De zoekterm 'bijsettafel' levert nog 179 resultaten op, wat betekent dat er niet alleen bij Blokker debielen rondlopenquote:
Zo zijn er wel meer.quote:Op woensdag 18 november 2009 22:48 schreef TNA het volgende:
[..]
De zoekterm 'bijsettafel' levert nog 179 resultaten op, wat betekent dat er niet alleen bij Blokker debielen rondlopen
Resultaten 1 - 10 van circa 207.000 voor "ik wordt" (0,34 seconden)quote:Op woensdag 18 november 2009 23:50 schreef Dastan het volgende:
[..]
Zo zijn er wel meer.
Resultaten 1 - 10 van circa 21.300 voor "Het betekend" (0,32 seconden)
die hoort bij een setquote:Op woensdag 18 november 2009 21:13 schreef junkiexp het volgende:
Toevallig gisterenavond bij de blokker gemaakt met mijn telefoon :
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 18 november 2009 19:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, en? Dat maakt het correct? Dacht het niet.
Taalkundig doen ze het fout, ja. Dat ze uit sentimentele overwegingen de oude term blijven gebruiken, maakt het nog geen correct Nederlands. Hoogstens vasthouden an traditie. Overigens: Urk is niet de meest progressieve gemeente van dit land, dus je kunt verwachten, dat ze erg lang vasthouden aan outdated concepts.quote:Op donderdag 19 november 2009 00:06 schreef GimmeGore het volgende:
http://www.urk.nl/
Gut, zelfs de gemeente Urk doet het dan fout...
ik weet eerlijk gezegd niet wat ik erger vind, een fout op basis van traditie of verengelsing van de Nederlandse taal...quote:Op donderdag 19 november 2009 06:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Taalkundig doen ze het fout, ja. Dat ze uit sentimentele overwegingen de oude term blijven gebruiken, maakt het nog geen correct Nederlands. Hoogstens vasthouden an traditie. Overigens: Urk is niet de meest progressieve gemeente van dit land, dus je kunt verwachten, dat ze erg lang vasthouden aan outdated concepts.
Dat is ook mijn wens!quote:Op donderdag 19 november 2009 19:06 schreef J0ttem het volgende:
[ afbeelding ]
Niet echt een spelfout, maar het kan wel erg fout gelezen worden
Tenzij je opvoeding hebt gehad en het normaal vindt om onbekenden nog met 'u' aan te spreken, natuurlijk.quote:Op donderdag 19 november 2009 19:15 schreef Intxaurraga het volgende:
Pijnlijk ja.
En ik wil even mededelen dat dt-gebiedende wijs oenig is en niks toevoegt.
Net zoals het opvoeding is om Nederlands met sch te schrijven?quote:Op donderdag 19 november 2009 19:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Tenzij je opvoeding hebt gehad en het normaal vindt om onbekenden nog met 'u' aan te spreken, natuurlijk.
Wat is er mis mee? Omdat heel Nederland IN hun dorpje of stad woont, mag een Urker toch nog wel OP zijn plaats wonen. Men woont ook OP de Rips terwijl dat nog nooit een eiland is geweest. Dat geeft toch iets bijzonders aan zo'n dorpje.quote:Op donderdag 19 november 2009 06:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Taalkundig doen ze het fout, ja. Dat ze uit sentimentele overwegingen de oude term blijven gebruiken, maakt het nog geen correct Nederlands. Hoogstens vasthouden an traditie. Overigens: Urk is niet de meest progressieve gemeente van dit land, dus je kunt verwachten, dat ze erg lang vasthouden aan outdated concepts.
Aiai, die is wel pijnlijk.quote:Op donderdag 19 november 2009 19:06 schreef J0ttem het volgende:
[ afbeelding ]
Niet echt een spelfout, maar het kan wel erg fout gelezen worden
Gebiedende wijs met u is ook zonder -dt. Zoals: houd uw pincode geheim. Je zegt ook niet: neemt uw tas mee.quote:Op donderdag 19 november 2009 19:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Tenzij je opvoeding hebt gehad en het normaal vindt om onbekenden nog met 'u' aan te spreken, natuurlijk.
Jawel, officieel zeg je dat wel. Sterker nog: Ik heb gewoon geleerd, dat 'houd uw pincode geheim' fout is. In dit geval kun je de 'vervang door lopen' regel namelijk gebruiken en horen dat het niet klopt. U, in tegenstelling tot jij, is namelijk een derde persoon enkelvoud, geen tweede. Het is immers ook 'Loop jij naar de maan', maar 'looptT u naar de maan'. Het is 'jij hebt' en 'u heeft'.quote:Op donderdag 19 november 2009 20:34 schreef Dastan het volgende:
[..]
Gebiedende wijs met u is ook zonder -dt. Zoals: houd uw pincode geheim. Je zegt ook niet: neemt uw tas mee.
Omdat je achter loopt "u" hebt staan, wat in het eerste geval niet zo was. Bij jouw voorbeeld met "naar de maan lopen" is het geen gebod, maar een verzoek.quote:Op donderdag 19 november 2009 23:05 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Jawel, officieel zeg je dat wel. Sterker nog: Ik heb gewoon geleerd, dat 'houd uw pincode geheim' fout is. In dit geval kun je de 'vervang door lopen' regel namelijk gebruiken en horen dat het niet klopt. U, in tegenstelling tot jij, is namelijk een derde persoon enkelvoud, geen tweede. Het is immers ook 'Loop jij naar de maan', maar 'looptT u naar de maan'. Het is 'jij hebt' en 'u heeft'.
Dat zeg ik ook. En 'neemt uw tas mee' is echt wel gebiedende wijs. Zoals je zelf al zei: er zit geen persoonlijk voornaamwoord in. Een verzoek zou zijn: neemt u uw tas mee'.quote:Op donderdag 19 november 2009 23:42 schreef Intxaurraga het volgende:
Klokken en klepels hier. 'Neemt uw tas mee' is ook een verzoek; geen gebiedende wijs. Gebiedende wijs heeft geen persoonlijk voornaamwoord in het Nederlands (in geen enkele taal volgens mij, al bestaan er wel talen met gebiedende wijs beleefdheidsvorm). En constructies als 'stemt KVP' of ' Blijft kalm' zijn niet beleefd, maar lachwekkend en keihard achterhaald.
Ai, ik heb hem net ge-edit, want ik was ook een beetje abuis. Wat overeind blijft is dat constructies als 'bidt tot God' op geen enkele manier te rechtvaardigen zijn.quote:Op donderdag 19 november 2009 23:54 schreef Dastan het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook. En 'neemt uw tas mee' is echt wel gebiedende wijs. Zoals je zelf al zei: er zit geen persoonlijk voornaamwoord in. Een verzoek zou zijn: neemt u uw tas mee'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |