abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74693164
Ik wil graag overstappen naar een andere energieleverancier ivm de kosten en ivm de onduidelijkheid omtrent jaarafrekeningen/ nota's.

Ff mn situatie nu:
Ik zat bij NUON, maar ben vorig jaar overgestapt op United Consumers. Maar dit werkt heel vaag.
United consumers schrijft nu elke maand een voorschotbedrag af voor gas (17 euro) en een voorschotbedrag voor energie (50 euro), en NUON schrijft ook nog elke maand wat af (12,83 deze maand)....dat van NUON is denk ik de kosten voor het transport/ gebruik van hun leidingen of zo. Maar snap dat ook niet helemaal want volgens mij is het niet meer de NUON, maar Liander die het netwerk hier in omgeving Nijmegen beheert, dus wat die 12,83 dan is...al sla je me dood.
Je bespaart bij United Consumers 0,05 ct per KwH tov NUON geloof ik, maar dat wordt ergens in een potje gestort wat je dan kan laten uitkeren wanneer je zelf wilt, ipv dat het meteen van je rekening wordt afgehouden of je het teruggestort krijgt aan het eind vh jaar. Omslachtig dus. Wat ik heb bespaard in een jaar tijd is trouwens verwaarloosbaar: 6 euro nogwat.

Bovendien moest ik dit jaar ineens superveel bijbetalen en werd dus ook mijn voorschotbedrag zo'n 30 euro in totaal omhoog bijgesteld. Wat ik heel vaag vind, want heb echt niet meer gebruikt dan vorig jaar heb ik het idee. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Kortom: ik vind het maar vaag gedoe en wil veel liever alles bij 1 bedrijf ondergebracht hebben, evt dan ook alles op 1 rekening en dan liefst groene stroom en voor laagste tarief.
Welke energieleverancier is nu echt het goedkoopste (addertjes onder het gras weggehaald) maar wel gewoon n duidelijke rekening en betrouwbaar? En blijf ik nu vastzitten aan de NUON wat betreft de transportkosten zeg maar, dat dat nog steeds afgeschreven wordt?

Graag jullie ervaringen met energieleveranciers en tips welke het goedkoopst is

[ Bericht 2% gewijzigd door bulbjes op 14-11-2009 13:31:10 ]
pi_74693302
Liander is de nieuwe naam voor het oude Nuon netbeheer. De facturen worden gemaakt door NUON, is uitbesteed door Liander.
pi_74693442
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 13:25 schreef TUFKAL het volgende:
Liander is de nieuwe naam voor het oude Nuon netbeheer. De facturen worden gemaakt door NUON, is uitbesteed door Liander.
Ahh ok, dus dat er op mijn internetbankieren staat dat het afgeschreven is door NUON klopt dan wel (NUON is dus naam die op factuur staat maar tis eigenlijk Liander)?
  zaterdag 14 november 2009 @ 13:43:37 #4
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_74693742
Liander berekent deze kosten door via de Nuon. Staat compleet los van je verbruik, het is namelijk het capaciteitstarief (vast bedrag per maand) dat je moet betalen.

http://www.liander.nl/inf(...)nsport_periodiek.jsp

Staan 2 pdf bestanden, één voor elektra, ander voor gas. Kun je zien wat je maandelijkse kosten zijn.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
pi_74693788
Ik zou zeggen pak een rekenmachine en een vel papier en ga je erin verdiepen.

Zelf ben ik daar te lui voor dus heb ik gewoon een standaard leverancier...
  zaterdag 14 november 2009 @ 13:51:39 #6
43615 RIVDSL
Impossible Mission
pi_74693912
Dacht dat netbeheer kosten altijd via de energie leverancier betaald werden? Is hier in ieder geval wel zo, maar zit dan ook niet in een Nuon gebied.
Als je goedkoop uit wilt zijn kun je het beste ieder jaar van leverancier wisselen. Als je leveringscontracten afsluit via gaslicht.com, krijg je namelijk forse eenmalige aanmeld kortingen, vaak wel meer dan 200 euro. Kost je natuurlijk wel wat moeite, maar voor dat geld is dat best de moeite waard.
pi_74695149
Vereniging Eigen Huis heeft hier een goed idee over:
http://eigenhuis.ichoosr.com/Energie/index.rails?actionId=118

Iedereen kan zich aanmelden (ook niet leden) en ze vragen aanbieders om een aanbod te doen. "VEH" regelt vervolgens dat het beste bod jouw kant op komt.
pi_74701783
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 13:51 schreef RIVDSL het volgende:
Dacht dat netbeheer kosten altijd via de energie leverancier betaald werden? Is hier in ieder geval wel zo, maar zit dan ook niet in een Nuon gebied.
Ligt aan de leverancier. Je hebt 2 facturatiemodellen: netbeheerdersmodel (netbeheerder stuurt zelf een factuur) en leveranciersmodel (leverancier stuurt de factuur). Dat laatste wordt mogelijk verplicht in de toekomst.
pi_74702181
De goedkoopste leverancier is afhankelijk van je verbruik. Kijk op je eindafrekening van afgelopen jaar voor je jaarverbruik van gas en electriciteit. Daarna kun je via een vergelijkingssite makkelijk zien welke aanbieder het goedkoopst is. Er staat ook bij vermeld of alles op een rekening gaat of dat je een aparte rekening voor het transport krijgt. Let wel op of je een eenmalige bonus krijgt of dat de prijs zelf echt lager is.

