Ik begin ook langzaamaan een beetje vermoeid te worden van mijn huidige baan, bij het bedrijf waar ik inmiddels al bijna 4 jaren werkzaam ben. Aan de ene kant heb ik niet te klagen; ik volg momenteel immers een leuke opleiding vanuit het bedrijf, ik ben er projectleider en ik doe het werk dat tevens altijd mijn hobby is geweest ((web-)softwareontwikkeling). Aan de andere kant. Het is een vrij klein bedrijf en we zijn in feite maar met zo'n 6, 7 man constant aanwezig. Deze mensen zijn "OK" collega's, in de zin van dat we geen ruzie maken en met elkaar (al dan niet beknopt) praten over wat we gisteren of van het weekend nog gedaan hebben. Het zijn echter niet bepaald mensen waar je op vrijdagmiddag een borrel mee gaat drinken.
Verder ben ik 'officieel' projectleider softwareontwikkeling. Dit ben ik geworden omdat ik qua vakkennis een flinke voorsprong heb op mijn collega's, en ook het meest mijn mondje bij heb. Echt het idee dat ik een daadwerkelijke projectleider ben, heb ik echter niet. En dat gevoel komt grotendeels door mijn werkgever. Mijn werkgever is slordig, chaotisch, en komt de laatste minuut met de grootste en meest omslachtige domme klusjes die al maanden liggen maar waar niemand, behalve hijzelf, ook maar lucht van had. Structureel is het een rotzooitje.
Ook hebben een andere collega en ik zelf bijvoorbeeld een hele leuke bonusregeling lopen. Ik krijg (aldus mijn AO) 5% op de factuurwaarde op alle door mij afgehandelde projecten , en 10% in geval van meerwerk. Hoe veel er daadwerkelijk binnen komt (financieel gezien) en wat er voor projecten neer gelapt wordt, weet niemand behalve mijn werkgever. Ook de definitie van "door werknemer (ik dus) afgehandelde projecten" is vaag. Dit zou voor zichzelf sprekend zijn als ik mijn rol als projectleider ook daadwerkelijk zou kunnen uitoefenen, en projecten volledig zou kunnen realiseren (van planning tot oplevering). Dit gebeurt echter, zoals ik hier boven al schreef, nooit. Enkel mijn werkgever is zelf constant weg naar allerlei nieuwe klanten om nieuwe projecten binnen te slepen, en ik krijg daarvan pas maanden later een kladpapiertje of slordige e-mail van mijn werkgever, dat dan zo'n beetje een functioneel ontwerp zou moeten voorstellen.

Het komt vaak voor dat wanneer ik zo'n dergelijk kladpapiertje of e-mail krijg van mijn werkgever, dezelfde dag nog boze klanten aan de telefoon heb die (uiteraard geheel terecht) vragen wanneer hun website / applicatie eindelijk eens af is. Het komt zelfs nog wel eens voor dat ik mensen aan de telefoon heb, die mij naar de voortgang van een project vragen waar ik dan ook gewoon helemaal niks van af weet.

Ook kan mijn werkgever een erg vervelend persoon in de omgang zijn. Hij is heel eigenwijs en trots, en verdomd het om ook maar ooit zijn (vaak overduidelijke) ongelijk toe te geven. Hij heeft altijd gelijk. Als je argumentatie die zwart-op-wit staat er bij haalt, dan komt dat volgens hem van onbetrouwbare bron (hoe betrouwbaar de bron in kwestie dan ook is). Als je hem verwijst naar eerdere stellingen die hij gemaakt heeft wanneer hij zichzelf weer eens tegenspreekt, en soms zelfs op papier gezet heeft, dan krijg je ofwel "Dat heb ik nooit gezegd!" te horen, of er wordt dan gezegd dat je het "verkeerd hebt begrepen.".

Hij is zelfs in staat om de boel te saboteren, om zo zijn gelijk te krijgen.
Wat het werk zelf betreft, is het me niet uitdagend genoeg. Ik vind zelf dat ik een kei ben in mijn vakgebied, maar ik kan die potentie totaal niet benutten bij mijn huidige baan. Het is voornamelijk ofwel dom werk, of klusjes die tóch best wel interessant zijn maar allemaal maar snel-snel af moeten, omdat mijn werkgever weer eens de laatste minuut er mee aan kwam zetten. Echt spannende projecten zijn er niet.
En zo scheelt er nog van alles. Mijn salaris bij dit bedrijf is niet bepaald ‘je van hét’ (in vergelijking met anderen met een soortgelijke baan / functie), de secundaire arbeidsvoorwaarden en ‘goodies’ die we krijgen zijn miniem (ik heb me jaren geleden zelf maar een laptop aangeschaft op eigen kosten, ondanks dat ik volgens mijn contract een laptop zou krijgen van de zaak. Als ik dat niet gedaan had zat ik nu nog op mijn laptop te wachten) en de werkomgeving is belabberd en deprimerend (witte muren, en “oh wee!” als je een postertje op hangt…); de enige kleur op mijn kantoor is dat van de boekenkast.
Volgens mijn AO moet ik, na afronding van mijn opleiding (naar schatting volgende maand) nog 2 jaren werkzaam blijven bij deze werkgever. Hier heb ik me ook al helemaal mentaal op ingesteld. Er moeten echter dingen drastisch gaan veranderen. Zo niet, dan ben ik na die 2 jaren ook meteen pleite. Een nieuwe baan vinden zal ik geen moeite mee hebben, ik heb alleen de afgelopen 2 maanden al maar liefst 3 baanaanbiedingen ontvangen, van erg leuke (en bovendien grotere) bedrijven. Ik heb nu gewoon het gevoel dat ik me kei goed aan het inzetten ben ten goede van het bedrijf, maar dat het me helemaal geen bedankje of financiële meevaller oplevert.