abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 16 november 2009 @ 09:51:32 #1
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_74740491
Bij ons in de straat staan enkele prachtige bomen, de zogenaamde ginkgo biloba. De mannelijke variant hiervan is werkelijk prachtig.

Echter, de gemeente heeft hier blijkbaar de vrouwelijke variant van geplaatst. Die ziet er ook heel mooi uit, gele blaadjes met roze-achtige abrikoos-vormige vruchten. Klein nadeel: zodra de vruchten beginnen te vallen ruiken ze alsof er al enkele maanden een lijk ligt te rotten.

Het gaat om deze boom: http://www.waterwereld.nu/ginkgo.php

Nu is de vraag, kan ik er bij de gemeente voor zorgen dat die bomen (of belangrijker; de vruchten ervan) uit mijn straatbeeld verdwijnen? Of dat de gemeente in elk geval vaker dan 1 keer per jaar de rotzooi op komt ruimen (in de herfst denk ik dan aan 2/3 keer per week, het zijn flinke bomen die aardig wat rotzooi verliezen)?
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  maandag 16 november 2009 @ 09:59:49 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_74740672
Je kunt altijd een verzoek indienen, dan kunnen ze kijken of het in te plannen is. Afdwingen zal lastig worden denk ik. Misschien een idee om met meer mensen die er last van hebben te gaan klagen? Of de lokale politiek bewerken?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  maandag 16 november 2009 @ 10:26:50 #3
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_74741258
Ik woon er nog niet zo lang, dus ken de buren nog niet echt (ben me nog niet voor gaan stellen, omdat ik nog druk aan het verbouwen ben). Maar toen mijn vriendin de rotzooi voor de oprit weg stonden te vegen heeft ze wel al even een praatje met de buren gemaakt. Die gaven aan dat het voorgaande jaren nooit (in deze mate) voorgekomen was. Ze vonden het gelukkig ook maar rotzooi, dus ik denk dat ik het maar eens bij de buurtvereniging in de groep gooi, of de buurt even langsloop om medestanders te zoeken.

In de lokale politiek ken ik nog niemand, ik kom vanuit een andere gemeente. Eerst maar eens zo proberen dus.
  maandag 16 november 2009 @ 10:35:38 #4
152789 karr-1
pi_74741478
quote:
Op maandag 16 november 2009 10:26 schreef MutedFaith het volgende:
Ik woon er nog niet zo lang, dus ken de buren nog niet echt (ben me nog niet voor gaan stellen, omdat ik nog druk aan het verbouwen ben). Maar toen mijn vriendin de rotzooi voor de oprit weg stonden te vegen heeft ze wel al even een praatje met de buren gemaakt. Die gaven aan dat het voorgaande jaren nooit (in deze mate) voorgekomen was. Ze vonden het gelukkig ook maar rotzooi, dus ik denk dat ik het maar eens bij de buurtvereniging in de groep gooi, of de buurt even langsloop om medestanders te zoeken.

In de lokale politiek ken ik nog niemand, ik kom vanuit een andere gemeente. Eerst maar eens zo proberen dus.
Succes
  maandag 16 november 2009 @ 10:43:25 #5
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_74741691
Ga eens naar een raadsvergadering, en spreek de wethouder van ruimtelijke ordening aan? Sommige gemeentes hebben voor de vergadering een soort spreekuur voor dit soort dingen.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_74743156
Vraag anders de gemeente om "bladmanden".
Zodat je samen met je buren de rommel kunt opvegen en dat de gemeente die manden vervolgens leegt.
  maandag 16 november 2009 @ 11:59:29 #7
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_74743840
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:34 schreef HarryP het volgende:
Vraag anders de gemeente om "bladmanden".
Zodat je samen met je buren de rommel kunt opvegen en dat de gemeente die manden vervolgens leegt.
Ik ga een beetje de rotzooi van de gemeente opruimen.

Daarbij is het probleem van de stankoverlast dan nog niet opgelost, tenzij ze die dignen elke dag op komen halen.

Ik heb net overigens even met de gemeente gebeld. Ze hebben in elk geval beloofd om een schoonmaakploeg langs te sturen om de ergste rotzooi (de boom is nu toch bijna leeg) op te ruimen. Daarnaast zullen ze gaan kijken hoe dit volgende herfst voorkomen of opgelost kan worden.

Ik ben benieuwd.
pi_74747756
In Indonesië noemen ze dit de "stinkvrucht". Zegt al genoeg lijkt mij.

Maar wat zou dan een passende oplossing zijn? De bomen volledig weghalen? Die vruchten zullen natuurlijk ieder jaar terug blijven komen, met alle stankoverlast van dien.
pi_74748781
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:59 schreef MutedFaith het volgende:

[..]

Jij woont daar toch?
Heel veel mensen vinden het heel normaal om de bladval van bomen tijdens de herfst zelf op te vegen. Ook op de stoep voor huis.
  maandag 16 november 2009 @ 15:08:12 #10
152789 karr-1
pi_74748954
quote:
Op maandag 16 november 2009 15:02 schreef HarryP het volgende:

[..]

Jij woont daar toch?
Heel veel mensen vinden het heel normaal om de bladval van bomen tijdens de herfst zelf op te vegen. Ook op de stoep voor huis.
Dat dan weer wel ja
pi_74750470
quote:

[..]

Je zou voor de flauwekul mijn achtertuin eens moeten zien atm.
Daar ligt blad (van gemeentelijke bomen) waar ik 20 bladmanden mee kan vullen....
  dinsdag 17 november 2009 @ 10:18:48 #12
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_74774861
quote:
Op maandag 16 november 2009 15:02 schreef HarryP het volgende:

[..]

Jij woont daar toch?
Met bladeren heb ik geen probleem, die veeg ik wel op eens in de week een hoop en mik ik in m'n groenbak. Maar die stinkende rotzooi kan ik wel 1 keer per week bij elkaar vegen, maar e volgende dag liggen er weer nieuwe en stinkt 't net zo erg. En ik pas ervoor om elke dag te gaan staan vegen, omdat de gemeente die bomen daar wil hebben. Ik heb wel wat beters te doen.

Het is overigens levensgevaarlijk, die kapot getrapte/gereden vruchten zijn ook nog eens spekglad. Dus gisterenavond ging mijn overbuurvrouw op haar muil toen ze van de auto naar de voordeur liep. Ze had gelukkig niks, op wat blauwe plekken na, maar je hoeft maar net verkeerd terecht te komen.
pi_74774922
Volgens mij moet je dan bij de gemeente klagen over de stank van die bomen.
Dat ze er maar wat anders neer zetten dan.
  dinsdag 17 november 2009 @ 10:23:12 #14
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_74774957
Ja, ik kijk even aan of ik naar aanleiding van mijn telefoontje van gisteren iets van ze hoor. En anders ga ik wel even rond in de buurt en de lokale politiek aanspreken ofzo.
pi_74792675
quote:
Op maandag 16 november 2009 09:51 schreef MutedFaith het volgende:

Nu is de vraag, kan ik er bij de gemeente voor zorgen dat die bomen (of belangrijker; de vruchten ervan) uit mijn straatbeeld verdwijnen? Of dat de gemeente in elk geval vaker dan 1 keer per jaar de rotzooi op komt ruimen (in de herfst denk ik dan aan 2/3 keer per week, het zijn flinke bomen die aardig wat rotzooi verliezen)?
Loop je niet een beetje op zaken vooruit? Heb je al eens geprobeerd om eens een belletje of een briefje te doen? In overleg is er vaak best een hoop te bereiken.
pi_74792752
quote:

Hoezo niet? In de zomer pluk je toch ook de vruchten ( ) van het feit dat die bomen er staan?
pi_74792808
Kon je weten voordat je er ging wonen, stel je niet zo aan.
  dinsdag 17 november 2009 @ 22:36:11 #18
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_74798572
quote:
Op maandag 16 november 2009 09:51 schreef MutedFaith het volgende:
Bij ons in de straat staan enkele prachtige bomen, de zogenaamde ginkgo biloba. De mannelijke variant hiervan is werkelijk prachtig.

Echter, de gemeente heeft hier blijkbaar de vrouwelijke variant van geplaatst.
Zoals je link ook al zegt, pas na twintig jaar weet je of het een mannelijke of vrouwelijke boom is.
pi_74799559
Mijn god, wat hebben we hier weer te maken met een luxe probleem!

Anders probeer je de boel eens even te relativeren! Vergelijk jouw blader-stink-probleem met éénieder ander probleem en trek je conclusies!

Hoeveel minuten van de dag sta jij nou op je oprit de geur van de omgeving op te snuiven en wordt je daarbij gehinderd door een paar blaadjes waarvan jij de geur niet apprecieert? Kom op zeg...

Je hele topic komt over als één grote kans om tóch maar over iéts te kunnen zeiken in je nieuwe buurt.
pi_74802450
1. Vraag rond in de buurt of er mensen enorm aan die bomen gehecht zijn of dat ze zich er aan storen
2. Het maakt de gemeente geen barst uit of er Japanse stinkbomen staan of statige eiken. Ze moeten alleen weten dat deze dingen last veroorzaken, want daar komen ze uit zichzelf niet achter. Schrijf ze een brief uit naam van iedereen, waarin je uitlegt dat jullie de groenvoorziening op prijs stellen maar dat deze boom geen gelukkige keuze was.
  woensdag 18 november 2009 @ 00:13:29 #21
39333 Zelva
pi_74802588
quote:
Op woensdag 18 november 2009 00:08 schreef mgerben het volgende:
2. Het maakt de gemeente geen barst uit of er Japanse stinkbomen staan of statige eiken.
Natuurlijk maakt ze dat wel uit, een eik is helemaal niet zo geschikt als straatboom.

Een gemeente plant echt niet lukraak wat bomen, daar zit een plan achter, waarbij ze de voordelen en nadelen van bepaalde bomen echt wel weten.
pi_74804878
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 23:00 schreef r3gi3boy het volgende:
Mijn god, wat hebben we hier weer te maken met een luxe probleem!

Anders probeer je de boel eens even te relativeren! Vergelijk jouw blader-stink-probleem met éénieder ander probleem en trek je conclusies!

Hoeveel minuten van de dag sta jij nou op je oprit de geur van de omgeving op te snuiven en wordt je daarbij gehinderd door een paar blaadjes waarvan jij de geur niet apprecieert? Kom op zeg...

Je hele topic komt over als één grote kans om tóch maar over iéts te kunnen zeiken in je nieuwe buurt.
Mjah, dat is echt net hetzelfde als beweren dat het niet zo erg is als je arm geamputeerd moet worden, want hey, het is tenslotte geen terminale kanker.
pi_74813534
quote:
Op woensdag 18 november 2009 00:13 schreef Zelva het volgende:

[..]

Natuurlijk maakt ze dat wel uit, een eik is helemaal niet zo geschikt als straatboom.
Waarom is een eik niet zo geschik als straatboom?
Bij ons staan ze namelijk in de straat en buiten dat ze veel bladeren laten vallen hebben we er verder geen last van.
  woensdag 18 november 2009 @ 13:19:20 #24
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_74813818
Groeisnelheid? Nu een eik planten, betekent pas na een fiks aantal jaren een boom in de straat. Denk dat gemeentes de boel wat sneller groen willen hebben in een nieuwbouwwijk.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_74818970
quote:
Op woensdag 18 november 2009 00:13 schreef Zelva het volgende:
[..]

Een gemeente plant echt niet lukraak wat bomen, daar zit een plan achter, waarbij ze de voordelen en nadelen van bepaalde bomen echt wel weten.
Nou, een kastanje dan, of een plastic kerstboom, of een klimop op een stokje. Whatever.

De gemeente zal ongetwijfeld een plan hebben, maar de details van zo'n plan worden uiteindelijk bepaald door een paar ambtenaren die zelf niet in die straat wonen. En die ook kijken naar het gewenste stadsaanzicht, aanschafprijs en verwachte snoeikosten over 2,5 en 10 jaar.
M.a.w. er is vast een plan, maar de stankoverlast staat misschien niet eens op hun lijstje van criteria.
Je hoeft toch als burger niet met overlast te leven omdat die ambtenaren even goed een andere keus hadden kunnen maken?
Bij ons hebben we af en toe ook last van het groeiende groen. Dan wordt de gemeente gebeld en die werkt het prompt bij. Maar ze gaan dus niet uit zichzelf alles tot in de puntjes bijhouden. Je moet gewoon reageren als er iets niet klopt.
pi_74819029
Je doet net of die ambtenaren daarvoor bij de Aldi achter de kassa zaten...
Ze weten wel iets van groenplannen hoor.
  woensdag 18 november 2009 @ 16:02:07 #27
39333 Zelva
pi_74819760
quote:
Op woensdag 18 november 2009 13:11 schreef HarryP het volgende:

[..]

Waarom is een eik niet zo geschik als straatboom?
Bij ons staan ze namelijk in de straat en buiten dat ze veel bladeren laten vallen hebben we er verder geen last van.
Eiken worden over het algemeen veel te groot. Dan komen de mensen over dertig, veertig jaar klagen dat de stoeptegels schots en scheef liggen of dat ze nou toch wel eens zonlicht in hun huis willen hebben.

De Rubra 'Aurea' kan dan wel weer, blijft klein, maar de Amerikaanse eik gedijt weer niet zo makkelijk op natte grond omdat deze boom graag diep wortelt. Daarnaast kan de Amerikaanse eik slecht tegen zeewind en breekt vrij makkelijk bij storm. Hij trekt ook veel water weg, dus dicht bij voortuintjes is ook niet altijd een goed idee.

Dat bedoel ik dus, er zijn zoveel factoren om rekening mee te houden... Je kunt in ieder geval niet zomaar even een lootje trekken voor een andere boom.
  woensdag 18 november 2009 @ 16:04:29 #28
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_74819833
quote:
Op woensdag 18 november 2009 15:39 schreef mgerben het volgende:

[..]

Nou, een kastanje dan, of een plastic kerstboom, of een klimop op een stokje. Whatever.

De gemeente zal ongetwijfeld een plan hebben, maar de details van zo'n plan worden uiteindelijk bepaald door een paar ambtenaren die zelf niet in die straat wonen. En die ook kijken naar het gewenste stadsaanzicht, aanschafprijs en verwachte snoeikosten over 2,5 en 10 jaar.
M.a.w. er is vast een plan, maar de stankoverlast staat misschien niet eens op hun lijstje van criteria.
Je hoeft toch als burger niet met overlast te leven omdat die ambtenaren even goed een andere keus hadden kunnen maken?
Bij ons hebben we af en toe ook last van het groeiende groen. Dan wordt de gemeente gebeld en die werkt het prompt bij. Maar ze gaan dus niet uit zichzelf alles tot in de puntjes bijhouden. Je moet gewoon reageren als er iets niet klopt.
Er is inderdaad een "bomenplan", dus ik verwacht dat er wel iets mee gedaan wordt. Het plan zou in 2012 geheel gerealiseerd moeten zijn.

Enfin, ik wacht maar eens af wat de gemeente nog doet. Ze zijn in elk geval al komen vegen, zoals ze beloofd hadden.
  woensdag 18 november 2009 @ 16:07:02 #29
39333 Zelva
pi_74819925
quote:
Op woensdag 18 november 2009 15:39 schreef mgerben het volgende:

[..]

Zie boven, laatste zin.
quote:
Ja natuurlijk kijken ze daar naar, maar daarbij kunnen ze niet altijd rekening houden met mogelijke individuele overlast. Een boom waar nooit iemand last van gaat hebben, bestaat niet.
quote:
Nee, de gemeente kijkt uiteraard alleen naar de eigen toko
quote:
Dat is dus maar de vraag. En nogmaals een boom waar nooit iemand last van gaat hebben, bestaat niet.
quote:
Dat zal ook niet altijd makkelijk gaan omdat je te maken hebt met je IBOR-normen en het beschikbare budget daarvoor.

Maar het gaat hier niet om het bijhouden van groen. De enige echte oplossing voor de stankoverlast lijkt mij kappen en de kans daarop is vrijwel nul.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')