abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † zondag 15 november 2009 @ 16:32:49 #251
137949 Disana
pi_74718095
quote:
Op zondag 15 november 2009 16:01 schreef SeculasStatius het volgende:

[..]

Nee maar cultuur maakt wel dat knappe koppen irrigatie systemen uitvinden en opzetten. En als je gewoon al toegeeft dat dat land nog is blijven steken in de agrarische periode, industrialisatie nog niet eens is begonnen dan duurt het nog wel een paar eeuwen voordat ze een dienstenmaatschappij hebben.
Hoe kom je erbij dat Marokko geen irrigatie kent? Ze hebben ook dammen en hydrocultuur.
  zondag 15 november 2009 @ 16:33:54 #252
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_74718118
quote:
Op zondag 15 november 2009 16:32 schreef Disana het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat Marokko geen irrigatie kent? Ze hebben ook dammen en hydrocultuur.
Marokko is niet achterlijk. De gebieden waar 'onze' Marokkanen vandaan komen wel.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_74718138
quote:
Op zondag 15 november 2009 16:32 schreef Disana het volgende:

[..]

Ow, waarom kwam je dan met die droogte waar ze zogenaamd niks aan konden doen?
Seculier-Fundamentalistisch
  † In Memoriam † zondag 15 november 2009 @ 16:36:26 #254
137949 Disana
pi_74718168
quote:
Op zondag 15 november 2009 16:34 schreef SeculasStatius het volgende:

[..]

Ow, waarom kwam je dan met die droogte waar ze zogenaamd niks aan konden doen?
Er moet wel water zijn om mee te irrigeren.
pi_74718188
quote:
Op zondag 15 november 2009 16:36 schreef Disana het volgende:

[..]

Er moet wel water zijn om mee te irrigeren.
Water genoeg in de oceaan.
  † In Memoriam † zondag 15 november 2009 @ 16:38:27 #256
137949 Disana
pi_74718212
quote:
Op zondag 15 november 2009 16:33 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Marokko is niet achterlijk. De gebieden waar 'onze' Marokkanen vandaan komen wel.
Inderdaad, Marokko is een ontwikkeld beschaafd land met een goede onderwijscultuur. Hier lees je echter vaak dat 'Marokkanen' allemaal achterlijk of crimineel zijn en liefst ook nog vanwege hun 'cultuur'.
pi_74718320
quote:
Op zondag 15 november 2009 15:09 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. Het was toeval. De rechtbank hield een aparte Marokkanenmiddag

Men noemt idd niet even de rest van het strafblad op bij zo'n zaak.
okee, nog maar een keer: DAAR GAAT DIT ONDERZOEK HELEMAAL NIET OVER. Het gaat over jeugdige veelplegers en hoeveel misdaden deze hebben gepleegd. EN JOUW PERSOONLIJKE ERVARING BIJ EEN MIDDAGJE RECHTBANK heeft daar dus geen hol mee te maken. Echt heel moeilijk he?
quote:
Op zondag 15 november 2009 14:21 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik heb een hele hoge pet op van wetenschap.
Alleen in dit geval ga ik liever af op de praktijkervaringen en rapportages en het lijkt wel alsof het met alle geweld bewezen moet worden dat autochtonen toch echt erger zijn dan allochtonen qua misdaad en dat klopt gewoon niet met de cijfers van het hele land. Misschien is het in Utrecht zo, al heb ik daar mijn grote twijfels bij.

En als er dan hier met termen als 'dom' of 'geen opleiding genoten' gegooid wordt, dan baal ik.
Maar daar gaat dit onderzoek dus helemaal niet over. Het gaat over de jeugdige veelpleger, en hoeveel misdaden deze dan wel niet heeft gepleegd. En dat dan weer in Utrecht. Zucht. Dat er dan een bepaalde titel wordt verzonnen die niet geheel voldoet aan de strekking van het onderzoek ben ik het trouwens wel mee over eens.
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_74718399
quote:
Water genoeg in de oceaan.
Met zout water kan je niet echt lekker land irrigeren he .
pi_74718503
quote:
Op zondag 15 november 2009 16:48 schreef ThaMadEd het volgende:

[..]

Met zout water kan je niet echt lekker land irrigeren he .
Je kunt het ontzilten. Dat kost wel wat maar dan heb je ook wat.
pi_74718617
quote:
Op zondag 15 november 2009 16:38 schreef Disana het volgende:

[..]

