quote:
Op vrijdag 13 november 2009 01:25 schreef vaagsel het volgende:[..]
Ben ik ook wel benieuwd naar.
Heb je al contact opgenomen met de studentleden van de faculteitsraad? Kan me voorstellen dat dit ook universiteitsbreed een pittig onderwerp kan zijn, aangezien dit bij andere faculteiten ook zou kunnen worden ingevoerd, dus een mailtje met klachten naar de u-raad kan ook geen kwaad denk ik.
Deze opzet komt waarschijnlijk voort uit het feit dat faculteiten meer geld krijgen als studenten sneller afstuderen. Schandalig. Op de universiteit moet zelfstandig werken en onderzoek doen voorop staan. Klassikaal een scriptie schrijven over voorgekauwde onderwerpen met rigide deadlines staat deze zelfstandigheid in de weg.
Daarbij kan een scriptiekeuze een belangrijke invloed hebben op je eerste baan, helemaal in deze tijden. Als je dan zo in je keuzevrijheid wordt beperkt, en het zelfs onmogelijk wordt gemaakt om stage- of buitenlandervaring op te doen dan zijn ze daar aan je faculteit redelijk doorgeslagen.
Dit zegt de OER over scripties:
quote:
Artikel 12 Afstudeerproject
Lid 1 Iedere examinandus dient als afstudeerproject een criminologisch onderzoek te verrichten, dat resulteert in een scriptie. De regeling betreffende het afstudeer-project is op het net gepubliceerd.
Lid 2 De examencommissie dient in het bezit te zijn van de definitieve scriptie; één exemplaar op diskette en twee exemplaren in geprinte vorm, door de docent af-getekend als definitieve exemplaren van de scriptie. Een van deze exemplaren is bedoeld voor de bibliotheek, het andere wordt, evenals het digitale exemplaar, bewaard door de examencommissie.
Lid 3 Nadere eisen met betrekking tot de scriptie en de wijze van tot stand komen worden vastgesteld door de decaan en gepubliceerd op de voor studenten toe-gankelijke internetpagina’s van de faculteit. Deze "minimumeisen scripties" zijn tevens verkrijgbaar bij de studieadviseurs, de informatiebalie en bij het Bestuurs-secretariaat van de faculteit.
Lid 4 Examinandi die op basis van de doorstroomregeling zoals bedoeld in artikel 9 van deze regeling gerechtigd zijn onderdelen van het masterexamen Criminologie af te leggen, hebben eerst dan toegang tot het onderdeel Afstudeerproject indien zij het onderdeel Onderzoeksvaardigheden of de onderdelen Onderzoeks-vaardigheden 1 en 2 uit de bacheloropleiding Criminologie hebben behaald.
quote:
Artikel 48 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op 1 september 2009.
Helemaal niets over onderwerpen van scripties dus.
Daarnaast ben ik deze week bij de studieadviseur geweest en die wist helemaal niets. Had niet van scriptievakken gehoord en al helemaal niet van een beperkt aantal onderwerpen. Dat vond ik echt belachelijk trouwens, maar ok.
De adviseur wist mij wel te vertellen dat dit hele gebeuren alleen op mijn opleiding van toepassing zou zijn, de faculteir Rechtsgeleerdheid heeft dit niet faculteitsbreed ingevoerd. Voor zover ik weet geldt dit ook niet op andere faculteiten, het is helemaal zelf verzonnen.
Ik zit er inderdaad over te denken om een bericht te sturen naar de faculteitsraad, de universiteitsraad en de decaan. Het probleem is dat ik dit niet onder mijn eigen naam wil doen, dus ik zit dan eerder te denken aan een anonieme brief ofzo.
Ik hoorde vandaag dat de Opleidingscommissie begin december voor de eerste keer dit jaar gaat samenkomen, dit op verzoek van een van de masterstudenten die het nogal vreemd vindt dat de OC hier niet over is ingelicht. De late vergaderdatum wordt geweten aan het interviewen van nieuwe leden, dat komt dus goed uit voor ze. Tegen de tijd dat er wordt vergaderd is er dus niets meer aan te doen....