FOK!forum / Klaagbaak / Niveau sommige wetenschappelijke opleidingen
zquingwoensdag 11 november 2009 @ 20:30
Disclaimer:
Laat me vooropstellen dat dit voornamelijk een klacht is over economie aan de UVA, hoe het met het onderwijs op jouw studie gesteld is weet ik niet, maar ik ben bang dat het weinig beter zal zijn. Mocht je een technische studie doen dan gaat dit topic niet voor je op en verdien je een hoop respect

Aan de uva geven ze in je P een vak genaamd O&O(organisatie en omgeving), dat zou goed moeten zijn voor 5 ECTS(140 uur aan studie), nu gaven ze gedurende 6 weken 2 uur werkcollege voor dit vak, werd er van je verwacht dat je iedere week een case zou voorbereiden en was er een tussentijdse toets(goed voor 20% van je eindcijfer). Tussentoets was overigens openboek

Nu is de vraag natuurlijk waarom dit topic? Voor de tussentoets had ik 't voorelkaar gekregen om een 3.6 te scoren om vervolgens mijn tentamen in te koppen met een 7.4. Dat is natuurlijk allemaal wel prima, ware het niet dat ik niet meer dan een half uur geleerd had voor het tentamen zelf.

Dit is niet de eerste keer dat ik dit soort dingen tegenkom, heb bij mijn primaire studie in delft meerdere 3punts vakken gehaald op deze manier, maar ook vakken voor bijvoorbeeld 9 punten kunnen gehaald worden op deze manier, dat gaat toch nergens meer over?

Waarom hoeft er niet meer daadwerkelijk gestudeerd te worden om punten te halen, waarom is er gekozen voor deze verloedering van het wetenschappelijk onderwijs. Een bachelor is toch niets meer waard op deze manier, wanneer het overgrote deel van de punten gewoonweg binnengehaald worden kan op goed geluk....

[ Bericht 0% gewijzigd door zquing op 11-11-2009 20:47:09 ]
Dickbridewoensdag 11 november 2009 @ 20:35
Studenten worden nou eenmaal dommer luier.

En universiteiten krijgen nou eenmaal betaald per afgestudeerde student, dus tja...
zovtywoensdag 11 november 2009 @ 20:39
Lekker belangrijk, zodra je van school komt is je kennis toch al weer verouderd.
zquingwoensdag 11 november 2009 @ 20:39
quote:
Op woensdag 11 november 2009 20:39 schreef zovty het volgende:
Lekker belangrijk, zodra je van school komt is je kennis toch al weer verouderd.
het gaat niet alleen om de kennis, maar dat had je vast wel begrepen of niet
DoorgestokenKaartwoensdag 11 november 2009 @ 20:40
De teloorgang van het onderwijs. Zolang de werkgevers die nog niet inzien vind ik het prima.
Otis2.0woensdag 11 november 2009 @ 20:41
Klagen omdat je je tentamens haalt zonder veel te doen.
Robin__woensdag 11 november 2009 @ 20:43
Gek genoeg hoor je heel veel studenten dat zeggen.

Ze motiveren ook nauwelijks meer, natuurlijk moet dat ook uit jezelf komen maar waarom zou je 4 jaar je best doen voor 9's als je ook lekker rustig aan kan doen en er alsnog fluitend doorheen gaan.
zquingwoensdag 11 november 2009 @ 20:43
quote:
Op woensdag 11 november 2009 20:41 schreef Otis2.0 het volgende:
Klagen omdat je je tentamens haalt zonder veel te doen.
Neuh, dat vind ik prima. Het is meer een klacht gebaseerd op het ideaal dat het wetenschappelijke onderwijs ons daadwerkelijk iets bijbrengt
xxiessiexxwoensdag 11 november 2009 @ 20:46
"jou studie"?
Otis2.0woensdag 11 november 2009 @ 20:47
quote:
Op woensdag 11 november 2009 20:46 schreef xxiessiexx het volgende:
"jou studie"?
Flikker nou verdomme eens een keer op met dat gezeik iedere keer over spelfouten !!!!!!!!!
zquingwoensdag 11 november 2009 @ 20:48
quote:
Op woensdag 11 november 2009 20:46 schreef xxiessiexx het volgende:
"jou studie"?
Het bewijs, zelfs met mijn gebrekkige nederlands lukt het me om punten te halen.

Maar had je er meer, dan zal ik die ook ff verbeteren
DoorgestokenKaartwoensdag 11 november 2009 @ 20:49
Ik zat laatst in de bus en tegenover mij zaten twee meiden die een tentamen hadden. Welk vak dit was weet ik zo exact niet. Echter ging het over het wel of niet toegestaan gebruik van een rekenmachine. Meisje 1 vond dit onzin. Het was namelijk een vak waarbij je eigenlijk niet hoefde te rekenen. Echter zat er één vraag bij waar een of andere planning gemaakt moest worden. Meisje 2 vond dat een rekenmachine absoluut noodzakelijk was. Haar argument? "Anders kan je toch nooit 10x 0,02 uitrekenen?''

