quote:Dit stuk word voornamelijk in reclames of campagnes gebruikt. Om iets drama's aan te tonen (goede doelen bijvoorbeeld).Op zondag 24 oktober 2010 09:31 schreef Gimmick het volgende:
Dit fragment is Piana Trio in E-flat van Schubert. Zullen de meeste wel kennen. Prachtig stuk. Maar wat ik mij afvroeg: het is zo bekend (ik wist zelf niet dat ik het kende), waar is deze muziek in gebruikt? Wiki geeft een aantal voorbeelden (films, series), maar geen daarvan heb ik gezien. Weet iemand dat?
quote:Prachtig. Handel's Dixit Dominus is prachtig. Vooral de cello solo die je ergens in deel 3 volgens mij tegen komt is een van de meest meeslepende cello-begeleidingen.Op zondag 24 oktober 2010 16:09 schreef Fingon het volgende:
quote:Dat zal het inderdaad zijn, dank.Op zondag 24 oktober 2010 12:20 schreef wolferl het volgende:
[..]
Dit stuk word voornamelijk in reclames of campagnes gebruikt. Om iets drama's aan te tonen (goede doelen bijvoorbeeld).
quote:
quote:Mja, dat heb ik nu nog steeds eigenlijk.Op vrijdag 29 oktober 2010 20:37 schreef blckbb het volgende:
Vind klassieke muziek wel mooi, maar het is zoveel en ik heb echt géén idee waar ik zou moeten beginnen
quote:Heel simpel, begin bij Mozart. Je kan blindelings een werk van Mozart luisteren, en het is altijd schitterend. Je eindigt ook bij Mozart. ;-))Op vrijdag 29 oktober 2010 20:37 schreef blckbb het volgende:
Vind klassieke muziek wel mooi, maar het is zoveel en ik heb echt géén idee waar ik zou moeten beginnen
Heb het een en ander al gehoord omdat ik al 3 jaar muziek heb op school
jonger : ja ; ouder : nee ! ! altijd Mozart : jahquote:Op zaterdag 30 oktober 2010 00:33 schreef wolferl het volgende:
[..]
Heel simpel, begin bij Mozart - - Je eindigt ook bij Mozart. ;-))
Hoe jonger je bent, hoe makkelijker Mozart's muziek te begrijpen is. Hoe ouder je bent, hoe moeilijker je Mozart's muziek begrijpt.
Dit is een beetje een cliché als het om Mozart gaat, net als de gemeenplaats dat er in zijn muziek veel meer zit dan bij oppervlakkig luisteren blijkt. Maar dat maakt het niet minder waar, het lijkt een beetje het restant van de heel lang gehuldigde opinie dat Mozart een soort voorloper van Beethoven was, de evenwichtige Mozart tegenover de grensverleggende Beethoven. Die inmiddels wel achterhaalde opinie doet ernstig tekort aan de eindeloze subtiliteit en veelzijdigheid van Mozart, maar daarvoor moet je wel echt goed naar Mozart luisteren, en niet zoeken naar de momenten waar hij op Beethoven vooruitloopt.quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 00:33 schreef wolferl het volgende:
[..]
Hoe jonger je bent, hoe makkelijker Mozart's muziek te begrijpen is. Hoe ouder je bent, hoe moeilijker je Mozart's muziek begrijpt.
Als je een beetje bij was geweest, betreft het onderwerp Mozart in de media. Dan had jij ook wel geweten dat die quote van mij afkomstig is van muzikale Mozart uitvoerders. Recent kwam de quote nog voorbij bij De Wereld Draait Door.quote:Op maandag 1 november 2010 10:15 schreef Scribent het volgende:
[..]
Dit is een beetje een cliché als het om Mozart gaat, net als de gemeenplaats dat er in zijn muziek veel meer zit dan bij oppervlakkig luisteren blijkt. Maar dat maakt het niet minder waar, het lijkt een beetje het restant van de heel lang gehuldigde opinie dat Mozart een soort voorloper van Beethoven was, de evenwichtige Mozart tegenover de grensverleggende Beethoven. Die inmiddels wel achterhaalde opinie doet ernstig tekort aan de eindeloze subtiliteit en veelzijdigheid van Mozart, maar daarvoor moet je wel echt goed naar Mozart luisteren, en niet zoeken naar de momenten waar hij op Beethoven vooruitloopt.
En daarbij hoort ook de notie dat Mozarts muziek op haar beste momenten helemaal niet 'vrolijk' is, zoals het cliché wil, maar melancholisch, en soms ronduit tragisch. Zijn beste momenten, dat is voor mij zijn kamermuziek: de tien grote strijkkwartetten, de strijkkwintetten, de sonates voor piano en viool, het Kegelstatt-trio, het klarinetkwintet, en daarnaast sommige van zijn pianoconcerten, en de drie Da Ponte opera's.
De beginner zou ik zijn pianoconcerten aanraden, bijvoorbeeld KV 449, 466, 467, 488, 491.
Het dat gezien, het was die jonge blonde tweeling die dat zei. Maar het wordt ook al heel lang gezegd en geschreven over Mozart, vandaar dat ik het een cliché noemde.quote:Op maandag 1 november 2010 12:03 schreef wolferl het volgende:
[..]
Als je een beetje bij was geweest, betreft het onderwerp Mozart in de media. Dan had jij ook wel geweten dat die quote van mij afkomstig is van muzikale Mozart uitvoerders. Recent kwam de quote nog voorbij bij De Wereld Draait Door.
Het eerste deel van KV 453 is zelfs één van mijn favorieten. Het was het eerste stuk van Mozart dat me heel diep raakte, al lijkt het vreemd dat te zeggen van een ogenschijnlijk zonnig werk in G majeur.quote:In KV 453, pianoconcerto no. 17, deel III vanaf minuut 5.25 hoor je een niet mis te verstane verwijzing naar de Messiah van Handel (waar Mozart in die tijd mee bezig was) en wel nummer 12, For us, a until child is born. Luister de nummers eens, wat een weergaloze imitatiekunst van onze heer Mozart. Maar wat wil de omstandigheid, Rossini gebruikt in zijn ouverture Semiramidis (en ook in andere ouvertures) exact dezelfde motieven als Mozart, ook vanaf min. 5.25. Geweldig, luister maar eens na. Die KV 453 is overigens erg mooi.
Voor een artiest (lees: uitvoerende) is deze 'cliché' uitspraak wel degelijk van toepassing. Aangezien zij, de musici, onze ogen en oren zijn, slaat het ook op ons luisteraars. Ik wil altijd de meest verwante, authentieke en mooiste uitvoering van een bepaald Mozart werk (geldt ook voor andere componisten) meekrijgen. Ik hecht veel waarde aan hoe een uitvoerende een dergelijk muziekstuk beoefent.quote:Op maandag 1 november 2010 13:31 schreef Scribent het volgende:
[quote]
Het dat gezien, het was die jonge blonde tweeling die dat zei. Maar het wordt ook al heel lang gezegd en geschreven over Mozart, vandaar dat ik het een cliché noemde.
Een stuk dat iemand diep raakt, hoeft niet persé mineur te zijn. Ik kan van sommige Strauss werken ontroerd raken, ondanks dat hij veel opgewekte muziek schreef. Zijn werken vertolken het gevoel van zijn Wenen. Schubert schreef ook werken van zijn Wenen, waar ik ontroerd door was. Maar Schubert schreef bijna alleen maar muziek die vanuit een persoonlijke kwelling kwam. Anders dan bij Strauss.quote:Het eerste deel van KV 453 is zelfs één van mijn favorieten. Het was het eerste stuk van Mozart dat me heel diep raakte, al lijkt het vreemd dat te zeggen van een ogenschijnlijk zonnig werk in G majeur.
Altijd, ja, die piano concerten.quote:Op maandag 1 november 2010 10:15 schreef Scribent het volgende:
[..]
- - Zijn beste momenten - - en de drie Da Ponte opera's. - - pianoconcerten aanraden, bijvoorbeeld KV 449, 466, 467, 488, 491.
Uit Cosi fan tutte: het terzet 'Soave sia il vento'. Wondermooi, het beste wat Mozart in zich had. Melancholisch, helder als een bergbeek en toch volstrekt ongrijpbaar.quote:Op maandag 1 november 2010 16:16 schreef quirigua het volgende:
[..]
Altijd, ja, die piano concerten.
Maar het mooiste vind ik twee van de drie da Ponte opera's : dat gedoe van Figaro met Suzanna en Cherubino - tweede acte (vooral Cherubino en Figaro), vierde acte ook (Suzanna, de graaf), wat een schitterende sukkels allemaal, die ironie ! De hele tweede acte is goed (grafin, Cherubino, Figaro), en de finale van acte 4 ook (graaf en gravin).
En in Cosi fan tutte, die heerlijke dubbele moraal van Dorabella en Fiordiligi en hun vrijers, net 2010. Vooral finale van acte 1, druipt van de hypocrisie en dat is goed te horen. Die van Karajan en Boehm zijn de beste (al heel oud), die van Rene Jacobs ook hartstikke goed.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |