Had er laatst ook weer eentje. Zo'n iemand die weet dat ik "iets met computers" doe, en dus voor raad en advies komen. Heb ik op zich geen problemen mee, maar 1 van de adviezen die ik geef is dat je altijd een backup moet maken.
En ja hoor... een bekende van liet per ongeluk zijn laptop vallen. Kan gebeuren natuurlijk, alleen was de harde schijf dus nu morsdood. Ik heb em een nieuwe laptop HD laten kopen, ik heb em er voor hem in gedaan en met zijn restore DVD - die had ie dan nog wel - zijn laptop weer helemaal in orde gemaakt.... voor de rest was er dus - behalve dat er ook een scheur in het plastic zit - niks aan de hand met de laptop.
Oude harde schijf dus kaduuk. Nu zeurt meneer dat er foto's van zijn kinderen op stonden die onvervangbaar waren (logisch, want kinderen - tweeling - zijn geen 4 meer maar 6), en dat zijn administratie erop stond en al zijn persoonlijke documenten en weet ik wat.... en of ik die even terug kan krijgen van de oude harde schijf.

Die is dus echt zo dood als een pier, als je er stroom op zet (het is SATA dus makkelijk even op mijn PC aangesloten) hoor je ook echt het veelzeggende TIK-TIK-TIK..... ofwel, daar kun je niets meer mee.
Dus ik vraag: Had je dan geen backup gemaakt van je bestanden? Ja, zei ie, daar had ie dan wel een externe harde schijf voor gekocht, maar die had ie helemaal volgezet met MP3's, films, en andere spullen..... en ook even een backup erop zetten was ie vergeten.

En nu is ie dus boos dat het hem veel geld gaat kosten om de data te redden.....
Klacht: Mensen die geen backup maken van hun harde schijf en dan denken dat iemand die in de IT werkt een wonder kan verrichten op een schijf die echt hardwarematig kaduuk is.
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin