abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74742390
Ik zou graag het aantal speakertjes verdubbelen in mijn auto. Kan ik, net als bij een normale stereo installatie een kroonsteentje op de draden van de boxen zetten zodat ik in plaats van 1 luidspreker 2 luidsprekers per 2 draden aansluit?

Ik bedoel het als volgt:

Reden:

Ik wil graag wat meer bass in de auto. Ik heb nu 4 x 10 cm speakers (wel van goede kwaliteit) en ik wil achterin de auto grotere speakers zodat ik meer bass heb. Ik kan natuurlijk voor subwoover e.d. gaan, maar zelf draden trekken lukt me niet en het wordt nogal prijzig allemaal. Ik heb nog grotere speakers liggen en die kan ik wel met wat mdf mooi inbouwen en zodoende de kosten voor o.a. een subwoover / versterker uitsparen.

Gaat dit in de praktijk werken?
  maandag 16 november 2009 @ 11:12:56 #2
9039 GateWayX
Divide by Zero
pi_74742504
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:08 schreef groteboskabouter het volgende:

Gaat dit in de praktijk werken?
Nee en kan zelfs schadelijk zijn voor de versterker in je radio. Het beste kan je toch een apart versterkertje plaatsen voor de grotere speakers.
pi_74742512
Ja, dat kan, maar dan moet je wel goed kijken naar de inpendantie van je speakers.

overigens hebben de meeste autoradio's standaard 4 uitgangen...
So we just called him Fred too
pi_74742638
Als je autoradio speakers op 2 ohm kan aansturen, sure, no problem.

Denk alleen niet dat dat het geval is.
  maandag 16 november 2009 @ 11:18:00 #5
9039 GateWayX
Divide by Zero
pi_74742655
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:13 schreef Cothen het volgende:
Ja, dat kan, maar dan moet je wel goed kijken naar de inpendantie van je speakers.

overigens hebben de meeste autoradio's standaard 4 uitgangen...

Als je twee speakers parallel aansluit op één speakeruitgang halveer je het aantal ohm.
Daar kunnen de meeste versterkers niet om lachen.
pi_74743367
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:12 schreef GateWayX het volgende:
Nee en kan zelfs schadelijk zijn voor de versterker in je radio. Het beste kan je toch een apart versterkertje plaatsen voor de grotere speakers.
Ok, dat gaat dus niet werken.

Als ik er een versterker tussen moet doen kan ik het beste een subwoover kopen lijkt mijj ipv wat grotere boxen erop te doen. Ik zal eens informeren wat het inbouwen van die draden e.d. gaat kosten.
  maandag 16 november 2009 @ 12:13:11 #7
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_74744164
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:17 schreef Sm0keZ het volgende:
Als je autoradio speakers op 2 ohm kan aansturen, sure, no problem.

Denk alleen niet dat dat het geval is.
Die van mij doet het nog: 4 speakers van 2 Ohm op 4 uitgangen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_74744302
quote:
Op maandag 16 november 2009 12:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Per 2 kanalen gebrugd, en vervogels de speakers in serie geschakeld? Of heb je gewoon een bijzondere radio?
  maandag 16 november 2009 @ 12:29:42 #9
pi_74744555
quote:
Op maandag 16 november 2009 12:19 schreef Sm0keZ het volgende:

[..]

Per 2 kanalen gebrugd, en vervogels de speakers in serie geschakeld? Of heb je gewoon een bijzondere radio?
Gewoon iedere speaker op het daarvoor bestemde kanaal aangesloten. En het is gewoon een Pioneer
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_74750346
Ja, dat is dus wat anders. TS wil 4 boxen op 2 aansluitingen. Ook al zou het werken, komt er nog steeds net zoveel geluid uit je radio alleen wordt dit dan over 4 boxen verdeeld i.p.v. over 2 - het resultaat zal niet veel beter zijn. Trek gewoon wat draden, zo moeilijk is dat niet? Een van de makkelijkste klusjes die er zijn.

Je hebt het overigens over kroonsteentjes, maar in je tekening staan lasdoosjes.

Maar, om het even over een andere boeg te gooien. Je hebt niet genoeg geluid, dus je wilt *achter* meer boxen? Ik zou geen audiofiel zijn als ik daar niets over te zeiken had. Koop een mooi composetje voor de voorkant, en doe je huidige speakers weg. Geluid van achter is niet mooi en moet je ook niet willen als je het aanschaft voor de persoon voorin, investeer liever in een mooi stereo setje met mooie compospeakers.
  maandag 16 november 2009 @ 16:32:29 #11
53151 T42
Pinball Wizard
pi_74751511
quote:
Op maandag 16 november 2009 12:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

2 Ohm? auto speakers zijn 4Ohm

op radio van 4Ohm mag je geen 2Ohm aansluiten dit sloopt je eindtrap (8Ohm mag wel)
pi_74751989
quote:
Op maandag 16 november 2009 15:55 schreef illusions het volgende:
Je hebt niet genoeg geluid, dus je wilt *achter* meer boxen? Ik zou geen audiofiel zijn als ik daar niets over te zeiken had. Koop een mooi composetje voor de voorkant, en doe je huidige speakers weg.
Nee, geluid is prima. Ik heb voorin 2 boxen en achterin 2 boxen en dat klinkt heel goed (heb ook een best dure radio net gekocht van 300 euro). Maar ik mis een beetje de bass bij het draaien van house / rammstein. Dat komt omdat ik 4 x 10 cm speakertjes heb en daarin zit natuurlijk niet veel bassgeluid. Dat dacht ik zo dus op te lossen.
quote:
Op maandag 16 november 2009 15:55 schreef illusions het volgende:
Trek gewoon wat draden, zo moeilijk is dat niet? Een van de makkelijkste klusjes die er zijn.
Volgens mij is dat helemaal niet simpel? Ik heb op youtube naar wat video's gekeken hoe het moet, maar als ik het zo allemaal begrijp moet ik aan de linkerkant van de auto een kabel leggen van de accu naar de bagageruimte en dan aan de rechterkant van de autoradio naar de versterker/subwoofer.

Klinkt simpel, maar ik moet dan wel een stuk van mijn dashboard afhalen en ik zie niet hoe ik die kabels nu netjes kan wegwerken, ik heb overal gekeken, maar dat ziet er best ingewikkeld uit. Maar wellicht heb je ene website met een goede uitleg? Ik ben bang dat ik iets sloop als ik het zelf doe en die youtube filmpjes zeggen allemaal dat het makkelijk is, maar ik lees hier ook wel verhalen van mensen die het heel veel moeite kost.
  maandag 16 november 2009 @ 18:43:43 #13
pi_74755911
quote:
Op maandag 16 november 2009 16:32 schreef T42 het volgende:

[..]

2 Ohm? auto speakers zijn 4Ohm

op radio van 4Ohm mag je geen 2Ohm aansluiten dit sloopt je eindtrap (8Ohm mag wel)
Ze zijn echt 2Ohm. JVC GTO 528 en 428.
  maandag 16 november 2009 @ 18:47:17 #14
pi_74756024
Te weinig Bass los je niet op met betere speakers. Lage tonen resoneren niet in een auto, daarvoor is gewoon te weinig ruimte. De enige oplossing is een subwoofer.
pi_74795834
quote:
Op maandag 16 november 2009 18:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Te weinig Bass los je niet op met betere speakers. Lage tonen resoneren niet in een auto, daarvoor is gewoon te weinig ruimte. De enige oplossing is een subwoofer.
Duidelijk. Dat wordt dus even sparen, want bij een subwoofer heb ik volgens mij ook een versterker e.d. nodig, maar dat informeer ik wel even in de winkel terzijnertijd.
pi_74804874
quote:
Op maandag 16 november 2009 18:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ze zijn echt 2Ohm. JVC GTO 528 en 428.
De GTO serie is van JBL

Maar inderdaad, 2 ohm;
quote:
JBL GTO-528 ¤69,00
GTO-528
Grotere afbeelding (opent in nieuw venster)

# Power handeling RMS: 45W
# Power handeling peak: 135W
# Frequentie response: 65HZ-21kHz
# Gevoeligheid: 91dB
# 2 Ohm
# Inbouwdiepte: 58mm
# Tweeter control!
# Inclusief grilles
http://www.carshopfortuin.nl/shop/JBL-GTO528-p-1084.html
pi_74804978
Een subwoofer met versterker koop je al, als je "gewoon" wat bass wilt, voor iets van 250,- en dan heb je een prima setje voor wat jij wilt.

Draden trekken, ik zou zeggen, watvoor auto heb je, ga eens op een forum voor dat merk kijken, er zitten schroefjes op plekken die jij niet kan verzinnen Wat je zegt over die draden apart leggen klopt inderdaad, anders krijg je ruis!

En wat er al gezegd werd, koop een goeie compo set voor voorin, achterspeakers zijn alleen voor de "rearfill", m.a.w je staat toch ook niet met je rug naar een concert toe?
pi_74860490
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 21:34 schreef groteboskabouter het volgende:
Duidelijk. Dat wordt dus even sparen, want bij een subwoofer heb ik volgens mij ook een versterker e.d. nodig, maar dat informeer ik wel even in de winkel terzijnertijd.
je wilt goede bassen in je auto? inderdaad, niets kan op tegen een subwoofer. dan kun je voor die halfgare shit van halfords gaan, maar ik zou kwaliteit kiezen. tjek [TK] Caraudio: Rockford subwoofer 400W RMS en dan nog op marktplaats een 2ehands versterkertje vinden en je bent in één keer klaar.
pi_74861820
quote:
Op donderdag 19 november 2009 19:27 schreef One_Punch_Mickey het volgende:

[..]

je wilt goede bassen in je auto? inderdaad, niets kan op tegen een subwoofer. dan kun je voor die halfgare shit van halfords gaan, maar ik zou kwaliteit kiezen. tjek [TK] Caraudio: Rockford subwoofer 400W RMS en dan nog op marktplaats een 2ehands versterkertje vinden en je bent in één keer klaar.
vet ding, maar hij is al weg en mijn vrouw wil eerst een bank kopen en heeft iets op marktplaats gevonden en die kost 600 euro... die subwoover is natuurlijk veel beter om aan te schaffen, maar dan lig ik elke avond in mijn auto te maffen ipv op de bank voor de tv schat ik in...

maar dat merk houd ik even in gedachten, ziet er wel heel wreed uit.
pi_74862128
quote:
Op maandag 16 november 2009 16:47 schreef groteboskabouter het volgende:
Volgens mij is dat helemaal niet simpel? Ik heb op youtube naar wat video's gekeken hoe het moet, maar als ik het zo allemaal begrijp moet ik aan de linkerkant van de auto een kabel leggen van de accu naar de bagageruimte en dan aan de rechterkant van de autoradio naar de versterker/subwoofer.

Klinkt simpel, maar ik moet dan wel een stuk van mijn dashboard afhalen en ik zie niet hoe ik die kabels nu netjes kan wegwerken, ik heb overal gekeken, maar dat ziet er best ingewikkeld uit. Maar wellicht heb je ene website met een goede uitleg? Ik ben bang dat ik iets sloop als ik het zelf doe en die youtube filmpjes zeggen allemaal dat het makkelijk is, maar ik lees hier ook wel verhalen van mensen die het heel veel moeite kost.
links vs rechts heb je goed begrepen ivm mogelijke signaalstoringen. het is niet heel lastig maar kost wel ff wat tijd, je moet toch de panelen loshalen etc. wat voor een auto heb je eigenlijk?

op deze site is veel info te vinden: http://www.12vhifi.nl/
pi_74862165
quote:
Op donderdag 19 november 2009 20:08 schreef groteboskabouter het volgende:
vet ding, maar hij is al weg
nee hoor
pi_74863043
quote:
Op maandag 16 november 2009 18:47 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Is op zich waar maar toch ook een beetje kort door de bocht.

Een van onze auto's heeft ook 4 speakers van 10 cm, achteraf ingebouwd ter vervanging van de originele prut. Grotere speakers passen niet.
Fatsoenlijk geluid komt er niet uit, dit formaat is echt niet in staat om enig basgeluid voort te brengen. Bij een speaker van bijvoorbeeld 16,5 cm gaat dat al 100 x beter.

Wil je serieus stampen, dan kom je bij een subwoofer uit.
Ja, ik kan toch niet alles posten onder mijn ook al niet echte naam!?
pi_74863293
quote:
Op donderdag 19 november 2009 20:39 schreef KIoontje het volgende:
Is op zich waar maar toch ook een beetje kort door de bocht.
idd...dynaudio speakers bijvoorbeeld zijn in staat zeer vol geluid te geven zonder subwoofer

maar wil je echt laag heb je een sub nodig
pi_74863795
quote:
Op donderdag 19 november 2009 20:45 schreef One_Punch_Mickey het volgende:
idd...dynaudio speakers bijvoorbeeld zijn in staat zeer vol geluid te geven zonder subwoofer
volgens mij valt dat een beetje buiten mijn prijscategorie. Ik vond 4 boxjes voor 100 euro al vrij prijzig en ik zie zo snel op ebay die boxen van dynaudio voor boven de 500 dollar per setje staan...

ik heb een vw polo trouwens momenteel, niet heel bijzonder verder. Heb nu wel van het werk een vw golf mee en daarin zitten wel dingen verwerkt (parrot, extra microfoontje voor bellen, tomtom houdertje vast in dashboard met bekabeling er doorheen), maar als ik dat zo bekijk is het het mij niet helemaal duidelijk hoe ik dit zelf kan doen. Heb ook wel een gat bij de motor gezien waar de kabels doorheen gaan, maar de handige vrienden die ik heb (electricien en een metaalbewerker) kunnen heel veel altijd regelen, maar aan kabels trekken door een auto begonnen ze niet omdat ze dit niet kunnen.

Nouja, ik droom nog even verder over een subwoofer en zal de site die hier werd genoemd eens goed bekijken, eerst maar even inlezen.

Heb op het werk wel een collega met een zoon die automonteur gaat worden, hij is bijna klaar met de opleiding en klust nog wat bij, als die jongen verhuisd is ga ik het hem eens vragen, dan ben ik wat goedkoper uit.
pi_74875711
ja ging alleen maar om het punt dat je altijd per se een sub nodig hebt, niet zozeer als optie voor jou

in een polo moet dat wel lukken hoor, en een beetje electricien moet daar wel uitkomen welk risico loop je nu, zolang je de zekering dichtbij de accu hebt kan er niets gebeuren
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')