Postbode was maar een voorbeeldje natuurlijk, al lijkt het me een heerlijke baan (ik heb 7 jaar een ochtendkrand bezorgd, ook toen ik factoren meer kon verdienen met intelligent werkl).quote:Op zondag 29 november 2009 16:34 schreef CoqAuVin het volgende:
[..]
Gast! Een baantje als postbode!
Jij kunt beter beleggingsadviezen gaan geven, gebaseerd op macro-economische vooruitzichten! Een paar keer per jaar een college, een macro-economische column in de krant, af en toe met je kop op teevee, en je bent binnen.
Maar ik ga denk ik eerst even kijken naar een huisje aan een Thais of Filippijns strand. Is nog goedkoper ook.quote:Op zondag 29 november 2009 16:41 schreef CoqAuVin het volgende:
[..]
Dan kun je beter (anti)kraak gaan. Maar daar hebben we het in het verleden weleens eerder over gehad.
Grote kans dat je dan beter terecht komt dan via de sociale woningbouw, en ook nog eens (veel!) minder betaalt. Wel om de twee jaar ofzo verhuizen.
helaas pindakaasquote:Op zondag 29 november 2009 16:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maar ik ga denk ik eerst even kijken naar een huisje aan een Thais of Filippijns strand. Is nog goedkoper ook.
Woongenot boeit mij wel, maar ik heb daar geen villa voor nodig. In Taiwan had ik een groot appartement met 3 slaapkamers (betaald door mijn werkgever). Die derde slaapkamer heeft de hele 4 jaar leeggestaan, ik wist bij God niet wat ik daarmee moestquote:Op zondag 29 november 2009 16:47 schreef CoqAuVin het volgende:
Hmmm, we lijken wel een beetje op elkaar. Ik hou ook wel van die "solitaire" baantjes, en "woongenot" boeit me ook geen ruk. Verder heb ik altijd weinig met "wat anderen doen", ben ik compleet ongevoelig voor reclame en denk ik liever zelf na.
Die 'berg' is een stuk kleiner dan je denkt en voor veel mensen best bereikbaar op je 40-ste. Maar je moet een beetje out of the box denken, wat de meeste mensen niet kunnen/durven omdat ze helemaal in dat baan/huis/hypotheek paradigma zitten.quote:Het grote verschil is dat jij op een berg met geld zit en ik niet.
Als je in een resort wilt wonen wel ja. Maar ergens rustig in de provincie hoeft het weinig te kosten. Thailand kom je alleen lastig in tegenwoordig (tenminste als je <55jr bent).quote:Op zondag 29 november 2009 16:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
helaas pindakaas
Als het over een Thais strand gaat althans, ga jij nog schrikken wat dat kost
Nouja goed, met "woongenot" bedoel ik dus inderdaad grote huizen. Ik word ook niet vrolijk van een compleet krot zonder comfort.quote:Op zondag 29 november 2009 16:56 schreef SeLang het volgende:
[..]
Woongenot boeit mij wel, maar ik heb daar geen villa voor nodig. In Taiwan had ik een groot appartement met 3 slaapkamers (betaald door mijn werkgever). Die derde slaapkamer heeft de hele 4 jaar leeggestaan, ik wist bij God niet wat ik daarmee moest. Dus nu weet ik heel zeker dat ik niet meer nodig heb. Nu heb ik een huiskamer en twee slaapkamers: eentje om in te slapen en eentje voor het gemak (om de was in op te hangen, of voor als ik eens aan een TV wil sleutelen zodat die niet in de weg staat). Wat heb je nog meer nodig?
Ja. Maar dat komt misschien ook omdat de meeste mensen nu eenmaal per se een gezin willen stichten. Zelf heb ik daar helemaal geen last van, maar dat schijnt toch een onbedwingbare drang te zijn die bij velen van binnenuit komt.quote:Die 'berg' is een stuk kleiner dan je denkt en voor veel mensen best bereikbaar op je 40-ste. Maar je moet een beetje out of the box denken, wat de meeste mensen niet kunnen/durven omdat ze helemaal in dat baan/huis/hypotheek paradigma zitten.
als je aan strand wil zitten, weten ze overal de prijs. Zeker voor een falang. Nog afgezien van het feit dat je geen eigendom kunt verwerven, maar afhankelijk bent van een lease, en dat gecombineerd met een nogal tainted juridisch systeem.quote:Op zondag 29 november 2009 17:00 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als je in een resort wilt wonen wel ja. Maar ergens rustig in de provincie hoeft het weinig te kosten. Thailand kom je alleen lastig in tegenwoordig (tenminste als je <55jr bent).
Ik heb die 'drang' ook (nog) niet, maar aan de andere kant sluit ik me er ook niet voor af ofzo. Ik moet wel zeggen dat ik wat ik om me heen zie op dit gebied niet erg aantrekkelijk vind (slaaf zijn van je kinderen, etc) maar je weet nooit wat er op je weg komt.quote:Op zondag 29 november 2009 17:05 schreef CoqAuVin het volgende:
Ja. Maar dat komt misschien ook omdat de meeste mensen nu eenmaal per se een gezin willen stichten. Zelf heb ik daar helemaal geen last van, maar dat schijnt toch een onbedwingbare drang te zijn die bij velen van binnenuit komt.
Ik weet hoe dat zit met geen landbezit enzo. Maar wat betreft prijs (buiten resort) is het gewoon een soort marktprincipe: zolang iemand wat meer kan vangen voor de lease van een stuk land dan ze van een Thai kunnen vangen, waarom dan niet verhuren aan een farang? Je moet alleen even je weg zien te vinden door daar eerst een flinke tijd te zitten, contacten leggen en niet proberen van tevoren via internet enzo dingen te regelen.quote:Op zondag 29 november 2009 17:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
als je aan strand wil zitten, weten ze overal de prijs. Zeker voor een falang. Nog afgezien van het feit dat je geen eigendom kunt verwerven, maar afhankelijk bent van een lease, en dat gecombineerd met een nogal tainted juridisch systeem.
Overigens is Thailand heel toegankelijk hoor. Je opent er een bankrekening, stort daar een zeker bedrag op (weetniet meer exact hoeveel), en je bent welkom ongeacht je leeftijd. Ze hebben alleen niet zo'n trek in kansloze paupers, en geef ze eens ongelijk.
/edit/ hebben ze de visabepalingen in Thailand nu alweer gewijzigdJe moet 10 mln bath = circa 200k euro in special bonds storten, of een vaag business visum verkrijgen..... hmmm... niet zo'n goed idee)
Wel tof dat je toch wel overtuiging hebt dat het model wat je toepast eigenlijk onfaalbaar is (errors nagelaten). Maarja, er zullen ook periodes van een aantal jaar tussen zitten, waar je geen enkele positie kunt innemen + lage rentes dus cash of bonds is ook niks en dan kan ik me voorstellen dat je die markten wel eens naar beneden wil zien gaan.quote:Op zondag 29 november 2009 16:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik doe geen 'trades' maar beleg alleen nog maar significant geld voor lange termijn op het moment dat het fundamenteel goedkoop is. Dan kan er weinig misgaan. Zolang ik op lange termijn gemiddeld jaarlijks 4% reeel rendement maak hou ik geld over. Dat lijkt me geen onrealistische target, gezien de historische norm die 6-7% is. (en als je echt laag koopt zou je meer moeten kunnen halen)
Knaagt het ook nooit meer?quote:Je begrijpt natuurlijk wel dat ik geen strategieen meer kan volgen waarbij de mogelijkheid bestaat dat ik overnight de helft van m'n kapitaal wegblaas. Maar dergelijke risico's hoef ik dus ook niet te nemen.
Ja, het grootste risico is dat je vanaf nu een langdurig overgewaardeerde aandelenmarkt krijgt met lage reele rentes. Tot nu toe was alles nog OK want met rentes van 3-4% op de bank en een inflatie van 0% heb ik genoeg. Nu zitten we op iets meer dan 2,5% rente en een inflatie van ca 0,5% en dan teer ik dus zo'n 1,5% per jaar in op mijn reele vermogen. Dat is natuurlijk geen probleem voor een aantal jaren met het vooruitzicht om tzt veel goedkoper te kunnen kopen, maar het moet geen 20 jaar zo blijven.quote:Op zondag 29 november 2009 17:59 schreef sitting_elfling het volgende:
Wel tof dat je toch wel overtuiging hebt dat het model wat je toepast eigenlijk onfaalbaar is (errors nagelaten). Maarja, er zullen ook periodes van een aantal jaar tussen zitten, waar je geen enkele positie kunt innemen + lage rentes dus cash of bonds is ook niks en dan kan ik me voorstellen dat je die markten wel eens naar beneden wil zien gaan.
Het heeft me verrast hoe goed ik me heb kunnen inhouden. Maar het opzeggen van m'n baan en een lange termijn strategie in place heeft me risico avers gemaakt. Ik ga dit niet meer uit handen geven.quote:Knaagt het ook nooit meer?![]()
Dat je toch eigenlijk wel een trade wil doen, maar uit je ervaring het toch maar niet doet omdat je domweg het risico niet hoeft en wilt lopen.
Ik ben hier gekomen voor m'n werk ( NL -> China -> Belgie -> China -> UK -> Taiwan -> UK), en toen ik stopte met werken ben ik blijven hangen.quote:Op zondag 29 november 2009 18:42 schreef LXIV het volgende:
Waarom ben je eigenlijk in de UK gaan wonen Selang? Enkel vanwege het 0%'s tarief? Of heb je er ook familie en vrienden zitten? Zelf zou ik daar niet zo snel naar toe gaan, behalve als ik daar werk, familie of vrienden had. Er zijn toch wel zonnigere en mooiere plekken op de wereld?
ik heb ooit foto's beloofd.quote:Op maandag 12 oktober 2009 08:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Goed gedaan en gefeliciteerd!
Heb je ook ergens pics staan?
quote:Op maandag 30 november 2009 00:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Komt de Driver calculatie nog steeds tot 8% werkeloosheid in 2011?
Over 2 weken is het zover! Althans, volgens een aantal van die aapjes hierquote:Op woensdag 2 december 2009 17:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Zijn de huizenprijzen al gehalveerd of moet ik nog een paar jaar wachten?
per 1-1-2010?quote:Op woensdag 2 december 2009 17:30 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Over 2 weken is het zover! Althans, volgens een aantal van die aapjes hier
Heb je je alu hoedje bij de hand?quote:Op woensdag 2 december 2009 19:15 schreef LXIV het volgende:
Om nog even te zeuren over de Funda-teller: die is na 's avonds heel kortstondig op 200K nogiets te hebben gestaan nu heel strak tussen de 199 en de 200 gebleven. Zó strak dat dit volstrekt niet overeen komt met de volatiliteit van deze indicator in de hele periode daarvoor (uitslagen van 3000 meer of minder in een dag). Nu heb ik weinig zin om uit te rekenen wat de kans hierop is, maar ik vind het toch wel wat vreemd.
Ik heb geen verstand van aluminium maar wel een beetje van statistiek. Als de beurs opeens 2 maanden tussen de 310,00 en de 311,49 blijft hangen vind ik dat ook vreemd. Zeker wanneer het daarvoor veel heftiger beweegt.quote:Op woensdag 2 december 2009 21:47 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Heb je je alu hoedje bij de hand?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |