat er met jou zeker 30 of 40 anderen zijn die minstens net zo gekwalificeerd zijn, dien je op te vallen. Hen die een online sollicitatie doen, en dan maar hopen dat iemand contact opneemt..... die worden het eerst eruit gegooid wanneer de keuze gemaakt word voor gesprekken.
En tja.... je kunt het onbeleefd vinden, maar dat is ook onderdeel van de economie. Ik ben in September van baan veranderd, maar kreeg achteraf te horen dat ik het wel moest opboksen tegen bijna 90 sollicitaties, waarvan er 8 een gesprek kregen, en 2 een tweede gesprek. Ik wilde wat verder doorgroeien, en de groeimogelijkheden waren gewoon beperkt in mijn vorig bedrijf. En tja.... ik zou als HR manager ook niet 90 emailtjes willen schrijven..... en als je bedenkt er ook wel 3 of 4 functies open kunnen staan, dan ben je zo onderhand een hele dag bezig met het schrijven van "sorry, maar...." emailtjes. Zelfs met copy/paste ben je nog wel even bezig.
Het is ook meestal de gewoonte dat als je een GESPREK hebt gehad, en je wordt niet verkozen om gebeld te worden dat je niet doorgaat naar de volgende ronde, niet in de ronde waar men alleen maar email/online sollicitaties verzameld.
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin