abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74863902
Misschien dat er hier mensen zijn die het volgende herkennen.

Ik betrap mijzelf er steeds vaker op dat ik vaak irrationele gedachten heb. Vooral als ik andere mensen iets fout zie doen heb ik de gedachtes om die persoon dan te willen straffen / te corrigeren. Het blijft echter niet bij gedachtes, maar ik handel er ook naar. Ook wil ik als ik gelijk heb, dat gelijk ook krijgen, onafhankelijk wat de kosten daarvan dan ook zijn.

Voorbeeld.
Bijvoorbeeld in het verkeer uit zich dit, als ik voorrang heb, ik dit ook neem. Ik wijk niet uit voor de ander (die 'fout' is) en rij desnoods recht op hem in. Onafhankelijk of dat nou een aanrijding tot gevolg heeft of niet. Ook wanneer een bedrijf bijvoorbeeld een fout maakt blijf ik net zo lang bellen en brieven schrijven tot ik gelijk heb gekregen. Ook al gaat het maar om een paar euro (al werkt het wel, als je maar lang genoeg door dramt betalen uiteinlijk wel) ik stop niet voordat ik gelijk heb gekregen.

Nou was het in het verkeer al een paar keer maar net goed gegaan, waar een aanrijding maar net niet plaats vond. Maar vanavond ging het dus wel fout. Bij twee kruisende fietspaden botste ik met mijn fiets op een andere fietser (ik kwam van rechts en had voorrang). Ik viel daardoor op het asfalt. De andere fietser was 20meter doorgereden. Stopte even om te kijken en ging er daarna vandoor terwijl ik bleef liggen.

Nou wil ik niet een discussie uitlokken over hoe fout het is om altijd met het wijzende vingertje klaar te staan. Wat ik mij afvraag is of meer mensen dit gedrag herkennen?
Is dit misschien ook al onderzocht en een naam gegeven?

Hoe kan ik verder voorkomen dat ik doorschiet in dit (mogelijk) zelf-destructieve gedrag?

aub alleen serieuze reacties.
  vrijdag 20 november 2009 @ 00:07:34 #2
120235 skippy22
Potente kangoeroe
pi_74872379
Nee heb het ook nooit bij anderen gezien Gaat het vanzelf dan ?
pi_74873441
Ik denk dat je allereerst moet nagaan wat de oorzaak er van is dat je dit soort gedrag vertoont, blijkbaar zonder dat je er zelf echt achter staat. Als het zo belangrijk voor je is dat je ermee doorgaat terwijl je eigenlijk ook wel inziet dat het erg hoge kosten kan hebben (en je m.i. weinig oplevert) zal er vast wel een reden voor zijn. Waarom is het zo belangrijk voor je geworden. Hoe lang heb je er al last van? Probeer eens na te gaan waarom dat zo gegroeid is.

Ik kan er zelf op dit vlak niet over meepraten, maar ik heb wel soortgelijke dingen op andere vlakken (gehad). Daar kon ik dan uiteindelijk altijd wel een incident o.i.d. bij aanwijzen dat dat hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt had, en dat geeft dan weer meer begrip in het waarom, wat mogelijk ook tot een oplossing leidt.
pi_74880830
Join the club.. Ook bij mij is het in de auto al een paar goed fout gegaan. Zou me bijv. nog liever doodrijden als ik voorrang heb dan galant te zijn naar een andere weggebruiker.

Ik vind het gewoon heerlijk om mn gelijk te krijgen, ookal moet ik er alles voor doen. Als ik zeg dat die tafel groen is dan is die tafel ook groen.. Ookal zou die blauw zijn, dan lul en dram ik net zolang dat de ander zegt dat die tafel ook groen is..

ach.. iedere gek zijn eigen gebrek..
  vrijdag 20 november 2009 @ 12:31:29 #5
262 Re
Kiss & Swallow
pi_74881873
de regel is voorrang verlenen, niet voorrang nemen
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 20 november 2009 @ 12:37:16 #6
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_74882047
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 11:58 schreef krengetje het volgende:
Join the club.. Ook bij mij is het in de auto al een paar goed fout gegaan. Zou me bijv. nog liever doodrijden als ik voorrang heb dan galant te zijn naar een andere weggebruiker.

Ik vind het gewoon heerlijk om mn gelijk te krijgen, ookal moet ik er alles voor doen. Als ik zeg dat die tafel groen is dan is die tafel ook groen.. Ookal zou die blauw zijn, dan lul en dram ik net zolang dat de ander zegt dat die tafel ook groen is..

ach.. iedere gek zijn eigen gebrek..
Zeer gevaarlijk gedrag dus.
En een dominante insteek die wel eens heel erg verkeerd kan uitpakken.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_74882097
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:31 schreef Re het volgende:
de regel is voorrang verlenen, niet voorrang nemen
Dat sowieso, voorrang hebben is één, maar je moet het ook nog krijgen.

Verder klinkt het als een bepaalde tic, eentje die niet bepaald sociaal te noemen is
pi_74882111
Je moet tijdens je rijlessen wel een voorbeeldige leugenaar geweest zijn om deze zieke geestelijke afwijking om op mensen in te rijden te hebben kunnen verbloemen, anders had jij nooit dat roze papiertje kunnen halen!

Hoe haal je het in je hoofd om gewoon door te willen rijden wanneer iemand je geen voorrang verleent? Misschien moet je eens volwassen worden en stilstaan bij de consequenties die zulk gedrag met zich meebrengt. Je kan er bijvoorbeeld iemand voor de rest van z'n leven mee verlammen, of erger, doodrijden.

Benieuwd in hoeverre ze je dan nog gelijk gaan geven als jij tegen de cipier zegt dat je celdeur niet rood maar blauw is.
pi_74882493
Ik herken er wel het een en ander in, eigenlijk. Ben je misschien in het verleden slachtoffer geweest van een dominant persoon? Of iemand die over je heen liep?
Zo ja, dan zou je nu bezig kunnen zijn om dat te compenseren door zelf steeds gelijk te willen hebben.

Ik denk in ieder geval wel, zoals een poster boven mij al zei, dat er een oorzaak is voor dit gedrag. Probeer eerst daar achter te komen, dan kun je van daaruit je gedrag leren corrigeren.
pi_74882569
En hoe zou je het zelf vinden als jij bv. een foutje maakt in het verkeer. Gebeurt iedereen weleens, als je ergens niet bekend bijvoorbeeld, je let ff niet op, onoverzichtelijke situatie. Je vergeet voorrang te verlenen.

Best raar idee als er dan dus mensen op de planeet zijn die dat foutje dus keihard willen afstraffen en daar gewoon een ongeluk voor over hebben met alle gevolgen van dien.

Persoonlijk kan ik me bv. wel weer ergeren aan mensen die in de file bijvoorbeeld een invoegstrook met 100 helemaal tot einde uitrijden en dan ervoor willen flikkeren, of expres verkeerd voorsorteren om een file te ontwijken en dan op laatste moment snel nog ff van baan willen wisselen. Die komen er bij mij ook never nooit niet tussen, maar ik ga daar géén ongeluk of gevaar voor riskeren
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 20 november 2009 @ 12:53:50 #11
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_74882622
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:52 schreef Loveless85 het volgende:
En hoe zou je het zelf vinden als jij bv. een foutje maakt in het verkeer. Gebeurt iedereen weleens, als je ergens niet bekend bijvoorbeeld, je let ff niet op, onoverzichtelijke situatie. Je vergeet voorrang te verlenen.

Best raar idee als er dan dus mensen op de planeet zijn die dat foutje dus keihard willen afstraffen en daar gewoon een ongeluk voor over hebben met alle gevolgen van dien.

Persoonlijk kan ik me bv. wel weer ergeren aan mensen die in de file bijvoorbeeld een invoegstrook met 100 helemaal tot einde uitrijden en dan ervoor willen flikkeren, of expres verkeerd voorsorteren om een file te ontwijken en dan op laatste moment snel nog ff van baan willen wisselen. Die komen er bij mij ook never nooit niet tussen, maar ik ga daar géén ongeluk of gevaar voor riskeren
Het is wettelijk verplicht om tot het einde van een invoegstrook te rijden.
Niet met 100 natuurlijk.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_74882660
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:53 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Het is wettelijk verplicht om tot het einde van een invoegstrook te rijden.
Ja ik snap waar je heen wil, maar je kent de situatie wel. File, iedereen voegt braaf op tijd in omdat het moeilijk invoegen is, en dan heb je altijd van die faalhazen die met 120 de invoegstrook afraggen terwijl het stil staat en nét op het laatste moment nog ff stukje vluchtstrook mee pakken en 'm er dan tussen proberen te prakken
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 20 november 2009 @ 12:56:55 #13
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_74882733
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:54 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Ja ik snap waar je heen wil, maar je kent de situatie wel. File, iedereen voegt braaf op tijd in omdat het moeilijk invoegen is, en dan heb je altijd van die faalhazen die met 120 de invoegstrook afraggen terwijl het stil staat en nét op het laatste moment nog ff stukje vluchtstrook mee pakken en 'm er dan tussen proberen te prakken
Ik ken die mongolen ook idd.
Maar ik rij ook altijd door tot het end om dan pas in te voegen.
Wettelijk doe ik dan niks verkeerd maar hoe vaak ik wel geen middelvinger heb gekregen of mensen die me af proberen te snijden.
pi_74882792
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:56 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Ik ken die mongolen ook idd.
Maar ik rij ook altijd door tot het end om dan pas in te voegen.
Wettelijk doe ik dan niks verkeerd maar hoe vaak ik wel geen middelvinger heb gekregen of mensen die me af proberen te snijden.
Nou goed, het verschilt natuurlijk per situatie, maar hier bij Rotterdam bij de A20 bij oprit Spaanse Polder heb je dus zo'n situatie dat het wijzer is tijdig in te voegen, en je hebt dan altijd dus van die debielen die daar nog vol gas langs scheuren, hem er tussen prakken en dan ook nog eens direct 2 banen willen pakken want de snelweg splitst daar in 2 banen Gouda / 1 baantje Delft.

Maar dat is nogal offtopique
pi_74887809
In het verkeer probeer ik ook altijd wel gewoon mijn voorrang te nemen, ook als ik op de fiets zit en de ander zit in een auto, maar als het een botsing dreigt te worden omdat een automobilist me écht niet ziet dan ga ik toch wel even in de ankers, ik bedoel, wat heb je eraan om jezelf uit een gril te moeten peuteren alleen maar om te zeggen dat je gelijk had ? Beter ongelukken voorkomen. Iedereen , ook JIJ maakt fouten en dan ben je ook blij dat een ander niet vol in je rijdt maar probeert een ongeluk te voorkomen.

Bovendien TS, kan je met jezelf leven als je iemand voor het leven kreupel rijdt of zelfs dood rijdt terwijl je een ongeluk makkelijk had kunnen voorkomen, alleen maar om te kunnen zeggen dat je gelijk hebt? Dat is niet alleen vreselijk asociaal maar ook nog eens levensgevaarlijk. als je een ongeluk kan voorkomen doe dat dan ook.

En voor wat betreft dat stuk over bedrijven: als je 100% zeker weet dat je gelijk hebt sta je natuurlijk in je volle recht om het bedrijf plat te bellen en mailen tot je je gelijk gekregen hebt. Maar weet je ook wanneer je ongelijk hebt?

Soms is het ook verstandiger om gewoon je ongelijk toe te geven of de fouten van een ander te incasseren (wat dus wel eens kan betekenen dat je moet stoppen ondanks dat je voorrang hebt) of om die 2 euro die je te weinig teruggekregen hebt van een bedrijf maar te vergeten omdat het meer moeite kost om het terug te krijgen dan dat het oplevert. Bovendien is zo'n houding érg kinderachtig en drammerig.

Het maakt je leven echt niet makkelijker, leven bestaat uit geven en nemen. Anderen zullen ook jouw fouten vast al vaak genoeg gecorrigeeerd hebben.

De splinter in een anders oog wel zien, maar niet de balk in zijn eigen ogen zien staat hier wel op zijn plaats denk ik zo. Niemand ter wereld maakt nooit fouten dus probeer dan ook niet een ander dwangmatig te moeten corrigeren.

[ Bericht 27% gewijzigd door Metro2005 op 20-11-2009 15:52:30 ]
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_74888044
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:38 schreef Loveless85 het volgende:
Verder klinkt het als een bepaalde tic, eentje die niet bepaald sociaal te noemen is
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 12:50 schreef Jumping-Skippy het volgende:
Ik herken er wel het een en ander in, eigenlijk. Ben je misschien in het verleden slachtoffer geweest van een dominant persoon? Of iemand die over je heen liep?
Zo ja, dan zou je nu bezig kunnen zijn om dat te compenseren door zelf steeds gelijk te willen hebben.

Ik denk in ieder geval wel, zoals een poster boven mij al zei, dat er een oorzaak is voor dit gedrag. Probeer eerst daar achter te komen, dan kun je van daaruit je gedrag leren corrigeren.
Ik heb hier over nagedacht, maar ik kan geen eenduidige oorzaak bedenken. Ik ben geen slachtoffer geweest of iets dergelijks. Zelf heb ik meer het gevoel dat het geleidelijk ontstaan is sinds ik op mijzelf woon. Alsof ik steeds minder gewend ben om met anderen rekening te houden.
Ja ik ben vroeger ook gepest en ik kan mij verbaal ook nu nog steeds niet goed verweren, maar of dit daar mee samen hangt, lijkt mij niet meteen logisch.

Heeft dit ook een naam en is het misschien ook onderzocht?
pi_74888093
-edit- niet doen

[ Bericht 90% gewijzigd door Re op 20-11-2009 16:08:09 ]
pi_74888224
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 15:44 schreef Metro2005 het volgende:
In het verkeer probeer ik ook altijd wel gewoon mijn voorrang te nemen, ook als ik op de fiets zit en de ander zit in een auto, maar als het een botsing dreigt te worden omdat een automobilist me écht niet ziet dan ga ik toch wel even in de ankers, ik bedoel, wat heb je eraan om jezelf uit een gril te moeten peuteren alleen maar om te zeggen dat je gelijk had ? Beter ongelukken voorkomen. Iedereen , ook JIJ maakt fouten en dan ben je ook blij dat een ander niet vol in je rijdt maar probeert een ongeluk te voorkomen.

Bovendien TS, kan je met jezelf leven als je iemand voor het leven kreupel rijdt of zelfs dood rijdt terwijl je een ongeluk makkelijk had kunnen voorkomen, alleen maar om te kunnen zeggen dat je gelijk hebt? Dat is niet alleen vreselijk asociaal maar ook nog eens levensgevaarlijk. als je een ongeluk kan voorkomen doe dat dan ook.

En voor wat betreft dat stuk over bedrijven: als je 100% zeker weet dat je gelijk hebt sta je natuurlijk in je volle recht om het bedrijf plat te bellen en mailen tot je je gelijk gekregen hebt. Maar weet je ook wanneer je ongelijk hebt?

Soms is het ook verstandiger om gewoon je ongelijk toe te geven of de fouten van een ander te incasseren (wat dus wel eens kan betekenen dat je moet stoppen ondanks dat je voorrang hebt) of om die 2 euro die je te weinig teruggekregen hebt van een bedrijf maar te vergeten omdat het meer moeite kost om het terug te krijgen dan dat het oplevert. Bovendien is zo'n houding érg kinderachtig en drammerig.

Het maakt je leven echt niet makkelijker, leven bestaat uit geven en nemen. Anderen zullen ook jouw fouten vast al vaak genoeg gecorrigeeerd hebben.

De splinter in een anders oog wel zien, maar niet de balk in zijn eigen ogen zien staat hier wel op zijn plaats denk ik zo. Niemand ter wereld maakt nooit fouten dus probeer dan ook niet een ander dwangmatig te moeten corrigeren.
Ik weet niet goed hoe ik hier op moet antwoorden.
Aan de ene kant zie ik dit zelf ook in en geef ik je gelijk. Dat is ook de reden dat ik deze post gemaakt heb, omdat ik het zelf ook wel in zie met logisch nadenken.
Echter dit soort acties in het verkeer gebeuren meer onbewust, meestal heb je ook de tijd niet om er over na te denken en heb ik al gehandeld. Ik weet dus zelf ook niet goed hoe daar mee om te gaan.

Ow ja, na die smak op het asfalt heb ik vandaag dus echt flink last van mijn schouder. Ik kan helemaal niets met mijn arm en schouder zonder dat het pijn doet. Eigen schuld dikke bult zullen sommige hier wel denken.
pi_74888337
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 15:56 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ik weet niet goed hoe ik hier op moet antwoorden.
Aan de ene kant zie ik dit zelf ook in en geef ik je gelijk. Dat is ook de reden dat ik deze post gemaakt heb, omdat ik het zelf ook wel in zie met logisch nadenken.
Echter dit soort acties in het verkeer gebeuren meer onbewust, meestal heb je ook de tijd niet om er over na te denken en heb ik al gehandeld. Ik weet dus zelf ook niet goed hoe daar mee om te gaan.

Ow ja, na die smak op het asfalt heb ik vandaag dus echt flink last van mijn schouder. Ik kan helemaal niets met mijn arm en schouder zonder dat het pijn doet. Eigen schuld dikke bult zullen sommige hier wel denken.
Nu ben je zelf het slachtoffer van je eigen gedrag, dalijk is het een omaatje van 80 die half dood op het fietspad achter blijft. Voel je je dan goed als je thuis je schoenen uitdoet en op de bank ploft.
Denk je dan: zo hehe, die heb ik eens mooi een lesje geleerd, dat doet ze niet nog een keer!

Ik hoop dat je zelf ook wel inziet dat dit soort gedrag gewoon gevaarlijk is en nergens op slaat.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 20 november 2009 @ 16:00:49 #20
264516 Waldkorn
Daar zit wat in
pi_74888352
Je klinkt als een chagrijnig verbitterd mannetje. Ik ben blij dat je het zelf in de gaten hebt. Dan kun je er nog wat aan doen voordat je dadelijk met je 70e eenzaam in een verzorgingstehuis zit waarbij de zusters je niet eens willen wassen omdat je zo'n zeikerd bent.
stom
  vrijdag 20 november 2009 @ 16:01:02 #21
262 Re
Kiss & Swallow
pi_74888360
overcompensatie misschien?...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 20 november 2009 @ 16:06:07 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_74888513
quote:
Op vrijdag 20 november 2009 16:01 schreef Re het volgende:
overcompensatie misschien?...
Daar zat ik ook aan te denken. TS kan of kon in bepaalde situaties niet goed zijn eigen grenzen bewaken en staat daarom in bepaalde situaties overdreven op zijn strepen en wil koste wat kost zijn gelijk halen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_74898748
Misschien een soort overdreven overlevingsdrang sinds je op jezelf woont? Bang dat je anders verzuipt? Ik weet niet hoe lang je al op jezelf woont, maar soms kan zulk gedrag een gewoonte worden. Ik noem maar een dwarsstraat.
Overcompensatie kan ook een reden zijn inderdaad, als iemand over je grenzen heen is gegaan. Zo van "dat heb ik al eens meegemaakt, niet nog een keer. Nu bepaal IK de regels."

Overigens denk ik niet dat er voor dit gedrag bij jou een eenduidige oorzaak hoeft te zijn. Het kan naar meerdere dingen toeleiden.
pi_74901699
Nou heb ik het niet zo erg als TS, maar ik heb zelf ook een vrij grote drang om m'n gelijk te krijgen, mits ik het ook heb natuurlijk. Ik laat dat nóg erger merken wanneer een ander persoon mijns inziens vervelend, onredelijk of opdringerig is; het liefst in het bijzijn van zo veel mogelijk andere personen zodat die ook kunnen zien hoe ik die betreffende persoon de les lees. In het bedrijfsleven komt dit vaker neer op mailtjes met héél veel keiharde feiten + bewijs / onderbouwing met een CC naar het gros van mijn collega's.

Zoals van de week. Toen was een erg vervelende klant constant érg aanwezig in de mailbox van mij en een paar andere collega's, met verdraaide opmerkingen en andere onjuistheden. Om een lang verhaal kort te houden, wou deze klant constant wijzigingen doorgevoerd hebben die we nét een paar dagen geleden, naar aanleiding van een andere e-mail, weer nét anders voor 'm verwerkt hadden. Heerlijk die stilte in mijn mailbox die volgde, toen ik al die mailtjes met die elkaar tegensprekende afspraken bij elkaar gezocht had, en richting die zeiksnor gestuurd had.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')