Inderdaad, Marokko is een ontwikkeld beschaafd land met een goede onderwijscultuur. Hier lees je echter vaak dat 'Marokkanen' allemaal achterlijk of crimineel zijn en liefst ook nog vanwege hun 'cultuur'.
Marokko is zeker een mooi land wat ik graag nog een keer zou willen bezoeken. Maar mag ik jou één vraag stellen. Waarom gaat het er bij jou zo moeilijk in dat problemen met Marokkanen gewoon cultuur gerelateerd zijn. Dat zegt niet dat de Marokkaanse cultuur slechter is dan de Nederlandse cultuur, maar het verschilt gewoon heel erg van elkaar. Nogmaals: als het in Marokko de gewoonte is (dit heb ik van Marokkanen zelf gehoord) dat jongens die zich niet gedragen worden gecorrigeerd door politie dmv klappen, door wildvreemden (stukje sociale controle) en door leraren (die nog respect genieten itt in Nederland waar het beroep leraar geen enkele status meer heeft) en dat al deze zaken in Nederland geen gewoonte zijn, is het dan zo moeilijk om te bedenken dat daar problemen van ontstaan?

Daar hebben ouders de garantie dat er ook buiten de deur naar hun kroost wordt omgekeken en hebben ze ook die mentaliteit (hij wordt buitenshuis opgevoed). Hier gebeurt dat niet want hebben we geen strenge politie, geen leraar met autoriteit of een wildvreemde die wat van asociaal gedrag zegt. En dat veroorzaakt deels de problemen omdat de jongens alleen binnenshuis gecorrigeerd worden, dat heb ik al zo vaak in de praktijk zien gebeuren.

Verder is het contrast strenge opvoeding binnen - vrijheid buiten erg groot. Dat zie je ook bij Christenen die erg streng in de leer worden opgevoed. Bij mij in de straat woonden drie streng Christelijke gezinnen en met degenen die zich tegen hun opvoeding hebben gekeerd is het allemaal niet zo goed afgelopen. En dat heeft er dus ook weer mee te maken waarom het fout is. Daar worden ze streng opgevoed maar krijgen ze buiten OOK niet de kans om zich te misdragen door strenge politie, leraren met autoriteit en vreemden die hen aanspreken op hun gedrag. Hier worden ze WEL streng opgevoed maar is er buiten VEEL MEER vrijheid. Dan gaat het ook mis ja.

Dus nogmaals: hoe kan je ontkennen dat het probleem cultuur gerelateerd is? Het probleem is alleen dat jij denkt dat ik daarmee de Marokkaanse cultuur als inferieur beschrijf, wat die in mijn ogen zeker niet is. Van de gastvrijheid kunnen Nederlanders nog heel wat leren. Maar het is gewoon een verklaring van hoe ik het zie waarom de problemen er zijn.
pi_74718691
quote:
Op zondag 15 november 2009 16:53 schreef SeculasStatius het volgende:

[..]

Je kunt het ontzilten. Dat kost wel wat maar dan heb je ook wat.
Dat kost wel wat, en daar zit het hem nou.
pi_74718753
quote:
Op zondag 15 november 2009 16:59 schreef ThaMadEd het volgende:
Dus nogmaals: hoe kan je ontkennen dat het probleem cultuur gerelateerd is? Het probleem is alleen dat jij denkt dat ik daarmee de Marokkaanse cultuur als inferieur beschrijf, wat die in mijn ogen zeker niet is. Van de gastvrijheid kunnen Nederlanders nog heel wat leren. Maar het is gewoon een verklaring van hoe ik het zie waarom de problemen er zijn.
Heel leuk stuk, maar hoe verklaar je dan het succes van de overige Marokkanen. Ligt dat ook aan hun cultuur? Verschilt hun Marokkaanse cultuur zodanig anders van de anderen, dat zij er wel succes mee kunnen behalen? Oftewel je test je eigen stelling niet. Waarom lukt het 80-90% wel om gewoon mee te draaien dan? Verklaar dat eens, want zo lijkt het net alsof je de conflicten wel wil atribueren aan de Marokkaanse cultuur, maar de successen juist niet.
  Moderator zondag 15 november 2009 @ 17:05:59 #263
249559 crew  Lavenderr
pi_74718778
quote:
Op zondag 15 november 2009 17:02 schreef Todesschwalben het volgende:

[..]

Dat kost wel wat, en daar zit het hem nou.
Dan is het misschien een idee dat Koenders dáár eens wat miljoenen naartoe stuurt, de mensen hebben daar de kennis om zo'n irrigatiesysteem aan te leggen, en dan wordt dat geld eens een keertje goed besteed.
pi_74718819
quote:
Op zondag 15 november 2009 17:05 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dan is het misschien een idee dat Koenders dáár eens wat miljoenen naartoe stuurt, de mensen hebben daar de kennis om zo'n irrigatiesysteem aan te leggen, en dan wordt dat geld eens een keertje goed besteed.
De Marokkanen hebben daar geen behoefte aan, die ontwikkelen zichzelf al in een rap tempo. Dan duurt het maar wat langer. Ze hebben ook een infrastructuur weten te ontwikkelen die niet onder doet voor de Europese normen, dus ik verwacht dat dat soort zaken ook wel gaan lukken.
  Moderator zondag 15 november 2009 @ 17:13:10 #265
249559 crew  Lavenderr
pi_74718965
quote:
Op zondag 15 november 2009 17:07 schreef Todesschwalben het volgende:

[..]

De Marokkanen hebben daar geen behoefte aan, die ontwikkelen zichzelf al in een rap tempo. Dan duurt het maar wat langer. Ze hebben ook een infrastructuur weten te ontwikkelen die niet onder doet voor de Europese normen, dus ik verwacht dat dat soort zaken ook wel gaan lukken.
Dat is mooi, maar een extra financieel zetje zou misschien kunnen helpen.
pi_74718985
quote:
Op zondag 15 november 2009 17:13 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Doe maar niet, want dan krijg je weer topics over klagend mensen die huilen dat hun belastingcentjes naar Marokkanen gaan.
pi_74719136
quote:
Op zondag 15 november 2009 17:13 schreef Todesschwalben het volgende:

[..]

Doe maar niet, want dan krijg je weer topics over klagend mensen die huilen dat hun belastingcentjes naar Marokkanen gaan.
dat gaan ze toch al.
Niet geschoten is altijd mis..
Ach Margrietje, de Rozen zullen bloeien..
  † In Memoriam † zondag 15 november 2009 @ 17:20:12 #268
137949 Disana
pi_74719159
quote:
Op zondag 15 november 2009 16:59 schreef ThaMadEd het volgende:

[..]

Marokko is zeker een mooi land wat ik graag nog een keer zou willen bezoeken. Maar mag ik jou één vraag stellen. Waarom gaat het er bij jou zo moeilijk in dat problemen met Marokkanen gewoon cultuur gerelateerd zijn.
Geknipt uitsluitend vanwege de lengte.

'Het is cultuur' impliceert dat alle Marokkanen denken en zich ongeveer gedragen op de manieren die jij noemt. En dat is niet zo.

Jonge Marokkanen doen het overwegend goed op school en vervolgopleidingen, waar is dan die mentaliteit van 'de agent en ome leraar lossen het wel op'?

Bovendien hebben we hier te maken met generaties die de oorspronkelijke cultuur niet of nauwelijks nog kennen. Je zou kunnen aanvoeren dat die thuis nog wel leeft, maar thuis is slechts een miniem onderdeel van wat een mens vormt.
  † In Memoriam † zondag 15 november 2009 @ 17:20:57 #269
137949 Disana
pi_74719178
quote:
Op zondag 15 november 2009 17:13 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Het is geen ontwikkelingsland hoor
  zondag 15 november 2009 @ 17:24:17 #270
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_74719254
quote:
Op zondag 15 november 2009 15:12 schreef Lavenderr het volgende:

ik vind je ava zo vies, blegh
thanks

denk ik
pi_74719315
quote:
Op zondag 15 november 2009 17:20 schreef Disana het volgende:

[..]

Het is geen ontwikkelingsland hoor
Nou dat is het natuurlijk wel nog. Het valt onder de "emerging countries", zoals de BRIC landen, Egypte en Zuid-Afrika. Dat maakt het land niet ontwikkeld.
  † In Memoriam † zondag 15 november 2009 @ 17:27:33 #272
137949 Disana
pi_74719359
quote:
Op zondag 15 november 2009 17:26 schreef Todesschwalben het volgende:

[..]

Nou dat is het natuurlijk wel nog. Het valt onder de "emerging countries", zoals de BRIC landen, Egypte en Zuid-Afrika. Dat maakt het land niet ontwikkeld.
Ah okee. Ik verkeerde oprecht in de veronderstelling dat het inmiddels wel een ontwikkeld land is.
pi_74719710
quote:
Op zondag 15 november 2009 17:04 schreef Todesschwalben het volgende:

[..]

Heel leuk stuk, maar hoe verklaar je dan het succes van de overige Marokkanen. Ligt dat ook aan hun cultuur? Verschilt hun Marokkaanse cultuur zodanig anders van de anderen, dat zij er wel succes mee kunnen behalen? Oftewel je test je eigen stelling niet. Waarom lukt het 80-90% wel om gewoon mee te draaien dan? Verklaar dat eens, want zo lijkt het net alsof je de conflicten wel wil atribueren aan de Marokkaanse cultuur, maar de successen juist niet.
Ten eerste wil ik je vragen waar je de cijfers vandaan haalt dat 80-90% gewoon meedraait. Ik heb zo'n vermoeden dat deze uit de dikke duim komen en niet uit een officiëel rapport.

Ten tweede wil ik je vragen wat je onder succes verstaat: is dat het uit handen blijven van de politie? Ik hanteer wel wat andere normen voor succes (onder andere taalverwerving en onderwijs). En ook daar lopen onze vrienden zwaar op achter.

Verder merk ik dat de succesvolle Marokkanen die ik ken (op het gebied van onderwijs, geen gekke dingen doen) uit milde gezinnen komen. Ze krijgen niet zo'n traditionele opvoeding als sommige andere Marokkanen (dwz klappen thuis, niks mogen, ouder spreken beter Nederlands etc.). Ik denk dat daar dan ook de verklaring ligt: die gezinnen zijn gewoon beter in staat gebleken om hun Marokkaanse tradities te behouden (ze zijn wel gewoon gelovig enzo) naast dat ze zich deels hebben aangepast aan Nederland. En dat vertaalt zich in succesvoller kinderen. Verder worden ze ook thuis gestimuleerd en hebben ze geen vader die het wel best vindt als zijn zoon in de bak komt en eindigt in de bijstand of als schoonmaker.

Verder denk ik dat de succesvoller Marokkanen ook meer met andere bevolkingsgroepen omgaan dan de crimineeltjes die alleen met elkaar omgaan. Dat komt omdat zij een hoger niveau van onderwijs hebben waardoor ze automatisch meer contact hebben met andere bevolkingsgroepen.

Al met al denk ik dus dat het feit dat er ook Marokkanen zijn die het WEL goed doen te verklaren valt doordat die gewoon wat beter zijn aangepast aan deze maatschappij. En dat is toch ook hartstikke logisch? Jij en ik zouden toch ook beter presteren in een maatschappij waar wij enigszins aan aangepast zijn dan als wij in bijvoorbeeld Saudi-Arabië gaan wonen en onze eigen normen en waarden ten koste van alles willen behouden?
quote:
Bovendien hebben we hier te maken met generaties die de oorspronkelijke cultuur niet of nauwelijks nog kennen. Je zou kunnen aanvoeren dat die thuis nog wel leeft, maar thuis is slechts een miniem onderdeel van wat een mens vormt.
Dat klopt inderdaad, derde generatie Marokkanen kennen Marokko alleen van het jaarlijkse familiebezoekje. Je hebt ook gelijk in dat thuis een onderdeel is van wat een mens vormt maar kijk maar daar kan wel (een deel van) de oorzaak worden gevonden: het contrast thuis - buiten is in sommige gezinnen erg groot. Thuis mogen ze niks, hebben ze een autoritaire vader, krijgen ze klappen als ze wat fout doen en worden ze strenggelovig opgevoed. Buiten hebben ze veel meer vrijheid dan ze in Marokko zouden hebben en zien iedereen (tot op zekere hoogte) doen en laten wat die wil. Ja dan kunnen wel eens alle remmen los gaan en kunnen ze ontsporen. Eens of niet?

[ Bericht 15% gewijzigd door ThaMadEd op 15-11-2009 17:44:06 ]
pi_74719739
quote:
Op zondag 15 november 2009 17:27 schreef Disana het volgende:

[..]

Ah okee. Ik verkeerde oprecht in de veronderstelling dat het inmiddels wel een ontwikkeld land is.
God, wat ben jij toch intens dom. Maar dat hadden we geloof ik al eerder vastgesteld.
  † In Memoriam † zondag 15 november 2009 @ 17:41:03 #275
137949 Disana
pi_74719777
quote:
Op zondag 15 november 2009 17:39 schreef bouillabaisse het volgende:

[..]

God, wat ben jij toch intens dom. Maar dat hadden we geloof ik al eerder vastgesteld.
Wat ben jij een triest ventje dat je al twee dagen achter de posts van een vrouw aanloopt om verlekkerd tegen jezelf te kunnen zeggen dat jij zo dom niet bent terwijl iedereen kan zien dat je het juist wel bent
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')