abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 november 2009 @ 16:41:50 #226
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75113159
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:34 schreef CoqAuVin het volgende:

[..]

Gast! Een baantje als postbode!

Jij kunt beter beleggingsadviezen gaan geven, gebaseerd op macro-economische vooruitzichten! Een paar keer per jaar een college, een macro-economische column in de krant, af en toe met je kop op teevee, en je bent binnen.
Postbode was maar een voorbeeldje natuurlijk, al lijkt het me een heerlijke baan (ik heb 7 jaar een ochtendkrand bezorgd, ook toen ik factoren meer kon verdienen met intelligent werkl).

Maar inderdaad parttime lesgeven ofzo. Dat kan ik best goed (ik deed vroeger altijd presentaties voor een sterrenkunde club voor jongeren). En met een TU achtergrond heb ik de kwalificaties ook wel denk ik.

Maar goed, dat is dus het crisisscenario...

Btw: beleggingsadviezen geven voor geld vind ik immoreel, omdat ik weet dat je de markt toch niet kunt verslaan.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 29 november 2009 @ 16:43:17 #227
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75113208
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:41 schreef CoqAuVin het volgende:

[..]

Dan kun je beter (anti)kraak gaan. Maar daar hebben we het in het verleden weleens eerder over gehad.

Grote kans dat je dan beter terecht komt dan via de sociale woningbouw, en ook nog eens (veel!) minder betaalt. Wel om de twee jaar ofzo verhuizen.
Maar ik ga denk ik eerst even kijken naar een huisje aan een Thais of Filippijns strand. Is nog goedkoper ook.
Mijn reisverslagen
pi_75113340
Hmmm, we lijken wel een beetje op elkaar. Ik hou ook wel van die "solitaire" baantjes, en "woongenot" boeit me ook geen ruk. Verder heb ik altijd weinig met "wat anderen doen", ben ik compleet ongevoelig voor reclame en denk ik liever zelf na.

Het grote verschil is dat jij op een berg met geld zit en ik niet.
pi_75113514
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:43 schreef SeLang het volgende:

[..]

Maar ik ga denk ik eerst even kijken naar een huisje aan een Thais of Filippijns strand. Is nog goedkoper ook.
helaas pindakaas

Als het over een Thais strand gaat althans, ga jij nog schrikken wat dat kost
  zondag 29 november 2009 @ 16:56:11 #230
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75113667
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:47 schreef CoqAuVin het volgende:
Hmmm, we lijken wel een beetje op elkaar. Ik hou ook wel van die "solitaire" baantjes, en "woongenot" boeit me ook geen ruk. Verder heb ik altijd weinig met "wat anderen doen", ben ik compleet ongevoelig voor reclame en denk ik liever zelf na.
Woongenot boeit mij wel, maar ik heb daar geen villa voor nodig. In Taiwan had ik een groot appartement met 3 slaapkamers (betaald door mijn werkgever). Die derde slaapkamer heeft de hele 4 jaar leeggestaan, ik wist bij God niet wat ik daarmee moest . Dus nu weet ik heel zeker dat ik niet meer nodig heb. Nu heb ik een huiskamer en twee slaapkamers: eentje om in te slapen en eentje voor het gemak (om de was in op te hangen, of voor als ik eens aan een TV wil sleutelen zodat die niet in de weg staat). Wat heb je nog meer nodig?
quote:
Het grote verschil is dat jij op een berg met geld zit en ik niet.
Die 'berg' is een stuk kleiner dan je denkt en voor veel mensen best bereikbaar op je 40-ste. Maar je moet een beetje out of the box denken, wat de meeste mensen niet kunnen/durven omdat ze helemaal in dat baan/huis/hypotheek paradigma zitten.
Mijn reisverslagen
  zondag 29 november 2009 @ 17:00:38 #231
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75113823
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

helaas pindakaas

Als het over een Thais strand gaat althans, ga jij nog schrikken wat dat kost
Als je in een resort wilt wonen wel ja. Maar ergens rustig in de provincie hoeft het weinig te kosten. Thailand kom je alleen lastig in tegenwoordig (tenminste als je <55jr bent).
Mijn reisverslagen
pi_75113982
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:56 schreef SeLang het volgende:

[..]

