quote:De zee lacht me toe is een film over de laatste bewoners van een grotendeels afgebroken arbeiderswijk in het uiterste noorden van Nederland. Temidden van stof en onttakelde woningen met dichtgespijkerde ramen gaan de bewoners door met het leven van alledag. Met het verdwijnen van de wijk wordt de herinnering aan wat zich in hun huis heeft afgespeeld steeds belangrijker.
Terwijl Nederland door de toenemende bevolkingsdruk grotendeels uit zijn voegen barst, worden sommige gebieden juist getroffen door krimp. Symbolisch voor dat verschijnsel is de havenstad Delfzijl in noordoost Groningen. De zee lacht me toe is een portret van een Delfzijlse volkswijk, gebouwd in de naoorlogse jaren van wederopbouw, die thans langzaam maar gestaag aan het verdwijnen is. Bewoners halen herinneringen op, afgewisseld met nostalgische archiefbeelden en de onverbiddelijke beelden en geluiden van de sloopwerkaamheden. Het is opmerkelijk hoezeer sommige bewoners gehecht zijn aan de armetierig ogende doorzonwoningen. Maar de gevoelsmatige binding blijkt van onschatbare waarde, zeker als een familie van generatie op generatie het huis bewoont en er lief en leed heeft gedeeld. Zo ontstaat een melancholieke mozaïek van eerlijke en eenvoudige mensen, die de moed erin trachten te houden terwijl hun omgeving letterlijk wordt afgebroken.
welke?ik kom daar namelijk regelmatig,is het het gebouw van de simon van hasselt OID?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 12:16 schreef Tommeke het volgende:
Vet topic!
Bij mij om de hoek bij het UMCG (ziekenhuis in Grunn) staat tussen alle nieuwbouw ook nog een erg oud gebouw, ziet er zo fascinerend uit. De ramen waren eerst nog dichtgetimmerd etc.
Hier trouwens een filmpje over Dadipark, hoe vet! Die struisvogels!
Ik heb gisteravond via uitzending vermist nog even naar deze documentaire gekeken. Het zijn stuk voor stuk opmerkelijke personen die nog in die wijk wonen en er eigenlijk niet wegwillen.quote:Op maandag 4 januari 2010 20:48 schreef leukvoorlater het volgende:
Vanavond op tv:
NCRV Dokument: De zee lacht me toe, 22.55-23.50 u., NL2.
[..]
Ff van wiki gejat.quote:Namen was een dorpje in Zeeuws-Vlaanderen in Nederland. Het lag in wat nu het Verdronken Land van Saeftinghe is. Het polderdorp werd overspoeld en verdween in 1715. De kerktoren bleef nog een tijd staan en deed dienst als baken voor de scheepvaart. Uiteindelijk is enkel de klok bewaard gebleven. De klok, die in 1664 was vervaardigd in Amsterdam, hangt nu in de kerktoren van het nabijgelegen dorpje Graauw. De naam van het dorp Nieuw-Namen herinnert aan het verdronken dorp Namen.
ik heb de documentaire ook bekeken en het lijkt mij er op dat de meeste mensen in het programma proberen vast te houden aan iets wat er niet meer is..een soort heimwee naar "de goude oude tijd"quote:Op woensdag 6 januari 2010 13:09 schreef alphalpha het volgende:
[..]
Ik heb gisteravond via uitzending vermist nog even naar deze documentaire gekeken. Het zijn stuk voor stuk opmerkelijke personen die nog in die wijk wonen en er eigenlijk niet wegwillen.
Ik maak straks wel ff een foto met m'n mobieltjequote:Op dinsdag 5 januari 2010 21:47 schreef Flodder450 het volgende:
[..]
welke?ik kom daar namelijk regelmatig,is het het gebouw van de simon van hasselt OID?
Hoe vet!quote:Op dinsdag 5 januari 2010 22:03 schreef Ericr het volgende:
[ afbeelding ]
Staat al meer dan 20 jaar te verrotten in Detroit, een stad vol met spookgebouwen overigens.
Ja, Michigan Central Station.quote:Op donderdag 7 januari 2010 11:12 schreef Tommeke het volgende:
Hoe vet!
Wat voor gebouw is het, een station?
Nou, de hotels zelf stammen nog van voor de oorlog hoor.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 22:53 schreef moonmovies het volgende:
In Schierke staan heel veel (stuk of 5) lege hotels, deze stammen af uit de DDR tijd af, waar hoge heren samenkwamen. (Schierke lag in het grensgebied van het IJzeren Gordijn)
Ik ben toen nog met een camera in een leeg verzorgingstehuis geweest:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
edit:
[ afbeelding ]
Van dit soort hotels staan er nog een stuk of 4 leger. Een hele grote (van wel een straat lang)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |