abonnement Unibet Coolblue
pi_75405716
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 09:38 schreef Raissa het volgende:

[..]

Weet niet naar welk ziekenhuis je moet maar in het AMC gebruiken ze die wel, en ik moet je zeggen dat dat best prettig is aangezien de lucht dan vanzelf weg kan...

Maar hoe zeker weet je dat je wel koffie mag drinken? Volgens mij mag je namelijk alleen heldere vloeistoffen drinken en daar valt koffie dus absoluut niet onder! Ik zou zeggen, check het even, als je darmen niet schoon zijn is het hele onderzoek vaak voor niets.
Koffie zonder melk en suiker, staat in het foldertje darmspoeling, dus dan zal het toch wel kloppen neem ik aan
pi_75407592
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 13:04 schreef Ek-Mei het volgende:

[..]

Koffie zonder melk en suiker, staat in het foldertje darmspoeling, dus dan zal het toch wel kloppen neem ik aan
Als het er staat zal dat vast wel kloppen, hier mocht het iig niet
pi_75422412
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 13:59 schreef Raissa het volgende:

[..]

Als het er staat zal dat vast wel kloppen, hier mocht het iig niet
Blij dat het dus blijkbaar hier wel mag, dat en bouillon gaan me hopelijk op de been houden
Het "avontuur" is net officieel begonnen met 2 tabletjes bisacodyl , morgen mag ik nog een ontbijtje en dan niks meer, staat niks in wat ik precies als ontbijt mag, dus een half brood dacht ik zo, maargoed dat moet er dan natuurlijk weer uit dus t zal niet veel uitmaken denk ik
pi_75434154
Hoi,

ik mocht toen ook helemaal niets drinken, dus ik zou nog eens naar de dokter bellen, want hoe minder schoon je darmen zijn hoe erger het onderzoek en misschien idd wel voor niets.
Zag er toen ook tegenop, helemaal niets eten en drinken maar het viel allemaal wel mee. Alleen het drankje was echt smerig, dat doe ik nooit meer.
Ik denk dat het in ieder ziekenhuis verschillend is hoe ze het doen, ik mocht na mijn roesje naar huis zodra ik wakker was en boterhammetje had gegeten en dat was al vrij snel volgens mij binnen het uur.
Succes in ieder geval en ik zou niet teveel meer vragen van te voren, hoe meer je weet hoe banger je word en bij iedereen is het verschillend. De ene heeft een hoge pijngrens en de ander een lage en ligt er ook aan waar ontstekingen zitten.
Maak je niet te ongerust, je komt er wel doorheen. Positief blijven.
pi_75435774
quote:
Op woensdag 9 december 2009 07:56 schreef crohn het volgende:
Hoi,

ik mocht toen ook helemaal niets drinken, dus ik zou nog eens naar de dokter bellen, want hoe minder schoon je darmen zijn hoe erger het onderzoek en misschien idd wel voor niets.
Zag er toen ook tegenop, helemaal niets eten en drinken maar het viel allemaal wel mee. Alleen het drankje was echt smerig, dat doe ik nooit meer.
Ik denk dat het in ieder ziekenhuis verschillend is hoe ze het doen, ik mocht na mijn roesje naar huis zodra ik wakker was en boterhammetje had gegeten en dat was al vrij snel volgens mij binnen het uur.
Succes in ieder geval en ik zou niet teveel meer vragen van te voren, hoe meer je weet hoe banger je word en bij iedereen is het verschillend. De ene heeft een hoge pijngrens en de ander een lage en ligt er ook aan waar ontstekingen zitten.
Maak je niet te ongerust, je komt er wel doorheen. Positief blijven.
Je mocht helemaal niets drinken, wel water toch neem ik aan? Ik heb nu nog een kop koffie bij mijn ontbijtje dat ik nog mocht, en dan ga ik denk ik over op bouillon en thee. Ik ben erg benieuwd naar de smaak van het drankje, hoor overal dat het super goor is
En over vragen stellen, aan de ene kant wil ik alles weten over het onderzoek , maar achteraf toch vaak beter dat ik t niet wist

Naja vandaag alleen thuis met mn colofort , ben een beetje vergeten om wat te lezen te kopen, misschien ga ik dat zo nog even snel doen
pi_75437447
Hebben jullie het nou over scopieën van de dikke darm of de dunne? Ik heb ooit een coloscopie gehad, van de dikke darm dus. Maar dat stelde weinig voor in mijn beleving. Spoelen hoefde ik gelukkig niet, ik had zulke heftige diarree en overactieve darmen dat alles wat ik at of dronk binnen een paar uur weer weg was, dus ik hoefde alleen maar vanaf 6 uur de avond ervoor niet meer te eten en alleen water drinken. Dus van spoelen weet ik niks.
Maar de scopie zelf was vooral gênant ("Er zit een arts met een slang in mijn kont te roeren" ). Ik moest op mijn zij op een tafel gaan liggen, broek op de knieën natuurlijk, kwam een laken deels overheen, vingerklempiepding erbij, dok ging achter me zitten, verdovende gel op de anus, glijmiddel op de scopieslang en hop. Voelde raar en ongemakkelijk, en de plekken waar hij lucht blies voelden ook heel raar, en het nemen van de hapjes voel je alsof er (hard) geknepen wordt, en als hij de bocht net niet goed neemt voelt het ongeveer als een darmkramp. Maar een verdoving/roesje heb ik er echt niet bij nodig gehad.
Ik vond het ook wel fascinerend dat ik mee kon kijken op het scherm. Hoe vaak zie je je eigen darmen nou van binnen he... (Hopelijk toch alleen die keer)
Overigens is hij tot aan de aansluiting met de dunne darm geweest. Misschien maakt het verschil als hij verder zou hebben gemoeten, de dunne darm in. Dat er dan wel meer last van komt.
De diagnose was overigens snel duidelijk: ziekte van Crohn met ontstekingen in de hele dikke darm. Zelfs ik zag ze al zitten op het scherm
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_75439848
quote:
Op woensdag 9 december 2009 10:44 schreef Pandora73 het volgende:
Hebben jullie het nou over scopieën van de dikke darm of de dunne? Ik heb ooit een coloscopie gehad, van de dikke darm dus. Maar dat stelde weinig voor in mijn beleving. Spoelen hoefde ik gelukkig niet, ik had zulke heftige diarree en overactieve darmen dat alles wat ik at of dronk binnen een paar uur weer weg was, dus ik hoefde alleen maar vanaf 6 uur de avond ervoor niet meer te eten en alleen water drinken. Dus van spoelen weet ik niks.
Maar de scopie zelf was vooral gênant ("Er zit een arts met een slang in mijn kont te roeren" ). Ik moest op mijn zij op een tafel gaan liggen, broek op de knieën natuurlijk, kwam een laken deels overheen, vingerklempiepding erbij, dok ging achter me zitten, verdovende gel op de anus, glijmiddel op de scopieslang en hop. Voelde raar en ongemakkelijk, en de plekken waar hij lucht blies voelden ook heel raar, en het nemen van de hapjes voel je alsof er (hard) geknepen wordt, en als hij de bocht net niet goed neemt voelt het ongeveer als een darmkramp. Maar een verdoving/roesje heb ik er echt niet bij nodig gehad.
Ik vond het ook wel fascinerend dat ik mee kon kijken op het scherm. Hoe vaak zie je je eigen darmen nou van binnen he... (Hopelijk toch alleen die keer)
Overigens is hij tot aan de aansluiting met de dunne darm geweest. Misschien maakt het verschil als hij verder zou hebben gemoeten, de dunne darm in. Dat er dan wel meer last van komt.
De diagnose was overigens snel duidelijk: ziekte van Crohn met ontstekingen in de hele dikke darm. Zelfs ik zag ze al zitten op het scherm
De dikke darm idd, maar ik heb ook nog een gastroscopie van de slokdarm en de maag enzo en volgens mij ook de dunne darm.
Fijn om te horen dat het bij jou meeviel! De diagnose viel voor jou niet meer natuurlijk... Ik reken er bij mij eigelijk op dat het "gewoon" PDS is.
  woensdag 9 december 2009 @ 11:50:27 #133
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_75439942
quote:
Op woensdag 9 december 2009 07:56 schreef crohn het volgende:
Hoi,

ik mocht toen ook helemaal niets drinken, dus ik zou nog eens naar de dokter bellen, want hoe minder schoon je darmen zijn hoe erger het onderzoek en misschien idd wel voor niets.
Zag er toen ook tegenop, helemaal niets eten en drinken maar het viel allemaal wel mee. Alleen het drankje was echt smerig, dat doe ik nooit meer.
Ik denk dat het in ieder ziekenhuis verschillend is hoe ze het doen, ik mocht na mijn roesje naar huis zodra ik wakker was en boterhammetje had gegeten en dat was al vrij snel volgens mij binnen het uur.
Succes in ieder geval en ik zou niet teveel meer vragen van te voren, hoe meer je weet hoe banger je word en bij iedereen is het verschillend. De ene heeft een hoge pijngrens en de ander een lage en ligt er ook aan waar ontstekingen zitten.
Maak je niet te ongerust, je komt er wel doorheen. Positief blijven.
Water mag je gewoon. Ik mocht ook gewoon ranja. De vloeistof moet iig helder zijn.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  woensdag 9 december 2009 @ 11:52:51 #134
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_75440041
quote:
Op woensdag 9 december 2009 10:44 schreef Pandora73 het volgende:
Hebben jullie het nou over scopieën van de dikke darm of de dunne? Ik heb ooit een coloscopie gehad, van de dikke darm dus. Maar dat stelde weinig voor in mijn beleving. Spoelen hoefde ik gelukkig niet, ik had zulke heftige diarree en overactieve darmen dat alles wat ik at of dronk binnen een paar uur weer weg was, dus ik hoefde alleen maar vanaf 6 uur de avond ervoor niet meer te eten en alleen water drinken. Dus van spoelen weet ik niks.
Maar de scopie zelf was vooral gênant ("Er zit een arts met een slang in mijn kont te roeren" ). Ik moest op mijn zij op een tafel gaan liggen, broek op de knieën natuurlijk, kwam een laken deels overheen, vingerklempiepding erbij, dok ging achter me zitten, verdovende gel op de anus, glijmiddel op de scopieslang en hop. Voelde raar en ongemakkelijk, en de plekken waar hij lucht blies voelden ook heel raar, en het nemen van de hapjes voel je alsof er (hard) geknepen wordt, en als hij de bocht net niet goed neemt voelt het ongeveer als een darmkramp. Maar een verdoving/roesje heb ik er echt niet bij nodig gehad.
Ik vond het ook wel fascinerend dat ik mee kon kijken op het scherm. Hoe vaak zie je je eigen darmen nou van binnen he... (Hopelijk toch alleen die keer)
Overigens is hij tot aan de aansluiting met de dunne darm geweest. Misschien maakt het verschil als hij verder zou hebben gemoeten, de dunne darm in. Dat er dan wel meer last van komt.
De diagnose was overigens snel duidelijk: ziekte van Crohn met ontstekingen in de hele dikke darm. Zelfs ik zag ze al zitten op het scherm
Ik kan me trouwens nog wel herinneren dat ik echt met ontzettend veel pijn die scopie inging (buikpijn) en nadat hij klaar was en een hap had weggenomen... was het toch echt stukken minder. Ik was namelijk de dag er voor opgenomen omdat de pijn echt ondraaglijk was. Ik was blij dat hij een stuk had weggenomen
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_75448730
Het drinken van het spul valt me erg mee, het is niet lekker maar goed weg te krijgen, meer dan een liter op nu!
  woensdag 9 december 2009 @ 16:39:44 #136
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_75450728
quote:
Op woensdag 9 december 2009 15:44 schreef Ek-Mei het volgende:
Het drinken van het spul valt me erg mee, het is niet lekker maar goed weg te krijgen, meer dan een liter op nu!
Serieus? Fucking bikkel ben je.

Ik moest echt bij elke slok kokhalzen

Ik zat me te bedenken vanmorgen, dat als ik ooit weer een scopie moet... ik wel ga vasten ik ga die zooi echt nooit meer drinken. Het heeft ook zo'n smerige structuur
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_75450920
quote:
Op woensdag 9 december 2009 16:39 schreef Qwea het volgende:

[..]

Serieus? Fucking bikkel ben je.

Ik moest echt bij elke slok kokhalzen

Ik zat me te bedenken vanmorgen, dat als ik ooit weer een scopie moet... ik wel ga vasten ik ga die zooi echt nooit meer drinken. Het heeft ook zo'n smerige structuur
De laaste 2 glazen waren wel lastig, begon toen ook te kokhalzen, maar vond het gals magnesiumsulfaat wat ik daarvoor moest drinken viezer.
Nouja ik loop leeg nu, de hel is losgebroken hier
  woensdag 9 december 2009 @ 16:48:04 #138
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_75450972
quote:
Op woensdag 9 december 2009 16:46 schreef Ek-Mei het volgende:

[..]

De laaste 2 glazen waren wel lastig, begon toen ook te kokhalzen, maar vond het gals magnesiumsulfaat wat ik daarvoor moest drinken viezer.
Nouja ik loop leeg nu, de hel is losgebroken hier
veel succes met je diarree Ik hoop dat het vannacht een beetje over is en dat je leeg bent, zodat je wel kan slapen.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_75451029
quote:
Op woensdag 9 december 2009 16:48 schreef Qwea het volgende:

[..]

veel succes met je diarree Ik hoop dat het vannacht een beetje over is en dat je leeg bent, zodat je wel kan slapen.
ik hoop het ook, hoop ook dat ik niet teveel ga stressen en sowiezo beetje slaap vannacht.... Morgen om 9 uur weer 2 liter drinken, pfff dan ben ik toch onderhand al wel leeg volgens mij
  woensdag 9 december 2009 @ 16:51:42 #140
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_75451095
quote:
Op woensdag 9 december 2009 16:49 schreef Ek-Mei het volgende:

[..]

ik hoop het ook, hoop ook dat ik niet teveel ga stressen en sowiezo beetje slaap vannacht.... Morgen om 9 uur weer 2 liter drinken, pfff dan ben ik toch onderhand al wel leeg volgens mij
Jij moet ook echt 4 liter drinken? Ik heb net geen 2 liter gedronken. Ik heb dus mooi geweigerd ik kreeg het écht niet weg.

Maar goed, ik had daarvoor ook a 24u niks meer gegeten.. dus ik was denk ik al wat leeg
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_75451195
quote:
Op woensdag 9 december 2009 16:51 schreef Qwea het volgende:

[..]

Jij moet ook echt 4 liter drinken? Ik heb net geen 2 liter gedronken. Ik heb dus mooi geweigerd ik kreeg het écht niet weg.

Maar goed, ik had daarvoor ook a 24u niks meer gegeten.. dus ik was denk ik al wat leeg
ja 4 liter, plus 1 glas magnesiumsulfaat en 2 bisacodyl pilletjes , die laatste gisteravond al.
Ik heb gisteravond juist redelijk veel (en lekker!) gegeten, niet heel slim, maar had zoiets van nu kan het nog ff
  woensdag 9 december 2009 @ 17:00:48 #142
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_75451426
quote:
Op woensdag 9 december 2009 16:54 schreef Ek-Mei het volgende:

[..]

ja 4 liter, plus 1 glas magnesiumsulfaat en 2 bisacodyl pilletjes , die laatste gisteravond al.
Ik heb gisteravond juist redelijk veel (en lekker!) gegeten, niet heel slim, maar had zoiets van nu kan het nog ff
dat moet er ook aaaaaallemaal weer uit

Sterkte iig
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_75451649
quote:
Op woensdag 9 december 2009 17:00 schreef Qwea het volgende:

[..]

dat moet er ook aaaaaallemaal weer uit

Sterkte iig
Ja ik weet het
Dankje!
pi_75454739
Die 4 liter hoeft meestal niet helemaal op, als je 'leeg' bent (dat kun je zien doordat je ontlasting dan doorzichtig is, water met een klein beetje kleur ) dan kun je meestal stoppen. Maar het is natuurlijk het beste om alles weg te drinken, dan weet je tenminste zeker dat alles weg is.

@Pandora, zo zie je maar weer hoe iedereen de onderzoeken anders ervaart! De een heeft geen roesje nodig, de ander kan niet zonder roesje, de een ervaart geen pijn alleen wat ongemakkelijkheid en de ander zit tegen het plafond qua pijn..
pi_75454777
quote:
Op woensdag 9 december 2009 16:46 schreef Ek-Mei het volgende:

[..]

De laaste 2 glazen waren wel lastig, begon toen ook te kokhalzen, maar vond het gals magnesiumsulfaat wat ik daarvoor moest drinken viezer.
Nouja ik loop leeg nu, de hel is losgebroken hier
Succes er mee! Ook met het onderzoek!
pi_75493418
Hallo!

Eigelijk hoor ik niet meer echt in dit topic thuis want er zijn geen ontstekingen of andere dingen gevonden.
Wel is er wat weefsel weg genomen voor onderzoek.
Heb de gastro en coloscopie gedeeltelijk meegemaakt, dacht in eerste instantie dat ik de hele tijd gewoon wakker was, maar mis toch wel grote stukken en weet nu alles nog maar vaag. Weet nog dat ik ontzettend aan het kokhalsen was tijdens de gastro en een beetje in paniek raakte, weet dat ik tijdens de coloscopie ineens heel veel buikpijn had, volgens mij was dat toen ze er lucht in pompten ofzo. En weet nog dat ik een keer zei dat ik dacht het het roesje niks deed, toen zei iemand die er bij was; haha, ik dacht het wel! Dus blijkbaar was ik er toch niet de hele tijd bij. Weet ook niet meer dat ik naar de uitslaapkamer ging, maar eenmaal daar was ik ineens klaar wakker, had een ontluchtingsslangetje waar ik me aan irriteerde omdat ik in een rare houding lag. Heb nu nog behoorlijk last van mn geheemelte en keel, eten gaat erg moeilijk nog. Maar al met al viel het mee!
pi_75539588
quote:
Op donderdag 10 december 2009 19:50 schreef Ek-Mei het volgende:
Hallo!

Eigelijk hoor ik niet meer echt in dit topic thuis want er zijn geen ontstekingen of andere dingen gevonden.
Wel is er wat weefsel weg genomen voor onderzoek.
Heb de gastro en coloscopie gedeeltelijk meegemaakt, dacht in eerste instantie dat ik de hele tijd gewoon wakker was, maar mis toch wel grote stukken en weet nu alles nog maar vaag. Weet nog dat ik ontzettend aan het kokhalsen was tijdens de gastro en een beetje in paniek raakte, weet dat ik tijdens de coloscopie ineens heel veel buikpijn had, volgens mij was dat toen ze er lucht in pompten ofzo. En weet nog dat ik een keer zei dat ik dacht het het roesje niks deed, toen zei iemand die er bij was; haha, ik dacht het wel! Dus blijkbaar was ik er toch niet de hele tijd bij. Weet ook niet meer dat ik naar de uitslaapkamer ging, maar eenmaal daar was ik ineens klaar wakker, had een ontluchtingsslangetje waar ik me aan irriteerde omdat ik in een rare houding lag. Heb nu nog behoorlijk last van mn geheemelte en keel, eten gaat erg moeilijk nog. Maar al met al viel het mee!
Oh gelukkig joh.
 FR
  zaterdag 12 december 2009 @ 12:29:36 #148
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_75545607
oooooooh men. Gisteren met een uitje van mn vriend zn werk wezen steengrillen o.a. Ik weet niet wat het is geweest, maar nadat we klaar waren kreeg ik me een partij een heftige buikpijn die heeft de hele nacht aangehouden. Tering zeg.

Echt buikpijn die ik in het begin ook had. Met steken enzo Kolere. En mn maag helemaal rommelen enzo.

Ik heb echt het idee dat het nog steeds totaal niet onder controle is
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_75547220
Qwea, ik weet niet of het een geruststelling is of juist niet, maar bij mij is het goddank al geruime tijd erg rustig, geen echte opvlammingen of zo. Maar als ik ga steengrillen of barbecueën (dus maaltijden met relatief veel vlees ten opzichte van andere dingen, en bovendien ook nog eens veel meer vlees dan je normaal gesproken doet - althans, dat is mijn manier van steengrillen/barbecuën/gourmetten enzovoorts) dan krijg ik er ook altijd last van.

Het schijnt dat de darmen van veel Crohn/CU patienten gewoon gevoeliger zijn, vergelijkbaar met het Prikkelbare Darm Syndroom zeg maar. Dat vertelde mijn gastro-enteroloog tenminste.

Dus dat je kramp hebt is niet perse een tegen dat er wat mis is, maar dat het goed is wil ook nog niet zeggen dat je nooit meer krampen krijgt.
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_75560673
Hier ook hoor Qwea, vanavond een tournedos gegeten en dan weet ik vantevoren al dat het een avond (en soms nog een dag erna) heibel geeft..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')