abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 15 november 2009 @ 06:44:27 #1
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_74713076
Had er laatst ook weer eentje. Zo'n iemand die weet dat ik "iets met computers" doe, en dus voor raad en advies komen. Heb ik op zich geen problemen mee, maar 1 van de adviezen die ik geef is dat je altijd een backup moet maken.

En ja hoor... een bekende van liet per ongeluk zijn laptop vallen. Kan gebeuren natuurlijk, alleen was de harde schijf dus nu morsdood. Ik heb em een nieuwe laptop HD laten kopen, ik heb em er voor hem in gedaan en met zijn restore DVD - die had ie dan nog wel - zijn laptop weer helemaal in orde gemaakt.... voor de rest was er dus - behalve dat er ook een scheur in het plastic zit - niks aan de hand met de laptop.

Oude harde schijf dus kaduuk. Nu zeurt meneer dat er foto's van zijn kinderen op stonden die onvervangbaar waren (logisch, want kinderen - tweeling - zijn geen 4 meer maar 6), en dat zijn administratie erop stond en al zijn persoonlijke documenten en weet ik wat.... en of ik die even terug kan krijgen van de oude harde schijf.

Die is dus echt zo dood als een pier, als je er stroom op zet (het is SATA dus makkelijk even op mijn PC aangesloten) hoor je ook echt het veelzeggende TIK-TIK-TIK..... ofwel, daar kun je niets meer mee.

Dus ik vraag: Had je dan geen backup gemaakt van je bestanden? Ja, zei ie, daar had ie dan wel een externe harde schijf voor gekocht, maar die had ie helemaal volgezet met MP3's, films, en andere spullen..... en ook even een backup erop zetten was ie vergeten. En nu is ie dus boos dat het hem veel geld gaat kosten om de data te redden.....

Klacht: Mensen die geen backup maken van hun harde schijf en dan denken dat iemand die in de IT werkt een wonder kan verrichten op een schijf die echt hardwarematig kaduuk is.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  zondag 15 november 2009 @ 06:57:05 #2
94218 Zeitgeist
Es lebe die Freiheit!
pi_74713092
hehe I hear ya.. Al had ik als ITer zelf een soort gelijk probleem een jaar geleden dankzij een Windows XP CD op een HD die 'te groot' voor Windows XP Service Pack 1 was.

Maargoed. Daar dient recovery software voor lol.
Blij dat ik nu een Windows XP SP2 CD heb.
The Light Is Leaving Us All
pi_74713106
quote:
Op zondag 15 november 2009 06:57 schreef Zeitgeist het volgende:
hehe I hear ya.. Al had ik als ITer zelf een soort gelijk probleem een jaar geleden dankzij een Windows XP CD op een HD die 'te groot' voor Windows XP Service Pack 1 was.

Maargoed. Daar dient recovery software voor lol.
Blij dat ik nu een Windows XP SP2 CD heb.
Win XP voor SP 1 was idd een ramp. Je kon geen hdd's groter dam 128 gig gebruiken. Zat daar dan met je hdd van 250 gig.
Carpe diem quam minimum credula postero.
  zondag 15 november 2009 @ 07:30:21 #4
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_74713114
Pff ja klinkt bekend.

En dan boos worden als je hun PC niet binnen een uurtje gefixt hebt, terwijl er vanalles stuk is. En dan komt het teleurstellende "Ik dacht dat jij zo goed was met PCs...". %^#$%@%^#$@#!!! En als je dan een keer hun schijf formatteerd omdat er 113 virussen op zaten (yep, real life example..) en de PC daarna weer perfect werkt gaan ze zeiken omdat "hij eerst daar een knopje voor had en dan kreeg je van die toffe smilies en ik kan dat knopje nu niet meer vinden" aaaaaaaaaaaaaargghhght$#@%#$@!#!!!
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_74713149
uhm..... hoe maak ik een backup als ik geen externe harde schijf heb? kan ik dat ook branden? ik heb wel 2 schijfen van 35 gb... moet ik de ene op de andere saven?
uit een aspergernest
pi_74713152
Wat mij betreft mogen ze dat ECDL* gaan opschroeven tot aankoop- cq. gebruiksvoorwaarde. Géén diploma? Dan ook geen PC aanschaffen of gebruiken! Nu met al die klojo's die zelf dingen doen die geen zinnig mens voor mogelijk houdt......en dan ook nog een grote bek hebben en verontwaardigd zijn als er iets misgaat.
Laatst, mijn n00b was verontwaardigd dat hij naar mij moest komen met zijn laptop en dat ik hem 2 uur lang had opgehouden met "prutsen". Tsja, zelf win7 installeren en niet naar overige software kijken, niet gek dat het dan achteraf wel wat werk is om alles weer in goede staat te krijgen.

En backupsoftware zou eigenlijk als virus moeten bestaan. Geen mogelijkheid om het proces te beïnvloeden of te stoppen, en doet gewoon wat hij moet doen. Ongezien op de achtergrond steelt hij je CC gegevens, bestelt daarmee een externe HDD en sommeert je na levering die ook aan te sluiten.
Mensen die geen backups maken en achteraf klagen

* ECDL = European Computer Driving License, ooit bedacht als basiscursus voor de PC.
pi_74713232
quote:
Op zondag 15 november 2009 08:04 schreef Osramp het volgende:
Wat mij betreft mogen ze dat ECDL* gaan opschroeven tot aankoop- cq. gebruiksvoorwaarde. Géén diploma? Dan ook geen PC aanschaffen of gebruiken! Nu met al die klojo's die zelf dingen doen die geen zinnig mens voor mogelijk houdt......en dan ook nog een grote bek hebben en verontwaardigd zijn als er iets misgaat.
Laatst, mijn n00b was verontwaardigd dat hij naar mij moest komen met zijn laptop en dat ik hem 2 uur lang had opgehouden met "prutsen". Tsja, zelf win7 installeren en niet naar overige software kijken, niet gek dat het dan achteraf wel wat werk is om alles weer in goede staat te krijgen.

En backupsoftware zou eigenlijk als virus moeten bestaan. Geen mogelijkheid om het proces te beïnvloeden of te stoppen, en doet gewoon wat hij moet doen. Ongezien op de achtergrond steelt hij je CC gegevens, bestelt daarmee een externe HDD en sommeert je na levering die ook aan te sluiten.
Mensen die geen backups maken en achteraf klagen

* ECDL = European Computer Driving License, ooit bedacht als basiscursus voor de PC.
de naam alleen al.
pi_74713429
Daarom geef ik bij mensen die een nieuwe computer/laptop aan willen schaffen altijd het advied een externe schijf te kopen.
Als ik dan langs moet komen voor bv een office installatie of wat dan ook regel ik meteen de backup in en leg uit wat ze evt moeten doen, doen ze dat dan niet is het eigen schuld.

Bij bekende die een apple willen kopen, laat ik ze ook altijd een Tine-Capsule kopen.
1x instellen en nooit geen ast meer van.
pi_74713443
Die mensen die weten dat je 'iets' met computers doet, luisteren nooit naar je. .
pi_74713518
Externe schijven .
Backuppen naar de cloud ftw!
pi_74713527
quote:
Op zondag 15 november 2009 09:19 schreef Sena het volgende:
Die mensen die weten dat je 'iets' met computers doet, luisteren nooit naar je. .
Die denken dat je alles weet
Typ mee! FOK!Whatpulse
PSN OnlineID: LightLuke92
pi_74713548
Ze denken inderdaad dat ze alles beter weten.

"Oh, moest dat niet zo dan?", "Ik dacht dat het zo was...". Greppeldel, ik heb het je een keer verteld hoe het zit.
  zondag 15 november 2009 @ 09:59:35 #13
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_74713841
En dan dat overschatten van het belang van de eigen data. Ja, het is misschien onvervangbaar maar dat is een drol ook (gelukkig maar!). Bovendien eet niemand er één bord minder om als er wat foto's van de kleinkinderen verloren zijn gegaan.
  zondag 15 november 2009 @ 10:02:44 #14
16454 eNaSnI
Zie signature
pi_74713879
Zeer herkenbaar. Gelukkig had ik zelf tijdens het eerdere onderhoud van de pc van mijn pa nog een backup bewaard. Toen na een maand de hdd overleed (en in die periode waren mijn ouders ook nog op vakantie geweest) was er dus weinig gemis aan data. Wel de vraag van 'hoe kan dat dan?', maar een pc vergelijken met een auto brengt meestal genoeg inzicht Nu hangt er permanent een 40 GB schijfje aan om regelmatig automagisch een backup te maken. Het valt wel op dat mensen die het zakelijjk schijnbaar vanzelfsprekend vinden om alles te backuppen, dat ineens met persoonlijke data thuis ineens totaal irrelevant vinden.

Een collega van mij had een 'handige' buurman die dacht Windows wel even opnieuw te installeren. Helaas was hij na een format alle babyfoto's van zijn zes maanden oude spruit kwijt, wat bijna tot een scheiding leidde
<a href="http://www.google.nl/search?q=utfs" rel="nofollow" target="_blank">UTFS!!</a>
pi_74717353
Nog tips voor een freeware backup oplossing, die stil en goed zijn werk doet. De meeste mensen kan ik nog wel doordringen van het aansluiten van een externe HDD, als er dan automatisch een backupje gedraaid wordt, dan ben ik eens wat sneller klaar.
  zondag 15 november 2009 @ 15:54:30 #16
243636 emmerhoofd
(bijna) unbotherable
pi_74717616
*eens met TS*

Ik heb twee jaar terug de switch naar Apple gemaakt, elke keer als ik nu iemand naar me toe krijg kan ik zeggen "ik weet het niet, ik werk niet met Windows". Echt een tijdsaver.

Overigens heeft een vriend van me een shirt laten printen:

"No, I won't fix your computer"

Vaak denk ik dat het wellicht nog slimmer is om die mensen die gewoon niet om kunnen gaan met hun computers even een tijdje te laten zitten om ze te laten merken dat het wel heel stom was.

Wat ik ook niet snap is dat mensen hun backup schijven vaak 24/7 draaiende houden aangesloten op het systeem enzo. Een beetje backup staat losgekoppeld in de boekenkast. (off-site backup)
  zondag 15 november 2009 @ 16:05:34 #17
238900 Koekz
Der Meister
pi_74717845
quote:
Op zondag 15 november 2009 15:54 schreef emmerhoofd het volgende:
Wat ik ook niet snap is dat mensen hun backup schijven vaak 24/7 draaiende houden aangesloten op het systeem enzo. Een beetje backup staat losgekoppeld in de boekenkast. (off-site backup)
Die van mij stond inderdaad prima losgekoppeld in (dacht ik dan) de kast...
Tot ik hem nodig had... Bleek dat een vriend van mijn moeder hem even geleend had en maar gelijk had geformatteerd omdat anders de back up van mijn moeder haar laptop er niet op zou kunnen Ben je opeens dagen bezig om alles weer terug te krijgen
pi_74717919
Hihi, ik ben zo'n iemand.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
  zondag 15 november 2009 @ 16:33:09 #19
243636 emmerhoofd
(bijna) unbotherable
pi_74718105
quote:
Op zondag 15 november 2009 16:05 schreef Koekz het volgende:

[..]
hem even geleend had en maar gelijk had geformatteerd
Je motherbackup schijf uit laten lenen...
  zondag 15 november 2009 @ 16:38:07 #20
19142 tslh
Never at ease.....
pi_74718206
TS: de persoon wiens harddisk data niet meer benaderbaar kan proberen hem in het vriesvak te leggen. Meestal is de schijf daarna weer een paar minuten benaderbaar. Mijn broer heeft een paar maanden terug al zijn data van een defecte harddisk gekregen op die manier.

Vanzelfsprekend zullen er wel allemaal Fokkers zijn die deze suggestie de grond in boren, maar ik wilde je toch de tip geven.

http://www.google.nl/search?q=damaged+harddisk+freezer
Life is funny. Well, yours is. To me.
pi_74718309
De data alleen op een externe harde schijf overzetten is natuurlijk ook geen backup
Aahh no Sir, I am the first Ploppy to rise to be jailer. My father Daddy Ploppy was known as Ploppy The Slopper, it was from him that I inherited my fascinating skin diseases.
pi_74718416
Eigenlijk moet elke pc, windows,linux en mac, gewoon de gebruiker forceren een backup te laten branden op een dvd'tje, dan begint het lampje wel te branden bij de meeste.
  zondag 15 november 2009 @ 16:53:00 #23
16454 eNaSnI
Zie signature
pi_74718484
quote:
Op zondag 15 november 2009 15:44 schreef Osramp het volgende:
Nog tips voor een freeware backup oplossing, die stil en goed zijn werk doet. De meeste mensen kan ik nog wel doordringen van het aansluiten van een externe HDD, als er dan automatisch een backupje gedraaid wordt, dan ben ik eens wat sneller klaar.
SyncBack
<a href="http://www.google.nl/search?q=utfs" rel="nofollow" target="_blank">UTFS!!</a>
  zondag 15 november 2009 @ 16:54:47 #24
267547 smegmanus
FOK! ambassadeur
pi_74718522
Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor hun data.
Mensen die gaan huilen als ze data kwijt zijn en geen backup hebben moeten terstond geëxecuteerd worden wheheheheehehehehe.

Sowieso mensen met data
Op donderdag 15 januari 2015 19:01 schreef Maanvis het volgende:
smegmanus is de as van het kwaad. een verbrand stukje Hitler.
  zondag 15 november 2009 @ 17:04:23 #25
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_74718742
quote:
Op zondag 15 november 2009 08:03 schreef wendytje het volgende:
uhm..... hoe maak ik een backup als ik geen externe harde schijf heb?
Hier is een enorm nieuw concept voor je:

Het heet "kopen".
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')