abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74639399
Beste mensen,

ik ga een restaurant beginnen. huurcontract is al getekend. en aannemers zijn al betaald. bouwvegunning is al 12 weken geleden ingedient. nu moet ik nog de bibob vergunning aanvragen. als ik die vergunning niet krijg dan mag ik niet open! dus met andere woorden er is geen weg meer terug! mijn vraag is wat gaan ze bij zn vergunningaanvraag allemaal uitzoeken?

gaan ze iets toetsen bij justitie en politie?

Ik zit zelf met 2 dingen:
1: Ik heb wel een negatieve BKR is dit een afwijzings punt? heb vroeger wel eens achterstand gehad maar is nu al wel betaald. voor nieuwe zaak heb ik geld geleend van familie en vrienden maar niet van de bank. geld per bank overgemaakt en leencontract aanwezig.

2: half jaar geleden is er bij mijn huidige zaak een illegale werknemer gepakt is dit een overtreding of een misdrijf? boete van de belastingdienst is al binnen en ben het al aan het betalen. is dit bekent bij de justitie en komt de gemeente hier achter?

alvast bedankt!
pi_74639431
Kom je dan lekker op tijd mee nadat je alles al opgezegd (!) hebt.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
pi_74639549
ja dit is gewoon de weg die je moet afleggen,
je kan geen bouw of bibob vergunning aanvragen als je de huurcontract nog niet hebt getekend.
ze adviseren je ook bibob vergunning aan te vragen 4 weken nadat je de bouwevergunning hebt aangevraagt.
pi_74639552
Handig, bedrijf beginnen als je al negatief staat bij de BRK, en niet meer kunt lenen
pi_74639587
quote:
Op donderdag 12 november 2009 16:53 schreef sweboy het volgende:
Handig, bedrijf beginnen als je al negatief staat bij de BRK, en niet meer kunt lenen
Ik vind het wel dapper... Dom maar dapper
XBox gamertag:NLGoliath
pi_74639682
quote:
ja dat snap ik: maar volgens mij is dit pas als de gemeente je echt verdenkt op drugs geld of niet vertouwt als persoon. of doen ze dit altijd? in de gemeente archief staat:

Procedure
De gemeente voert na het indienen van de bouwaanvraag een eerste globale toets uit. Als deze eerste toets bepaalde vragen oproept, zal er door de daarvoor speciaal aangestelde BIBOB-coördinator een diepgaand BIBOB-onderzoek uitgevoerd worden. Rijzen er na deze eerste toets geen vragen, dan is geen diepgaand BIBOB-onderzoek noodzakelijk en kan de aanvraagprocedure gewoon worden afgewerkt. Als er wel vragen rijzen, wordt een nader onderzoek ingesteld en wordt de procedure opgeschort. Afhankelijk van de uitkomst wordt bepaald of de vergunningaanvraag kan worden voortgezet.
pi_74639720
quote:
Op donderdag 12 november 2009 16:53 schreef sweboy het volgende:
ik hoef geen geld te lenen bij de bank. ik heb het over of mijn negatieve bkr een afwijzing is voor de bibob aanvraag.
pi_74639911
ik hoopte eerlijk gezegt meer op een goed advies dan becritiseren op mijn werkwijze,
de vraag blijft nog steeds: wordt er een negatieve advies gegeven voor mijn aanvraag?
  Licht Ontvlambaar donderdag 12 november 2009 @ 17:05:45 #10
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_74639993
quote:
Op donderdag 12 november 2009 16:57 schreef ondernemer1977 het volgende:

[..]

ja dat snap ik: maar volgens mij is dit pas als de gemeente je echt verdenkt op drugs geld of niet vertouwt als persoon. of doen ze dit altijd? in de gemeente archief staat:

Procedure
De gemeente voert na het indienen van de bouwaanvraag een eerste globale toets uit. Als deze eerste toets bepaalde vragen oproept, zal er door de daarvoor speciaal aangestelde BIBOB-coördinator een diepgaand BIBOB-onderzoek uitgevoerd worden. Rijzen er na deze eerste toets geen vragen, dan is geen diepgaand BIBOB-onderzoek noodzakelijk en kan de aanvraagprocedure gewoon worden afgewerkt. Als er wel vragen rijzen, wordt een nader onderzoek ingesteld en wordt de procedure opgeschort. Afhankelijk van de uitkomst wordt bepaald of de vergunningaanvraag kan worden voortgezet.
Er zullen dus wel vragen gerezen zijn, misschien juist door die illegale werknemer?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_74640011
wie heeft ervaring mee met een bibob aanvraag voor het openen van een zaak? en weet de proceduren?

thanks!
pi_74640088
quote:
Op donderdag 12 november 2009 17:05 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Er zullen dus wel vragen gerezen zijn, misschien juist door die illegale werknemer?
nee ik denk het niet want heb mn aanvraag nog niet ingedient....ik wil weten zeker voordat ik het doe. als ik zeker ben dat ik een afwijzing krijg dan ga ik iets het anders proberen.
  Licht Ontvlambaar donderdag 12 november 2009 @ 17:13:26 #13
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_74640202
quote:
Op donderdag 12 november 2009 17:08 schreef ondernemer1977 het volgende:

[..]

nee ik denk het niet want heb mn aanvraag nog niet ingedient....ik wil weten zeker voordat ik het doe. als ik zeker ben dat ik een afwijzing krijg dan ga ik iets het anders proberen.
Ik geloof dat ik het niet helemaal begrijp... Zoals ik het lees, moet de gemeente BIBOB-advies aanvragen, naar aanleiding van vergunning aanvraag. Wat maakt dat jij denkt dat er een BIBOB-onderzoek gestart zal worden?
pi_74640317
quote:
Op donderdag 12 november 2009 17:02 schreef ondernemer1977 het volgende:
ik hoopte eerlijk gezegt meer op een goed advies dan becritiseren op mijn werkwijze,
de vraag blijft nog steeds: wordt er een negatieve advies gegeven voor mijn aanvraag?
Dan ben je op Fok! op het goeie adres
  Licht Ontvlambaar donderdag 12 november 2009 @ 17:19:54 #15
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_74640406
quote:
Op donderdag 12 november 2009 17:17 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

Dan ben je op Fok! op het goeie adres
Heb je gekeken in welk forum dit staat?
pi_74640456
quote:
Op donderdag 12 november 2009 17:13 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ik geloof dat ik het niet helemaal begrijp... Zoals ik het lees, moet de gemeente BIBOB-advies aanvragen, naar aanleiding van vergunning aanvraag. Wat maakt dat jij denkt dat er een BIBOB-onderzoek gestart zal worden?
Dat lijkt me in dit geval heel simpel. TS is negatief geregistreerd bij het BKR, maar heeft toch geld om een bedrijf te starten. Waar komt het geld dan vandaan? Laat nu net het belangrijkste punt van de BIBOB-procedure zijn dat men crimineel geld uit het bedrijfsleven probeert te houden.
  Licht Ontvlambaar donderdag 12 november 2009 @ 17:23:26 #17
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_74640500
quote:
Op donderdag 12 november 2009 17:21 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Dat lijkt me in dit geval heel simpel. TS is negatief geregistreerd bij het BKR, maar heeft toch geld om een bedrijf te starten. Waar komt het geld dan vandaan? Laat nu net het belangrijkste punt van de BIBOB-procedure zijn dat men crimineel geld uit het bedrijfsleven probeert te houden.
Ok, dus TS gaat ervanuit dat de gemeente een BIBOB-advies gaat aanvragen. Als hij zijn financiën op orde heeft, dan hoeft hij zich toch helemaal geen zorgen te maken?
pi_74640845
quote:
Op donderdag 12 november 2009 17:19 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Heb je gekeken in welk forum dit staat?
en je punt is?
pi_74641013
quote:
Op donderdag 12 november 2009 16:48 schreef ondernemer1977 het volgende:
Beste mensen,

ik ga een restaurant beginnen. huurcontract is al getekend. en aannemers zijn al betaald. bouwvegunning is al 12 weken geleden ingedient. nu moet ik nog de bibob vergunning aanvragen. als ik die vergunning niet krijg dan mag ik niet open! dus met andere woorden er is geen weg meer terug! mijn vraag is wat gaan ze bij zn vergunningaanvraag allemaal uitzoeken?

gaan ze iets toetsen bij justitie en politie?

1: Ik heb wel een negatieve BKR is dit een afwijzings punt? heb vroeger wel eens achterstand gehad maar is nu al wel betaald. voor nieuwe zaak heb ik geld geleend van familie en vrienden maar niet van de bank. geld per bank overgemaakt en leencontract aanwezig.

2: half jaar geleden is er bij mijn huidige zaak een illegale werknemer gepakt is dit een overtreding of een misdrijf? boete van de belastingdienst is al binnen en ben het al aan het betalen. is dit bekent bij de justitie en komt de gemeente hier achter?

alvast bedankt!
Ik heb tweemaal een toetsing doorlopen, waarvan eenmaal negatief. Wij waren een proefprojektje van de gemeente Amsterdam, een paar jaar geleden. Ik kan je er dus wel het een en ander over vertellen.

Je negatieve BKR registratie is geen enkel probleem. Het feit dat je een illegaal (of iemand illegaal) in dienst hebt gehad weegt zwaarder, maar ook dat is volgens mij niet meteen een reden om je je vergunning te weigeren. Het kán echter wel tegen je worden gebruikt als men een stok zoekt om de hond mee te slaan.

Je zegt dat je geld hebt geleend van familie/vrienden en dat keurig op papier hebt staan. Daar zou eventueel het venijn kunnen zitten. Kunnen je geldschieters aantonen dat het geld dat jij van hen leent niet uit criminele aktiviteiten bronnen afkomstig is? Hebben je geldschieters een strafblad of hebben hun naasten een strafblad? Dan zou je weer wel een probleem kunnen hebben.

In mijn geval heeft mijn financier me de kop gekost. Hij is begin jaren '90 veroordeeld voor fraude en witwassen en voor de Bibob was dat reden om aan te nemen dat het geld dat hij mij twaalf jaar later leende crimineel geld was en dat ik de zaak zou gebruiken om te gaan witwassen. UIteraard is dit voor de rechter geweest en ook daar waren we kansloos. NIet vreemd als jij of je advocaat je eigen dossier niet eens in mogen zien. Cohen zat glunderend bij Nova. De zak hooi. /end persoonlijke frustratie

Overigens was dit in de bibob begindagen. Tegenwoordig kun je zaken ook wel gewoon winnen, met als prachtig voorbeeld: Jan Otten van de Casa Rosso (heb ik ook nog voor gewerkt )
pi_74641031
BKR, illegale werknemers, geld uit onduidelijke bronnen... volgens mij kom je hier die eerste globale toetsing zeker niet mee door zonder vragen op te roepen en kun je dus een grondig BIBOB onderzoek tegemoet zien!

De volgende vraag is of je je zorgen moet maken om dat 'grondige' BIBOB onderzoek. Is het geld wat je van 'familie en vrienden' hebt geleend afkomstig uit criminele activiteiten? Met andere woorden: gaat jouw restaurant gebruikt worden om het zwarte geld van je familie en vrienden wit te wassen?
  Moderator donderdag 12 november 2009 @ 17:43:11 #21
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_74641061
De gemeente dient voor jou die aanvraag in; je hoeft dus alleen maar te wachten op de brief met het antwoord.
Dat is toch fantastisch? Je hoeft niets meer te doen tegenwoordig!
pi_74641118
quote:
Op donderdag 12 november 2009 17:41 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
In mijn geval heeft mijn financier me de kop gekost. Hij is begin jaren '90 veroordeeld voor fraude en witwassen en voor de Bibob was dat reden om aan te nemen dat het geld dat hij mij twaalf jaar later leende crimineel geld was en dat ik de zaak zou gebruiken om te gaan witwassen. UIteraard is dit voor de rechter geweest en ook daar waren we kansloos. NIet vreemd als jij of je advocaat je eigen dossier niet eens in mogen zien. Cohen zat glunderend bij Nova. De zak hooi. /end persoonlijke frustratie [..]
Frustrerend ongetwijfeld, maar wel terecht natuurlijk
pi_74641437
quote:
Op donderdag 12 november 2009 17:44 schreef dadoc het volgende:

[..]

Frustrerend ongetwijfeld, maar wel terecht natuurlijk
Vind je? En waar baseer je dat op? Het geld waarmee de zaak werd gefinancierd was wit. Zijn veroordeling was twaalf jaar daarvoor.

De hele zaak stond op een paar punten die stuk voor stuk begonnen met: "het zou kunnen dat", "wij vermoeden dat","misschien dat", et cetera.

Het is dat we de eersten waren, maar heden ten dage had de rechter gehakt gemaakt van de toetsing. Zie ook Jan Otten. De zaak tegen hem was sterker dan die destijds tegen ons was en hij heeft gewoon gewonnen.

[ Bericht 16% gewijzigd door IntensiveGary op 13-11-2009 01:05:44 (beetje tmi) ]
  donderdag 12 november 2009 @ 18:13:58 #24
196342 Eg_Wel
Ik Hoop Dat Ik Stoor
pi_74641989
quote:
Op donderdag 12 november 2009 16:48 schreef ondernemer1977 het volgende:

In een bibob onderzoek maakt dat niets uit.
quote:
Er achter komen ze wel, of dat ook een belemmering voor je zou zijn maar zeer de vraag.

Voor zover ik weet draaien Bibob onderzoeken vooral om de financiering. Is degene die jou financiert, of van wie jij huurt, niet bezig zwart geld wit te wassen bijvoorbeeld, en waar komt dat geld vandaan.

Dus mocht jij nu fijn aan het klussen zijn met de zwarte centen van de lokale crimineel heb je wellicht een probleem. Is dat gewoon netjes geregeld, hoef je je over bibob geen zorgen te maken lijkt me?
-- I guess it stands that If we believe absurdities, we shall commit atrocities.
  Licht Ontvlambaar donderdag 12 november 2009 @ 18:41:36 #25
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_74642788
quote:
Op donderdag 12 november 2009 17:35 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

en je punt is?
Wat denk je nou zelf... dat FOK! alleen maar bestaat uit KLB en ONZ?
pi_74643427

[ Bericht 100% gewijzigd door tehoef op 12-11-2009 19:06:55 ]
pi_74646231
quote:
Op donderdag 12 november 2009 17:55 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]Vind je? En waar baseer je dat op? Het geld waarmee de zaak werd gefinancierd was wit. Zijn veroordeling was twaalf jaar daarvoor.

De hele zaak stond op een paar punten die stuk voor stuk begonnen met: "het zou kunnen dat", "wij vermoeden dat","misschien dat", et cetera.[..]
Mja je hebt natuurlijk gelijk - het is weliswaar terecht dat justitie bedenkingen had bij de persoon in kwestie gezien zijn verleden, maar dat mag natuurlijk niet voldoende zijn om 12 jaar later allerlei conclusies te gaan trekken. I stand corrected!
  vrijdag 13 november 2009 @ 18:51:14 #28
196342 Eg_Wel
Ik Hoop Dat Ik Stoor
pi_74673866
quote:
Op donderdag 12 november 2009 20:38 schreef dadoc het volgende:

[..]

Mja je hebt natuurlijk gelijk - het is weliswaar terecht dat justitie bedenkingen had bij de persoon in kwestie gezien zijn verleden, maar dat mag natuurlijk niet voldoende zijn om 12 jaar later allerlei conclusies te gaan trekken. I stand corrected!
Welkom in de wondere wereld die bibob heet. Is er op 1 of andere manier een zakelijk spoor naar een bij justitie bekende crimineel, dan kan dus alleen op basis van hooguit een vermoeden een vergunning al geweigerd worden.
-- I guess it stands that If we believe absurdities, we shall commit atrocities.
pi_74717008
De wet BIBOB is een monster omdat je je niet tegen de beschuldigingen kunt verdedigen omdat de bewijzen etc geheim zijn,daarom moet deze wet zo snel mogelijk van tafel of moeten de bewijzen openbaar worden opdat jij je kunt verdedigen tegen de aanklachten.
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')