Ik:

Het was HBO of WO, dat is het enige wat ik weet.
xxiessiexxwoensdag 11 november 2009 @ 20:56
quote:
Op woensdag 11 november 2009 20:47 schreef Otis2.0 het volgende:

[..]

Flikker nou verdomme eens een keer op met dat gezeik iedere keer over spelfouten !!!!!!!!!
Tss je bent gewoon jaloers dat je zelf die fout niet zag.
Sjibblewoensdag 11 november 2009 @ 20:59
Janken over de studie, dat het te makkelijk is, maar zelf een magere 7,4 halen..
Waarom studeer je niet langer dan een half uur en haal je een 9?
Omdat je dan teveel tijd besteedt aan je studie en vervolgens weer een topic opent.
zovtywoensdag 11 november 2009 @ 21:00
quote:
Op woensdag 11 november 2009 20:56 schreef xxiessiexx het volgende:

[..]

Tss je bent gewoon jaloers dat je zelf die fout niet zag.
Zagen over spelfouten is laag. Dat zou betreffende user nooit doen.
xxiessiexxwoensdag 11 november 2009 @ 21:00
quote:
Op woensdag 11 november 2009 21:00 schreef zovty het volgende:

[..]

Zagen over spelfouten is laag. Dat zou betreffende user nooit doen.
Appletreewoensdag 11 november 2009 @ 21:01
Dat sommige vakken te makkelijk zijn valt moeilijk te ontkennen. Maar tegelijkertijd kan je ook proberen om niet met de intentie 'wat is het minimale wat ik moet doen om een tentamen te halen' te studeren.
Matthijs-woensdag 11 november 2009 @ 21:05
quote:
Op woensdag 11 november 2009 20:49 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
Ik zat laatst in de bus en tegenover mij zaten twee meiden die een tentamen hadden. Welk vak dit was weet ik zo exact niet. Echter ging het over het wel of niet toegestaan gebruik van een rekenmachine. Meisje 1 vond dit onzin. Het was namelijk een vak waarbij je eigenlijk niet hoefde te rekenen. Echter zat er één vraag bij waar een of andere planning gemaakt moest worden. Meisje 2 vond dat een rekenmachine absoluut noodzakelijk was. Haar argument? "Anders kan je toch nooit 10x 0,02 uitrekenen?''

Ik:

Het was HBO of WO, dat is het enige wat ik weet.
Ik gaf laatst bijles wiskunde aan een meisje uit havo 4 (toekomstige HBO'er) en daar moest ze om een stijging te berekenen het verschil tussen 17,2 en 18,6 aan mij vertellen. Na heel lang nadenken zonder eruit te komen pakte ze maar de GR.
Otis2.0woensdag 11 november 2009 @ 21:10
quote:
Op woensdag 11 november 2009 21:00 schreef zovty het volgende:

[..]

Zagen over spelfouten is laag. Dat zou betreffende user nooit doen.
Sjibblewoensdag 11 november 2009 @ 21:12
quote:
Op woensdag 11 november 2009 21:05 schreef Matthijs- het volgende:

[..]

Ik gaf laatst bijles wiskunde aan een meisje uit havo 4 (toekomstige HBO'er) en daar moest ze om een stijging te berekenen het verschil tussen 17,2 en 18,6 aan mij vertellen. Na heel lang nadenken zonder eruit te komen pakte ze maar de GR.
verschil is 1,4?
of zit er iets achter?
je kan me niet vertellen dat een toekomstige HBO'er een rekenmachine pakt om 18,6-17,2=1,4 uit te rekenen
Robin__woensdag 11 november 2009 @ 21:21
dat deed ie dus wel

ik weiger het eigenlijk ook te geloven
Matthijs-woensdag 11 november 2009 @ 21:56
quote:
Op woensdag 11 november 2009 21:12 schreef Sjibble het volgende:

[..]
je kan me niet vertellen dat een toekomstige HBO'er een rekenmachine pakt om 18,6-17,2=1,4 uit te rekenen
Ooooooooooooh jawel!

Ging om een lijstje met bijvoorbeeld A=17,2, B=18,6, C=... etc. en dan moest ze een histogram tekenen van de stijgingen per punt. Wiskunde A, havo 4. Ze was naar eigen zeggen ook nog een van de beste leerlingen in wiskunde van haar klas...
Matthiasvzwoensdag 11 november 2009 @ 22:14
Ik doe economie aan de UvA (op dit moment master fase) en ik moet toegeven dat de propedeuse belachelijk makkelijk is. Naar mijn idee komt dit omdat in het eerste jaar nog samen zit met de Bedrijfskunde en Bedrijfseconomie studenten en daarom dus non-vakken zoals O&O moet doen. Verder wordt in de propedeuse teveel aandacht besteedt aan de slechte studenten. Er worden teveel concessies in het niveau voor deze groep gedaan.

Als je verder gaat in de richting Algemene Economie wordt het onderwijsprogramma uitdagender en zal je ook een paar pittige vakken moeten doen, zoals Microeconomie (Basisvak tweedejaar), Econometrics (derde jaar), en bepaalde AIC vakken ( bijv Game Theory en International Economics) in het derde jaar.
Van die Bedrijfskunde poep vakken zal je vanaf het tweede jaar ook niet meer hebben!

Ik heb ook economie vakken aan de VU gedaan en ben een half jaar Erasmus student geweest aan de Universitat Pompeu Fabra geweest, en daar is het niveau ongeveer gelijk.

Vanaf het derde jaar is alles overigens in het Engels en zal je met heel veel buitenlanders college volgen. Deze internationale dimensie vind ik zelf een van de leukste aspecten van UvA Economics.

Nog even doorzetten dus! In het eerste jaar heb ik ook bij meerdere vakken op mijn nagels moeten bijten!
En dat te bedenken dat sommige mensen een BSA krijgen of Wiskunde 1 niet halen
Matthiasvzwoensdag 11 november 2009 @ 22:19
Ik wil verder niet stellen dat Economie de moeilijkste studie is aan de universiteit. Maar Algemene Economie is in ieder geval ook niet een makkelijke pret studie, zoals Psychologie, Communicatie Wetenschappen of Media & Cultuur ( ).
Fleischmeisterwoensdag 11 november 2009 @ 22:20
quote:
Op woensdag 11 november 2009 20:30 schreef zquing het volgende:
Disclaimer:
Laat me vooropstellen dat dit voornamelijk een klacht is over economie aan de UVA, hoe het met het onderwijs op jouw studie gesteld is weet ik niet, maar ik ben bang dat het weinig beter zal zijn. Mocht je een technische studie doen dan gaat dit topic niet voor je op en verdien je een hoop respect
Mwah ik zie het bij sommige vakken hier ook wel aan de TU Delft... dat 6 ECTS voor het ene vak gewoon 8 weken snoeihard studeren betekent en je vervolgens in je handjes mag wrijven als je een 7 scoort...
...en je bij een ander vak diezelfde 7 voor hetzelfde aantal ECTS kan halen door in de laatste week per persoon een paar A4 kantjes vol te zetten met intelligente praat en gedurende de periode je kop een paar keer laat zien tijdens de discussies.

De studielast is niet altijd aan het aantal studiepunten af te lezen, het is nogal scheef verdeeld soms.

De meeste vakken zijn wel gewoon flink doorwerken, het gaat om sommige 'discussieer wat met elkaar en schijf een verslagje' vakken van 5 of 6 ECTS
Sjibblewoensdag 11 november 2009 @ 22:26
quote:
Op woensdag 11 november 2009 21:56 schreef Matthijs- het volgende:

[..]

Ooooooooooooh jawel!

Ging om een lijstje met bijvoorbeeld A=17,2, B=18,6, C=... etc. en dan moest ze een histogram tekenen van de stijgingen per punt. Wiskunde A, havo 4. Ze was naar eigen zeggen ook nog een van de beste leerlingen in wiskunde van haar klas...
Naar eigen zeggen ja, iets met ego beschermen .
Wel een trieste klas, en vraag me af hoe ze uberhaupt die 4 jaar op havo-niveau bleef.
Broodje hoax, tenzij die school echt te makkelijk is.
Dan haal ik vwo met mn vingers in mn neus
zquingwoensdag 11 november 2009 @ 22:41
quote:
Op woensdag 11 november 2009 22:14 schreef Matthiasvz het volgende:

Als je verder gaat in de richting Algemene Economie wordt het onderwijsprogramma uitdagender en zal je ook een paar pittige vakken moeten doen, zoals Microeconomie (Basisvak tweedejaar), Econometrics (derde jaar), en bepaalde AIC vakken ( bijv Game Theory en International Economics) in het derde jaar.
Van die Bedrijfskunde poep vakken zal je vanaf het tweede jaar ook niet meer hebben!
Als ik verder ga met economie, dan ga ik zeker algemene economie doen. Dat was en is nogsteeds de enige tak van de economie die ik zie als een studie(samen met econometrie, maar dat is meer wiskunde) Verder vond ik O&O stiekem wel interessant
quote:
Op woensdag 11 november 2009 22:20 schreef Henno het volgende:

[..]

Mwah ik zie het bij sommige vakken hier ook wel aan de TU Delft...
Dat je in delft ook zulke vakken hebt weet ik(uit eigen ervaring), maar dan had ik tenminste 't idee dat ik voor een deel van de vakken wat moest uitvoeren, aan de UVA heb ik dat idee nog niet gehad, de totale stof van de eerste periode was mischien evenveel als analyse1(of iets vergelijkbaars)

Nu weet ik dat je niet een studie kan beoordelen op alleen de eerste periode, maar als dit ook maar iets zegt over de rest van de P, dan is het gewoon echt triest gesteld
quote:
Op woensdag 11 november 2009 20:59 schreef Sjibble het volgende:
Waarom studeer je niet langer dan een half uur en haal je een 9?
ik had belangerijkere tentamens om voor te leren, had niet verwacht dit tentamen te halen
zquingdonderdag 12 november 2009 @ 17:28
Had ik dan eigenlijk nog een HBO opmerking moeten maken aan 't eind