abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74687410
Stel de volgende situatie

Canadees trouwt met een Canadees met een Italiaans paspoort en ze gaan per 1-1-2006 in Nederland wonen.

Heeft die Canadees dan per 1-1-2009 recht op een Nederlands paspoort?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_74687437
quote:
Italiaans paspoort
Neem aan dat je hier nederlands bedoelde?

Maar na X jaar huwelijk kan de ander de Nederlandse nationaliteit aanvragen ja.
pi_74687454
Nee, want dan kan het
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_74687457
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 03:13 schreef Yurithemaster het volgende:

[..]

Neem aan dat je hier nederlands bedoelde?

Maar na X jaar huwelijk kan de ander de Nederlandse nationaliteit aanvragen ja.

Er staat toch gewoon "Italiaans" ?
pi_74687627
quote:
Canadees met een Italiaans paspoort
Dat is dan toch gewoon een Italiaan?
~ Why not use your own brain for once ~
pi_74687716
Wiki over naturalisatie:
quote:
Om voor naturalisatie in aanmerking te komen moet men:

* vijf jaar onafgebroken in het Koninkrijk der Nederlanden wonen of, indien men met een Nederlander is getrouwd (of een geregistreerd partner heeft, of op grond van de relatie een verblijfsvergunning heeft), drie jaar met die Nederlander hebben samengewoond;
* het inburgeringsexamen hebben behaald, of het Nederlands kunnen beheersen (aan te tonen met een NT2 diploma: Nederlands als tweede taal of een met positief resultaat afgelegde Verkorte Vrijstellingstoets)[1]
De Canadese Italiaan is geen Nederlander, dus er moet worden gewacht tot 2011...
pi_74688376
Wachten dus tot 2011. En waarom wil TS dit weten?
  zaterdag 14 november 2009 @ 09:17:53 #8
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_74688421
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 03:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Stel de volgende situatie

Canadees trouwt met een Canadees met een Italiaans paspoort en ze gaan per 1-1-2006 in Nederland wonen.

Heeft die Canadees dan per 1-1-2009 recht op een Nederlands paspoort?
Welke van de twee "die Canadezen" bedoel je? Je noemt ze beide Canadees.
pi_74688614
De eerste heeft al een Europees paspoort dus die zal sws weinig opschieten met het inwisselen van zijn Italiaanse pas voor een Nederlandse. Lijkt me duidelijk dat het gaat om de Candees zonder EU paspoort
pi_74688623
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 09:10 schreef Tahiti het volgende:
Wachten dus tot 2011. En waarom wil TS dit weten?
Omdat het kan
pi_74688641
Als ik me niet vergis heb je als je 3 jaar samenwoont met een Nederlander in Belgie wel recht op de Belgische nationaliteit, dus vandaar de vraag

Het lijkt me logisch dat er geen onderscheidt wordt gemaakt binnen de EU, dus in principe zou het dan ook in Nederland moeten kunnen lijkt me
pi_74688681
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 09:50 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als ik me niet vergis heb je als je 3 jaar samenwoont met een Nederlander in Belgie wel recht op de Belgische nationaliteit, dus vandaar de vraag
Zou best kunnen, maar is het andersom ook zo?
quote:
Het lijkt me logisch dat er geen onderscheidt wordt gemaakt binnen de EU, dus in principe zou het dan ook in Nederland moeten kunnen lijkt me
Voor het verkrijgen van een andere nationaliteit kunnen binnen de EU de regels best afwijken, volgens mij.
pi_74688722
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 09:48 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Omdat het kan
Het kan dus niet (ja pas na 5 jaar) deze info is overigens gewoon op de site van de IND te vinden.
quote:
Helaas is er in de EU geen EU-immigratiebeleid en kan dus ieder land zijn eigen regeltjes bepalen.
pi_74688729
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 09:56 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Zou best kunnen, maar is het andersom ook zo?

Dat is precies wat ik me afvraag, als je een andere EU nationaliteit hebt en in Nederland woont of je partner dan na 3 jaar recht heeft op de Nederlandse nationaliteit of pas na 5 jaar
pi_74688745
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 10:01 schreef Tahiti het volgende:

[..]

Het kan dus niet (ja pas na 5 jaar) deze info is overigens gewoon op de site van de IND te vinden.

Bedoelde dus 'dat het kan' als antwoord op jou vraag waarom ik dat wil weten
pi_74688747
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 10:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Dat is precies wat ik me afvraag, als je een andere EU nationaliteit hebt en in Nederland woont of je partner dan na 3 jaar recht heeft op de Nederlandse nationaliteit of pas na 5 jaar
En dan nog is het de vraag of je als Canadees als je drie jaar met een Italiaan in België samenwoont ook recht hebt op de belgische nationaliteit (da's namelijk iets anders als drie jaar met een Belg in België wonen).
pi_74688767
Het kan wel met een Nederlander dus het lijkt me logisch dat het ook kan met een Italiaan
pi_74688907
De individuele lidstaten hebben zo ieder hun eigen regeltjes, hoop ook echt dat er een EU-brede regelgeving komt omtrent emigratie/immigratie.
pi_74688979
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 10:05 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Het kan wel met een Nederlander dus het lijkt me logisch dat het ook kan met een Italiaan
Dat lijkt me niet erg logisch.
Het immigratiebeleid kent ergens een regeltje, waarin men moet kunnen aantonen duidelijk een binding te hebben met Nederland. Die binding wordt al een stuk minder, als je eigen partner niet eens Nederlands is.
pi_74689036
Termijn van 5 jaar (verblijf met geldige verblijfvergunning), tenzij:

•U bent getrouwd met of geregistreerd partner van een Nederlander. U kunt na minimaal drie jaar huwelijk of geregistreerd partnerschap (eventueel in het buitenland) én onafgebroken samenwoning een aanvraag indienen. Als u drie jaar met een geldige verblijfsvergunning in Nederland onafgebroken samenwoont (beiden ongehuwd) met een Nederlander, kunt u ook een aanvraag indienen.
•U bent staatloos. U kunt na minimaal drie jaar een aanvraag indienen.
•U bent als minderjarige erkend of gewettigd door een Nederlander en u bent drie jaar verzorgd en opgevoed door deze Nederlander. U bent nu 18 jaar of ouder. U kunt na drie jaar een aanvraag indienen.
•U heeft in totaal tien jaar met een geldige verblijfsvergunning in Nederland, de Nederlandse Antillen of Aruba gewoond, waarvan de laatste twee jaar onafgebroken. U kunt na twee jaar een aanvraag indienen.
•U bent tijdens uw meerderjarigheid in Nederland, de Nederlandse Antillen of Aruba geadopteerd door ouders van wie in elk geval één ouder het Nederlanderschap bezit.
•U bent oud-Nederlander. U heeft de Nederlandse nationaliteit gehad en bent deze weer verloren. In sommige gevallen kunt u gebruikmaken van de optieprocedure.
It's all fun and games until someone loses a head
Mijn nagellakjes
Londena Blog
pi_74695270
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 10:23 schreef Kaza het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet erg logisch.
Het immigratiebeleid kent ergens een regeltje, waarin men moet kunnen aantonen duidelijk een binding te hebben met Nederland. Die binding wordt al een stuk minder, als je eigen partner niet eens Nederlands is.
Ik had het over Belgie
pi_74695299
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 10:26 schreef Dwyn het volgende:
•U bent getrouwd met of geregistreerd partner van een Nederlander. U kunt na minimaal drie jaar huwelijk of geregistreerd partnerschap (eventueel in het buitenland) én onafgebroken samenwoning een aanvraag indienen. Als u drie jaar met een geldige verblijfsvergunning in Nederland onafgebroken samenwoont (beiden ongehuwd) met een Nederlander, kunt u ook een aanvraag indienen.

Het gaat dus alleen met een Nederlander volgens deze regel
pi_74699761
Als de Italiaan nu eerst in NL gaat wonen en daar de NL-nationaliteit aanvraagt. Daarna trouwt, dan hebben ze beiden een NL-paspoort toch?
dag
pi_74713089
quote:

Nederland is geen België. Als er geen onderscheid binnen de EU zou mogen worden gemaakt, dan was iets als de België-route (om indirect een verblijfsvergunning voor NL te krijgen, bijv voor partner-/gezinshereniging) ook niet nodig geweest.
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 17:50 schreef Peter het volgende:
Als de Italiaan nu eerst in NL gaat wonen en daar de NL-nationaliteit aanvraagt. Daarna trouwt, dan hebben ze beiden een NL-paspoort toch?
Nu moet de Italiaan dat natuurlijk zelf weten, maar als EU-onderdaan lijkt me dat nu niet echt de meest logische stap.
  zondag 15 november 2009 @ 07:23:01 #25
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_74713107
Wel in Canada voor zover ik weet. Niet hier in Nederland. Nederlander worden is nu toch al lastig geworden. Blijf gewoon maar Canadees. En vaak heb je betere hulp in het buitenland. De Nederlandse ambassade laat je stikken de Canadese niet is mijn ervaring.

[ Bericht 21% gewijzigd door Megumi op 15-11-2009 07:36:04 ]
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_74713904
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 14:51 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Het gaat dus alleen met een Nederlander volgens deze regel
Ja. Kijk ook eens op de site van de IND onder Klantdienstwijzer.
It's all fun and games until someone loses a head
Mijn nagellakjes
Londena Blog
pi_74718501
quote:
Op zondag 15 november 2009 06:53 schreef wazowski77 het volgende:

[..]

Nederland is geen België. Als er geen onderscheid binnen de EU zou mogen worden gemaakt, dan was iets als de België-route (om indirect een verblijfsvergunning voor NL te krijgen, bijv voor partner-/gezinshereniging) ook niet nodig geweest.
Voor een Italiaan in Nederland heet de Belgie route de Nederland route.

Verder heeft de Belgie-route niks te maken met verkrijgen van de nationaliteit maar het verkrijgven van een verblijfsvergunning
pi_74718543
quote:
Op zondag 15 november 2009 07:23 schreef Megumi het volgende:
Wel in Canada voor zover ik weet. Niet hier in Nederland. Nederlander worden is nu toch al lastig geworden. Blijf gewoon maar Canadees. En vaak heb je betere hulp in het buitenland. De Nederlandse ambassade laat je stikken de Canadese niet is mijn ervaring.
Volgens mij kan je ongeacht van de plaats waar je woont Nederlander worden als je 3 jaar samenwoont c.q. getrouwd bent met een Nederlander. Voor een Italiaan zal dat vast ook kunnen maar je hebt dus pas na 5 jaar recht op een Nederlandse pas. Ben ook benieuwd of je dan je andere pas moet inleveren, omdat je getrouwd bent met een EU onderdaan lijkt me van niet
pi_74720906
Even iets rechtzetten.
Je wordt niet automatisch Nederlander door in Nederland te wonen.
Je kunt hier als Europeaan wonen zolang je wilt, zonder het recht te krijgen Nederlander te worden. Je hebt alleen een soort van automatische verblijfsvergunning.

Om Nederlander te worden moet je hier een tijd wonen, de nationaliteit aanvragen en een naturalisatietoets afleggen.
In die toets wordt o.a. je kennis van Nederland en van de Nederlandse taal getoetst.

Een niet-Europeaan zit in hetzelfde schuitje en krijgt ook geen 'recht' op de NL nationaliteit.

Trouwen en/of kinderen geven ook geen recht op de NL nationaliteit. Je moet nog steeds een tijd in NL wonen en de naturalisatietoets afleggen.

Trouwen met een Nederlander doet 2 dingen voor je: die tijd dat je in NL moet wonen wordt verkort naar 3 jaar. Bovendien hoef je je eigen nationaliteit niet in te leveren.

Niet getrouwd met een Nederlander? Dan moet je 5 jaar in NL wonen, en moet je je eigen nationaliteit inleveren.

Voor de naturalisatietoets zijn er vrijstellingen te krijgen. Als je bijvoorbeeld een Nederlands MBO diploma of hoger hebt geldt dat als vrijstelling voor de naturalisatietoets.
pi_74733086
quote:
Op zondag 15 november 2009 18:19 schreef mgerben het volgende:
Niet getrouwd met een Nederlander? Dan moet je 5 jaar in NL wonen, en moet je je eigen nationaliteit inleveren.
Met aantoonbaar samenwonen met partner mag je ook al na 3 jaar de naturalisatie aanvragen, daar hoef je niet voor getrouwd te zijn. De opmerking m.b.t. het opgeven van de nationaliteit klopt wel.
wat een drama toch....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')