abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 november 2009 @ 19:16:16 #251
271538 Brainfish
Vis met borsthaar
pi_74826684
quote:
De overheid gaat niet bijhouden wie waar op welk tijdstip rijdt. De lokatiegegevens blijven in de auto, belooft Verkeer en Waterstaat. Maar deze rijhistorie kan wel bewijs worden in een strafzaak.

In het eind vorige week naar de Tweede Kamer gestuurde wetsvoorstel Kilometerprijs schrijft het ministerie van Verkeer en Waterstaat dat de overheid geen reisgegevens zal ontvangen en geen auto's kan volgen.

Bij de invoering van de kilometerheffing krijgt elk voertuig een gps-apparaat, dat bijhoudt hoeveel, wanneer en waar er gereden wordt. Het apparaat zal zo nu en dan via het gsm-netwerk informatie versleuteld versturen naar een inningskantoor waar de rekening wordt opgemaakt.
Niet te achterhalen

Op welk tijdstip en waar wordt gereden, zou niet door de overheid te achterhalen zijn. Volgens het ministerie van Verkeer en Waterstaat worden alleen het totaal aantal gereden kilometers per tarief doorgestuurd, en blijft de routegeschiedenis in de auto. Wel kan de automobilist zelf zijn eigen verplaatsingsgegevens zien. Deze gegevens worden opgeslagen op een uitneembare geheugenopslag, zoals bijvoorbeeld een USB-stick.

Alleen als automobilisten zelf nadrukkelijk toestemming geven, dan kunnen buitenstaanders actuele en historische reisgegevens inzien. Leasemaatschapijen of partijen die file-informatie willen doorgeven kunnen hier om vragen.
Geen inzage

Ook in dat laatste geval zal de overheid geen inzage hebben in rijgeschiedenis. Alleen de leveranciers van de kastjes zien dat, zegt een woordvoerder. "Het inningsbureau krijgt alleen het aantal kilomters per tarief. Dan voorkom je dat de overheid bepaalde informatie in handen krijgt."

Om fraude met de kilometerheffing op te sporen, houdt het het kastje een logboek bij dat registreert als de auto van de radar valt of 'springt' naar een geheel andere locatie. Als dat gebeurt, dan stuurt het kastje het logboek naar handhavingsbureau RDW, die controleert of er sprake is van fraude. Volgens de woordvoerder van het ministerie staan er in het logboek geen coordinaten, en is de privacy niet in het geding.
Verdachte moordzaak

Verkeer en Waterstaat sluit echter niet uit dat de lokatiegeschiedenis gebruikt zal worden voor strafrechterlijk onderzoek. "Als je verdachte bent in een moordzaak, dan worden ook je mobiele telefoon, je huis en je bankrekening doorgenomen. Bij het kilometerkastje is dat niet anders."
http://webwereld.nl/nieuw(...)ilometerheffing.html
De overheid spreekt zichzelf tegen in de laatste alinea. Ze hebben er dus wel toegang tot.
Bij een moordonderzoek kan ik het mij nog indenken maar ik vraag me oprecht af of het alleen bij een moordzaak blijft. Een telefoontap is namelijk ook niet alleen bij een moordonderzoek denk ik.
It's fun to lose.
And to pretend.
pi_74826897
quote:
Op woensdag 18 november 2009 19:16 schreef Brainfish het volgende:

De overheid spreekt zichzelf tegen in de laatste alinea. Ze hebben er dus wel toegang tot.
Bij een moordonderzoek kan ik het mij nog indenken maar ik vraag me oprecht af of het alleen bij een moordzaak blijft. Een telefoontap is namelijk ook niet alleen bij een moordonderzoek denk ik.
Bovendien heeft de overheid moeite met ICT projecten, en het beveiligen van gegevens in het algemeen. Kijk maar naar de stemcomputer die binnen no-time werd afgeschaft omdat deze niet veilig genoeg is, en de ov-chipkaart die makkelijk gehackt kan worden.

Zodra de KMH wordt ingeschaft begint er een jarenlang drama van privacy schending, gehackte informatie, usb-sticks met data die achterblijven in taxi's en ga zo maar door.
pi_74829311
T blijft mooi natuurlijk
quote:
Om fraude met de kilometerheffing op te sporen, houdt het het kastje een logboek bij dat registreert als de auto van de radar valt of 'springt' naar een geheel andere locatie. Als dat gebeurt, dan stuurt het kastje het logboek naar handhavingsbureau RDW, die controleert of er sprake is van fraude. Volgens de woordvoerder van het ministerie staan er in het logboek geen coordinaten, en is de privacy niet in het
Die gaan het druk krijgen Oa als het gps signaal weggevallen is, accuspanning, zekering, sleepgevallen

het systeem in Duitsland(vrachtwagens) leverde al veel problemen op. Dit gaat echt veel erger worden omdat dit veel geavanceerder is.
pi_74829547
Staat bespiedt automobilist via kastje

Hoe kan dit. Serieus. In Nederland.
  woensdag 18 november 2009 @ 20:57:27 #255
38229 kanaiken
Een lieve gezeisde kanaiken
pi_74830936
-Is het signaal te verstoren?
-Zo ja, is dat verboden?
Ik heb het dus over een stoorzender oid.
Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen bestaan.
Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt?
>>> Geen referrertje in sigs <<<
  woensdag 18 november 2009 @ 21:01:20 #256
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74831071
quote:
Op woensdag 18 november 2009 20:57 schreef kanaiken het volgende:
-Is het signaal te verstoren?
-Zo ja, is dat verboden?
Ik heb het dus over een stoorzender oid.
Je mag het signaal wel verstoren of uitzetten, de controle is heel ergens anders op gebaseerd. Langs de weg staan nu al overal camera's. Als jij daarlangs rijdt wordt je nummerbord opgeslagen.
Bij de maandelijkse update van het kastje wordt gewoon gekeken of jouw kastje al die locaties waarlangs je gereden bent heeft doorgegeven. Zoniet, forse boete en/of gevangenisstraf. Je kunt het niet ontlopen, behalve stoppen met autorijden of vertrekken uit Nederland.
The End Times are wild
  woensdag 18 november 2009 @ 21:16:43 #257
271538 Brainfish
Vis met borsthaar
pi_74831644
quote:
Op woensdag 18 november 2009 20:26 schreef Aestivate het volgende:
Staat bespiedt automobilist via kastje

Hoe kan dit. Serieus. In Nederland.
Daar gaan we dan. Toedeledokie vrijheid.
Zolang je maar in veiligheid leeft. Want in een veilig land heb je helemaal geen vrijheid nodig.

Met dank aan de politici die zich NIET inzetten voor onze vrijheid en veiligheid als een verkiezingswoord zien.
It's fun to lose.
And to pretend.
pi_74833551
Laten we het GPS kastje van Eurlings zijn pa,ma,dochter,zoon,buurman,slager,tenniscoach stelen en er om de beurt mee door Nederland rijden....

Vrijwilligers ?
  woensdag 18 november 2009 @ 23:40:28 #259
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_74837271
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 11:09 schreef Treinkopper het volgende:
Nou, Jan-Peter en kornuiten zullen vast schrikken als er straks een stel kwijlende analfabeten aan de poorten van het Binnenhof staat te rammelen.
Het zou bijzonder fijn zijn als naast die kwijlende analfabeten ook alle ANWB, FNV, CNV, Fok! GeenStijl en andere leden kwamen staan om dat tuig eens van een welgemeend nee te bedienen, maar daar is de massa te lam laf voor, liever mopperen aan de koffieautomaat en schelden als de boete op de mat valt dan nu echt actie ondernemen.
Grappig, als [BNW] er zag ik dit stiekum al wel een tijdje aankomen, tot de ergste scenario's aan toe, maar als tinfoilhat word je weggehoond, en zie daar, de overheid presenteerd plan na plan wat al jaren in [BNW] besproken wordt.
Misschien zijn ze daar zo gek nog niet, t schiet soms wat door, maar ondertussen komen dit soort thema's wel jaren eerder langs dan dat ze in [NWS] staan...
Anyway, we're fucked, en hoe, het enigste wat misschien nog kan helpen is inderdaad een meer dan massale opkomst bij protesten tegen dit soort waanzinnige plannen van een stel dictators in de dop, het is al vaker en eerder gezegd, alle dictators uit het verleden konden alleen maar dromen van de langzaam aan ingevoerde controle systemen hier

btw, weet iemand of er ergens ter wereld al een werkend kilometerheffingssysteem is?
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
  donderdag 19 november 2009 @ 00:45:26 #260
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_74838984
Ze zijn niet in staat om een c2000 netwerk aan te leggen, dan moet dit al helemaal te hoog gegrepen voor ze zijn.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_74839221
Koop een zuinige auto? Al Gore zal trots op je zijn, ik ook.
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts.
- Bertrand Russell
pi_74839353
Ik voorzie een levendige handel in gestolen kastjes
  donderdag 19 november 2009 @ 01:15:51 #263
271538 Brainfish
Vis met borsthaar
pi_74839421
quote:
Op donderdag 19 november 2009 00:45 schreef phpmystyle het volgende:
Ze zijn niet in staat om een c2000 netwerk aan te leggen, dan moet dit al helemaal te hoog gegrepen voor ze zijn.
Oh god.. C2000.. nog zo'n draak van een project..
Het laatste project wat ze goed hebben aangepakt was de Deltawerken. Daarna ontstonden er alleen nog maar gedrochten.
It's fun to lose.
And to pretend.
pi_74849625
Zullen we anders hier verdergaan?
pi_74859562
Er komt nog een extra belasting bij omdat er anders tekorten zouden komen ?

pi_74861440
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 22:23 schreef FinancialBubble het volgende:

[..]

In die rekenvoorbeelden is inderdaad te zien dat je voor 30.000km/jaar rijden in een Golf 1.9TDI niet meer kwijt bent dan nu. Maar voor een BMW X5 3.0i waar je 30.000 km/jaar in rijd ben je zelf ruim 150,- per maand (maand ja) goedkoper uit. Wacht even. Een BMW X5 3.0i zeg je? Zo'n grote vervuilende SUV? En dan ook nog eens eentje waar je 30.000km per jaar in rijdt? Ik dacht dat die juist meer gaan betalen. Ja, dat zegt de minister inderdaad, maar de rekenvoorbeelden geven iets anders aan.
Ik denk dat de minister bedoelt: een vervuilende auto gaat meer betalen ten opzichte van schonere auto's. Uiteindelijk betaal je voor een BMW X5 toch nog steeds meer per kilometer dan voor een schonere Golf...
Ik spreek liever mijzelf tegen, dan dat ik het een ander laat doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')