quote:
Op donderdag 26 november 2009 11:56 schreef Kwameisje het volgende:Onze meter was stuk dus we kregen een nieuwe van Eneco. Wij wilden juist wel een "slimme meter", om (ook) zelf ons energieverbruik te kunnen analyseren, maar we kregen er geen. Reden: de electriciteitsmeter zit in ons appartement, maar de gasmeter in de kelder, en dat was "te ver" (om te koppelen, denk ik). Een slimme meter zou in deze situatie te duur zijn, dus is er een "domme" geplaatst - maar wel digitaal trouwens.
Nu vindt mijn

dat hij een hele unit moet maken (met sensors en electronicachips en soldeerwokkels en ethernet) om toch zelf (op de PC) het verbruik te analyseren (zie ook de über-

van
www.bewired.nl). Kunnen we vanuit ons vakantieadres kijken of ons huis gekraakt is...
Sorry dat ik het vraag hoor, maar spoort die

van jouw wel helemaal?
De "slimme meter" zoals de energie bedrijven willen plaatsen, is helemaal niet slim.
Het is gewoon een meter die aan de energieleverancier laat weten wanneer en hoeveel energie je verbruikt.
Daarbij zit er een mogelijkheid in dat ze de energie leverantie kunnen knijpen of zelfs geheel stopzetten op afstand.
Dus voor wie is die "slimme meter"?
Niet voor de consument, want die heeft er geen ene donder aan.
Als ik mijn verbruik per dag wilt weten, dan kijk ik wel op de meter iedere dag.
Energiebesparing dan?
Hoe, je geeft zelf al aan dat je

alles op de pc wilt gaan analyseren.
Wat wilt hij analyseren? Hierbij in ieder geval al een gratis tip die zeker energie bespaart, analyseer het niet op je pc maar gewoon op een rekenmachientje, moet je eens kijken hoeveel energie hij bespaart op jaar basis om die pc uit te laten.
Nee de huidige "slimme meter" is er puur voor de energiebedrijven, zo kunnen ze bepalen wanneer je hoeveel energie krijgt, en kunnen ze gelijk gaan knijpen wanneer de betaling later binnen is.
tevens is het voor criminelen een heel stuk gemakkelijker om eens een weekje in een straat de gemiddelde energieverbruiken uit te lezen, want ja het signaal is vrij gemakkelijk uit de lucht op te pikken, om vervolgens een inbraak ronde te plannen.
He maat schiet eens op....
waarom dat mens is toch nooit voor drieën thuis.
Nee voor criminelen is het in ieder geval een stuk comfortabeler, kunnen zij voortaan ook s'nachts slapen.
Nee een echte slimme meter is zo geprogrammeerd dat deze kan zien dat wanneer de koelkast energie nodig heeft om te gaan koelen, maar het is nog een kwartier voor dat het nachttarief ingaat dan zo meedenkt en pas een kwartier later aan de koelkast begint met leveren.
Ook zou deze dan moeten kunnen zien waar en wanneer hij bij wie het goedkoopste energie vandaan kan halen, en tips moeten geven over het feit dat als je dat lampje op de overloop nu eens uitlaat dat het je dan ¤40 euro per jaar oplevert.
Zolang hun "slimme meter" dat niet kan, mogen ze hem houden.