Als je wilt weten of het terecht is dat je rekening omhoog is gegaan is het misschien handig om regelmatig de standen op te nemen van zowel gas als electriciteit. Zo kun je bijhouden hoeveel je verbruikt en of dat normaal / gemiddeld is.
  zaterdag 14 november 2009 @ 20:16:32 #10
86793 wwwer
The one and only
pi_74704090
Nederlandse energie maatschappij is een van de goedkoopste
Energie direct roept ook dat ze de goedkoopste zijn...

Ze geven er beiden een garantie op dat ze de goedkoopste zijn....

Door de acties nu van de NL energie zijn die goedkoper dan Energie direct...

Zelf zit ik bij energie direct en krijg nu dus geld terug en zijn zij weer veel goedkoper Als je gewoon je rekeningen betaald, op tijd alles per e-mail doorgeeft is energie direct een prima leverancier...
Graaauuww?
  zaterdag 14 november 2009 @ 21:11:10 #12
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_74705433
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 20:16 schreef wwwer het volgende:

Zelf zit ik bij energie direct en krijg nu dus geld terug en zijn zij weer veel goedkoper Als je gewoon je rekeningen betaald, op tijd alles per e-mail doorgeeft is energie direct een prima leverancier...
De NEM schijnt de HEL te zijn zodra er problemen komen. Ik hoor van iedereen die problemen heeft dat ze liever 100e per maand extra zouden betalen dan dat. Geruchten gaan ook dat de NEM een helpdesk extern inhuurt waar je minder betaalt krijgt als je een klant langer dan zoveel tijd te woord staat. Nee dat gaat hem wel worden.
Zelf de RWE genomen, gaat toch de grootste worden, was goedkoper dan Nuon en if you can't beat them, join them.
pi_74706761
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 20:16 schreef wwwer het volgende:

Ga niet naar NEM aub, dat is echt een puinhoop.... Zodra je klant bent kan je het wel vergeten.
pi_74711251
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 22:02 schreef TUFKAL het volgende:

[..]

Ga niet naar NEM aub, dat is echt een puinhoop.... Zodra je klant bent kan je het wel vergeten.
En ze hebben heeeeeeeeeeele irritante reclames, waardoor ik toch al een aversie tegen ze heb
pi_74713776
Essent
  zondag 15 november 2009 @ 10:25:19 #16
274408 Searcherer
Zoekt en gij zult vinden!
pi_74714103
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 13:20 schreef bulbjes het volgende:
Bovendien moest ik dit jaar ineens superveel bijbetalen en werd dus ook mijn voorschotbedrag zo'n 30 euro in totaal omhoog bijgesteld. Wat ik heel vaag vind, want heb echt niet meer gebruikt dan vorig jaar heb ik het idee. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
De prijs van energie is nogal gestegen, ons maandbedrag (andere leverancier) is ook enorm omhoog bijgesteld bij een (iets) lager verbruik.

United Consumers is overigens geen slechte partij, maar hebben wel wat bijzondere manieren van korting verrekenen (gebruik het bij tanken).
Zoekende...
pi_74737615
quote:
Op zondag 15 november 2009 10:25 schreef Searcherer het volgende:

[..]

De prijs van energie is nogal gestegen, ons maandbedrag (andere leverancier) is ook enorm omhoog bijgesteld bij een (iets) lager verbruik.

United Consumers is overigens geen slechte partij, maar hebben wel wat bijzondere manieren van korting verrekenen (gebruik het bij tanken).
Tja maarja die 6 euro korting die ik nu op een jaar bij elkaar heb gespaard vind ik nou ook niet echt veel.....andere energieleveranciers claimen immers dat je 'honderden euro's' op jaarbasis goedkoper uit kan zijn.
Nou zal dat bij mij misschien geen 'honderden euro's' zijn aangezien ik maar een eenpersoons huishouden ben met een niet al te hoog verbruik, maar een euro of 60-70 besparing moet wel mogelijk zijn?? (NUON versus goedkope partij als NEM of EnergieDirect). Of heb ik dat verkeerd?
pi_74738877
Volgens mij kun je alleen signifikant besparen, wanneer de nieuwe aanbieder je een soort welkomstbonus (dat zijn soms meerdere honderd Euro korting, maar is eenmalig en niet jaarlijks) geeft, als je je jaarrekening goed bekijkt, dan zijn de "vaste" lasten die je sowieso moet betalen misschien even hoog als de verbruiksafhankelijke lasten.
Een lagere energie- of gasprijs heeft daarom maar beperkt invloed op je rekening bij een kleine huishouden.

Heb je je verbruik al eens ingegeven op een van die vergelijkingssites? Wat kwam er uit?Je moet er wel op letten dat je alle kosten optelt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')