Woongenot boeit mij wel, maar ik heb daar geen villa voor nodig. In Taiwan had ik een groot appartement met 3 slaapkamers (betaald door mijn werkgever). Die derde slaapkamer heeft de hele 4 jaar leeggestaan, ik wist bij God niet wat ik daarmee moest . Dus nu weet ik heel zeker dat ik niet meer nodig heb. Nu heb ik een huiskamer en twee slaapkamers: eentje om in te slapen en eentje voor het gemak (om de was in op te hangen, of voor als ik eens aan een TV wil sleutelen zodat die niet in de weg staat). Wat heb je nog meer nodig?
Nouja goed, met "woongenot" bedoel ik dus inderdaad grote huizen. Ik word ook niet vrolijk van een compleet krot zonder comfort. Maar het mag van mij allemaal wel vrij sober zijn, in de zin van "niet meer dan ik nodig heb".
quote:
Die 'berg' is een stuk kleiner dan je denkt en voor veel mensen best bereikbaar op je 40-ste. Maar je moet een beetje out of the box denken, wat de meeste mensen niet kunnen/durven omdat ze helemaal in dat baan/huis/hypotheek paradigma zitten.
Ja. Maar dat komt misschien ook omdat de meeste mensen nu eenmaal per se een gezin willen stichten. Zelf heb ik daar helemaal geen last van, maar dat schijnt toch een onbedwingbare drang te zijn die bij velen van binnenuit komt.
pi_75114135
quote:
Op zondag 29 november 2009 17:00 schreef SeLang het volgende:

[..]

Als je in een resort wilt wonen wel ja. Maar ergens rustig in de provincie hoeft het weinig te kosten. Thailand kom je alleen lastig in tegenwoordig (tenminste als je <55jr bent).
als je aan strand wil zitten, weten ze overal de prijs. Zeker voor een falang. Nog afgezien van het feit dat je geen eigendom kunt verwerven, maar afhankelijk bent van een lease, en dat gecombineerd met een nogal tainted juridisch systeem.

Overigens is Thailand heel toegankelijk hoor. Je opent er een bankrekening, stort daar een zeker bedrag op (weetniet meer exact hoeveel), en je bent welkom ongeacht je leeftijd. Ze hebben alleen niet zo'n trek in kansloze paupers, en geef ze eens ongelijk.

/edit/ hebben ze de visabepalingen in Thailand nu alweer gewijzigd Je moet 10 mln bath = circa 200k euro in special bonds storten, of een vaag business visum verkrijgen..... hmmm... niet zo'n goed idee)

[ Bericht 13% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 29-11-2009 17:16:01 ]
  zondag 29 november 2009 @ 17:18:33 #234
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75114394
quote:
Op zondag 29 november 2009 17:05 schreef CoqAuVin het volgende:
Ja. Maar dat komt misschien ook omdat de meeste mensen nu eenmaal per se een gezin willen stichten. Zelf heb ik daar helemaal geen last van, maar dat schijnt toch een onbedwingbare drang te zijn die bij velen van binnenuit komt.
Ik heb die 'drang' ook (nog) niet, maar aan de andere kant sluit ik me er ook niet voor af ofzo. Ik moet wel zeggen dat ik wat ik om me heen zie op dit gebied niet erg aantrekkelijk vind (slaaf zijn van je kinderen, etc) maar je weet nooit wat er op je weg komt.

Wat het economische deel betreft: samenleven met een vaste partner betekent meestal ook gewoon een extra inkomen. Kinderen zijn inderdaad wel duur maar met twee inkomens is dat goed te doen denk ik. Ow, en ik zou mijn partner in dat geval (hard) laten werken. Ik pas wel thuis op die kinderen, terwijl de beleggingswinsten automatisch binnenstromen .
Mijn reisverslagen
  zondag 29 november 2009 @ 17:28:39 #235
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75114732
quote:
Op zondag 29 november 2009 17:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

als je aan strand wil zitten, weten ze overal de prijs. Zeker voor een falang. Nog afgezien van het feit dat je geen eigendom kunt verwerven, maar afhankelijk bent van een lease, en dat gecombineerd met een nogal tainted juridisch systeem.

Overigens is Thailand heel toegankelijk hoor. Je opent er een bankrekening, stort daar een zeker bedrag op (weetniet meer exact hoeveel), en je bent welkom ongeacht je leeftijd. Ze hebben alleen niet zo'n trek in kansloze paupers, en geef ze eens ongelijk.

/edit/ hebben ze de visabepalingen in Thailand nu alweer gewijzigd Je moet 10 mln bath = circa 200k euro in special bonds storten, of een vaag business visum verkrijgen..... hmmm... niet zo'n goed idee)
Ik weet hoe dat zit met geen landbezit enzo. Maar wat betreft prijs (buiten resort) is het gewoon een soort marktprincipe: zolang iemand wat meer kan vangen voor de lease van een stuk land dan ze van een Thai kunnen vangen, waarom dan niet verhuren aan een farang? Je moet alleen even je weg zien te vinden door daar eerst een flinke tijd te zitten, contacten leggen en niet proberen van tevoren via internet enzo dingen te regelen.

De makkelijke regeling van even wat geld op een rekening storten en dan permanente residentie krijgen is voorbij (helaas).

Maar Thailand heeft sowieso niet mijn voorkeur vanwege de taal die volgens mij bijna niet te leren valt. In elk geval zul je nooit ook maar in de buurt komen van vloeiend spreken/ verstaan. Wat dat betreft is Indonesie goed (een van de makkelijkste talen ter wereld) of de Fillipijnen (de meesten kunnen goed Engels en de lokale taal is ook nog wel te leren).

Alleen dat Thaise eten elke dag, daar zou ik een moord voor doen
Mijn reisverslagen
pi_75115252
quote:
Op zondag 29 november 2009 16:25 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik doe geen 'trades' maar beleg alleen nog maar significant geld voor lange termijn op het moment dat het fundamenteel goedkoop is. Dan kan er weinig misgaan. Zolang ik op lange termijn gemiddeld jaarlijks 4% reeel rendement maak hou ik geld over. Dat lijkt me geen onrealistische target, gezien de historische norm die 6-7% is. (en als je echt laag koopt zou je meer moeten kunnen halen)
Wel tof dat je toch wel overtuiging hebt dat het model wat je toepast eigenlijk onfaalbaar is (errors nagelaten). Maarja, er zullen ook periodes van een aantal jaar tussen zitten, waar je geen enkele positie kunt innemen + lage rentes dus cash of bonds is ook niks en dan kan ik me voorstellen dat je die markten wel eens naar beneden wil zien gaan.
quote:
Je begrijpt natuurlijk wel dat ik geen strategieen meer kan volgen waarbij de mogelijkheid bestaat dat ik overnight de helft van m'n kapitaal wegblaas . Maar dergelijke risico's hoef ik dus ook niet te nemen.
Knaagt het ook nooit meer? Dat je toch eigenlijk wel een trade wil doen, maar uit je ervaring het toch maar niet doet omdat je domweg het risico niet hoeft en wilt lopen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 29 november 2009 @ 18:39:57 #237
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75116426
quote:
Op zondag 29 november 2009 17:59 schreef sitting_elfling het volgende:

Wel tof dat je toch wel overtuiging hebt dat het model wat je toepast eigenlijk onfaalbaar is (errors nagelaten). Maarja, er zullen ook periodes van een aantal jaar tussen zitten, waar je geen enkele positie kunt innemen + lage rentes dus cash of bonds is ook niks en dan kan ik me voorstellen dat je die markten wel eens naar beneden wil zien gaan.
Ja, het grootste risico is dat je vanaf nu een langdurig overgewaardeerde aandelenmarkt krijgt met lage reele rentes. Tot nu toe was alles nog OK want met rentes van 3-4% op de bank en een inflatie van 0% heb ik genoeg. Nu zitten we op iets meer dan 2,5% rente en een inflatie van ca 0,5% en dan teer ik dus zo'n 1,5% per jaar in op mijn reele vermogen. Dat is natuurlijk geen probleem voor een aantal jaren met het vooruitzicht om tzt veel goedkoper te kunnen kopen, maar het moet geen 20 jaar zo blijven.
quote:
Knaagt het ook nooit meer? Dat je toch eigenlijk wel een trade wil doen, maar uit je ervaring het toch maar niet doet omdat je domweg het risico niet hoeft en wilt lopen.
Het heeft me verrast hoe goed ik me heb kunnen inhouden. Maar het opzeggen van m'n baan en een lange termijn strategie in place heeft me risico avers gemaakt. Ik ga dit niet meer uit handen geven.
Mijn reisverslagen
  zondag 29 november 2009 @ 18:42:58 #238
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75116519
Waarom ben je eigenlijk in de UK gaan wonen Selang? Enkel vanwege het 0%'s tarief? Of heb je er ook familie en vrienden zitten? Zelf zou ik daar niet zo snel naar toe gaan, behalve als ik daar werk, familie of vrienden had. Er zijn toch wel zonnigere en mooiere plekken op de wereld?
The End Times are wild
  zondag 29 november 2009 @ 19:30:24 #239
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75118313
quote:
Op zondag 29 november 2009 18:42 schreef LXIV het volgende:
Waarom ben je eigenlijk in de UK gaan wonen Selang? Enkel vanwege het 0%'s tarief? Of heb je er ook familie en vrienden zitten? Zelf zou ik daar niet zo snel naar toe gaan, behalve als ik daar werk, familie of vrienden had. Er zijn toch wel zonnigere en mooiere plekken op de wereld?
Ik ben hier gekomen voor m'n werk ( NL -> China -> Belgie -> China -> UK -> Taiwan -> UK), en toen ik stopte met werken ben ik blijven hangen.

De eerste keer dat ik naar de UK kwam was dat omdat het voor mij een route terug naar Azie was (9 maanden werken in de UK en daarna 2 jaar op een expat contract naar Taiwan, wat uiteindelijk 4 jaar werden). Na Taiwan ben ik min of meer uit gemakzucht teruggegaan naar de UK (kon niet in Taiwan blijven) en minder dan een jaar later heb ik m'n baan opgezegd, zoals ik van plan was voor m'n 40-ste.

Ik zit hier nu dus twee jaar (en eerder al eens 9 maanden) en slecht is het hier zeker niet hoor. Het is een mooi land met mooie heuvels en interessante musea e.d. Ik woon op fietsafstand van The New Forest (lijkt op de Hoge Veluwe, met bos en heide - vorige week nog een ringslang gezien! En ik had een das(!) in de tuin). Okee, het eten is niet te vreten en de vrouwen ... Maar goed je kunt niet alles hebben Alhoewel...

Die 0% zijn geen reden, maar de 0% + gedaalde £ maken wel de urgentie om te vertrekken wat minder omdat het een stuk goedkoper is dan NL, wat een vergelijkbaar soort land is. Zolang ik (nog) geen alternatief heb dat veel aantrekkelijker lijkt (en dan bedoel ik niet de financiele kant) blijf ik dus nog even op m'n plek.

Ik zou nu trouwens nog niet weg willen maar ik begin weer een beetje rond te kijken. Dit jaar nog flink wat hiken/ sightseeen in de UK en dan misschien volgend jaar ofzo weer eens iets anders?

Kwa klimaat prefereer ik trouwens Z.O.-Engeland boven Z.O.-Azie. Elke dag die bloedhitte is helemaal niet fijn vind ik. Ik weet nog hoe ik genoot van de frisse schone lucht in Engeland na 4 jaar Taiwan. Maar je hebt daar wel lekkerder eten en nog wat dingen.
Mijn reisverslagen
pi_75125846
Njah Singapore dan maar? alleen krijg je daar ook niet zolang een werk visum, mijn broer is net terug en hij zei dat het nog steeds godsgruwelijk duur is
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_75131842
Komt de Driver calculatie nog steeds tot 8% werkeloosheid in 2011?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_75131897
wordt wel minder denk ik. zelfsa als de crisis dooetrxwtr
pi_75216783
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 08:29 schreef capricia het volgende:

[..]

Goed gedaan en gefeliciteerd!
Heb je ook ergens pics staan?
ik heb ooit foto's beloofd.

bij dezen
Verbouwing van ons eerste koophuis
namaste
pi_75217489
quote:
Op maandag 30 november 2009 00:38 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Komt de Driver calculatie nog steeds tot 8% werkeloosheid in 2011?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_75217510
Zijn de huizenprijzen al gehalveerd of moet ik nog een paar jaar wachten?
pi_75218069
quote:
Op woensdag 2 december 2009 17:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Zijn de huizenprijzen al gehalveerd of moet ik nog een paar jaar wachten?
Over 2 weken is het zover! Althans, volgens een aantal van die aapjes hier
pi_75218240
quote:
Op woensdag 2 december 2009 17:30 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Over 2 weken is het zover! Althans, volgens een aantal van die aapjes hier
per 1-1-2010?
  woensdag 2 december 2009 @ 19:15:05 #248
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75221951
Om nog even te zeuren over de Funda-teller: die is na 's avonds heel kortstondig op 200K nogiets te hebben gestaan nu heel strak tussen de 199 en de 200 gebleven. Zó strak dat dit volstrekt niet overeen komt met de volatiliteit van deze indicator in de hele periode daarvoor (uitslagen van 3000 meer of minder in een dag). Nu heb ik weinig zin om uit te rekenen wat de kans hierop is, maar ik vind het toch wel wat vreemd.
The End Times are wild
pi_75228189
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:15 schreef LXIV het volgende:
Om nog even te zeuren over de Funda-teller: die is na 's avonds heel kortstondig op 200K nogiets te hebben gestaan nu heel strak tussen de 199 en de 200 gebleven. Zó strak dat dit volstrekt niet overeen komt met de volatiliteit van deze indicator in de hele periode daarvoor (uitslagen van 3000 meer of minder in een dag). Nu heb ik weinig zin om uit te rekenen wat de kans hierop is, maar ik vind het toch wel wat vreemd.
Heb je je alu hoedje bij de hand?
  woensdag 2 december 2009 @ 21:49:22 #250
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75228295
quote:
Op woensdag 2 december 2009 21:47 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Heb je je alu hoedje bij de hand?
Ik heb geen verstand van aluminium maar wel een beetje van statistiek. Als de beurs opeens 2 maanden tussen de 310,00 en de 311,49 blijft hangen vind ik dat ook vreemd. Zeker wanneer het daarvoor veel heftiger beweegt.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')