abonnement Unibet Coolblue
  zondag 24 oktober 2010 @ 09:31:08 #251
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_87888197

Dit fragment is Piana Trio in E-flat van Schubert. Zullen de meeste wel kennen. Prachtig stuk. Maar wat ik mij afvroeg: het is zo bekend (ik wist zelf niet dat ik het kende), waar is deze muziek in gebruikt? Wiki geeft een aantal voorbeelden (films, series), maar geen daarvan heb ik gezien. Weet iemand dat?
I am a black hole shitting into the void
  zondag 24 oktober 2010 @ 12:20:55 #252
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_87891554
quote:
1.gif Op zondag 24 oktober 2010 09:31 schreef Gimmick het volgende:

Dit fragment is Piana Trio in E-flat van Schubert. Zullen de meeste wel kennen. Prachtig stuk. Maar wat ik mij afvroeg: het is zo bekend (ik wist zelf niet dat ik het kende), waar is deze muziek in gebruikt? Wiki geeft een aantal voorbeelden (films, series), maar geen daarvan heb ik gezien. Weet iemand dat?
Dit stuk word voornamelijk in reclames of campagnes gebruikt. Om iets drama's aan te tonen (goede doelen bijvoorbeeld).
pi_87908545
quote:
Prachtig. Handel's Dixit Dominus is prachtig. Vooral de cello solo die je ergens in deel 3 volgens mij tegen komt is een van de meest meeslepende cello-begeleidingen.
  maandag 25 oktober 2010 @ 11:19:38 #255
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_87929886
Och mensen hier, vrienden. Ik heb zonet 250 prachtige cd's binnen gekregen van de meest ondergewaardeerde componisten. Van Sor tot Saint-Georges. Ik ga deze alle 250 uploaden op mijn YouTube kanaal. Af en toe post ik iets bijzonders hier. :)
  maandag 25 oktober 2010 @ 13:10:54 #256
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_87933501
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 12:20 schreef wolferl het volgende:

[..]

Dit stuk word voornamelijk in reclames of campagnes gebruikt. Om iets drama's aan te tonen (goede doelen bijvoorbeeld).
Dat zal het inderdaad zijn, dank.
I am a black hole shitting into the void
  maandag 25 oktober 2010 @ 19:00:26 #258
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_87947415
Geweldige componist, ook wel "Noir Mozart" genoemd.
Helaas weinig werken van hem bekend.

Fernando Sor, Spaanse gitaar componist.
Geweldige techniek. Beetje de Paganini van de gitaar.

Er komen nog veel meer 'onbekende' componisten op mijn kanaal. ;)
  maandag 25 oktober 2010 @ 19:37:31 #259
260098 Codiac
Back in business
pi_88015631
Orlando Gibbons




Music
One of the most versatile English composers of his time, Gibbons wrote a quantity of keyboard works, around thirty fantasias for viols, a number of madrigals (the best-known being The Silver Swan), and many popular verse anthems. His choral music is distinguished by his complete mastery of counterpoint, combined with his wonderful gift for melody. Perhaps his most well known verse anthem is This is the record of John, which sets an Advent text for solo countertenor or tenor, alternating with full chorus. The soloist is required to demonstrate considerable technical facility at points, and the work at once expresses the rhetorical force of the text, whilst never being demonstrative or bombastic. He also produced two major settings of Evensong, the Short Service and the Second Service. The former includes a beautifully expressive Nunc dimittis, while the latter is an extended composition, combining verse and full sections. Gibbons' full anthems include the expressive O Lord, in thy wrath, and the Ascension Day anthem O clap your hands together for eight voices. He contributed six pieces to the first printed collection of keyboard music in England, Parthenia (to which he was by far the youngest of the three contributors), published in about 1611.

Gibbons's surviving keyboard output comprises some 45 pieces. The polyphonic fantasia and dance forms are the best represented genres. Gibbons's writing exhibits full mastery of three- and four-part counterpoint. Most of the fantasias are complex, multisectional pieces, treating multiple subjects imitatively. Gibbons's approach to melody in both fantasias and dances features a capability for almost limitless development of simple musical ideas, on display in works such as Pavane in D minor and Lord Salisbury's Pavan and Galliard.[3]


(bron: Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Orlando_Gibbons
pi_88118865
Vind klassieke muziek wel mooi, maar het is zoveel en ik heb echt gn idee waar ik zou moeten beginnen :P

Heb het een en ander al gehoord omdat ik al 3 jaar muziek heb op school :P
pi_88120762
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 20:37 schreef blckbb het volgende:
Vind klassieke muziek wel mooi, maar het is zoveel en ik heb echt gn idee waar ik zou moeten beginnen :P
Mja, dat heb ik nu nog steeds eigenlijk. :D
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 00:33:21 #264
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_88129494
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 20:37 schreef blckbb het volgende:
Vind klassieke muziek wel mooi, maar het is zoveel en ik heb echt gn idee waar ik zou moeten beginnen :P

Heb het een en ander al gehoord omdat ik al 3 jaar muziek heb op school :P
Heel simpel, begin bij Mozart. Je kan blindelings een werk van Mozart luisteren, en het is altijd schitterend. Je eindigt ook bij Mozart. ;-))

Hoe jonger je bent, hoe makkelijker Mozart's muziek te begrijpen is. Hoe ouder je bent, hoe moeilijker je Mozart's muziek begrijpt.

Bezoek mijn Youtube Kanaal http://www.youtube.com/user/581983141
Ik ben nu nog even bezig met Strauss familie uploaden, maar daarna ga ik weer verder met Mozart en zijn tijdgenoten.

Succes.
pi_88170385
Is majestueus de juiste manier om dit te beschrijven? Prachtig,


En dan dit:


Geen woorden voor..
pi_88175873
My mission is to kill time, and time's to kill me in its turn. How comfortable one is among murderers.
pi_88183162
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 00:33 schreef wolferl het volgende:

[..]
Heel simpel, begin bij Mozart - - Je eindigt ook bij Mozart. ;-))

Hoe jonger je bent, hoe makkelijker Mozart's muziek te begrijpen is. Hoe ouder je bent, hoe moeilijker je Mozart's muziek begrijpt.
jonger : ja ; ouder : nee ! ! altijd Mozart : jah *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door quirigua op 01-11-2010 16:02:09 ]
pi_88201470
quote:
Op zaterdag 30 oktober 2010 00:33 schreef wolferl het volgende:

[..]

Hoe jonger je bent, hoe makkelijker Mozart's muziek te begrijpen is. Hoe ouder je bent, hoe moeilijker je Mozart's muziek begrijpt.
Dit is een beetje een clich als het om Mozart gaat, net als de gemeenplaats dat er in zijn muziek veel meer zit dan bij oppervlakkig luisteren blijkt. Maar dat maakt het niet minder waar, het lijkt een beetje het restant van de heel lang gehuldigde opinie dat Mozart een soort voorloper van Beethoven was, de evenwichtige Mozart tegenover de grensverleggende Beethoven. Die inmiddels wel achterhaalde opinie doet ernstig tekort aan de eindeloze subtiliteit en veelzijdigheid van Mozart, maar daarvoor moet je wel echt goed naar Mozart luisteren, en niet zoeken naar de momenten waar hij op Beethoven vooruitloopt.

En daarbij hoort ook de notie dat Mozarts muziek op haar beste momenten helemaal niet 'vrolijk' is, zoals het clich wil, maar melancholisch, en soms ronduit tragisch. Zijn beste momenten, dat is voor mij zijn kamermuziek: de tien grote strijkkwartetten, de strijkkwintetten, de sonates voor piano en viool, het Kegelstatt-trio, het klarinetkwintet, en daarnaast sommige van zijn pianoconcerten, en de drie Da Ponte opera's.

De beginner zou ik zijn pianoconcerten aanraden, bijvoorbeeld KV 449, 466, 467, 488, 491.
  maandag 1 november 2010 @ 12:03:16 #269
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_88204584
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 10:15 schreef Scribent het volgende:

[..]

Dit is een beetje een clich als het om Mozart gaat, net als de gemeenplaats dat er in zijn muziek veel meer zit dan bij oppervlakkig luisteren blijkt. Maar dat maakt het niet minder waar, het lijkt een beetje het restant van de heel lang gehuldigde opinie dat Mozart een soort voorloper van Beethoven was, de evenwichtige Mozart tegenover de grensverleggende Beethoven. Die inmiddels wel achterhaalde opinie doet ernstig tekort aan de eindeloze subtiliteit en veelzijdigheid van Mozart, maar daarvoor moet je wel echt goed naar Mozart luisteren, en niet zoeken naar de momenten waar hij op Beethoven vooruitloopt.

En daarbij hoort ook de notie dat Mozarts muziek op haar beste momenten helemaal niet 'vrolijk' is, zoals het clich wil, maar melancholisch, en soms ronduit tragisch. Zijn beste momenten, dat is voor mij zijn kamermuziek: de tien grote strijkkwartetten, de strijkkwintetten, de sonates voor piano en viool, het Kegelstatt-trio, het klarinetkwintet, en daarnaast sommige van zijn pianoconcerten, en de drie Da Ponte opera's.

De beginner zou ik zijn pianoconcerten aanraden, bijvoorbeeld KV 449, 466, 467, 488, 491.
Als je een beetje bij was geweest, betreft het onderwerp Mozart in de media. Dan had jij ook wel geweten dat die quote van mij afkomstig is van muzikale Mozart uitvoerders. Recent kwam de quote nog voorbij bij De Wereld Draait Door.

Ik vind ook dat je niet specifiek een werk kan aanwijzen, die men als nieuwbakken liefhebber, moet gaan beluisteren. Mijn allereerste kennismaking ooit met klassieke muziek was met Grieg, niet een alledaagse componist. Mijn allereerste kennismaking met Mozart was met zijn 'Gran Partita'. En als er toch n werk is die ik zou aanraden, dan is dat die wel. Na afloop van dit prachtig muzikaal genot wil je alleen maar meer. Zo ben ik ook in da ban van Mozart geraakt. Het leuke was, dat ik i.p.v. volwassener werken ging luisteren, zijn vroege werken ging luisteren. En dat heeft zeer veel goeds gedaan. Ik leerde de waarde, en je hoorde en zag hoe hij groeide als componist. Ik ging meer hunkeren naar zijn volwassener werken, en waardeerde die ook groots. En doch hadden zijn vroege werken een speciaal plekje in mijn hart.

Mozart en Beethoven, en mindere mate ook Rossini, waren hevig geinspireerd door Handel.

Het is dan buitengewoon bemoedigend ineens te worden geconfronteerd met een prachtig voorbeeld van Mozart en Rossini, ook wel de Italiaans Mozart genoemd.
In KV 453, pianoconcerto no. 17, deel III vanaf minuut 5.25 hoor je een niet mis te verstane verwijzing naar de Messiah van Handel (waar Mozart in die tijd mee bezig was) en wel nummer 12, For us, a until child is born. Luister de nummers eens, wat een weergaloze imitatiekunst van onze heer Mozart. Maar wat wil de omstandigheid, Rossini gebruikt in zijn ouverture Semiramidis (en ook in andere ouvertures) exact dezelfde motieven als Mozart, ook vanaf min. 5.25. Geweldig, luister maar eens na. Die KV 453 is overigens erg mooi.
pi_88205916
Voor de Scriabin liefhebbers:



Aanstaande zondag live te aanschouwen in het concertgebouw.
My mission is to kill time, and time's to kill me in its turn. How comfortable one is among murderers.
pi_88207402
quote:
Op maandag 1 november 2010 12:03 schreef wolferl het volgende:

[..]



Als je een beetje bij was geweest, betreft het onderwerp Mozart in de media. Dan had jij ook wel geweten dat die quote van mij afkomstig is van muzikale Mozart uitvoerders. Recent kwam de quote nog voorbij bij De Wereld Draait Door.
Het dat gezien, het was die jonge blonde tweeling die dat zei. Maar het wordt ook al heel lang gezegd en geschreven over Mozart, vandaar dat ik het een clich noemde.
quote:
In KV 453, pianoconcerto no. 17, deel III vanaf minuut 5.25 hoor je een niet mis te verstane verwijzing naar de Messiah van Handel (waar Mozart in die tijd mee bezig was) en wel nummer 12, For us, a until child is born. Luister de nummers eens, wat een weergaloze imitatiekunst van onze heer Mozart. Maar wat wil de omstandigheid, Rossini gebruikt in zijn ouverture Semiramidis (en ook in andere ouvertures) exact dezelfde motieven als Mozart, ook vanaf min. 5.25. Geweldig, luister maar eens na. Die KV 453 is overigens erg mooi.
Het eerste deel van KV 453 is zelfs n van mijn favorieten. Het was het eerste stuk van Mozart dat me heel diep raakte, al lijkt het vreemd dat te zeggen van een ogenschijnlijk zonnig werk in G majeur.
  maandag 1 november 2010 @ 15:06:56 #272
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_88210545
quote:
1s.gif Op maandag 1 november 2010 13:31 schreef Scribent het volgende:

[quote]

Het dat gezien, het was die jonge blonde tweeling die dat zei. Maar het wordt ook al heel lang gezegd en geschreven over Mozart, vandaar dat ik het een clich noemde.
Voor een artiest (lees: uitvoerende) is deze 'clich' uitspraak wel degelijk van toepassing. Aangezien zij, de musici, onze ogen en oren zijn, slaat het ook op ons luisteraars. Ik wil altijd de meest verwante, authentieke en mooiste uitvoering van een bepaald Mozart werk (geldt ook voor andere componisten) meekrijgen. Ik hecht veel waarde aan hoe een uitvoerende een dergelijk muziekstuk beoefent.

quote:
Het eerste deel van KV 453 is zelfs n van mijn favorieten. Het was het eerste stuk van Mozart dat me heel diep raakte, al lijkt het vreemd dat te zeggen van een ogenschijnlijk zonnig werk in G majeur.
Een stuk dat iemand diep raakt, hoeft niet pers mineur te zijn. Ik kan van sommige Strauss werken ontroerd raken, ondanks dat hij veel opgewekte muziek schreef. Zijn werken vertolken het gevoel van zijn Wenen. Schubert schreef ook werken van zijn Wenen, waar ik ontroerd door was. Maar Schubert schreef bijna alleen maar muziek die vanuit een persoonlijke kwelling kwam. Anders dan bij Strauss.

Mozart schreef, of voor broodheer(en), eigen studie, genspireerd door God of voor de Vrijmetselarij. Allen hebben een eigen twist. Als je ook goed kijkt naar de lijn die Mozart door zette, welke vormen hij had gaan schrijven in zijn nabije toekomst. Als hij +/- 70 jaar was geworden, had hij zich gaan focussen op Piano Concerten (zijn lust in z'n leven) en Opera buffa (Die Zauberflote bewees dat hij eenvoudig veel geld kon verdienen). Even voor de goede orde, dit heb ik ergens gelezen, dus niet zelf verzonnen. Ware het niet dat Mozart een eigen 'beweging' wilde oprichten, als zijne een afsplitsing van de Vrijmetselarij. Dit dan speciaal voor musici en andere kunstenaars. Dit idee schreef hij in 1790 op. Ik ga even opsnorren in welk boek ik dat las (kom om in de Mozart boeken, vandaar).

Ik vind dit zeer prettig. Een gezonde, leuke discussie over Mozart, en andere componisten.
7 jaar geleden deed ik dit ook al, maar toen op een heel ander forum, van een andere website.
pi_88212908
quote:
Op maandag 1 november 2010 10:15 schreef Scribent het volgende:

[..]
- - Zijn beste momenten - - en de drie Da Ponte opera's. - - pianoconcerten aanraden, bijvoorbeeld KV 449, 466, 467, 488, 491.
Altijd, ja, die piano concerten.
Maar het mooiste vind ik twee van de drie da Ponte opera's : dat gedoe van Figaro met Suzanna en Cherubino - tweede acte (vooral Cherubino en Figaro), vierde acte ook (Suzanna, de graaf), wat een schitterende sukkels allemaal, die ironie ! De hele tweede acte is goed (grafin, Cherubino, Figaro), en de finale van acte 4 ook (graaf en gravin).
En in Cosi fan tutte, die heerlijke dubbele moraal van Dorabella en Fiordiligi en hun vrijers, net 2010. Vooral finale van acte 1, druipt van de hypocrisie en dat is goed te horen. Die van Karajan en Boehm zijn de beste (al heel oud), die van Rene Jacobs ook hartstikke goed.

Kijk op you tube - - *O*
pi_88249236
quote:
Op maandag 1 november 2010 16:16 schreef quirigua het volgende:

[..]

Altijd, ja, die piano concerten.
Maar het mooiste vind ik twee van de drie da Ponte opera's : dat gedoe van Figaro met Suzanna en Cherubino - tweede acte (vooral Cherubino en Figaro), vierde acte ook (Suzanna, de graaf), wat een schitterende sukkels allemaal, die ironie ! De hele tweede acte is goed (grafin, Cherubino, Figaro), en de finale van acte 4 ook (graaf en gravin).
En in Cosi fan tutte, die heerlijke dubbele moraal van Dorabella en Fiordiligi en hun vrijers, net 2010. Vooral finale van acte 1, druipt van de hypocrisie en dat is goed te horen. Die van Karajan en Boehm zijn de beste (al heel oud), die van Rene Jacobs ook hartstikke goed.
Uit Cosi fan tutte: het terzet 'Soave sia il vento'. Wondermooi, het beste wat Mozart in zich had. Melancholisch, helder als een bergbeek en toch volstrekt ongrijpbaar.
  dinsdag 2 november 2010 @ 21:40:31 #275
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_88265600
Ik weet niet 100% zeker of hij in dt topic past, maar z de moeite waard:
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  dinsdag 2 november 2010 @ 21:52:16 #276
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_88266217
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2010 21:40 schreef Beelzebufo het volgende:
Ik weet niet 100% zeker of hij in dt topic past, maar z de moeite waard:
Past prima hier.
  vrijdag 5 november 2010 @ 20:09:35 #277
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_88376724
Geen dag zonder Bach!


Het tempo is... verrassend... (normaal gesproken is het (veel) langzamer)

[edit]

Persoonlijk vindt ik dit tempo beter, traditioneler.
[/edit]

[ Bericht 30% gewijzigd door Beelzebufo op 05-11-2010 20:16:48 ]
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  vrijdag 5 november 2010 @ 20:29:03 #278
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_88377572
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  zaterdag 6 november 2010 @ 15:35:35 #280
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_88402377
Vanavond upload ik 5 sinfonia's van Leopold Mozart op YT.
pi_88431103
Net de Magnificat van J.S. Bach gezien op Brava (onder leiding van Koopman). Het blijft een prachtwerk hoor. Een van de mooiste stukken ooit. Hieronder een paar stukken uit diezelfde concert uit 2005:



pi_88551384
Onbekend componist maar wat een prachtwerken:



Johannes Ockeghem (verm. Saint-Ghislain, ca. 1420 – Tours, 6 februari 1497) was een 15de-eeuws componist uit de Zuidelijke Nederlanden. Hij werd vermoedelijk geboren in Saint-Ghislain (Henegouwen). Na een korte periode als zanger aan de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Antwerpen (1443-1444), kwam hij in dienst van Karel, hertog van Bourbon, in Moulins. In 1452 werd hij aangeworven door de Franse koning Karel VII. Tot aan zijn dood op 6 februari 1497 bleef hij verbonden aan het Franse koningshuis (onder Karel VII, Lodewijk XI en Karel VIII). In 1459 verkreeg hij de lucratieve en hooggewaardeerde functie van schatmeester van de abdij Saint-Martin in Tours, waar hij ook verbleef. In 1484 bezocht hij Brugge en Damme.

Persoon
Ockeghem stond bekend als een technisch zeer knap vakman, die in zijn polyfone muziek mathematische perfectie wist te combineren met een vroeg-Renaissancistisch klankideaal. Hij componeerde missen, motetten en Franse chansons. Hij beheerste op onovertroffen wijze de 'geleerde' technieken van de cantus firmus en de canon. Tot zijn meest besproken composities behoren de 'Missa prolationum', die volledig is gebaseerd op de canontechniek, en de 'Missa cuiusvis toni', die in meerdere modi kan uitgevoerd worden.

Door sommigen wordt beweerd dat Ockeghem zelf een lage zangstem had. Dit is terug te vinden in zijn koorwerken waarbij ook de lagere stemmen (contratenor, bassus) niet langer op spreekstem-hoogte bleven, maar een voor die tijd opvallende laagte hadden.

Werkwijze
Ockeghem had de meerstemmigheid erg goed onder de knie. De stemvoering in zijn werken is te kwalificeren als goed. 'Varitas': de elementen van de meerstemmigheid zijn allen verschillend van aard (ter vergelijking: bij imitatie lijken de elementen juist op elkaar). Alle stemmen werden door Ockeghem tegelijk geschreven. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de werkwijze van Dufay die begon met n stem en hierna pas de andere stemmen schreef.

Bron: Wikipedia

onterecht hoe zulke juweeltjes vaak onopgemerkt blijven...
  woensdag 10 november 2010 @ 12:49:42 #283
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_88551502
Muzikale periodes wisselen vaak af. Deze Renaissance of Gregoriaanse gezangen waren in de eind jaren tachtig begin jaren negentig razend populair.
pi_88551558
quote:
Schitterend. Vooral de lage koorzang is een verademing om eens zo te horen, vanaf 2:03 is prachtig.
  donderdag 11 november 2010 @ 18:42:35 #285
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_88603957

Purcell, uit Dido et Aeneas. Met een chte bombarde in plaats van een bombarde-register.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  vrijdag 12 november 2010 @ 00:51:21 #286
245489 IceBeach
Ice... on the beach
pi_88620731

Dit is toch wel een van de mooiste klassieke stukken (van de weinigen) die ik ken.
Emperor Meiji: I am a living god. As long as I do what they think is right.
pi_88929663
Luisteren jullie klassiekliefhebbers weleens naar Klara continuo? 'k Vind het zelf veel beter dan bijvoorbeeld Classic FM (bestaat dat eigenlijk nog?), veel meer onbekende muziek, je hoort nog eens wat nieuws. En er komen achter elkaar totaaaal verschillende stukken langs:



Allebei prachtig!
  zaterdag 20 november 2010 @ 10:49:26 #289
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_88935443
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 00:40 schreef ColdFeet het volgende:
Luisteren jullie klassiekliefhebbers weleens naar Klara continuo? 'k Vind het zelf veel beter dan bijvoorbeeld Classic FM (bestaat dat eigenlijk nog?), veel meer onbekende muziek, je hoort nog eens wat nieuws. En er komen achter elkaar totaaaal verschillende stukken langs:



Allebei prachtig!
ClassicFM zit geloof ik alleen nog op de kabel, die zijn met de FM veiling hun frequentie kwijtgeraakt.

Arvo Part s geweldig, maar gn ClassicFM kost. De bedriegelijke eenvoud van zijn muziek wordt vaak met simpel gepingel verward. Neem nou het stuk 'Fur Alina', dit is een muziekstuk waarbij op piano elke hand n toets tegelijk aanslaat. Het verradelijke is dat er geen nootlengtes in staan, geen tijdsaanduiding etc... als je speelt wat er staat dan is het een soort 'ik heb mijn tweede pianoles gehad', als je er lng over nadenkt voordat je het speelt dan is het Muziek.


en

Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  zondag 21 november 2010 @ 03:09:07 #290
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_88965499
Ik heb een greep uit mijn favoriete werken van verschillende componisten.
Geniet ervan, het zijn stuk voor stuk parels.

  zondag 21 november 2010 @ 23:53:52 #291
321038 feeling_sinister
ABC-Always Be Closing
pi_88999195
"Do you still smoke a lot of pot?" "Oh, every day. But not a lot."
"Our first assignment is a documentary. They're like real movies but with ugly people."
"Well, I gotta go learn a bunch of people's names before I fire them."
pi_89102078
wolferl,
Dat is inderdaad een zeer indrukwekkende selectie.

Wisten jullie dat Henry VIII ook een componist was?

Hier een selectie van zijn werken:


  woensdag 24 november 2010 @ 20:04:30 #293
243072 RonVibbentrop
Oh, not von Ribbentrop, eh?
pi_89108377
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 20:09 schreef Beelzebufo het volgende:
Geen dag zonder Bach!


Het tempo is... verrassend... (normaal gesproken is het (veel) langzamer)

[edit]

Persoonlijk vindt ik dit tempo beter, traditioneler.
[/edit]
Normaal ben ik niet zo'n fan van Bach op piano, maar ik vind die transcriptie van Busoni wel erg prettig. Voor de rest: Bach _O_ . Iemand hier bekend met Walter (of Wendy :+ ) Carlos' album Switched on Bach? Geniaal album, waarin stukken van Bach op synthesizer gespeeld worden. Heel interessant om te luisteren.

Trouwens, heb ik de Amerikaanse kwartetten van Dvorak al aangeraden?
Nein, Nein! Different other chap!
[..]
pi_89263475
:s) Beginnend luisteraar, hier. Luister soms naar Radio4, maar vergeet dan op te schrijven wat ik mooi en minder mooi vind. Omdat ik niet afhankelijk wilde zijn van wat er gedraaid wordt, ben ik naar een speciaalzaak gegaan en heb op advies van het personeel twee cd's gekocht: Mozart (pianoconcert no 17 in G K453 en pianoconcert no 20 in D mineur K466) en F. Schubert (symphonie no 5 D485 en symphonie no 6 D589). Van de twee cd's die ik heb, moet ik toegeven dat ik meer neig naar Schubert, omdat daar zo enorm veel 'leven' en variatie in zit. Maar Mozart is eveneens aangenaam om naar te luisteren. Beide cd's bevallen dus redelijk/goed, maar ik wil graag kunnen afwisselen en dus uitbreiden.

Binnenkort ga ik daarom weer naar de speciaalzaak om wat cd's te kopen. Maar ik dacht, misschien hebben jullie ook wel goede adviezen (afgaand op het bovenstaande). Dan kan ik al wat gefundeerder op zoek. Las in dit topic al dat je het makkelijkst begint bij Mozart, maar Schubert bevalt me dus ook wel en enkele stukken van Joseph Haydn (ooit op Radio 4 gehoord) vond ik eveneens erg mooi (geen idee welke). Zolang er maar een beetje leven in zit. Iemand tips?
  zondag 28 november 2010 @ 18:25:43 #295
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_89264011
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 18:11 schreef Sodium het volgende:
:s) Beginnend luisteraar, hier. Luister soms naar Radio4, maar vergeet dan op te schrijven wat ik mooi en minder mooi vind. Omdat ik niet afhankelijk wilde zijn van wat er gedraaid wordt, ben ik naar een speciaalzaak gegaan en heb op advies van het personeel twee cd's gekocht: Mozart (pianoconcert no 17 in G K453 en pianoconcert no 20 in D mineur K466) en F. Schubert (symphonie no 5 D485 en symphonie no 6 D589). Van de twee cd's die ik heb, moet ik toegeven dat ik meer neig naar Schubert, omdat daar zo enorm veel 'leven' en variatie in zit. Maar Mozart is eveneens aangenaam om naar te luisteren. Beide cd's bevallen dus redelijk/goed, maar ik wil graag kunnen afwisselen en dus uitbreiden.

Binnenkort ga ik daarom weer naar de speciaalzaak om wat cd's te kopen. Maar ik dacht, misschien hebben jullie ook wel goede adviezen (afgaand op het bovenstaande). Dan kan ik al wat gefundeerder op zoek. Las in dit topic al dat je het makkelijkst begint bij Mozart, maar Schubert bevalt me dus ook wel en enkele stukken van Joseph Haydn (ooit op Radio 4 gehoord) vond ik eveneens erg mooi (geen idee welke). Zolang er maar een beetje leven in zit. Iemand tips?
Als je meer leven in muziek wilt, raad ik je toch Mozart aan, maar pak eens wat bijzondere werken van hem. Bijvoorbeeld zijn Posthorn Serenade. Of zijn Gran Partita.

Schubert raad ik je de Impromptus aan, en zijn strijkwerken.

Mendelssohn, Schotse en Italiaanse symphonieen, en natuurlijk zijn vioolwerken.

Beethoven is zo gevarieerd, de 7de symphonie vind ik op dit moment erg mooi.
Zijn 5de pianoconcert is ook magistraal.

Haydn heeft meer dan 140 symphonieen geschreven, waarvan ik zijn Londense het mooist vind.

Ik raad je ook aan om Dvorak te luisteren, zijn Slavische dansen, en zijn symphonien nr 8 en nr 9 zijn schitterend.

Dit zijn wat dingen waar je mee kan beginnen.

Succes.

Bach zou ik trouwens later luisteren, is namelijk erg zwaar, maar wel mooi als je wat meer in to the classics bent.
pi_89265585
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 18:25 schreef wolferl het volgende:

[..]

Als je meer leven in muziek wilt, raad ik je toch Mozart aan, maar pak eens wat bijzondere werken van hem. Bijvoorbeeld zijn Posthorn Serenade. Of zijn Gran Partita.

Schubert raad ik je de Impromptus aan, en zijn strijkwerken.

Mendelssohn, Schotse en Italiaanse symphonieen, en natuurlijk zijn vioolwerken.

Beethoven is zo gevarieerd, de 7de symphonie vind ik op dit moment erg mooi.
Zijn 5de pianoconcert is ook magistraal.

Haydn heeft meer dan 140 symphonieen geschreven, waarvan ik zijn Londense het mooist vind.

Ik raad je ook aan om Dvorak te luisteren, zijn Slavische dansen, en zijn symphonien nr 8 en nr 9 zijn schitterend.

Dit zijn wat dingen waar je mee kan beginnen.

Succes.

Bach zou ik trouwens later luisteren, is namelijk erg zwaar, maar wel mooi als je wat meer in to the classics bent.
Dank je, das een heleboel advies! Toch maar weer Mozart, dus. Zal straks even wat dingen opzoeken en beluisteren. Ben benieuwd. Ik denk dat ik maar een lijstje ga maken en dat samen met mijn eigen bevindingen bespreken met de verkoopmedewerker van de zaak waar ik mijn vorige cd's gekocht heb. Ze nemen daar echt de tijd, luisteren mee en komen dan met suggesties. Erg fijn.

Zojuist de Schubert-cd maar weer eens opgezet. Wat ik zo fijn vind, is dat de stukken zo enorm kamervullend zijn (dit klinkt vast heel stom, haha). Prachtige dynamiek, vooral dit stuk:

  zondag 28 november 2010 @ 19:53:34 #297
129814 wolferl
Ik kan niets bedenken
pi_89267855
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 19:02 schreef Sodium het volgende:

[..]

Dank je, das een heleboel advies! Toch maar weer Mozart, dus. Zal straks even wat dingen opzoeken en beluisteren. Ben benieuwd. Ik denk dat ik maar een lijstje ga maken en dat samen met mijn eigen bevindingen bespreken met de verkoopmedewerker van de zaak waar ik mijn vorige cd's gekocht heb. Ze nemen daar echt de tijd, luisteren mee en komen dan met suggesties. Erg fijn.

Zojuist de Schubert-cd maar weer eens opgezet. Wat ik zo fijn vind, is dat de stukken zo enorm kamervullend zijn (dit klinkt vast heel stom, haha). Prachtige dynamiek, vooral dit stuk:

Kijk en luister eens op mijn YouTube kanaal. http://www.youtube.com/user/581983141
Ik heb ook veel Schubert symphonieen erop staan.

Als je suggesties of wensen hebt voor een bepaald muziek stuk van een componist. Ik kan ze altijd voor je uploaden, ik ben in het trotse bezit van ruim 5000 verschillende klassieke muziek cd's. Ik pronk er graag mee, omdat ik deze muziek met alle liefde en genoegen wil delen met anderen.
pi_89311174
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 19:53 schreef wolferl het volgende:

[..]

Kijk en luister eens op mijn YouTube kanaal. http://www.youtube.com/user/581983141
Ik heb ook veel Schubert symphonieen erop staan.

Als je suggesties of wensen hebt voor een bepaald muziek stuk van een componist. Ik kan ze altijd voor je uploaden, ik ben in het trotse bezit van ruim 5000 verschillende klassieke muziek cd's. Ik pronk er graag mee, omdat ik deze muziek met alle liefde en genoegen wil delen met anderen.
Vijfduizend cd's! Dat is een boel. En luister je ze allen ook regelmatig of heb je echte favorieten die je meer dan de rest luistert? Dank trouwens voor de link. Ik zal het waarschijnlijk gebruiken om mij beter te orienteren. Echt luisteren doe ik dan liever toch middels mijn cd-speler.
pi_89314319
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 18:11 schreef Sodium het volgende:
:s) Beginnend luisteraar, hier. Luister soms naar Radio4, maar vergeet dan op te schrijven wat ik mooi en minder mooi vind. Omdat ik niet afhankelijk wilde zijn van wat er gedraaid wordt, ben ik naar een speciaalzaak gegaan en heb op advies van het personeel twee cd's gekocht: Mozart (pianoconcert no 17 in G K453 en pianoconcert no 20 in D mineur K466) en F. Schubert (symphonie no 5 D485 en symphonie no 6 D589). Van de twee cd's die ik heb, moet ik toegeven dat ik meer neig naar Schubert, omdat daar zo enorm veel 'leven' en variatie in zit. Maar Mozart is eveneens aangenaam om naar te luisteren. Beide cd's bevallen dus redelijk/goed, maar ik wil graag kunnen afwisselen en dus uitbreiden.

Binnenkort ga ik daarom weer naar de speciaalzaak om wat cd's te kopen. Maar ik dacht, misschien hebben jullie ook wel goede adviezen (afgaand op het bovenstaande). Dan kan ik al wat gefundeerder op zoek. Las in dit topic al dat je het makkelijkst begint bij Mozart, maar Schubert bevalt me dus ook wel en enkele stukken van Joseph Haydn (ooit op Radio 4 gehoord) vond ik eveneens erg mooi (geen idee welke). Zolang er maar een beetje leven in zit. Iemand tips?
Goh, wat leuk om te lezen. Paar suggesties :
[1] Mozart, piano concerten, allemaal goed, die < k 200 zijn lekker simpel/kinderlijk, boven k 200 wordt het echt goed
[2] Mozart, klarinet concert k 622
[3] de fluitconcerten van Mozart, alle 5 wel

[4] Schubert, unvollendete symfonie ;
[5] forellen kwintet ; en ook kwartet "tod und das madchen"

[6] Haydn, london symfonies, maar dat zei iemand al

en voor later :
[7] Figaro's Hochzeit, opera van Mozart
[8] liederen van Schubert : schone mullerin of winterreise

en als je verder wilt : Mahler 4e symfonie, die van Haitink is erg goed
pi_89314658
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 19:53 schreef wolferl het volgende:

Als je suggesties of wensen hebt voor een bepaald muziek stuk van een componist. Ik kan ze altijd voor je uploaden, ik ben in het trotse bezit van ruim 5000 verschillende klassieke muziek cd's. Ik pronk er graag mee, omdat ik deze muziek met alle liefde en genoegen wil delen met anderen.
You beat me, by about 4000 :Y) ik ben er al zo gelukkig mee *O*

Vraagjes 2x : heb jij Jeanne d'Arc van Honegger, die recente van Abbado ?
of een goeie Matthis der Mahler ? weet niet welke :%
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')